Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Angående ID så er et nasjonalt ID-kort på trappene, men det lar stadig vente på seg. Så man må nok finne andre løsninger (pass) til det kommer.

 

Hvordan får man da nytt id-kort ( pass,fører kort ,el.l) hvis man har rotet vek det man hadde fra før når den enste iden man har ikke er godkjent ?

Da jeg rotet vekk fører kortet mit måtte jeg bruke bankkortet som ID som bevis hos politiet for midlertidig kjøretillatelse.

 

Mener dere virkelig at man må gå rundt med 2 id kort ?

 

Nå er det slik at hver gang det kommer et nytt id kort går det noen år også lurer man på om det er sikkert nok

Det er vel ikke så vanskelig å ha en ID nummer 2 (for eksempel et pass) i en skuff hjemme? :)

 

Hvordan man får ny ID om man ikke kan identifisere seg, vet jeg faktisk ikke. Noen som vet?

Lenke til kommentar

Fødselsattest, som du får frå Folkeregisteret.

Fødselsattest er faktisk ikke nevnt her, men derimot noen som kjenner deg, og kan identifisere både deg og seg selv (sistnevnte med gyldig ID).

 

NB! Hvis du ikke kan legitimere deg med gyldig norsk pass eller pass som er utløpt for mindre enn tre måneder siden, kan politiet kreve at du har med deg en myndig norsk person med gyldig norsk pass som skriftlig kan bekrefte din identitet.
Lenke til kommentar

Det er vel ikke så vanskelig å ha en ID nummer 2 (for eksempel et pass) i en skuff hjemme? :)

 

Hvordan man får ny ID om man ikke kan identifisere seg, vet jeg faktisk ikke. Noen som vet?

 

 

Det virker lit unødvendig å må bruke penger på ID nr når det er så sjeldent man har bruk for det

samtidig som det finner billigere løsninger

Lenke til kommentar

Grunnen til at stoffer endrer seg over tid, pleier å være at stoffet er en blanding av mer eller mindre flyktige komponenter.

Når de mest flyktige komponentene er fordampet bort, er det bare de tyngre sakene igjen.

Og de kan ha andre, og dårligere egenskaper når de mangler de flyktige komponentene.

 

Kan for eksempel nevne en moped som stod i en slektnings kjeller ubrukt i 30 år.

Den hadde opprinnelig vanlig oljeblanding for 2taktsmotorer i tanken.

30 år senere var det lite igjen, og det var veldig tykt.

Virker som om bensinen var borte, ogf det kun var olja igjen, da olje ikke fordamper i romtemperatur.

 

Mulig det er det samme som skjer med gummi?

Lenke til kommentar

Gummibånd består av polymer med få kryssbindinger (dette som gjør det tøyelig). UV-stråling og varme over tid bryter disse bindingene (og de andre bindingene i kjedene) og strikket blir vel egentlig bare til støv sakte, men sikkert.

 

Rett meg hvis det er feil :p

 

Edit: kjapt google-søk ga denne siden: Min lenke. Litt overfladisk forklart though.

 

Tror det er noe i det du sier Mannen med ljåen, tror strikk er tilsatt det som heter plasticizers, og noen av disse stoffene er flyktige.

Endret av Oysteinkn
Lenke til kommentar

Bundy, det er omtenksomhet. Han vet at en gang må han forlate dette universet, og da ønsker han at vi andre skal kunne ta over. Vi trenger en som Simen1 som kan svare på alt med minimum 1000 ord og 17 linker til kilder.

 

Det er bare en forberedelse. Å tro at han ikke allerede har laget et fullverdig svar til spørsmålet er naivt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Trikset med hammeren og linjalen fungerer i virkeligheten.

Jeg testet det, og det ble nøyaktig som på bildet.

 

Svaret er at den har like mye vekt på begge sider.

 

Nesten alt er på den ene siden, og stikker ut fra bordkanten.

Både linjalen, strikken og hammerens skaft stikker ut på den ene siden.

 

Men hammerhodet er den definitivt tyngste komponenten.

Legg merke til at hammerhodet er på motsatt side av vippepunktet.

Den er så tung at det kompenserer for at den ikke stikker så langt ut.

 

Konstruksjonen ser svak ut, men den er overraskende sterk. Grunnen er at linjalen og hammeren er festet på to punkter.

Det ene er selvsagt gummistrikken.

Det andre er så åpenbart at det er lett å glemme: der linjalen og hammerskaftet møtes.

Dermed sitter hammeren og linjalen stabilt sammen.

 

Konstruksjonen er stabil, og det er lik vekt på begge sider av vippepunktet, takket være hammerhodet som henger delvis under bordet.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Med andre ord, dødsårsaken er ikke offentliggjort, og det er ikke jeg som er dårlig til å lete?

Det er ingen hemmelighet at han dessverre tok sitt eget liv. Hans amerikanske forlag, Dalkey Archives, skrev det på twitteren sin. Norske medier har så vidt jeg vet ikke lov til å omtale selvmord. Uansett hvilken årsak det var, så er det synd. Han var en jævlig flott fyr.

Lenke til kommentar

Seilet er eneste grunnen til at kjølen er der. Men mange seilbåter har også tunge lodd i kjølen delvis pga. seil og delvis pga snodig fasong på skroget.

Fortell oss hvilken type seilbåt det er først.

Takk for svar.

 

Jeg mener det helt generelt sett, ellers ville jeg ha sagt noe annet.

Hva er en snodig fasong på skroget? er det en V formet eller en U formet skrog?

Lenke til kommentar

En del seilbåter har senterbord, som man kan heve under seiling. F. eks. trissjolle og optimistjolle. Båten går ikke rundt om man hever senterbordet, selv med vind i seilene.

 

For å si litt om det Eaan sier med vekt i kjølen, så veier America's Cup-båter typisk 25 tonn, der 19 tonn sitter i et lodd nederst i kjølen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...