Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Porto finner du på www.posten.no

 

 

Skjønte det, men står bare norgespakke og uemballert sykkel

Dette er fraktalternativene posten tilbyr, om ikke du skal ha noe på pall da.

 

 

Så da er det ikke mulig da? typisk meg.. en gang i livet type sjangse og så NOPEE

Hva er galt med norgespakken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Porto finner du på www.posten.no

 

 

Skjønte det, men står bare norgespakke og uemballert sykkel

Dette er fraktalternativene posten tilbyr, om ikke du skal ha noe på pall da.

 

 

Så da er det ikke mulig da? typisk meg.. en gang i livet type sjangse og så NOPEE

Hva er galt med norgespakken?

 

 

at det er en pc ifra 1980 på 10-15 kilo, så må nok dele den opp, får sannsynligvis svar i marra, håper på å ikke betale mer enn 300 kr i frakt :D

Lenke til kommentar

Dette fenomenet er mye enklere enn det høres ut for. Synspurpuret til de blåfølsommene cellene brukes i stor grad når cellene absorberer det blå lyset, da synker konsentrasjone av blåfølsomt rodopsin. Da er det altså et lavt nivå av det blåfølsomme synspurpuret og høyt nivå av det rødfølsomme når du like etterpå blinker mot en lys ensfarget vegg. Da oppfatter de cellene som har følsomhet for komplementærfargen (her hovedsaklig gult mest i de rødfølsomme tappene) mer lys fordi di har høyere nivå av synspurpur igjen, fyrer signaler til hjernen som får beskjed om gule farger der det var mest blått.

 

Mens de blåfølsomme kan da ikke fyre like mye fordi de altså har lavt nivå av synspurpur. Dette er den viktigste tilpasninga som gjør at vi ser hvitt lys og brukbar fargebalanse uansett hvilken belysning vi er i. Det skjer altså i tappene ( de rød, grønn og blåfølsomme cellene). Det samme med sorthvitt opplevelsen, utsetter man øyet for store kontraster i svart og hvitt en stund vil etterbildene bli motsatte, lyst der det var mørkt og mørkt der det var lyst. Det er heller ikke noe som slites ut, nytt synspurpur lages hele tiden av vitamin A (også kalt retinol (jfr. retina=netthinna)).

Takk for en god forklaring. Men kanskje jeg er for trøtt til å forstå alt du skriver, jeg lurer på hvordan dette kan foregå i tappene, som du sier? Jeg trodde hele problemet med Helmholzts trefargeteori var nemlig det at den ikke forklarte "afterimages"? Eller mener du at dette er grunnen til at man kan oppfatte at forskjellige "hues" egentlig er samme farge ut fra tilpasning av den lysmessige "situasjonen", og at resten (da inkl. afterimages) er opponentprosesser i nervecellene til hjernen?

Lenke til kommentar
Nå er vell dette litt spessielt, men vet ikke om noe annet sted å poste

 

Vet noen om et sted der jeg kan finne ut hvor mye frakta blir på utenom norges pakker, fordi tenkte jeg skulle sjekke frakta på en pc ifra 1980 og iflg han så veier dne en 10 - 15 kilo, kan tenke meg at den er ganske massiv, hvor mye blir frakta på ?

Posten har sluttet å veie pakker, nå betaler du kun for volum. Dette med å kun betale for volum har nå blitt standarden i fraktbransjen.

 

Det er derfor de kan selge Norgespakker (tomesker) på posten med portoen inkludert. Ta mål av det du skal sende, gå på posten og finn en passende norgespakkeske. Legg i objektet du vil sende og eventuell støtdemping i esken og skriv på mottageradresse/avsender. Levér på posten. Ferdig.

