SirDrinkAlot Skrevet 12. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2012 Er " Mennesket vil aldri finne opp tidsreiser, for da ville vi ha hatt besøk fra fremtiden " er gyldig argument? Vel, ja. Men det standard motargumentet på det er at vi kunne bare ha reist tilbake i tid til da tidsmaskinen var laget. Siden vi enda ikke har laget en tidsmaskin så har vi ikke fått besøk enda. "Bestefar-paradokset" er et bedre argument mot tidsreiser bakover i tid, hvertfall hvis det bare eksisterer ett univers. Ellers er reising frem i tid allerede gjort, f.eks astronauter gjør det. Fordi? Romskipenes hastighet gir ikke nok tidsbremsing til å kompensere for økt avstand fra jordgravitasjonens tidsbremsing. Summert er det vel faktisk romfarerne som blir fortere gamle enn oss. hmmmm Er det gjort noen tester på dette? Mener å huske at de har gjort det, men finner ikke noe konkrete resultater på det. http://en.wikipedia.org/wiki/Tests_of_special_relativity http://en.wikipedia.org/wiki/Tests_of_general_relativity Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 12. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2012 Er dette bakt inn i pensjonsavtalene til romfarerne? 1 Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 12. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2012 Bruker mikrobølgeovner en annen frekvens på opptiningsprogram enn på vanligprogram, eller er det bare effekten som justeres? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 12. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2012 Bruker mikrobølgeovner en annen frekvens på opptiningsprogram enn på vanligprogram, eller er det bare effekten som justeres? Gjennomsnittlig effekt tipper jeg. At den sender ut pulser med mikrobølger, så det blir lavere effekt over tid. Den frekvensen (2.4GHz?) mikrobølgene har er nettopp grunnen til at maten blir varm, så den endres ikke. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 12. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2012 Mikrobølger sender ut pulser med lik intensitet, det eneste som endres når du vrir på effektknappen er hvor lenge pulsene varer. På full effekt er det kanskje 5 sekunder på og 5 sekunder av, mens på opptining er det kanksje 3 sekunder på og 10 sekunder av. Strålingsfrekvensen er mest optimal for å få vannmolekyler til å rotere og dermed varme opp maten, så denne holdes konstant. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 12. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2012 Er det ingen som har tenkt tanken: vis noen klarer å reise tilbake i tid ( fra fremtiden) hvorfor skal de som da lever i nåtiden kunne se dem ? Det er ikke gitt at vi alltid vil oppdage tidsreisende. Ergo så vet man ikke sikkert om vi har hatt "besøk". Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 12. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2012 (endret) Ellers er reising frem i tid allerede gjort, f.eks astronauter gjør det. Fordi? Romskipenes hastighet gir ikke nok tidsbremsing til å kompensere for økt avstand fra jordgravitasjonens tidsbremsing. Summert er det vel faktisk romfarerne som blir fortere gamle enn oss. hmmmm Er det gjort noen tester på dette? Mener å huske at de har gjort det, men finner ikke noe konkrete resultater på det. http://en.wikipedia.org/wiki/Tests_of_special_relativity http://en.wikipedia.org/wiki/Tests_of_general_relativity En annen "test" er svært interessant og dessuten mer "hverdagslig" enn diverse løsrevne tester. Nemlig de relativistiske effektene på GPS-satelittene. De går raskt rundt Jorda, dette gir en tidsbremsing i forhold til oss på bakken på 38 µs/døgn. MEN, og dette er viktig, det at satelittenes banehøyde er ca 19.000 til 24.000 km over jordas overflate gjør at romtidskrummingen er lavere, derfor går tiden ombord på satelittene ca 45 µs/døgn RASKERE enn tiden nede på bakken på grunn av lavere gravitasjon. Differansen er ca 7 µs/døgn (se utregning i vedlagte link). Klokkene ombord på satelittene er derfor bremset før oppskyting for at de skal gå noenunde synkront med tiden nede på bakken. Forskjellen på 7 µs/døgn høres lite ut, og er i hvert fall ikke rare tidsreisa. Men fordi