Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Fra et evolusjonistisk perspektiv:

 

Hvorfor er det slik at mennesker foretrekker å spise usunne ting som burgere og sjokolade? Ville det ikke vært mer gunstig hvis smaksansen var tilpasset slik at fisk og grønnsaker smaker kjempe godt, mens sjokolade og andre usunne matvarer smaker dritt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kjenner meg veldig godt igjen i følgende sitat fra tråden om ting som irriterer så grenseløst:
Shopping ja... Jeg kan gå rundt i skogen i mange dager med 30 kilos sekk på ryggen og kose meg grønn, men etter to-tre timer shopping, muligens med en 3 kilos pose i hånden, er jeg hinsides ødelagt.

Hvorfor er det sånn?

Har det noe med interesse å gjøre?

Eller er det fordi butikken har perfekt hardt og flatt gulv, i motsetning til skogbunnen?

Jeg tror det har med interesse å gjøre. Hvis "shoppingen" foregår i en diger verktøy- eller bilutstyrsbutikk, eller på en interessant bilutstilling/bilmuseum er det ingen sak å vandre rundt i flere timer med en pose eller handlekurv i hånda. I en butikk med dameklær, selv i følge med favorittdama, er jeg lei etter ti-femten minutter. :cool:

Lenke til kommentar

Fra et evolusjonistisk perspektiv:

 

Hvorfor er det slik at mennesker foretrekker å spise usunne ting som burgere og sjokolade? Ville det ikke vært mer gunstig hvis smaksansen var tilpasset slik at fisk og grønnsaker smaker kjempe godt, mens sjokolade og andre usunne matvarer smaker dritt?

Det har ikke skjedd så mye på evolusjonsfronten på den korte tiden siden verden ble industrialisert, dessverre. Før var det vanskelig å få i seg nok fett, nå er det altfor enkelt.

Lenke til kommentar

hva er det man skal oppnå her ?

Åpne bildet i hvilket som helst bilderedigeringsprogram og velg "negative image", eller bare følg instruksjonene. Du ser i begge tilfelle samme bilde med riktige farger, og ikke negativt, som "original"bildet.

 

Når det gjelder selve det vitenskapelige spørsmålet om "hvorfor" -jeg husker ikke på stående fot....

 

edit: var snill og gjorde det for deg/dere...

 

post-6866-0-03531600-1328294941_thumb.jpg

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

hva er det man skal oppnå her ?

Åpne bildet i hvilket som helst bilderedigeringsprogram og velg "negative image", eller bare følg instruksjonene. Du ser i begge tilfelle samme bilde med riktige farger, og ikke negativt, som "original"bildet.

 

Når det gjelder selve det vitenskapelige spørsmålet om "hvorfor" -jeg husker ikke på stående fot....

 

edit: var snill og gjorde det for deg/dere...

 

post-6866-0-03531600-1328294941_thumb.jpg

 

Jeg takker for det. ( 2 stjerner til deg )

Nå skjønner jeg ikke hva som er poenget med å gjøre det slik

Lenke til kommentar

Ang det negative bildet: Det har ingenting å si at det er tre prikker I forskjellige farger, rite? Kunne vært en svart prikk og samme effekt.

 

Ang slitsom shopping:

Det har veldig mye med den enorme mengden inntrykk du blir utsatt for i et kjøpesenter. Det hadde vert like slitsomt å gå tur i skogen om du ble tilbudt ny mobiltelefon ved hver busk, alle trestammene var dekket av klær på tilbud og trekronene var fulle av reklameplakater og høyttalere som trykket ut listepop fra ifjor.

 

Det er hjernen og ikke musklene som sluker kalorier.

Lenke til kommentar

Hva er grunnen til at slikt fungerer? Jeg forstår jo at det er pga. fargene rødt, blått og grønt, men hvorfor?

Sensorisk adaptasjon. Nervecellene fra øyet til synsenteret er todelte, og tre typer. Én blå/guloransje, én rød/grønn og én svart/hvitt. Hvis hjernen får overveldende mye blått over lengre tid, vil den anse dette som "normalt", og når du deretter ser på noe hvitt vil hjernen "kompensere" med den motsatte fargen.

 

Samme prinsippet som får deg til å "flyte" etter en halvtime på tredemølla.

 

En annen forklaring kan selvfølgelig være at fargen "slites" ut gjennom langvarig eksponering, og at den sekundære informasjonen tar over. Kan kanskje være dette som skaper "flekker" i synsfeltet etter man har sett et skarpt lys, men jeg tror ikke det blir samme fenomen.

Dette fenomenet er mye enklere enn det høres ut for. Synspurpuret til de blåfølsommene cellene brukes i stor grad når cellene absorberer det blå lyset, da synker konsentrasjone av blåfølsomt rodopsin. Da er det altså et lavt nivå av det blåfølsomme synspurpuret og høyt nivå av det rødfølsomme når du like etterpå blinker mot en lys ensfarget vegg. Da oppfatter de cellene som har følsomhet for komplementærfargen (her hovedsaklig gult mest i de rødfølsomme tappene) mer lys fordi di har høyere nivå av synspurpur igjen, fyrer signaler til hjernen som får beskjed om gule farger der det var mest blått.