Lenke til kommentar
Nå er vell dette litt spessielt, men vet ikke om noe annet sted å poste

 

Vet noen om et sted der jeg kan finne ut hvor mye frakta blir på utenom norges pakker, fordi tenkte jeg skulle sjekke frakta på en pc ifra 1980 og iflg han så veier dne en 10 - 15 kilo, kan tenke meg at den er ganske massiv, hvor mye blir frakta på ?

 

Hvorfor vil du ikke sende den som Norgespakke? Koster 255 kroner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor godt stemmer egentlig den påstanden? De aller fleste speilreflekser kan kjøpes uten objektiv. Jo høyere opp i prisklassene man kommer jo vanligere blir det. Du kan sikkert kjøpe en flott BMW uten hjul også om du ber om det, men det er jo vanlig å gi med noe billig ræl som grunnutrusning inntil man kjøper noe bedre. For speilreflekser er denne grunnutrusningen en billig og lyssvak normalzoom i plast-dominerende byggekvalitet. Akkurat som hos BMW-forhandleren er det ofte mulig å be om en god pakkepris på kamera + et bedre objektiv. Men man får selvsagt ikke 100 valgmuligheter.

 

Hvorfor det finnes optisk dårlige objektiver i det hele tatt? Fordi de dekker behov som ikke går på optisk kvalitet: F.eks Pris (grunnutrusning), eller fleksibilitet (ikke behov for å drasse med seg en haug objektiver og slippe å stå og skifte det akkurat når de store øyeblikkene skjer eller det er snø/sand-storm). Som regel er det bare å blende ned et trinn så gir de ganske god bildekvalitet om lysforholdene er gode. Sollys og f/8 er som regel en glimrende kombinasjon med disse objektivene.

Men de som kjøper et såkalt KIT-løsning med billig objektiv er vel gjerne dem som tar steget fra kompaktkamera i håp om å få enda bedre bilder?

Men det får man jo. Selv de billigste kit-løsningene med 18-55 slår kompaktkameraer ned i støvlene. Selv oppgraderte jeg rimelig fort til 15-85mm IS USM. Rent optisk merket jeg ikke enorm forskjell med mine begrensede kunnskaper, men andre funksjoner som US autofokus og IS gjorde at bildene ble langt bedre.

Lenke til kommentar

Og selv om man ikke skal bruke det billige kit-objektivet så er det kjekt å kjøpe det bare for å ha noe å selge med kameraet neste gang man skal oppgradere. Kameraer med objektiv er langt mer lettsolgte på bruktmarkedet enn kameraer uten.

 

.. og som du kanskje har fått med deg i fotodelen av forumet, ikke alle kitobjektiver suger like mye. (Pentax 18-55 WR-objektivet er det klart beste i sin klasse, mens Canons sin gamle uten IS og Olympus sin første 14-42 til PEN er vel de to aller verste.)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hvorfor vil du ikke sende den som Norgespakke? Koster 255 kroner.

For å være mer konkret; egenemballert Norgespakke om den ikke går i en standardeske. 255kr som nevnt for 10-25kg, 340kr for 25-35kg (og Sealion, her er det vekt man betaler for, ikke volum -men de har et volumtillegg også i spesielle tilfeller..)

 

Du er fortsatt klar over at det er en pc ifra 1980 (Exxon Mobile, og jeg finner jo f**** ikke noe info om den! så er litt usikker på størreles) men jeg vill tro at skjermen og kabinettet er større en norgespakkene. Har sendt meld så får se hva han svarer (jeg skal kjøpe ..) Diskettstasjon og tastatur mm går nok fint i en norges pakke, men er bekymra for skjermen og "kassa". Vekten er tydeligvis ikke noe problem (bortsett fra når jeg skal hente den da :p Ikke noe å ta under armen å gå hjem med... så får nok kjøre)

 

E: Jeg fant bilde iallefall, og at den er produsert i 1985.

