Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er det nærmeste vi kommer et "uknuselig" stoff?

Er det teoretisk mulig at et uknuselig stoff kan finnes?

- plastelina

- gummistrikk

- luft

- osv

Plastelina og gummistrikk? Det må jo være to av de mest knuselige tingene som finnes! Hvordan definerer du uknuselig?

En gummistrikk kan klammes flatt , den knuses ikke.

Hvis man likevel ødelegger den så er det fordi den er blir morken.

Plastlina må være temmelig inntørket hvis man klarer å knuse den

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor absorberer svart mest varme?

Ganske sikker på at det er fordi svart absorberer mest lys. :)

Du svarte ikke på spørsmålet, du bare siterte de opplysningene jeg allerede visste. Som et svar til spørsmålet mitt gir ikke innlegget ditt noe mening, med andre ord.

Og btw: Lys = varme = elektromagnetisk stråling.

Lenke til kommentar

Men deformert kan det jo bare bli inn til ett visst nivå. Hva kalles det deretter? Når man går fra å deformere gummistrikken til neste skritt. Den er ikke blitt morken, for det er når den blir gammel og går i oppløsning.

Den blir flat og deformert.

Er trykket stort nok så blir den tynn som et ark , men like deformert

Og er du sterk nokk så kan du slite den i stykker , flere ganger

Husk på at det er elastisk gummi

Lenke til kommentar

Du svarte ikke på spørsmålet, du bare siterte de opplysningene jeg allerede visste. Som et svar til spørsmålet mitt gir ikke innlegget ditt noe mening, med andre ord.

Varme som du kjenner det til vanlig er IR-stråling. Synlig lys er stråling med høyere energi enn IR og vil i stor grad konverteres til varme i ting som vi oppfatter som svarte (ettersom nærmest ingenting av det synlige lyset reflekteres blir det omdannet til varme (IR stråling) i stoffet).

At et stoff er svart betyr altså at det absorberer elektromagnetisk stråling i det synlige spektret. Det trenger ikke å bety at svart automatisk absorberer godt i IR-spektet, så det er ikke gitt at svart absorberer mest varme.

Lenke til kommentar

Hvis du vet svaret så er det du som har spurt etter opplysninger du allerede viste?

Lys er bølgelengder(eller partikler) som bærer energi, når noe absorberer dette, så blir det varmere.

Sort absorberer mest lys, hvit reflekterer mest.

Lenke til kommentar

Men deformert kan det jo bare bli inn til ett visst nivå. Hva kalles det deretter? Når man går fra å deformere gummistrikken til neste skritt. Den er ikke blitt morken, for det er når den blir gammel og går i oppløsning.

Materialer kan ha elastisk deformasjon (som ikke gir "varig skade" på materialet, slik at det kan returnere til utgangstilstanden - ala vanlig bruk av strikk), plastisk deformasjon (materialet blir varig deformert) og videre har man brudd.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Beklager da. En annen tolkning av det du sa er jo at du ville vite hvorfor svarte ting er varmere enn hvite ting. Og jeg forstår enda ikke spørsmålet. Skal svaret være at vi oppfatter ting som svart hvis de absorberer ca. alt synlig lys? Spør du om det ikke burde være sånn at infrarød og ultrafiolett, eller radiobølger og gammastråler for den saks skyld, burde hatt overveldende mer å si på om det er varmt eller ikke, enn den lille delen av lysspekteret som er synlig lys?

Lenke til kommentar

En strikk ryker. Det kalles deformasjon det også. Inntil punktet der det oppstår varig endring kalles det elastisk deformasjon og etter det punktet plastisk deformasjon.

Lenke til kommentar

Trenger munnskyll å ha den utrolig sterke smaken for å gjøre jobben sin?

Jeg vet at man får kjøpt munnskyll på apoteket uten den vanvittige smaken, men husker det aldri når jeg er på byen.

Utvalget på nærbutikken minner om konsentrert tabasco. Hjelper den smaken i det hele tatt?

