Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er du sikker på at det er 89,6 forresten? Har du kilde?

 

I hvert fall så er det nok ikke snakk om følt temperatur her (tviler på at de hadde instrumenter til å måle vinden da, i hvert fall ikke på forskningsstasjonen). Ser uansett ikke ut til å finnes rekorder for slikt heller, men det må jo finnes steder hvor det har vært lavere følt temperatur? Mener jeg så et Top Gear-intervju med en kjent eventyrer som hadde opplevd noe sånt som -122 effektive minusgrader eller noe...

Lenke til kommentar

Ër det en spesiell grunn til at nyhetene alltid er til helt rett tidspunkt, altså på sekundet, mens andre program gjerne kan være flere minutter forsinket? Eller er det bare det at nyhetene er "viktigere" enn andre program?

Nyhetene sendes direkte fra studio, de aller fleste andre program er opptak. Antar det har noe med saken å gjøre.

Nyhetene på radioen starter alltid med annonsering av klokkeslett slik at man kan stille klokka etter radioen. Selv om det ikke er så nødvendig med nyvinninger som Internett. :-P Kanskje litt samme på tv?

Lenke til kommentar

Er du sikker på at det er 89,6 forresten? Har du kilde?

 

I hvert fall så er det nok ikke snakk om følt temperatur her (tviler på at de hadde instrumenter til å måle vinden da, i hvert fall ikke på forskningsstasjonen). Ser uansett ikke ut til å finnes rekorder for slikt heller, men det må jo finnes steder hvor det har vært lavere følt temperatur? Mener jeg så et Top Gear-intervju med en kjent eventyrer som hadde opplevd noe sånt som -122 effektive minusgrader eller noe...

Ja, jeg så samme episoden. Men det er uansett laveste målte temperatur. Det er ikke mulig å måle effektiv temperatur direkte, ettersom det er et produkt av temperatur og vind. Selv om det blåser sterk storm og er -89,6 grader, vil gradestokken vise -89,6 grader.

 

Ved å bruke formelen i bunnen av dette bildet kan du regne ut effektiv temperatur utifra vindhastighet og temperatur.

Wind_chill.png

Lenke til kommentar

Temperaturen var -89,6 'C den dagen, men da har man ikke tatt hensyn til vindavkjølingseffekten. Jeg vil tippe det var ganske vindstille.

 

Er ikke sikkert, kan være ganske mye vind på antarktis om vintere, selv om det er kaldt.

 

EDIT: snitt på målestasjonen er vist 5 m/s med 27 m/s i max.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Ved å bruke formelen i bunnen av dette bildet kan du regne ut effektiv temperatur utifra vindhastighet og temperatur.

Tabellen og formelen er jo fahrenheit og mph. Helt ubrukelig for norske forhold.

 

du kan regne farenhet om til celsius med kalkulatoren i Windows eller bruke omregningen her

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Ved å bruke formelen i bunnen av dette bildet kan du regne ut effektiv temperatur utifra vindhastighet og temperatur.

Tabellen og formelen er jo fahrenheit og mph. Helt ubrukelig for norske forhold.

 

Amerikanske måleenheter generelt er noe dritt! GRRRRR. :mad:

 

Snedig spørsmål: hvorfor tviholder amerikanerne og britene på sine særegne måleenheter? I fysikken, blant annet, er det jo vanlig å bruke SI-systemet. Og takket være britenes system, mistet jo NASA en Mars-sonde verd 125 millioner dollar for en god stund til bake.

Endret av Dohvakiin
Lenke til kommentar

Finnes det egentlig noen god forklaring på Fahrenheit? Hva skjer ved 0 F?

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Fahrenheit

 

According to an article Fahrenheit wrote in 1724, he based his scale on three reference points of temperature.[4] In his initial scale (which is not the final Fahrenheit scale), the zero point is determined by placing the thermometer in brine: he used a mixture of ice, water, and ammonium chloride, a salt, at a 1:1:1 ratio. This is a frigorific mixture which stabilizes its temperature automatically: that stable temperature was defined as 0 °F (-17.78 °C). The second point, at 32 degrees, was a mixture of ice and water without the ammonium chloride at a 1:1 ratio. The third point, 96 degrees, was approximately the human body temperature, then called "blood-heat".[6]

 

Fornuftig referanse, mye brukt blant hvermansen!

Lenke til kommentar

Ja, da er det jo litt bemerkelsesverdig at superkonservative Engelskmenn klarer det ( bortsett fra at de fremdeles stort sett bruker Miles)

 

 

Hvordan legge sammen Inches :)

 

http://www.youtube.com/watch?v=Omh8Ito-05M

 

 

 

 

Etter mine egne erfaringer , så er stort sett data/teknologi nettsteder flinke med å bruke det metriske systemet.

Det samme gjelder salg/tester med sykler.

 

Amerikanske aviser/nyhetskanaler er derimot helt fjærne , og bruker nesten aldri det metriske systemet.

Kan ikke fordra at de bruker Ounces .....

 

 

Edit:

Når jeg tenker etter , så er vel vi i Norge ikke helt feilfri.

I luftfart brukes fot.

Innenfor sjøfart bruker vi fremdeles nautiske mil...

Endret av johome
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvor mange venner det mellom meg, og alle andre på Facebook? Eller: er alle i verden venner med alle, via andre venner? Er jeg venn med alle i Brasil siden en av mine venner er venn med noen fra Brasil?

 

Jeg prøvde å google dette, men fant ikke noen treff. Hvis noen andre vet eller har lest noe om dette, hadde det vært utrolig interessant å finne ut.

 

EDIT: Fant dette på Wikipedia:

 

A Facebook platform application named "Six Degrees" was developed by Karl Bunyan, which calculates the degrees of separation between different people. It had over 5.8 million users, as seen from the group's page. The average separation for all users of the application is 5.73 degrees, whereas the maximum degree of separation is 12.

 

Facebook's data team released two papers in November 2011 which document that amongst all Facebook users at the time of research (721 million users with 69 billion friendship links) there is an average distance of 4.74. Probabilistic algorithms were applied on statistical metadata to verify the accuracy of the measurements. It was also found that 99.91% of facebook users were interconnected, forming a large connected component.

Endret av Coffey
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...