 

Mens de blåfølsomme kan da ikke fyre like mye fordi de altså har lavt nivå av synspurpur. Dette er den viktigste tilpasninga som gjør at vi ser hvitt lys og brukbar fargebalanse uansett hvilken belysning vi er i. Det skjer altså i tappene ( de rød, grønn og blåfølsomme cellene). Det samme med sorthvitt opplevelsen, utsetter man øyet for store kontraster i svart og hvitt en stund vil etterbildene bli motsatte, lyst der det var mørkt og mørkt der det var lyst. Det er heller ikke noe som slites ut, nytt synspurpur lages hele tiden av vitamin A (også kalt retinol (jfr. retina=netthinna)).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fra et evolusjonistisk perspektiv:

 

Hvorfor er det slik at mennesker foretrekker å spise usunne ting som burgere og sjokolade? Ville det ikke vært mer gunstig hvis smaksansen var tilpasset slik at fisk og grønnsaker smaker kjempe godt, mens sjokolade og andre usunne matvarer smaker dritt?

Fordi det i mindre mengder er sunt eller faktisk helt nødvendig. Og siden det sikkert var vanskeligere å få tak i enn annen "sund mat" i "steinaldersammfund" så måtte man ha et insentiv til å få tak i det i form av at man syns det smakte godt.

 

F.eks salt er helt nødvendig at man får i seg (men ikke i så store mengder som de fleste får nå til dags). Og sukker og søte ting har også fordeler som f.eks rask energi f.eks til jakt pluss at f.eks honning jo er ganske sunt og vel også forebygger infeksjoner og sykdommer. Og fett er jo også en nødvendighet både næringsmessig og for å holde varmen i kalde strøk.

 

Og kjøtt er jo godt fordi dette er den mest effektive maten man kan spise energimessing i forhold til mengde man må spise og i forhold til hvor hardt det er å få tak i nok til å få nok mat.

 

Men med industrialiseringen og globaliseringen av værden så er dette blitt så lett tilgjengelig at våre everlusjonære instinkter jobber mot oss fordi vi pga dette får i oss for mye av disse tingene.

 

 

 

Forresten syns ikke jeg sjokolade er noe særlig godt, men jeg skjønner jo at jeg må være litt merkelig i og med at alle andre jeg kjenner elsker sjokolade. Men de fleste andre typer godteri liker jeg godt.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Ang slitsom shopping:

Det har veldig mye med den enorme mengden inntrykk du blir utsatt for i et kjøpesenter. Det hadde vert like slitsomt å gå tur i skogen om du ble tilbudt ny mobiltelefon ved hver busk, alle trestammene var dekket av klær på tilbud og trekronene var fulle av reklameplakater og høyttalere som trykket ut listepop fra ifjor.

 

Det er hjernen og ikke musklene som sluker kalorier.

Denne biter eg ikke helt på. Hvorfor blir eg fysisk gåen i lårene, får gangsperr av å handle og må sette meg i enhver stol som finnes på disse kjerringbutikkene rundt om?

 

Mens om eg drar på en to timers rolig joggetur er eg helt fin?

Lenke til kommentar

Mente ikke å utelukke det fysiske altså.

 

Edit:

En annen faktor er at på skogstur er man som oftest godt forberedt med drikkeflaske og matpakke. Men på shopping løper man rundt i et par timer før man oppdager at man tørster og sulter ihjel, for så å kjøpe brus og pølse. Det fører til jojo blodsukker.

Endret av Überadri
Lenke til kommentar

Nå er vell dette litt spessielt, men vet ikke om noe annet sted å poste

 

Vet noen om et sted der jeg kan finne ut hvor mye frakta blir på utenom norges pakker, fordi tenkte jeg skulle sjekke frakta på en pc ifra 1980 og iflg han så veier dne en 10 - 15 kilo, kan tenke meg at den er ganske massiv, hvor mye blir frakta på ?

Lenke til kommentar

Ang slitsom shopping:

Det har veldig mye med den enorme mengden inntrykk du blir utsatt for i et kjøpesenter. Det hadde vert like slitsomt å gå tur i skogen om du ble tilbudt ny mobiltelefon ved hver busk, alle trestammene var dekket av klær på tilbud og trekronene var fulle av reklameplakater og høyttalere som trykket ut listepop fra ifjor.

 

Det er hjernen og ikke musklene som sluker kalorier.

Denne biter eg ikke helt på. Hvorfor blir eg fysisk gåen i lårene, får gangsperr av å handle og må sette meg i enhver stol som finnes på disse kjerringbutikkene rundt om?

 

Mens om eg drar på en to timers rolig joggetur er eg helt fin?

 

Jeg tipper det er endel fysisk også, hardt underlag, små skritt, ujevn hastighet, det blir man sliten av, selv om det er moro merker man det samme på feks storbyferie, det er ganske slitsomt å gå rundt i ett "urbant landskap" i lengre tid.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...