Det er jo ikke selve smaken i seg selv som gjør at det fungerer, men alkoholen.

Det er gjerne aklohol i munnskyllevann som skal drepe bakterier i munnen, det er nok heller dette som gjør at det gjør vondt.

F.eks Listerin inneholder over 20% alkolol.

Jordan munnskyllevann er mild, du kan jo se om de har den på butikken.

Den inneholder ikke alkohol.

Evt. se etter noen andre som ikke har alkohol.

Lenke til kommentar

Tror jeg reposter det spørsmålet til Nycolan. (lurer på det samme)

Hvorfor absorberer stoffer som er svarte mest stråling? (Det at de er svarte er et resultat av dette)

Eller med andre ord da, hva er det som gjør at de tar opp så mye stråling?

Endret av grankongen
Lenke til kommentar

Hvorfor har flammen fra for eksempel en gassbrenner forskjellig farge når oksygentilførselen forandres? Ufullstendig forbrenning har mer gult lys enn fullstendig forbrenning som er blått. Hvorfor det?

Flammen er også blå når det er ufullstendig forbrenning, men alle de partiklene som er ufullstendig forbrent gløder gult/orange og har en lavere temperatur en flammen. De gul-glødende partiklene lyser mer en flammen og derfor ser det ut som at flammen er gul.

Endret av grankongen
Lenke til kommentar

Tror jeg reposter det spørsmålet til Nycolan. (lurer på det samme)

Hvorfor absorberer stoffer som er svarte mest stråling? (Det at de er svarte er et resultat av dette)

Eller med andre ord da, hva er det som gjør at de tar opp så mye stråling?

Da reposter jeg noe jeg skrev for ca. en uke siden, så kan du si ifra om det ble noe klarere eller ikke.

Bindingene i stoffer er generelt avgjørende for hvilke farger vi mennesker ender opp med å se. Da mener jeg hovedsakelig bindinger mellom atomer, så det er elektroner som egentlig er av interesse her.

Elektroner som befinner seg i ytterskall og danner bindinger har ofte lett for å bli sparket opp i høyere energinivåer av fotoner. Dette avhenger selvfølgelig av energien på fotonet og bindingen den "kolliderer" i. Energien til et foton kan bli tatt opp av en binding og da har bindingen følgende valg:

1) Gå rett tilbake til den tilstanden den hadde før fotonet ble absorbert og dermed sende ut et nytt foton med samme energi.

2) Bruke noe av energien på å tilføre stoffet/molekylet rotasjon, vibrasjon etc og evt sende ut resten av energien som et foton.

Ved 1. valg så er det greit, stoffet sender ut fotoner med samme bølgelengde, om muligens i en annen retning. Det betyr derimot ikke at stoffet vil gjøre det for alle fotonene i det synlige spekteret.

I tilfelle #2 så forsvinner det opprinnelige fotonet. Man ender opp enten med at molekylet får masse bevegelsesenergi eller at molekylet får en del bevegelsesenergi samt utsendelse av et forton med lavere energi enn det opprinnelige fotonet. Om det nye fotonet blir utsent i det infrarøde spektret vil det direkte bidra til oppvarming ved at andre molekyler vil ta opp IR-strålingen (som f.eks fører til at strekkhastigheten i en binding øker).

Eventuelt kan et stoff ha slike energinivåer at ingen av fotonene i det synlige spektret blir absorbert. Det betyr derimot ikke at stoffet er helt usynlig for elektromagnetisk stråling. Organiske forbindelser med dobbeltbindinger har ofte lett for å ta opp UV-lys ved diverse bølgelengder. Om du skal bestemme koffeininnholdet i et eller annet kan du fint bruke en UV-detektor som står på 275-ish nm til jobben.

De forskjellige farger man ser skyldes altså kombinasjon av fenomen 1 og 2 som tilhører ulike bølgelengder i spektret, mens svart farge er i størst grad fenomen 2. Ideelt hvitt lys vil da være tilnærmet utelukkende fenomen 1.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...