Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Nå er vel knapt fartsgrensene noen aktuell problemstilling i den kjerra der .. :p

Det har nok rett i, ca 140 km/t på flatmark (etter et laaangt rettstrekke) var toppfarten med 47 hester og lett sjåfør (bilen veide bare 720 kg). Men med en liten motor (0,9 liter R4) som villig lot seg hyle opp i over 7000 o/m uten mukking og en girkasse av såkalt Porschetype (som tillot raske girskift), så var det uansett masse moro for pengene. Disse tolv-sjuene var svært morsomme småbiler, med morsomme kjøreegenskaper, og som dessuten var forut for VW Golf i alt som definerer den såkalte Golf-klassen.

 

Men jeg har kjørt mye annet rart på bane, det meste var italiensk. :!:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og er derfor slettet. Det samme er spørsmål som ikke regnes som "snedige". Vennligst ikke skriv i tråden med mindre det er relevant til trådens tema. Les gjerne punkt 1 i retningslinjene.

 

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på pm. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Jeg lurer på hva jussen sier om denne saken:

 

Halvparten av elevene ved en videregående skole går til streik fordi det er flere kritikkverdige forhold, inkludert lærere som sjelden møter opp til timen.

Streiken blir notert som skulk.

 

 

Er det virkelig riktig at en streik kan bli notert som skulk?

Hva bør elevene gjøre for at streiken ikke skal ta seg dårlig ut på karakterboka?

De skal jo søke jobber i fremtiden, og tør ikke å krangle med skolen hvis alt blir brukt mot dem.

En elev som streiker vil jo fremstå som en skulker overfor fremtidige arbeidsgivere, derfor vil mange ikke tørre å streike.

 

Har ikke elever i videregående skole streikerett?

Kunne ikke skolen notert fraværet som "berettiget streik mot rektors udugelighet" i stedet for det belastede ordet "skulk"?

Det ville tatt seg bedre ut i elevens karakterbok, så han ikke fremstår som en skulker når han søker jobb.

 

Hvilke sanksjonsmuligheter har elevene mot en skole som er totalt udugelig?

Jeg kjenner til alle de klassiske, ubrukelige løsningene, som leserinnlegg i lokalavisa, snakke med foreldrene, og ta det opp i elevrådet.

Jeg snakker om SKIKKELIGE virkemidler, som denne streiken.

Har elevene reelle virkemidler i det hele tatt?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

På papiret er det ingen forskjell på skulk og en sprukket blindtarm rett før gymtimen. Fravær er fravær - det er vel så vidt jeg forstår bare kronisk sykdom som kan berettige stryk av fravær.

 

Dessuten synes jeg det er helt ok at streiken blir notert som "skulk" (aka. fravær). Det sender beskjed om at elevene ikke bare har tatt seg en fridag fordi de fikk muligheten til det, men at de faktisk ofrer noe for en sak de mener er rett. Har selv streiket og fått notert fravær for det. Det er en latterlig lav pris å betale. Dessuten, hvis en dags fravær er nok til å ødelegge for deg, så er det ikke den dagen som er problemet heller.

 

Jeg begrunner dette på bakgrunn av at arbeidstakere som streiker ikke har krav på lønn heller (fagforbundet gir penger fra en streikekasse). Og elever har verken arbeidskontrakt eller fagforbund, uansett - derfor er de ikke omfattet i regelverket, men rett meg om jeg tar feil.

Lenke til kommentar

Forskrift til opplæringslova:

 

§ 3-47. Føring av fråvær i vidaregåande opplæring

 

Alt fråvær skal førast på vitnemålet og kompetansebeviset. Fråvær skal førast i dagar og enkelttimar. Enkelttimar kan ikkje konverterast til dagar.

 

Rektor kan avgjere om fråvær for den som er deltidselev, skal førast i dagar og timar eller berre i timar. For elevar som skal ha kompetansebevis, skal fråvær førast på kompetansebeviset.

 

Eleven kan krevje at årsaka til fråværet blir ført på eit vedlegg til vitnemålet eller kompetansebeviset, dersom han eller ho legg fram dokumentasjon på årsaka til fråværet.

 

Dersom det er mogleg, skal eleven leggje fram dokumentasjon av fråværet frå opplæringa på førehand.

 

For inntil samanlagt 10 skoledagar i eit opplæringsår, kan ein elev krevje at følgjande fråvær ikkje blir ført på vitnemålet eller på kompetansebeviset dersom det kan dokumenterast at fråværet skyldast:

 

a) helse- og velferdsgrunnar

b) arbeid som tillitsvald

c) politisk arbeid

d) hjelpearbeid

e) lovpålagt oppmøte

f) representasjon i arrangement på nasjonalt og internasjonalt nivå.

