A-Jay Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 (endret) og når de er alene ? Skal de da bruke mobiltelefonen for fortelle hva de ønsker ? Det kan bli lit problematisk når den ikke virker. http://www.acm.no/materiell/handalfabet/1hands.html Man "staver" ord ved hjelp av enhåndsalfabetet. Dette brukes ofte når man skal si ord som man ikke har et tegn for. Men nye ord som brukes ofte nok får fort et eget tegn så man slipper stave det hver gang. Endret 14. januar 2012 av A-Jay Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 Apropos nye ord: hvem lager disse ordene? Døve språkrådet? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 Apropos nye ord: hvem lager disse ordene? Døve språkrådet? På samme måte som ord blir til i talespråket. Folk finner på ord spontant for å beskrive ting og fenomener de opplever i dagliglivet. Disse ordene sprer seg fra person til person og blir utbredt. Noen ord blir kun brukt i visse miljø, som for eksempel dialektord eller fagsjargong. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 Men ta ipad, når den kom. Da fant jo Apple opp navnet for oss. Men hvem standardiserer tegn? Hvis ingen gjør det blir det jo veldig mange tegn for samme ordet? Noen må jo standardisere noe.... Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 Da man det være litt av en jobb å huske alle tegnene ? Lenke til kommentar
Musematta Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 (endret) Jeg trodde lyden gikk fortere jo tettere lufta er? Det lærte i hvertfall vi når vi hadde aerodynamikk på skolen. Det er derfor passasjerflyene har lavere makshastighet i høyden enn like over havet (i forhold til lydmuren, nærmer et passasjerfly seg den vil det riste i stykker og styrte). Jeg tenker på hva som står på illustrasjonsbildene. Du har riktig, bildene illustrerer i hovedsak bøying av bølger. Bølgjer bøyer mot det som er sakte og beveger seg derfor fekk fra den tettere lufta, men vindretning og temperatur har nok større innverknad på bølgjene enn tettheten. Endret 14. januar 2012 av jondev20 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 Da man det være litt av en jobb å huske alle tegnene ? Ja, det blir liksom litt som å huske ord det.. Kan være vrient..... 4 Lenke til kommentar
Betenkt Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 Når man snakker om døve, mulig noen har spurt om dette før, men tenker døve visuelt? Bilder og tegnspråk? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 Man setter sikkert bare sammen ordene for nett og fjøl. I andre tilfeller imiterer man vel bare det man vil beskrive på en eller annen måte og definerer det som navn.Hvordan har du tenkt at man skal skille mellom f.eks Samsung sin galxy tab og APad. selv om begge er en nettfjøl så er det 2 forskjellige nettfjøler.Man kan heller ikke bare skille f.eks brus etter farge ( fanta og solo blir da det samme , cocca cola , pepsi cola og tab blir samme brusen ) Egennavn kan staves om det ikke er et beskrivende egennavn som f.eks Bjørn. Eventuelt kan man bruke ordet for brus, mens de man kommuniserer med kjenner en så godt at de skjønner at det er underforstått at Coca cola er favoritten og at det er det det spørres om.og når de er alene på et utested ell,l ?Skal de da bruke mobiltelefonen for fortelle hva de ønsker ? Det kan bli lit problematisk når den ikke virker. Servitører på utesteder er godt vant med mye støy og peke-språket. Pek på ølkrana og du får øl. Pek på en god Hennessy XO og du får det og betalingsterminalen foran deg. Man trenger hverken talespråk eller døve-tegnspråk for slike bestillinger. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 Det var en på bussen som brukte mobiltelefonen til fortelle sjåføren hvor han hadde tenkt seg. Da er det i hvertfall et godt hjelpemiddel. Lenke til kommentar
Stalthy Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 Når man snakker om døve, mulig noen har spurt om dette før, men tenker døve visuelt? Bilder og tegnspråk? Okei kvaliverserer meg ikke helt da jeg er tunghørt og hører ikkke med mindre jeg har på ci (høreapperat). Men de døve tenker nok kanskje at vennene snakker med tegnspåk til dem i drømmene, men nok ikke om helt fremmede folk gjør det, trur ikke røkke ville ha snakket tegnesårpk i den drømmen. Døve kan lese på leppenene til vanlig hørende så de forstår. Men de foretrekker tegnspråk. Det var en på bussen som brukte mobiltelefonen til fortelle sjåføren hvor han hadde tenkt seg. Da er det i hvertfall et godt hjelpemiddel. Uhm, hadde hann nr hans da eller ? eller så kunen han ha skrevet på en lapp da (eller brukte han notepad e.l på tlf?) Lenke til kommentar
enixitan Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 Truleg skreiv han bare som om han skreiv ei melding til nokon, og viste sjåføren det han skreiv. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 sikker ett eller amenet tekst verktøy , jeg så ikke hva som ble skrevet. Så nysgjerrig er jeg ikke. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 Hva er det du vil fram til elgen? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 Hva er det du vil fram til elgen? det var et svar til posten lit lenger opp. samtidig så lure jeg på hvordan de får til å bruke tegnspråket på en slik avansert måte vi bruker talespråket vårt Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 Er det egentlig noen forskjell om man bruker lyd eller bevegelse for å få fram et poeng? Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 15. januar 2012 Del Skrevet 15. januar 2012 Når man snakker om døve, mulig noen har spurt om dette før, men tenker døve visuelt? Bilder og tegnspråk? Godt spørsmål. Jeg vet at døve tenker i tegnspråk, men hvorvidt det faktisk er visuelt er jo vanskelig å si. Vi hører jo ikke tankene våre, men det virker logisk hvis det er slik at vi bruker auditiv cortex når vi tenker. Hadde vært interessant å se om visuell cortex er mer aktiv hos døve når de tenker. På den annen side er jo Brocas område sentral i generell konstruering av språk, uansett om du er døv eller blind. Skulle gjerne hatt noen forskningsartikler å peke på her. Den kunne for eksempel pekt på kognitiv svekkelse relatert til skader i Broca-området hos døve. En annen forklaring er at arbeidsminnet henter frem informasjon via den såkalte episodiske bufferen, og skaper henholdsvis auditiv eller visuospatiell (...? syn/rom) informasjon i bevisstheten. Altså vil alt som skapes frem i vår bevissthet være av sansemessig karakter. Må bare understreke at dette er litt rambling, men kanskje det er interessant nok allikevel, siden det ikke var noen tilstrekkelige svar i tråden. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 15. januar 2012 Del Skrevet 15. januar 2012 Et interessant svar her iallefall: http://illvit.no/spor-oss/tenker-dove-pa-tegnsprak Lenke til kommentar
Stalthy Skrevet 15. januar 2012 Del Skrevet 15. januar 2012 Når man snakker om døve, mulig noen har spurt om dette før, men tenker døve visuelt? Bilder og tegnspråk? Godt spørsmål. Jeg vet at døve tenker i tegnspråk, men hvorvidt det faktisk er visuelt er jo vanskelig å si. Vi hører jo ikke tankene våre, men det virker logisk hvis det er slik at vi bruker auditiv cortex når vi tenker. Hadde vært interessant å se om visuell cortex er mer aktiv hos døve når de tenker. På den annen side er jo Brocas område sentral i generell konstruering av språk, uansett om du er døv eller blind. Skulle gjerne hatt noen forskningsartikler å peke på her. Den kunne for eksempel pekt på kognitiv svekkelse relatert til skader i Broca-området hos døve. En annen forklaring er at arbeidsminnet henter frem informasjon via den såkalte episodiske bufferen, og skaper henholdsvis auditiv eller visuospatiell (...? syn/rom) informasjon i bevisstheten. Altså vil alt som skapes frem i vår bevissthet være av sansemessig karakter. Må bare understreke at dette er litt rambling, men kanskje det er interessant nok allikevel, siden det ikke var noen tilstrekkelige svar i tråden. døve tenker/drømmer visuelt, fordi de har sett verden. Blinde tenker ikke visuelt fordi de har aldri sett det. Døve kan heller ikke vite hvordan lyde ntil en klokke er f.eks med mindre de har hørt før (før så kunne jeg ikke høre å da måtte jeg spørre fattern hva alle lydene var, midt i oslo sentrum ) Jo, Illusert vitenskap, okei greit nok i dette tilfelle om de døve sier det, men om det er de som har "forska" på det så ville jeg ikke vært helt sikker, de har ingen forskere bare journaltister, akkurat som vg... Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 15. januar 2012 Del Skrevet 15. januar 2012 (endret) døve tenker/drømmer visuelt, fordi de har sett verden. Blinde tenker ikke visuelt fordi de har aldri sett det. Døve kan heller ikke vite hvordan lyde ntil en klokke er f.eks med mindre de har hørt før (før så kunne jeg ikke høre å da måtte jeg spørre fattern hva alle lydene var, midt i oslo sentrum ) Jo, Illusert vitenskap, okei greit nok i dette tilfelle om de døve sier det, men om det er de som har "forska" på det så ville jeg ikke vært helt sikker, de har ingen forskere bare journaltister, akkurat som vg... Og hvor har du dette fra? Jeg kan for eksempel lett se for meg at blinde tenker visuelt, da de må ha romforståelse slik som alle oss andre. Dette gjelder også selvfølgelig ikke bare de som har lært seg ekkolokalisering. Hjernen er mer komplisert enn som så, og derfor tror jeg ingen her har tenkt til å høre på deg når du kommer med ubegrunnede og absolutte sannheter som dette uten en troverdig kilde å henvise til. Jeg respekterer situasjonen din som tunghørt, men det er bare slik vi roller i Snedige ting du lurer på Endret 15. januar 2012 av Kakofoni Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå