Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

I dag tidlig sølte jeg et halv glass med cola på tastaturet mitt (Razer BlackWidow), og observerte da jeg løftet tastaturet på siden at alt rant ut igjen på samme plass (ved numlock-entertasten). Er det vanlig å innlegge egne dreneringskanaler på spilltastatur i tilfelle sånne uhell?

 

Er snart 12 timer siden uhellet og har ikke merket noe klistring eller seige taster.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen biler har kjede.

 

Tenker du på register? Noen biler har tannreim, andre har kjede. Har aldri sett kjede på vifta.

Off... Eg leste ikke skikkelig og tenkte automatisk på registeret ja....

 

For viftereim er mindre hensikt å ha kjede på da det ikke er like kritisk om den ryker. Så vidt meg bekjent.

Lenke til kommentar

I dag tidlig sølte jeg et halv glass med cola på tastaturet mitt (Razer BlackWidow), og observerte da jeg løftet tastaturet på siden at alt rant ut igjen på samme plass (ved numlock-entertasten). Er det vanlig å innlegge egne dreneringskanaler på spilltastatur i tilfelle sånne uhell?

 

Er snart 12 timer siden uhellet og har ikke merket noe klistring eller seige taster.

Laptop-tastaturet mitt har dreneringskanal. Om det samme gjelder ditt tastatur aner jeg ikke.

Lenke til kommentar

Ok, hvordan fungerer trøtthet? Hvilken kjemikalier skylles ut, og hva kan man ta for å undertrykke det?

Trøtthet er nokså komplekst. Det henger veldig sammen med vår biologiske klokke - de viktigste utløsende kjemikaliene er adenosin (nevrotransmitter) og melatonin (hormon). Adenosin samler seg opp gjennom dagen og skaper trøtthet, og melatonin skilles ut når det er mørkt. Så man kan for eksempel få tak i en adenosin-antagonist - det vil si et stoff som tar adenosinmolekylers plass i adenosin-reseptorer, uten at disse reseptorene blir aktivert (som å putte en nøkkel inn i et nøkkelhull hvor den akkurat ikke passer - den ekte nøkkelen vil ikke få plass før du tar ut den upassende nøkkelen).

 

Noen stoffer som får plass i en adenosin-reseptor uten å aktivere den er koffein.

 

Når det gjelder melatonin så finnes det ikke "antagonister" ettersom det er et hormon, og ikke en nevrotransmitter. Man kan allikevel hemme produksjonen av melatonin. Dette blir gjort med lysterapi. Man sitter rett og slett og glaner på relativt sterkt lys i en halvtime, og dette utsetter døgnrytmen din. Ved å manipulere kroppens eksponering for lys kan man bekjempe jetlag og trøtthet.

 

Det viser seg også at trening og diett kan påvirke døgnrytmen. For eksempel, om du vil utsette døgnrytmen, kan du ta deg en treningsøkt når kroppen din egentlig trodde det var på tide å sove. 1, 2.

 

Når det gjelder kjemikalier, så er ting allikevel ganske kompliserte; amfetamin og kokain sender ut en cocktail av dopamin, norepinefrin og serotonin - det virker som de "tvinger" deg til å være våken. Samtidig er det en rekke andre stoffer som gjør deg våken, uten at vi vet hvorfor enda (man observerer tross alt symptomene før kjemien). Men mest av alt, kan ikke jeg nok om dette til å gi et grundig og godt svar.

Endret av Kakofoni
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Påvirker rotasjon gravitet? Feks en nøytronstjerne roterer opp til 30 ganger rundt sin egen akse, men hvordan ville dette forandret gravitasjonen?

 

Til en god approksimasjon påvirker ikke rotasjon gravitasjon, men om du går generell relativitet ekstra nøye etter i sømmene finner du effekter som frame-dragging og utsending av gravitasjonsbølger. Det første er påvist eksperimentelt, det andre er kun forutsagt teoretisk1.

 

1Denne utsendingen av gravitasjonsbølger må ikke forveksles med de som sendes ut når to nøytronstjerner går i bane rundt deres felles massesenter. Dette er en mye større effekt, og er observert indirekte ved å studere endring i banebevegelsen.

Lenke til kommentar

Jeg tror han tenker på om aksellerasjonen på nøytronstjernens overflate vil bli påvirket av det faktum at stjernen roterer, og det vil den, på samme måte som på Jorden. Tyngdekraften (eller summen av tyngdekraften og sentripetalaksellerasjonen) er lavere der, ettersom jorden spinner rundt sin egen akse. Dette gjør at litt av tyngdekraften blir nullet ut av tregheten til massen på overflaten, som vil fortsette rett frem, men blir dradd i sirkel rundt jorden. Du blir altså trukket ned mot bakken av tyngdekraften, minus sentripetalaksellereasjonen.

 

Dette skjer også på selve jordkloden, og ikke bare objektene på overflaten. Dette fører til at Jorden ikke er en perfekt sfære, men heller svakt oval, som gjør at avstanden til jordens sentrum er større ved ekvator, enn ved polene. Dette forsterker effekten, altså gjør deg enda lettere ved ekvator, enn ved polområdene.

 

Edit: Uansett skal det sies at sentripetalaksellereasjonen alltid er mye lavere enn tyngdekraften ved overflaten på nøytronstjerner. Hvis man regner med Newtons formler på det (lenge siden jeg har regnet med relativitet, så får håpe det ikke er for store forskjeller, er jo relativt nært relativistiske hastigheter), så ser man at selv i de mest ekstreme tilfellene er tyngdekraften langt større.

 

Med utgangspunkt i denne nøytronstjernen, med en masse på litt under to ganger solens masse (2*1,99*1030kg), radius på mindre enn 16 km, og med en rotasjon på 716Hz

 

g=(gamma*masse)/(r2) = (6,67*10-11)(2*1,99*1030)/(16000^2) = 1,037*1012m/s2

 

a = v^2/r = ((70000000m/s)2)/(16000m) = 3,063*1011 m/s

 

g-a = 7,307*1011 m/s, eller 7,449*1010g, dvs. 74 milliarder g.

 

Edit: Hvis jeg har gjort noe feil, er det bare å si ifra.

Endret av ChrisReeve
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vil si at gravitasjonen er konstant uansett.

 

Hvorfor kaller dere ikke det bare for G-krefter ?

 

Ingen hadde forstått det hvis du begynte å snakke om g-krefter når du faktisk mente gravitasjon. Uttrykket g-kraft blir ofte brukt når man sammenlikner aksellerasjonen til et legeme, f.eks. en bil i forhold til jordens feltstyrke.

Lenke til kommentar

Takk, nå skjønte jeg mer av hvordan gravitasjon fungerer :) men jeg lurer litt på dette med et sort hull. En sort hull har like mye masse, eller mindre enn det moderstjerna hadde. Så hvorfor oppnår ikke denne stjerna samme escape velocity som et sort hull?

 

Er det fordi et sort hull er så tettpakket og konsentrert at det bryter lettere gjennom et lite "areal" av space-time fabrikatet og skaper en større dal; mens en stjerne med lik masse må bryte gjennom ett mye større "areal", noe som fordeler massen og ikke lar den bryte like langt ned?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...