 

Og hva tror dere den er verdt?

post-204440-0-07160100-1328352495_thumb.jpg

Endret av Stalthy
Lenke til kommentar

Du er fortsatt klar over at det er en pc ifra 1980 (Exxon Mobile, og jeg finner jo f**** ikke noe info om den! så er litt usikker på størreles) men jeg vill tro at skjermen og kabinettet er større en norgespakkene.

Må vi virkelig forklare betydningen av ordet "egenemballert" for deg? Hint: du må bruker egen emballasje, dvs pappeske+evt. gråpapir, som du kan/må kjøpe et annet sted enn Posten.

Lenke til kommentar

Du er fortsatt klar over at det er en pc ifra 1980 (Exxon Mobile, og jeg finner jo f**** ikke noe info om den! så er litt usikker på størreles) men jeg vill tro at skjermen og kabinettet er større en norgespakkene.

Må vi virkelig forklare betydningen av ordet "egenemballert" for deg? Hint: du må bruker egen emballasje, dvs pappeske+evt. gråpapir, som du kan/må kjøpe et annet sted enn Posten.

 

Neida, men mente å huske at det stod noe om at det ikke kunne være større en "xxx cm".

 

Så da er det vell bare å pakke den inn å sende den (hadde vært morro å sett trynet til postmannen tho...)

 

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar

Pga. formen på bildebrikken, som han over sier.

 

Man har nok valgt firkantet fordi det er en meget praktisk fasong.

Man har tatt firkantede bilder i mange tiår, med alle former for analogt utstyr.

Selv eldgamle malerier som Mona Lisa er firkantet.

Man kunne selvsagt bestemt seg for å ta sekskantede eller runde bilder, men det hadde blitt sinnsykt upraktisk.

Å lage ramme til dem ville tatt lengre tid, og det ville sett dumt ut på veggen i stua.

Alt av TV-skjermen og datamonitorer er firkantet.

 

Derfor er det en selvfølge at bilder er firkantede.

 

 

Å lage trekantede bilder hadde vært en utfordring.

Det hadde sikkert vært mulig, men det hadde vært ekstra arbeid.

 

Tenk på skjermen som et koordinatsystem. Hver pixel har en posisjon i horisontal og vertikal linje.

Hvordan skulle dette blitt på en trekantet eller rund skjerm?

Det hadde blitt MYE ekstraarbeid, og resultatet hadde blitt mindre praktisk enn dagens system.

 

Firekantet må være en selvfølge.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du er fortsatt klar over at det er en pc ifra 1980 (Exxon Mobile, og jeg finner jo f**** ikke noe info om den! så er litt usikker på størreles) men jeg vill tro at skjermen og kabinettet er større en norgespakkene.

Må vi virkelig forklare betydningen av ordet "egenemballert" for deg? Hint: du må bruker egen emballasje, dvs pappeske+evt. gråpapir, som du kan/må kjøpe et annet sted enn Posten.

 

Neida, men mente å huske at det stod noe om at det ikke kunne være større en "xxx cm".

 

Så da er det vell bare å pakke den inn å sende den (hadde vært morro å sett trynet til postmannen tho...)

 

Takk for svar! :)

Mål:

Maks lengde: 240 cm

Maks lengde pluss omkrets: 360 cm

Minimumsmål: 23x13x1 cm

Lenke til kommentar

Det er fult mulig å lage bilder i andre former, men på grunn av bildebrikken, filmen, papir osv så gjøres det ofte på to måter: (her med rund form som eksempel)

- Gjøre sånn at bildet bare vises i en runding og så kan man legge f.eks sort farge rundt. Gjerne med pasepartout eller via bildebehandlingsprogramvare.

- Skrive ut det firkantede bildet på vanlig måte, klippe det rundt og lage en rund ramme til det.

 

Bilder som skrives ut kan du klippe til den formen du vil ha.

Bilder som forblir på PCen kan du redigere til å ha den formen du vil ha og den fargen du vil ha utenfor denne formen.

 

08-Old-french-frame-oval-768x1024.jpg

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...