Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Er det noen som vet hva den tekniske årsaken til at datamus konstruer for å bruke oppadbare batterier ( enten de er utskiftbar eller ikke ) har mye kortere ladde syklus en utskiftning syklusen for de som bruker vanlige engangs batterier?.

Oppladbare batterier koster mye mer enn ikke ladbare med samme kapasitet. Prisen er omtrent proporsjonal med kapasiteten. For å holde prisen nede velger de nok små batterier og dermed kort ladesyklus. Lading f.eks hver natt er ikke til nevneverdig bry i forhold til å måtte bytte/lade AA-batterier like ofte.

 

Hvor mange ganger øker det da prisen når de oppadbare batteriene må tåle hurtigladning ( 1 time for full oppladning ).

Den musen jeg bruker har 2 stk batterier.

 

De orginale er på 1800 mAh .

jeg kjøpte 4 stk opplad bare ( samme fysisk strøelse ) på 2000 mAh for 100 kr på Rema 1000.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Livmorer... Er det riktig flertallsbøying av livmor?

Eller burde det stått "livmødre"?

En livmor er ikke en type mor, men et organ. Ordet bøyes derfor ikke som ordet mor, men som ordet livmor.

en mor - flere mødre

en alenemor - flere alenemødre

en livmor (organet) - flere livmorer

 

Tilsvarende med planten løvetann. Dette er ikke en type tann, men en plante.

en tann - flere tenner

en mennesketann - flere mennesketenner

en melketann - flere melketenner

en løvetann (planten) - flere løvetanner

Lenke til kommentar

Oppladbare batterier har som oftest lavere spenning enn engangsbatterier. Datamusa slutter å fungere når spenningen synker under en viss minimumsverdi. Oppladbare batterier kommer som oftest raskere under denne minimumsgrensa enn engangsbatterier.

 

1,2 V i stedet for 1,5 . ( 2,4 i stedet for 3v hvis 2 er koblet i serie )

Ikke som oftest men hver gang ( bestandig ).

 

Derfor er det lit rart at apparatur som beregnet for engangs-batterier i praksis ikke trenger hyppigere batteriskift hvis man bruker lavere spenning ( oppadbare batterier ).

Det er også derfor jeg lurer lit på det fenomenet.

Lenke til kommentar
Oppladbare batterier har som oftest lavere spenning enn engangsbatterier. Datamusa slutter å fungere når spenningen synker under en viss minimumsverdi. Oppladbare batterier kommer som oftest raskere under denne minimumsgrensa enn engangsbatterier.

1,2 V i stedet for 1,5 . ( 2,4 i stedet for 3v hvis 2 er koblet i serie )

Ikke som oftest men hver gang ( bestandig ).

 

Derfor er det lit rart at apparatur som beregnet for engangs-batterier i praksis ikke trenger hyppigere batteriskift hvis man bruker lavere spenning ( oppadbare batterier ).

Det er også derfor jeg lurer lit på det fenomenet.

De ulike batteritypene lades ut forskjellig. Vanlige brunkullbatterier (engangsbatterier) har en mer synkende karakteristikk enn mange oppladbare batterier. De oppladbare holder altså på spenningen på omtrent det samme nivået i nesten hele utladingsperioden, men når spenningen først faller, så faller den fort. Engangbatteriene starter med en høyere spenning men spenningen synker mer jevnt og trutt.

 

Hvis elektronikken og signalsender/mottager i musa krever f.eks minimum 2 V for å fungere, så kan det hende at et batteri med lavere utgangsspenning likevel holder seg over minimumsspenningen litt lengre.

 

Det finnes nå ganske mange ulike batterityper, og alle sammen har sin spesielle utladingskarakteristikk, noe denne figuren viser:

post-51414-0-78509600-1327244542_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Har værhårene til dyr nerver i seg? Sagt på en annen måte, vil de få vondt hvis de blir klippet av?

Nei, værhårene er egentlig helt vanlige hår. De er bare litt tykkere og stivere, derfor ser de anderledes ut og oppfører seg anderledes enn andre hår. Den ekstreme følsomheten sitter i hårsekkene, altså i værhårenes festepunkter i huden.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Rett over det feltet der du skriver innlegget ditt, er det en rekke ikoner.

Ett av dem ser ut som et bilde. Det har teksten "Sett inn bilde" hvis du holder musa over ikonet.

 

Trykk på ikonet. I boksen som kommer fram er det et lite tekstfelt.

Der limer du inn bildeadressen.

 

Det må være en sånn adresse som slutter på .jpeg, .gif eller andre filendelser for bilder.

Enkelte nettsider har gjort det på mer kompliserte måter.

 

 

800px-Charge_NiMH.svg.png

 

Nå limte jeg inn bildet du linket til.

Jeg fant adressen til bildet du linket til ved å høyreklikke på det.

I høyreklikks-menyen for bildet valgte jeg "kopier bildeadresse".

Det er det som skal limes inn i tidligere nevnte tekstfelt.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Regler gjelder som kjent ikke for kjendiser.

Så han finner sikkert en måte som du og jeg bare kan drømme om.

Konkurranser i land med snillere lover, for eksempel.

 

 

Denne linken handler om samme spørsmål, men uten kjendiser involvert:

http://www.norsk-rally.com/index.php?option=com_agora&task=topic&id=3211

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Er ikke Rally området et lukket område ?

Meg bekjent så trenger man ikke lappen for å kjøre på lukket område.

 

Nå er det en stund siden men jeg mener å huske ( kan ikke bekrefte ) at også de som var under 18 år kunne få å lov til å delta i billøp.

Er reglene i Rally mye strengere en i andre former for billøp ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...