Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hvordan vil en graf i 4 dimensjoner se ut ?

Hvis jeg ikke tar helt feil så er den 4. dimensjonen lyd, så det vil nok bli en dynamisk graf.

Du mener tid? :)

 

Å bruke tid som en fjerde akse er en måte å vise fram en graf med fire variabler. Eller man kan bruke ulike farger for å få fram ulike verdier for den fjerde variabelen.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan vil en graf i 4 dimensjoner se ut ?

Hvis jeg ikke tar helt feil så er den 4. dimensjonen lyd -> tid, så det vil nok bli en dynamisk graf.

Du mener tid? :)

 

Å bruke tid som en fjerde akse er en måte å vise fram en graf med fire variabler. Eller man kan bruke ulike farger for å få fram ulike verdier for den fjerde variabelen.

 

Ja skrev feil, fikset nå :)

Lenke til kommentar

Har temperaturen på vannet noe å si når man koker for eksempel kaffe? Ser hele tiden det står at det bør kokes på kaldt vann for best smak o.l., men har det noe å si egentlig?

 

Har varmt og kaldt vann forskjellige egenskaper som påvirker smaken?

 

Varmt og kaldt vann går gjennom forskjellige rør, og temperaturen på vannet påvirker omstendighetene rundt det i røret. Man bør ikke lage mat med varmt vann fra springen. Det var i alle fall det min mor fortalte meg en gang i tiden da jeg skulle begynne å lage mat for meg selv.

Lenke til kommentar

En thoroughbred hest kan springe nesten 70 km/h. De er nærmest en frik av natur; når de spurter får luftsystemet mangedoblet effekt. På ett minutt passerer 220 liter blod gjennom hjertet. Lungene virker som en blåsebelg som fylles og tømmes for hvert "skritt" hesten tar. Osv.

 

 

Harer kan springe over 70 km/h. Hvordan er det mulig når den er så liten?

 

Kilde: How thoroughbred horses work - Stuff You Should Know Podcast

Lenke til kommentar

Men for å komme tilbake til spørsmålet mitt; se bort fra rørene, si at du koker vannet først. Vil det bli forskjell på kaffen om den ble traktet på kaldt vann eller kokt vann?

Det varierer fra hus til hus og rørtype osv. Den eneste 100% sikre måten å svare spørsmålet på er å foreta en blindprøve i ditt eget hjem. :)

Lenke til kommentar

Så det er ingen egenskaper i varmt vann som vil påvirke smaken på en annen måte enn kaldt vann ville gjort?

Ser man bort fra vannrørene, og koker begge vann i samme kar og under samme forhold, kan jeg ikke se at det er det minste forskjell på om du bruker kaldt eller varmt vann, annet enn at koketiden blir litt kortere. Du ender jo opp med vann som holder 100 grader til slutt uansett, så det spiller ingen rolle om du begynner med vann som har 15 eller 50 grader uansett.

Lenke til kommentar

Nettopp , Det er hvordan man viser frem grafer med mere en 3 dimisjoner jeg lurte på.

Som påpekt før er det vanskelig nok å vise 3d på en 2d flate. Det blir bare en form for projeksjon, der man bruker triks for å fremstille data i 3d. Det samme gjør man i 4d, men det begynner å bli umulig for hodet å forstå hva som skjer når man snur på ting. Øverst på denne wikipediasiden er det to figurer som illustrerer det bra.

 

Føler du at du takler 4d bra, kan du prøve på denne 4d rubiks kube

Lenke til kommentar

Hva er grunnen til at butikker aldri blir fri for ting som øl? I de utallige matbutikkene jeg har vært i har det titt og ofte manglet på ting som nøtter, frukt, vaskepulver, osv. men øl er det aldri i nærheten fritt for.

 

Jeg vet ikke om dette gjelder for ALLE butikker, men jeg har vært i mange og det er det konstant paller på paller uansett når du er der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...