Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Jeg har et spørsmål om lokalbusser.

En gang da jeg var yngre og tok bussen hjem fra skolen, var det noen som moret seg med å trykke på stoppknappen hele tiden.

Da kastet bussjåføren av den "kule" gjengen som satt bakerst, før han kjørte videre.

Kan bussjåføren se hvilken stoppknapp som ble betjent, eller har han bare gjettet?

 

Etter det jeg vet så kan ikke det .

For ikke så lenge siden var det feil med stoppesignalet i en av bussene her i området .

 

sjåføren måtte undersøke hvilken knapp som hadde satt seg fast.

Da var det ikke annen å gjøre trykke inn alle knappen i tur og orden til feilen var borte.

 

Det var en av de litt eldre bussene ( maks 10 år gammel) .

 

De nye ( som er 3 år her ) virker å ha samme systemet

 

i følge en sjofør som jeg har spurt så kan man skille mellom er om det er en normal stoppeknapp som er trykket inn eller om det er en for de som trenger hjelp ( egne knapper for rullestol og barnevogn) .

Dette gjelder bare busser som har slike knapper meg eget symbol

Alle disse knappene er plassert inne i bussen.

 

 

Så mit grundige svar er at sjongløren kan normalt ikke se hvilken stoppeknapp som er trykket inn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stemmer det. Kan legge til at på de nye bussene i Oslo så kan man velge at dørene skal lukkes automatisk etter å ha vært oppe i ca. 10 sekunder eller at dørene lukkes når sjåføren først tråkker litt på gassen. Når man har trykket på barnevognknappen må sjåføren lukke døren manuelt (ved å trykke på en knapp).

 

Han jeg pratet med nevnte også at en del kvinnfolk med barnevogn pleier å trykke på den vanlige døråpnerknappen. Da smeller døra igjen automatisk etter 10 sek, akkurat i det de går ut. Etterfølges da gjerne av: "Prøver du å drepe meg og ungen min eller?". Sjåføren har da ikke gjort noe som helst, ikke hans skyld at du ikke gadd å trykke på barnevognknappen 5 cm unna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har et spørsmål om lokalbusser.

En gang da jeg var yngre og tok bussen hjem fra skolen, var det noen som moret seg med å trykke på stoppknappen hele tiden.

Da kastet bussjåføren av den "kule" gjengen som satt bakerst, før han kjørte videre.

Kan bussjåføren se hvilken stoppknapp som ble betjent, eller har han bare gjettet at det var de "kule" på bakerste rad som var de skyldige?

 

Jeg vet at det er et speil helt framme i bussen, som lar sjåføren se hva passasjerene foretar seg, uten å snu hodet 180 grader. Hvis bussen for 10 år siden hadde sånt speil, ville sjåføren kunnet se bøllene.

 

Men jeg er nysgjerrig på om det finnes en teknisk løsning som forteller sjåføren hvilken knapp som ble trykket på.

 

Og hva sier egentlig jussen om at han kastet ut ALLE på bakerste rad? Noen av dem kunne jo være uskyldige, og alle hadde betalt.

Hadde det vært meg, hadde jeg ikke godtatt det.

SVaret er som elgen sier, Nei.

 

Knappene er koblet i serie eller paralell av enkleste sorten, så det er ingen indikasjon på det.

 

Men om man følger litt med (har kjørt buss i mange år) så er det svært enkelt å avsløre en sånn gjeng.

 

Verre hvis en enkeltperson føler for det samme.

 

Samt at andre passasjerer ofte vil angi og nikke "riktig" til sjåføren om han prøver seg.

 

Stemmer det. Kan legge til at på de nye bussene i Oslo så kan man velge at dørene skal lukkes automatisk etter å ha vært oppe i ca. 10 sekunder eller at dørene lukkes når sjåføren først tråkker litt på gassen. Når man har trykket på barnevognknappen må sjåføren lukke døren manuelt (ved å trykke på en knapp).

 

Han jeg pratet med nevnte også at en del kvinnfolk med barnevogn pleier å trykke på den vanlige døråpnerknappen. Da smeller døra igjen automatisk etter 10 sek, akkurat i det de går ut. Etterfølges da gjerne av: "Prøver du å drepe meg og ungen min eller?". Sjåføren har da ikke gjort noe som helst, ikke hans skyld at du ikke gadd å trykke på barnevognknappen 5 cm unna.

Veldig rart at det ikke er sånn sensor over dørene som hindrer dette. Det er faktisk for mye forlangt i dagens samfunn at enkle sjeler skal vite forskjellen på disse knappene.

 

Dog skal de jo bruke barnevognknappen....