satelittene går så fort som de gjør ville en feilvisning på 7 µs/døgn gitt GPS-systemet en feilvisning på over ei mil. Per døgn. Og da hadde systemet vært ubrukelig. Nå har jeg ikke beregnet tilsvarende faktorer for romfarere som f.eks er ombord på ISS, men det jeg sier er at man ikke kan si med sikkerhet at alle romfarere befinner seg et sted der tiden går saktere enn nede på bakken. Det er nemlig ikke bare romfartøyets fart som betyr noe, men altså også hvor mye mindre romtidskrumningen er der de ferdes enn nede på bakken. http://en.wikipedia.org/wiki/Error_analysis_for_the_Global_Positioning_System#Relativity Endret 12. januar 2012 av SeaLion Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 12. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2012 At en klokke som er plassert på jorden og en som er plassert ute i verdensrommet skal gå etter forskjellig tidsregning høres ekstremt teoretisk ut. vil alle klokker ,uansett hvordan de er byd reagere på samme måte ? Det enste jeg klarer å se er at slike "timere" kan bli forskjellig påvirket av mere "naturlige" årsaker . Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 12. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2012 At en klokke som er plassert på jorden og en som er plassert ute i verdensrommet skal gå etter forskjellig tidsregning høres ekstremt teoretisk ut. vil alle klokker ,uansett hvordan de er byd reagere på samme måte ? Det enste jeg klarer å se er at slike "timere" kan bli forskjellig påvirket av mere "naturlige" årsaker . Ikke ta denne en gang til da. Du kan bare bla tilbake i tråden og lese alt våset du startet sist. 5 Lenke til kommentar
Hestejente99 Skrevet 12. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2012 Kvifor er elgen eit husdyr? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 12. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2012 (endret) At en klokke som er plassert på jorden og en som er plassert ute i verdensrommet skal gå etter forskjellig tidsregning høres ekstremt teoretisk ut. vil alle klokker ,uansett hvordan de er byd reagere på samme måte ? Det enste jeg klarer å se er at slike "timere" kan bli forskjellig påvirket av mere "naturlige" årsaker . Ikke ta denne en gang til da. Du kan bare bla tilbake i tråden og lese alt våset du startet sist. Det er det som er problemet , forumet er alt for tungvindt oppbygd til at man med lett het kan finne til bake til tidligere poster. ( jeg ville foreslå en slags wiki utgave av denne tråden ) Om det er definer som vas og tull kommer jo an på hvem som bestemmer hva man skal tro på uten at man klarer å forklare dette "fenomenet". Her er det alt for mye "slik er det bare " uten logiske forklaringer. forøvrig så kunne du ha svar meg med et "ja" eller "nei" til spørsmålet jeg stilte Endret 12. januar 2012 av den andre elgen Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 12. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2012 (endret) En annen "test" er svært interessant og dessuten mer "hverdagslig" enn diverse løsrevne tester. Nemlig de relativistiske effektene på GPS-satelittene. De går raskt rundt Jorda, dette gir en tidsbremsing i forhold til oss på bakken på 38 µs/døgn. MEN, og dette er viktig, det at satelittenes banehøyde er ca 19.000 til 24.000 km over jordas overflate gjør at romtidskrummingen er lavere, derfor går tiden ombord på satelittene ca 45 µs/døgn RASKERE enn tiden nede på bakken på grunn av lavere gravitasjon. Differansen er ca 7 µs/døgn (se utregning i vedlagte link). Klokkene ombord på satelittene er derfor bremset før oppskyting for at de skal gå noenunde synkront med tiden nede på bakken. Forskjellen på 7 µs/døgn høres lite ut, og er i hvert fall ikke rare tidsreisa. Men fordi satelittene går så fort som de gjør ville en feilvisning på 7 µs/døgn gitt GPS-systemet en feilvisning på over ei mil. Per døgn. Og da hadde systemet vært ubrukelig. Nå har jeg ikke beregnet tilsvarende faktorer for romfarere som f.eks er ombord på ISS, men det jeg sier er at man ikke kan si med sikkerhet at alle romfarere befinner seg et sted der tiden går saktere enn nede på bakken. Det er nemlig ikke bare romfartøyets fart som betyr noe, men altså også hvor mye mindre romtidskrumningen er der de ferdes enn nede på bakken. http://en.wikipedia.org/wiki/Error_analysis_for_the_Global_Positioning_System#Relativity Differansen du her måler opp er da helt klart 83µs, og ikke 7. Fra 38µs tregere enn oss til 45µs raskere enn oss. Dette blir (5+8=13, 40+30=70, 70+13=83) 83 µs forskjell. EDIT: Reduserer sitatene Endret 12. januar 2012 av Flimzes Lenke til kommentar
