Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil hvertfall aldri sette meg i et fly som kjører på autopilot og er uten pilot ... Selv tbanen har førere, og der går jo alt på skinner!

 

Jeg tror ikke den er så usikker som de over skal ha det til, 2. piloten forsvinner kanskje, men antal avganger vil øke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Københavns metro har ikke en eneste togfører, og den har fungert utmerket i årevis. Men så er det et lukket system som er bygd spesifikt med tanke på å drives uten sjåfør. T-banen i Oslo er ikke bygd for førerløs drift, og det vil derfor ta mange år før teknologien blir bra nok til at Oslo også kan få førerløs metro uten urimelige høye kostnader til ombygging.

Lenke til kommentar

Hva med sentraliserte piloter?

Altså, veldig godt trent personell som sitter i fly-simulatorer og kan ta over de flyene som trengs, når det trengs?

 

Så fort ett fly får problemer tar en pilot over, om alt går som det skal, er ingen pilot involvert...

Lenke til kommentar

Jeg vil hvertfall aldri sette meg i et fly som kjører på autopilot og er uten pilot ... Selv tbanen har førere, og der går jo alt på skinner!

 

Jeg tror ikke den er så usikker som de over skal ha det til, 2. piloten forsvinner kanskje, men antal avganger vil øke.

 

mye av det maskiner/robotter gjør idag, var helt utenkelig noen år tilbake..

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke mye om konstruksjonen av fly, men det å bygge opp en ny flåte med førerløse fly som skifter ut dagens ordninge tar lang tid. En eventuell oppgradering av eksisterende fly vil være dyrt.

 

Jeg ser for meg at ved eventuelle problemer så holder det ikke at piloten sitter på bakken. Hvis man først feks har mistet radio kontakt, hva skjer med fjernstyringen da?

Lenke til kommentar

når teknologien er bra nokk ser jeg ingen problem å sette meg i et fly uten piliot.. vi vil aldri bli sluppet i luften uten et sikkert system som er kvalitetstestet. på en annen side kan det være tryggere å ha en "robot" som pilot. den sovner ikke, blir ikke påvirket av giftige gaser og den har ikke menneskelige svakheter som for eksempel slurv.

Lenke til kommentar

Men da vil arbeidsmengden deres synke betraktelig da? Eller at de får andre arbeidsroller?

Jeg ser for meg at det blir direkte kjedelig å være pilot i fremtiden kontra fortiden.

 

teknologien er vel ikke alt for langt vekk.. men ser for meg at dette er et veldig kostbart prosjekt som må innføres på hele linjen ikke bare sånn halveis. et annet problem er å få mannen i gaten til å "tørre" å fly uten problem. er nokk langt fra alle som er overbevist over at dette er en god ide med det første

Lenke til kommentar

Jeg vil hvertfall aldri sette meg i et fly som kjører på autopilot og er uten pilot ... Selv tbanen har førere, og der går jo alt på skinner!

 

Jeg tror ikke den er så usikker som de over skal ha det til, 2. piloten forsvinner kanskje, men antal avganger vil øke.

 

Mange tbaner har ikke fører. Ellers håper jeg de er mer opptatt av reell sikkerhet enn folks irrasjonelle frykt for en elektronisk pilot.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men da vil arbeidsmengden deres synke betraktelig da? Eller at de får andre arbeidsroller?

Jeg ser for meg at det blir direkte kjedelig å være pilot i fremtiden kontra fortiden.

 

teknologien er vel ikke alt for langt vekk.. men ser for meg at dette er et veldig kostbart prosjekt som må innføres på hele linjen ikke bare sånn halveis. et annet problem er å få mannen i gaten til å "tørre" å fly uten problem. er nokk langt fra alle som er overbevist over at dette er en god ide med det første

Tipper det uansett blir piloter der i lang tid, selv om flyet gjør alt 100% automatisk.

Både for å dobbeltsjekke systemet skikkelig og for at folk skal tørre å fly.

Lenke til kommentar

Men da vil arbeidsmengden deres synke betraktelig da? Eller at de får andre arbeidsroller?

Jeg ser for meg at det blir direkte kjedelig å være pilot i fremtiden kontra fortiden.

 

teknologien er vel ikke alt for langt vekk.. men ser for meg at dette er et veldig kostbart prosjekt som må innføres på hele linjen ikke bare sånn halveis. et annet problem er å få mannen i gaten til å "tørre" å fly uten problem. er nokk langt fra alle som er overbevist over at dette er en god ide med det første

Tipper det uansett blir piloter der i lang tid, selv om flyet gjør alt 100% automatisk.

Både for å dobbeltsjekke systemet skikkelig og for at folk skal tørre å fly.

 

til og med jobben til en lege har noen steder blitt erstattet med maskiner. istedenfor at leger utfører operasjonen, overvåker de den mens en maskin utfører oppgaven. teknologien kommer virkelig til å forandre hverdagen vår...

 

dobbeltsjekkingen kan vel gjøres fra bakken? men jeg tror nettopp at hovedproblemet er å få folk til å tørre å fly...

 

flyselskapene vil vel også tjene på dette i lengde.. roboter er nesten gratis i drift og kan jobbe 24/7

Lenke til kommentar

Jeg tviler sterkt på at vi vil se førerløse passasjefly da det handler om sikkerhet. Dersom noe skulle oppstå bør det være en pilot tilstede som manuelt kan ta over kontrollen... frakt/post-fly derimot.

 

Det er nettopp sikkerhet som gjør at man bør gå over til førerløse fly. Problemet er at folk stiller mye høyere krav til maskiner enn mennesker. Datastyrte biler der hundrevis døde i året hadde vært en enorm skandale, når mennesker kjører er det greit.

 

AtW

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...