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Hva skal sensoren måle da? Den vet jo ikke om det er en barnevogn som ruller ut eller om det er folk som står der. Sistnevnte er jo tross alt mye mer vanlig, spesielt i rushtiden så vil folk stå helt bortimot dørene.

 

Det kan hende enkelte tror at hvis du trykker på barnevognknappen så vil bussjåføren komme og synge en sang til barnet ditt, men come on.

 

 

EDIT: Vi er vel enige

Endret av E.C.
Lenke til kommentar

Hva skal sensoren måle da? Den vet jo ikke om det er en barnevogn som ruller ut eller om det er folk som står der. Sistnevnte er jo tross alt mye mer vanlig, spesielt i rushtiden så vil folk stå helt bortimot dørene.

 

Flere av bussene eg kjørte hadde sånn sensor som registrerte om det stod ting i åpning. Hvis det gjør det i rushet i oslo lurer eg på hvordan dørene i det hele tatt blir lukket. Deler de bare folkene i to?

 

Sensoren ser jo selvsagt bare på linje med dørene, ergo, rett innafor døra betyr ikke noe.

 

Da slipper man skrekkopplevelsen (for det er rimelig ubehagelig for en mor når døra skviiser over barnevognen før den åpner seg igjen grunnet for stor motstand.

 

Det kan hende enkelte tror at hvis du trykker på barnevognknappen så vil bussjåføren komme og synge en sang til barnet ditt, men come on.

Hva folk tror er vel knekkende likegyldig. Min klare mening er at dørene ikke skal smelle over en person UANSETT, dette er jo en allmenn ting å forvente mener eg.

 

Når man da innfører systemer for automatisk lukking må man jo forhindre dette. 10 sekunder er jo latterlig kort tid. Knapt et stopp der ikke en eldre person ikke vil rekke døra. Skal de eldre også inneha kunnskapen om barnevogn knappen? For det er jo logisk :p

Endret av Jotun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nyere busser har et system som gjør at man får ikke kjør av gårde før døra er helt igjen ( gjelder nok både foran og bak ) .

Siden det tar tid å lukke dåra på enkelte av bussene så har de koblet ut de systemet for ikke å bli for mye forsinket på turen

Hvilke av dørene dette var koblet ut på er lit uklart.

 

jeg vet ikke om det stemmerer men det er sagt at nyere busser skal ha en slags sensor som hindrer folk i å komme i klemme i døren før de er komme utt eller inn.

Etter uttalelsen her er det tydelig at ikke alle busser har slike sensorer.

Lenke til kommentar

Nyere busser har et system som gjør at man får ikke kjør av gårde før døra er helt igjen ( gjelder nok både foran og bak ) .

Siden det tar tid å lukke dåra på enkelte av bussene så har de koblet ut de systemet for ikke å bli for mye forsinket på turen

Hvilke av dørene dette var koblet ut på er lit uklart.

 

jeg vet ikke om det stemmerer men det er sagt at nyere busser skal ha en slags sensor som hindrer folk i å komme i klemme i døren før de er komme utt eller inn.

Etter uttalelsen her er det tydelig at ikke alle busser har slike sensorer.

Dørbrems er veldig vanlig på busser i dag ja. Kan være fryktelig irriterende, men er så vidt meg bekjent et krav. (Gjelder selvsagt bare nye busser) Veldig forskjell på hvordan de er utformet, spesielt med tanke på hvordan de løses ut.

 

Noen busser krever at luftsylindrene skal ha maks lufttrykk (altså at døren er lukket, pluss litt til) mens andre at døren er så og så mye igjen (da snakker vi ca en cm, med andre ord umulig at bussen kan kjøre med en arm hengende i døren.)

 

Den sensoren du mener er nok den som registrerer at den møter motstand, og dermed snur og åpner igjen. Dette systemet har de hatt i 3452 år. Sånn rundt regnet.

 

Det systemet eg nevnte er nøyaktig likt det systemer som er på butikker og skyvedørene der.

Lenke til kommentar

Satt på en ny Skyss-buss her om dagen, da et eller annet må ha skjedd med dørstyringssystemet slik at sjåføren ikke fikk lukket alle dørene på en gang. Vi ble stående på holdeplassen en god stund mens dørene flappet opp og igjen, opp og igjen. Håper det går under barnesykdom.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Har opplevd flere ganger at det er et problem med å få lukket dørene når bussen er skikkelig overfylt. Da er det nok mulig det er en sensor som åpner dørene igjen ettersom den "tror" døra klemmer igjen noen.

 

Jeg ble nesten slappet i trynet da jeg skulle gå inn bakdøra på bussen den ene gangen, men det tror jeg var sjåføren og ikke automatikken. Ifølge de klistremerkene på bussene i Oslo så er det først etter klokka 7 på kvelden du skal benytte frontdøren for påstigning, men det var visst ikke han enig i.

 

På den automatiske lukkinga så er det mulig at det faktisk er litt lenger enn 10 sekunder, mulig er det 15 eller 20. Det er faktisk greit når det er kaldt ute og du har folk som står og kjøper papirbiletter hos sjåføren, som da selvfølgelig har glemt å lukke døra.

Lenke til kommentar

For en liten stund siden, kanskje noen måneder. Var det en buss som kjørte med åpne dører. Når han kom til holdeplassen lukket han dørene, ventet litt. Også åpnet han dørene igjen, og kjørte videre.

 

Sikkert en buss med en feil i.

 

 

Når jeg lager mat. Maccaroni og ris for eksempel. Hvorfor kan jeg ikke varme disse to tingene opp i samme gryte?

Lenke til kommentar

Makaroni og ris tilberedes jo på vidt forskjellige måter. Man koker alt vannet inn i risen, mens makaroni koker i vannet. Det er nok derimot ingenting i veien med å slenge en boil-in-bag oppi makaronigryta, men jeg ser for meg at det kan bli noe upraktisk når du uansett må slå vannet av makaronien lenge før risen er ferdig.

Lenke til kommentar

Av samme grunn som at alle systemer har feil nå og da. Ingen teknologi er 100% feilfri såvidt jeg vet.

 

Problemet er jo at feilen oppstår alt for ofte og det går ikke an å kompensere for det til filene er fikset.

( å koble ut sensoren som gir feil til man får tid til reparere det )

 

 

Mange av disse feilene kunne man ha mungåt den store konsekvensen av

Lenke til kommentar

Jeg er hjemme, flere kilometer unna toglinjen.

Nå nettopp, da jeg var ute, hørte jeg lyden av toget som kjørte forbi i 100 km/t.

Lyden var like kraftig som når jeg står på perrongen og venter på det, men nå er jeg flere kilometer unna.

Vanligvis hører jeg ikke toget i det hele tatt, men jeg hører det noen ganger.

 

Hvilke faktorer spiller inn på lydens evne til å forplante seg gjennom luft?

I dag er det klarvær, ca. -1°C og nesten ingen vind.

En slektning påstår at lyden forplanter seg mye lettere om den har litt medvind. Stemmer det? Og hvordan er det mulig?

 

Og hva skyldes det at et digert, bråkete godstog ikke lager lyd i det hele tatt før det er veldig nærme, hvis det snør?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

angående buss : hvorfor skal det være så vanskelig å få til et system som fungerer skikkelig i mange år uten trøbbel enten det er snakk om sikkerheten ,fremdriften , passasjerene o.s.v ?

jeg ser selv at det alt for ofte er ette eller annet tull med bussen

Vi hadde busser som ALDRI hadde feil. Og vi hadde busser som var på verksted hele tiden.

 

Så den påstanden er rar.

 

De går noe ufattelig mye iløpet av et år, så at ting skal ryke etterhvert er bare sånn det må være. Største problemet er anbud. Når man vinner et anbud må man ofte bytte ut ganske nye busser med enda nyere. Skyss/kolumbus f.eks krever ikke eldre enn 7 år gamle busser.

 

Da byttes faktisk ofte busser som er ganske gode, behagelige og har lite feil med nye kjipe og rimelige busser som er av dårlig billig kvalitet.

Lenke til kommentar

Hovedsaklig vind og temperaturgradient, men også ting som luftfuktighet spiller inn.

 

Hvorfor sprer lyden seg bedre i medvind? Jo fordi vindhastigheten ikke er den samme ved bakken som lengre opp, som generell regel går vinden samme retning men fortere lenger opp i atmosfæren, dvs si at lyden vil forflytte seg fortere lenger opp, siden den går lengre der enn lenger ned, så "svinger" lyden og i yttersvingen går det som kjent fortest. Siden "yttersvingen" er høyere opp vil lyden som går oppover "svinge" ned mot bakken igjen. Håper det var noenlunde forståelig, kan lage en tegning viss ikke. Temperaturgradient er det samme, høyere temperatur fører til høyere lydhastighet, når det er varmere lenger opp i atmosfæren enn ved bakken sprer lyden seg bedre. Dette er tifelle ved enkelte atmosfæriske forhold, enkelte tider på døgnet, i kombinasjon med vann osv. Disse effektene er mye mer dominerende når man er langt unna.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...