hvafaen Skrevet 12. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2012 Finnes det fortsatt en funksjon der man kan ignorere en bruke? Sånn at man ikke ser postene dems? kremt:whistle: Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 12. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2012 Hva skal jeg da trøste meg med når internettet er nede når jeg ikke kan se film eller høre musikk? Det du allerede har lagret på harddisken(e)? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 12. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2012 Finnes det fortsatt en funksjon der man kan ignorere en bruke? Sånn at man ikke ser postene dems? kremt:whistle: Ligger i kontrollpanelet ditt; https://www.diskusjon.no/index.php?app=core&module=usercp&tab=members&area=ignoredusers Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 12. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2012 vil alle klokker ,uansett hvordan de er byd reagere på samme måte ? Nei. Selv du skjønner nok at pendelur ikke fungerer i det hele tatt i frittfallbaner (vektøshet), og at disse derfor ikke går raskere i et svakere gravitasjonsfelt (mindre krummet romtid). Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2012 Om det er definer som vas og tull kommer jo an på hvem som bestemmer hva man skal tro på uten at man klarer å forklare dette "fenomenet". Her er det alt for mye "slik er det bare " uten logiske forklaringer. forøvrig så kunne du ha svar meg med et "ja" eller "nei" til spørsmålet jeg stilte Den spesielle relativitetsteorien er ikke logisk for en som ikke kan så mye fysikk. Du må bare akseptere at den får denne type følger. Gå inn på en side som forklarer spesiell relativitet om du vil ha mere informasjon. AtW 2 Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 12. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2012 Mikrobølger sender ut pulser med lik intensitet, det eneste som endres når du vrir på effektknappen er hvor lenge pulsene varer. På full effekt er det kanskje 5 sekunder på og 5 sekunder av, mens på opptining er det kanksje 3 sekunder på og 10 sekunder av. Strålingsfrekvensen er mest optimal for å få vannmolekyler til å rotere og dermed varme opp maten, så denne holdes konstant. Siden de dielektriske egenskapene til vann ikke er like i fast form og flytende form er det ikke gitt at det er den samme frekvensen som er best egnet i begge tilfeller. Nå har jeg riktignok ikke sjekket hvor stor forskjell det er på vann og is, så det kan godt være at det har minimal betydning. Frekvensen som brukes i mikrobølgeovner er forøvrig ikke optimal i den betydning at det er den frekvensen med størst dielektrisk tap i vann. Hadde de valgt frekvensen slik ville all energien fra mikrobølgene blitt absorbert i et veldig tynt overflatesjikt. Med den frekvense som faktisk brukes trenger mikrobølgene et par cm inn før alt er absorbert. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 12. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2012 vil alle klokker ,uansett hvordan de er byd reagere på samme måte ? Nei. Selv du skjønner nok at pendelur ikke fungerer i det hele tatt i frittfallbaner (vektøshet), og at disse derfor ikke går raskere i et svakere gravitasjonsfelt (mindre krummet romtid). Der tok du meg i overkant bokstavelig, Det jeg mente var om det var en mekaniske klokke eller en elektronisk , vill de oppføre seg på samme måtte med hensyn på dette fenomenet ( jeg forutsetter da at kokene ikke er avhengig av tyngdekraften for å fungere , slik pendelur er ) Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2012 Man vil observere at alt går saktere/fortere, uansett om det er klokker eller noe annet. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå