Flimzes Skrevet 24. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2012 Kan pantelapper brukes i andre butikker enn den kommer fra så lenge det er samme kjede? Tror ikke det. For det første mener jeg på at det skal stå nøyaktig hvilken butikk den er fra nederst på lappen. For det andre så er det usannsynlig å tro at alle pantekoder havner på en nasjonal database og sendes ut til alle butikkene i kjeden. Du hadde blitt overasket over hvor utstrakte registere det er på vareflyt innenfor de fleste dagligvarekjder. Lenke til kommentar
Überadri Skrevet 24. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2012 Er det noen lov/regel som begrenser hvor lenge et produkt kan markedsføres/merkes som «nyhet»? Lenke til kommentar
T.O.E Skrevet 24. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2012 Finnes det noe informasjonssenter eller lignende for parkeringsplasser i Norge? Skal på Dream Theater konsert i Vallhall på torsdag, hvor planen er å kjøre bil. På nettstedet står det at parkeringsplassene ikke kan brukes under arrangementer, og resten av infoen er om kollektiv trafikk, så uerfarne meg på 18 år vet ikke helt hvor han skal gjøre av seg bak rattet. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 24. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2012 Åh dæven, godt du spurte... Jeg trodde konserten deres var i februar... 6 Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 24. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2012 Har det noe spesielt navn når de har orkester som spiller spill-musikk? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 25. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 25. januar 2012 Jeg demonterer noen IKEA-møbler, og ønsker å kaste metallhengslene på en miljøvennlig plass. Men jeg kommer ikke til å kjøre til søppelplassen bare for det. Kan jeg kaste metallhengsler i "Glass og metall"-boksen? Eller er den kun for fiskebollebokser? Lenke til kommentar
TMB Skrevet 25. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 25. januar 2012 (endret) Her jeg bor kan man kaste slikt i metall-boksen ihvertfall. Tror ikke det er kun hermetikk. Endret 25. januar 2012 av TMB Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 25. januar 2012 Er det noen lov/regel som begrenser hvor lenge et produkt kan markedsføres/merkes som «nyhet»? Det er ingen lovregel som fastslår at noe er en "nyhet" i så og så mange dager, uker, eller år, dette må derfor vurderes etter den alminnelige regelen om forbud mot villedende markedsføring, Hvorvidt noe er en "nyhet" tas som en konkret vurdering der man ser på hvor gammelt det er, hvor hyppig markedet fornyer seg selv, global/lokal påstand (nyhet i Norge kontra nyhet i verden), et cetera. 2 Lenke til kommentar
Obi von Knobi Skrevet 25. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 25. januar 2012 Er det lettere for dansker å forstå norsk enn motsatt? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 25. januar 2012 Er det lettere for dansker å forstå norsk enn motsatt? Nei, såvidt jeg husker er rekkefølgen i hvor gått folk forstår hverandre følgende (fra størst til minst forståelse), nordmenn som hører svensk, nordmenn som hører dansk, svensker som hører norsk, dansker som hører norsk, svensker som hører dansk, dansker som hører svensk. Leste enn undersøkelse på det for endel år siden,l så ta det med en kylpe salt, kan godt hende jeg husker feil, men tror jeg husker essensen (normdenn forstår de andre best, svensker og dansker forstår hverandre minst) AtW 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 25. januar 2012 Hvordan sorteres post i norge? Jeg har følgende hypotese: Adressen leses maskinelt, og det avgjøres allerede ved første sorteringspunkt hvilket postkontor/postmann pakken/brevet skal til, deretter sendes det videre, og denne informasjonen knyttes til sporingsnummeret om det finnes. (brev sorteres kanskje vært sted?). Om det ikke kan leses maskinelt, så leses det av mennesker. Er dette riktig? At man forsøker så langt man kan å lese posten maskinelt, eller leses feks alle brev manuelt? AtW Lenke til kommentar
Jonern Skrevet 25. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 25. januar 2012 Etter hva jeg så på et NRK-program en gang så leses bare postnummeret maskinelt, da det er tilstrekkelig for å få brevet frem til rett postmann. Så hvis du skulle finne på å sende et brev fra Kristiansand til Kristiansand, men skriver postnummeret for Kirkenes så er det meget mulig at brevet kommer helt frem til postmannen i Kirkenes før det blir sendt tilbake til Kristiansand. Hvordan det er med pakker vet jeg ikke. 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 25. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 25. januar 2012 Er det lettere for dansker å forstå norsk enn motsatt? Min erfaring er at jeg forstår dansker bedre jo fullere jeg er. 5 Lenke til kommentar
Überadri Skrevet 25. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 25. januar 2012 Dansker jeg og venner har snakket med skifter til engelsk før oss, så tror de har det enda vanskeligere å forstå norsk enn vi har dansk. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 25. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 25. januar 2012 Finnes det noe informasjonssenter eller lignende for parkeringsplasser i Norge? Skal på Dream Theater konsert i Vallhall på torsdag, hvor planen er å kjøre bil. På nettstedet står det at parkeringsplassene ikke kan brukes under arrangementer, og resten av infoen er om kollektiv trafikk, så uerfarne meg på 18 år vet ikke helt hvor han skal gjøre av seg bak rattet. Nei, du må dessverre bare klikke deg inn og søke info hos de ulike parkeringsselskapene i byen. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 25. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 25. januar 2012 Hvorfor et det ikke pantemerke på brusflasker? Lenke til kommentar
Überadri Skrevet 25. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 25. januar 2012 Fordi «alle» vet at de kan pantes kanskje? Alle flasker som kan pantes står det «Pant 1kr» el. på, med veldig liten skrift. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 25. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 25. januar 2012 Dansker jeg og venner har snakket med skifter til engelsk før oss, så tror de har det enda vanskeligere å forstå norsk enn vi har dansk. Ja. Jeg husker jeg ringte til en dansk leverandørs supportnummer en gang og snakket selvsagt på Norsk og da fikk jeg beskjed om å ta det på engelsk istedenfor... Så det er nok en myte at danskene forstår oss godt. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 25. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 25. januar 2012 Danskene forstår oss ofte dårligere enn de forstår svensk, av geografiske årsaker. De danskene som bor lengst unna københavn forstår stort sett svensk og norsk like dårlig, og det kunne like gjerne vært tysk. Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 26. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 26. januar 2012 Hvor kaster man kvikksølvtermometere? Sammen med batteri i spesialavfall? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå