Nebuchadnezzar Skrevet 15. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 15. januar 2012 Men nå over til noe helt annet SNØRR Har merket at fargen på denne guggen ofte har svært forskjellig farge og konsistens. Alt fra helt svart, til helt gult, til helt grønnt, og til helt hvitt. Nesten gjennomsiktig. Hva sier fargen/konsistensen om meg? Sier den noe om hva jeg har spist, sier den noe om hva som har flydd inn i nesen min, sier den noe om helsen min, eller er det bare helt tilfeldig? Det forandrer seg også mye når jeg er forkjølt, og i løpet av årstidene. Lenke til kommentar
enixitan Skrevet 15. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 15. januar 2012 (endret) Og hvor har du dette fra? Jeg kan for eksempel lett se for meg at blinde tenker visuelt, da de må ha romforståelse slik som alle oss andre. Dette gjelder også selvfølgelig ikke bare de som har lært seg ekkolokalisering. Hjernen er mer komplisert enn som så, og derfor tror jeg ingen her har tenkt til å høre på deg når du kommer med ubegrunnede og absolutte sannheter som dette uten en troverdig kilde å henvise til. Jeg respekterer situasjonen din som tunghørt, men det er bare slik vi roller i Snedige ting du lurer på Blinde som har sett tidlegare i livet kan fint drøyme visuelt, sjølv om dei ikkje har sett på mange år. Blinde med synestesi kan òg setje fargar på ting dei ikkje har sett, dersom dei har sett fargar i løpet av livet. Fargen er ikkje nødvendigvis rett, men er med på å gje eit visuelt inntrykk av noko dei ikkje har sett visuelt. Blinde som aldri har sett drøymer, så langt eg veit, med sanseinntrykka dei har tilgjengeleg - hørsel, lukt, berøring osb. Kjelda her er nettverket mitt av blinde, sjølv om eg ikkje kan hugse diskusjonar om temaet, så ta det med litt salt. Endret 15. januar 2012 av enixitan Lenke til kommentar
morthon Skrevet 15. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 15. januar 2012 hvorfor roterer tilsynelatende alle planeter i en stabil bane rundt sin nærmeste stjerne? tenker spesielt på når det er flere planeter som roterer rundt stjernen. hvorfor virker ikke gravitasjonskreftene mellom planetene slik at de "drar" hverandre ut av banen? slik at den ene planeten kommer nærmere solen (og tilslutt kræsjer i solen) og den andre planeten kommer lenger unna solen, og forsvinner lenger og lenger ut. når en planet kommer nærmere solen så vil jo akselerasjonen øke. Lenke til kommentar
m0ffe Skrevet 15. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 15. januar 2012 hvorfor roterer tilsynelatende alle planeter i en stabil bane rundt sin nærmeste stjerne? tenker spesielt på når det er flere planeter som roterer rundt stjernen. hvorfor virker ikke gravitasjonskreftene mellom planetene slik at de "drar" hverandre ut av banen? slik at den ene planeten kommer nærmere solen (og tilslutt kræsjer i solen) og den andre planeten kommer lenger unna solen, og forsvinner lenger og lenger ut. når en planet kommer nærmere solen så vil jo akselerasjonen øke. tror dette blir tatt opp i serien: Into the Universe av Stephen Hawking Lenke til kommentar
T.O.E Skrevet 15. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 15. januar 2012 Det har vært mye kollisjoner, sluking og slynging av masser rundt sola før enkelte få stabiliserte seg i de kjente baner vi ser i dag. Lenke til kommentar
morthon Skrevet 15. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 15. januar 2012 Det har vært mye kollisjoner, sluking og slynging av masser rundt sola før enkelte få stabiliserte seg i de kjente baner vi ser i dag. det vet jeg jo. men hvorfor ødelegger ikke gravitasjonskreftene mellom planetene banene til planetene? Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 15. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 15. januar 2012 Er skjeggvekst (og annen hårvekst forsåvidt) konstant? Eller kan veksten påvirkes av ting som hva du spiser, drikker, temperatur, klima, osv.? Lenke til kommentar
Stalthy Skrevet 15. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 15. januar 2012 (endret) kan iallefall påvirkes på hvor ofte du barberer deg og i hvilken retning Endret 15. januar 2012 av Hårek Unødig sitrering Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 15. januar 2012 (endret) Ok? Sikker på det? Kilde? AtW Endret 15. januar 2012 av Hårek Unødig sitrering Lenke til kommentar
Stalthy Skrevet 15. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 15. januar 2012 (endret) Aldri barbert deg? første gangen så tar det ganske lang tid før det vokser tilbvake, den 10ende gangen så må du barbere deg hver dag. Når du barberer deg oppover (altså mot håret) så river du de av i roten. så da tar det lengre, når du barber nedover (med håret) så tar det kortere tid (fordi de er ikke rivd ut av roten) Endret 15. januar 2012 av Hårek Unødig sitrering Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 15. januar 2012 (endret) Første gangen jeg barberte meg hadde jeg hakket mindre fyldig skjegg enn i dag gitt. Og spørsmålet er om det veksthastigheten påvirkes ikke om det tar lengre tid å gro enn lengre distanse (som det siste eksemplet ditt handler om) AtW Endret 15. januar 2012 av Hårek Unødig sitrering 3 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 15. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 15. januar 2012 Hvis du barberer deg skikkelig på gamlemåten (kniv eller høvel i flere omganger og retninger) går det lenger til neste gang du må barbere deg enn om du bruker maskin. Men det er nok ikke fordi barberingen påvirker vekstfarten. Skjegget vokser ikke fortere av barbering, det er bare noe man får for seg i tenårene når man likevel utvikler skjeggvekst og det stadig blir kraftigere. Klassisk feilslutning. 1 Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 15. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 15. januar 2012 Spørsmålet mitt hadde ikke noe med barbering å gjøre, jeg lurte på om ting som temperatur, klima, mat og drikke, etc. kunne påvirke hårveksten. Lenke til kommentar
Stalthy Skrevet 15. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 15. januar 2012 Hvis du barberer deg skikkelig på gamlemåten (kniv eller høvel i flere omganger og retninger) går det lenger til neste gang du må barbere deg enn om du bruker maskin. Men det er nok ikke fordi barberingen påvirker vekstfarten. Skjegget vokser ikke fortere av barbering, det er bare noe man får for seg i tenårene når man likevel utvikler skjeggvekst og det stadig blir kraftigere. Klassisk feilslutning. Ahh, men det blir hardere ? (skjegget) Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 15. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 15. januar 2012 (endret) Vil si at skjegget mitt er like hardt/stivt om jeg barberer det hver dag, en gang i uken eller bare trimmer det i blant. Jeg har eksperimentert en del med barberingsfrekvens og metode de siste 4 årene, og jeg har konkludert med med at frekvens og metode ikke gjør utslag på stivheten til skjegget mitt. Veksthastigheten har også holdt seg relativt konstant (dvs. at svarte prikker har oppstått ca. et døgn etter barbering) de siste 2-3 årene, til tross for at jeg har endret kosthold fra mye junkfood og snop til "normal" mat og en liten tur innom lav-karbodietten. Det er dokumentert at hårvekst blir dårligere når man er underernært. Hvorvidt det gjelder skjegg er jeg dog usikker på. Endret 15. januar 2012 av Nedward Lenke til kommentar
;_; Skrevet 15. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 15. januar 2012 Hvis du barberer deg skikkelig på gamlemåten (kniv eller høvel i flere omganger og retninger) går det lenger til neste gang du må barbere deg enn om du bruker maskin. Men det er nok ikke fordi barberingen påvirker vekstfarten. Skjegget vokser ikke fortere av barbering, det er bare noe man får for seg i tenårene når man likevel utvikler skjeggvekst og det stadig blir kraftigere. Klassisk feilslutning. Ahh, men det blir hardere ? (skjegget) Det blir ikke hardere, bare føles slik ut (fordi den ytterste delen av skjegget (som blir "mykt" over tid) blir kappet av) Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 15. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 15. januar 2012 (endret) Laptopen min er laget av aluminium. Den har blåtann og trådløst internett. Hvordan går signalet gjennom metall? Har hørt at en vanlig konstruksjon er å plassere laptopens antenner inni skjermen. Det betyr at det ikke er metall akkurat i skjermflaten. Det forklarer at wifi fungerer når skjermen er åpen mot routeren. Men hvorfor fungerer det fremdeles, samme hvilken vei jeg holder laptopen? Metallfolie brukes ofte for elektromagnetisk skjerming i elektriske apparater, for å hindre forstyrrelser. Men hjelper det i det hele tatt? Hvorfor hindrer det da ikke meg i å komme på nett? Endret 15. januar 2012 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
hvafaen Skrevet 15. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 15. januar 2012 Hvorfor blir olje mer "lekent" når det er varmet opp? Tenker på hvis du heller olje i panna og skal steke noe, så er oljen mye treigere til å fordele seg i starten. Men når panna er varm, så renner det lett rundt. why? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 15. januar 2012 Viskositeten ("rennemotstanden") synker når temperaturen øker. Det skjer faktisk også med vann og de fleste andre væsker. Lenke til kommentar
hvafaen Skrevet 15. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 15. januar 2012 Regna med at det var noe i den duren ja! Oppfølgingspørsmål: Hva er kokepunktet til olivenolje? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå