Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

En stor andel av de kjente exo-planetene er funnet ved å observere at lysstyrken til stjernen de går rundt synker litt idet planeten passerer mellom oss og stjernen (stjerneformørkelse). Noen få planeter er også funnet ved at en planet virker som en gravitasjonslinse som får bakgrunnslys1 til å bli sterkere i det planeten passerer mellom oss og lyskilden (mikrolinsing). Hva er vilkåret for at mikrolinsingen skal være vikitigere enn stjerneformørkelsen?

1Om jeg ikke tar feil må bakgrunnslyset her være en annen stjerne enn den planeten går rundt. Jeg antar stjerneformørkelsen dominerer fullstendig ved den avstanden mellom lyskilde og planet som en typisk planetbane utgjør.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke luft en egenvekt på en kilo per kubikkmeter?

Så jo du veier mer med fulle lunger en med tomme...

Ikke direkte mye men :p

Skal ikke svare for mye her, da en eller annen kommer til å kommentere vekt/masse i vitenskapelig vs daglig bruk.

Men, du har luft rundt deg, og over deg, dette påvirker ikke vekten når du står på den. Luften i lungene vil heller ikke påvirke den, da du veier luft, i luft.

Blir som å veie en liter vann under vann...

Lenke til kommentar

Nå ja. Vis lungene er tomme for luft, sånn i teorien, så er man teoretisk lettere en når lungene er fulle.

Men vi snakker gram vekt i lungene.

Og forskjellen mellom vanlig full og tom lunge er hva? Ca 2 liter?

Som er ca 2 gram vekt, man gjør større forskjell med å gå på do. Eller veie seg uten bukse.

Vis en boks på en kubikkmeter er tom for luft (vakuum) vil den veie en kilo mindre enn om det var luft i den.

Lenke til kommentar
En kylling "puster" inni egget, betyr det at egget blir tyngre jo lengre mot kylling det kommer?

Nei, lettere. Innpust betyr nødvendigvis også utpust. Noe O2 i innpusten blir gjennom kroppens/embryoets kjemiske reaksjoner til CO2 som forsvinner med utpusten. Netto betyr det at noe karbon, C, forlater kroppen/embryoet og egget bør altså bli noe lettere. Jeg vil gjette på at det er snakk om under et gram i forskjell fra legging til klekking. I tillegg fordamper noe vann fra egget så det mister litt vekt på den måten også. Siden egget ikke krymper når det mister vekt betyr det at egenvekten faller.

Egg man kjøper i butikken er døde så de puster ikke og mister ikke vekt på den måten. Men fordamping gjør at egenvekten faller. Tar man vanntesten på eggene vil man se om egenvekten er større eller mindre enn vannets egenvekt. Det gir en indikasjon på hvor gamle eggene er. Egg som synker regnes som sikre. Egg som flyter regnes som gått ut på dato. Dette er så vidt jeg vet en mer presis metode å sjekke eggets tilstand på enn å lese datoen på kartongen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Nå ja. Vis lungene er tomme for luft, sånn i teorien, så er man teoretisk lettere en når lungene er fulle.

Men vi snakker gram vekt i lungene.

Og forskjellen mellom vanlig full og tom lunge er hva? Ca 2 liter?

Som er ca 2 gram vekt, man gjør større forskjell med å gå på do. Eller veie seg uten bukse.

Vis en boks på en kubikkmeter er tom for luft (vakuum) vil den veie en kilo mindre enn om det var luft i den.

Men når du trekker pusten vil volumet ditt øke. Dette vil gi deg større oppdrift fra luften rundt deg som gjør deg lettere igjen. Denne oppdriften vil være like stor som tyngden av det volumet du fortrenger. Siden du fortrenger luft og puster inn luft bør i teorien netto vektøkning bli 0. Det jeg ikke vet er om luften i lungene blir litt komprimert, i så fall vil ikke volumet ditt øke tilsvarende like mye som luften du puster inn, og man blir netto litt tyngre. På dette nivået er det uansett snakk som milligrams forskjell. Les mer om teorien her.

Lenke til kommentar

Hva regnes av hjelpemannskapene som "skadet" etter en ulykke? For veldig mange ulykker hører du gjerne at det er for eksempel 2 døde og 38 skadde, 10 døde og 130 skadde, osv.

Har lurt på om det er en av to ting; enten at selv det minste lille kutt regnes som en skade eller at det skal mye til for å ta livet av et menneske.

Er det en av disse hypotesene som er mer riktig enn den andre?

Lenke til kommentar
Hva regnes av hjelpemannskapene som "skadet" etter en ulykke?

De har vel flere forskjellige termer:

• Lettere skadd
  • Skadd
  • Hardt skadd
  • Kritisk skadd
  • Livstruende skadd
  • Jeg tror de to siste kan kombineres med enten stabil eller ustabil tilstand
  • Omkommet

Slik jeg har forstått det så har de ganske detaljerte definisjoner av hva som er hva.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...