 

 

For at fråvær som skyldast helsegrunnar etter bokstav a ikkje skal førast på vitnemålet eller på kompetansebeviset, må eleven leggje fram ei legeerklæring som dokumenterer dette. Fråvær som skyldast helsegrunnar må vare meir enn tre dagar, og det er berre fråvær frå og med fjerde dagen som kan strykast. Ved dokumentert risiko for fråvær etter bokstav a på grunn av funksjonshemming eller kronisk sjukdom, kan fråvær strykast frå og med første fråværsdag.

 

Organisert studiearbeid og skoleadministrative gjeremål etter avtale med faglæraren eller rektor, skal ikkje reknast som fråvær.

 

Innanfor ramma av 10 skoledagar kan elevar som er medlemmer av andre trussamfunn enn Den norske kyrkja, krevje at inntil to dagar fråvær som er knytt opp mot ei religiøs høgtid, ikkje blir ført på vitnemålet eller på kompetansebeviset.

 

Etter tredje ledd kan man kreve at årsaken til fraværet blir vedlagt kompetansebeviset, når man kan dokumentere årsaken. Streik regnes ikke som "arbeid som tillitsvald" eller "politisk arbeid".

Lenke til kommentar
Etter tredje ledd kan man kreve at årsaken til fraværet blir vedlagt kompetansebeviset, når man kan dokumentere årsaken.

 

Jeg er ikke helt sikker på hvordan juridisk språkbruk fungerer.

Kan jeg tolke den setningen slik, at de elevene som streiker får utdelt et vedlegg til vitnemålet, som forklarer årsaken til fraværet?

Hvordan vil et slikt vedlegg se ut? Hva vil stå i vedlegget?

 

 

 

Streik regnes ikke som "arbeid som tillitsvald" eller "politisk arbeid".

Dette synes jeg er rart. Politisk arbeid trenger vel ikke å være i forbindelse med et politisk parti?

For meg er det soleklart at en streik er politisk arbeid, og/eller arbeid som tillitsvalgt.

Jeg tviler ikke på om du har rett. Du er jo veldig flink i juss.

Men hvor har du det fra at en streik som elevrådet er med på, ikke er politisk arbeid?

Jeg snakker ikke om en enkeltperson som skulker fordi han vil sove lenge.

Det er snakk om halve skolen pluss elevrådet, i en organisert streikeaksjon.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Etter tredje ledd kan man kreve at årsaken til fraværet blir vedlagt kompetansebeviset, når man kan dokumentere årsaken.

 

Jeg er ikke helt sikker på hvordan juridisk språkbruk fungerer.

Kan jeg tolke den setningen slik, at de elevene som streiker får utdelt et vedlegg til vitnemålet, som forklarer årsaken til fraværet?

Hvordan vil et slikt vedlegg se ut? Hva vil stå i vedlegget?

 

Elevene kan kreve å få det - men elever av i dag er mer opptatt av å syte om at fraværet egentlig ikke skal stå på vitnemålet.

 

Vedlegget er et trykt brev med skolens logo og underskrift av rektor og undervisningsinspektør der det fremkommer at "Av vitnemålets fravær har x dager y timer z årsak ..." I tillegg føres det en merknad, VMM16, på vitnemålet som sier at det finnes et vedlegg om fraværet.

 

 

 

Streik regnes ikke som "arbeid som tillitsvald" eller "politisk arbeid".

Dette synes jeg er rart. Politisk arbeid trenger vel ikke å være i forbindelse med et politisk parti?

 

Med politisk arbeid menes politisk arbeid. Å delta i streik er ikke noen form for arbeid. Dette kom bedre frem av den tidligere forskriften der man eksplisitt knyttet politisk arbeid til "arbeid på regionalt plan eller landsplan som tillitsvald i landsdekkjande organisasjon". Med den nye opplæringsforskriften fra 2006 ville man myke opp kravene til størrelsen på organisasjonen, men kravet om at det må være politisk arbeid var det ikke meningen å fravike.

 

For den som er tillitsvalgt vil streiken kunne være en del av arbeidet -- det beror på hva slags tillitsvalgt man er og om streiken har noen saklig tilknytning til vervet.

Lenke til kommentar

Kan pantelapper brukes i andre butikker enn den kommer fra så lenge det er samme kjede?

Tror ikke det. For det første mener jeg på at det skal stå nøyaktig hvilken butikk den er fra nederst på lappen. For det andre så er det usannsynlig å tro at alle pantekoder havner på en nasjonal database og sendes ut til alle butikkene i kjeden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...