Jotun Skrevet 11. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 11. januar 2012 Hmmm.. Eg redigerte innlegget litt. Har bare sett hva trykkforandringer kan gjøre med en torsk som gikk dypt, men det er klart at de kan jo gå saktere opp. Sånn utenom det baserte eg dette på hvordan dypvannsfisker og dyr er laget og ser ut, solide Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 11. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 11. januar 2012 (endret) [...]Kjøtt og vann, som fisk hovedsakelig bestør av, lar seg så godt som ikke komprimere i det hele tatt. Fisk flest har også svømmeblære, den vil de garantert få problemer med på store dyp. (hai, havmus og andre tilsvarende har en drøyt svær lever som oppdriftsmiddel) Blekksprut med "cuttlebone"(de derre kalkgreiene som driver i land på sørlandskysten) er også dybdebegrenset da denne går i stykker ved sånn 50-60 bar. I tillegg vil også fisk få trykkfallsyke når/om de skal opp igjen. Mennesker har ikke noe problem med å gå dypt heller, at luften vi puster blir giftig er ett langt større problem enn selve trykket når man dykker. Spørs hva du mener med "dypt", 130m greier man jo "greit" med SCUBA, 200-250m regnes vel som "sikkert" ved mettningsdykking og Comex har vel hatt vellykkede dykk i sjø til 530m (og semi-vellykede til ~700m i trykkkammer). Så å få mennesker dypere ned enn hva som er anbefalt i PADI-manualen er ikke noe problem, men er ett stykke fra der vi kanskje kan begynne å kalle det halvveis gjennomførbart (~700m) og de 4000m det var snakk om lenger bakover i tråden. Endret 11. januar 2012 av M98kF1 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 11. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 11. januar 2012 (endret) Men, nå er ikke mennesker lagd for vann heller da, tenkte kanskje det var en forskjell der. Ser de resterende problemene, men vet ikke om jeg er helt enig(utenom det med cuttlebone). Ikke at jeg har noe å egentlig komme med som tilsier noe annet. Endret 11. januar 2012 av aklla waits for alice Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 11. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 11. januar 2012 Om man skifter ut nitrogentankene som brukes ved dypdykk, til ekstremt oksygenholdige væsker, hvor mye dypere skulle man kunne komme om man fikk fyllt bihulene med væske? Ser for meg at dette vil kunne gi en veldig økning av mulighetene for dypdykk. http://en.wikipedia.org/wiki/Liquid_breathing Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 11. januar 2012 Er briller spesielt dyrt i Norge/Europa? Lenke til kommentar
hvafaen Skrevet 11. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 11. januar 2012 (endret) Politimannen som startet å skyte ved NOKAS, ble han straffet? Dette ble aldri tatt opp, da påtalemyndighetene beviste at ranerne skøyt først (da de ikke fikk opp ruta). Dette var though et helt annet sted, og politimanen som utløste skytedramaet på gaten har aldri fått påpakning for dette. Dette var forsovidt avgjørende for at ranerne skjøt og drepte en politimann på lang avstand, og burde bli tatt opp! Er alle former for norsk uttale dialekter? Typ. Bergensk, Stavanger, Oslo osv... Eller er det en som er "original" norsk? Jeg har hørt at Oslosk er den reneste formen for bokmål,da det er her det brukes flest ord som de andre dialektene også bruker. Altså: alle dialekter - dialektord = oslosk. Har jobbet ute den siste uken, og kjenner nå at jeg mest trolig har fått forkjølelsesvirus, hvorfor virker det som om det er mye større sansynlighet for å få det utendørs, i kulden? Enn ellers? Og er det faktisk lettere å bli forkjølet ute i kulden? Forskning.no har skrevet litt om det her. Kort forklart så overlever viruset bedre i kulde, så da er det mye virus i luften. Jobber du ute og blir sliten, så er ikke imunforsvaret ditt på topp heller. Da sier det seg egentlig selv at man har lett for å bli infisert i et virus-rikt miljø. Kan fisker svømme så dypt de vil? Det er så klart ingen grunn til at en torsk skal ned på 4000 meter dyp, men om man ser bort ifra evt. temperaturproblemer, kunne den dratt ned? Øynene popper vel ut hvis kroppen trykkes sammen? det går vel teoretisk ann for dem å drite ut tarmen sin å. Er briller spesielt dyrt i Norge/Europa? Alt er dyrt i Norge. Endret 11. januar 2012 av hvafaen Lenke til kommentar
;_; Skrevet 11. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 11. januar 2012 Har jobbet ute den siste uken, og kjenner nå at jeg mest trolig har fått forkjølelsesvirus, hvorfor virker det som om det er mye større sansynlighet for å få det utendørs, i kulden? Enn ellers? Og er det faktisk lettere å bli forkjølet ute i kulden? Immunforsvaret blir svekket når kroppen blir kald. Lenke til kommentar
U1ven Skrevet 11. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 11. januar 2012 Politimannen som startet å skyte ved NOKAS, ble han straffet? Dette ble aldri tatt opp, da påtalemyndighetene beviste at ranerne skøyt først (da de ikke fikk opp ruta). Dette var though et helt annet sted, og politimanen som utløste skytedramaet på gaten har aldri fått påpakning for dette. Dette var forsovidt avgjørende for at ranerne skjøt og drepte en politimann på lang avstand, og burde bli tatt opp! Helt enig med deg.. Stusset bare litt over det da jeg så filmen for andre gang. Om filmen viser alle skyteepisodene burde han strengt talt mistet jobben! Lenke til kommentar
U1ven Skrevet 11. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 11. januar 2012 (endret) http://www.dagbladet.no/2010/10/01/kultur/film/nokas/erik_haland/erik_skjoldbjerg/13642438/ EDIT 1: Ser også at broren til Erik Håland spilte rollen for Erik.. EDIT 2: WOW! Dette er nokså spesielt.. Erik Håland, som etter all sannsynlighet skjøt først på domkirkeplassen er etterforsket av bl.a hundedrap og vold mot kvinner. http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/11/02/448163.html Endret 11. januar 2012 av Ulven93 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 11. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 11. januar 2012 (endret) Er alle former for norsk uttale dialekter? Typ. Bergensk, Stavanger, Oslo osv... Eller er det en som er "original" norsk? Jeg har hørt at Oslosk er den reneste formen for bokmål,da det er her det brukes flest ord som de andre dialektene også bruker. Altså: alle dialekter - dialektord = oslosk. Språklig sett er det vel finnmarkingene som snakker renest bokmål, der uttales også bl.a diftonger og andre lyder mest korrekt. De "synger" endel, men finnmarkinger har ingen egen dialekt med lang tradisjon, de som bor der er enten innflyttede søringer eller etterkommere etter sådanne, eller med opphav fra Finland, eller samer. Og finner og samer har lært sitt bokmål på skolen. Derfor har finnmarkingene ofte renest bokmåluttale. I oslodialekten og i flere av de tilstøtende dialektene uttales bacon som "beiken" (korrekt engelsk uttale), mens skrivemåten beiken uttales som "bæjken" (det var bl.a derfor fornorskingen "beiken" fikk så mye motbør), elg uttales "ælj", sau uttales "sævv" og maur uttales "mævvr". Oslofolk synes ofte å tro at dette er den korrekte uttalen. Endret 11. januar 2012 av SeaLion 7 Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 12. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2012 Blir det kaldere ute når vi bruker varmepumpe? Energi kan jo kun overføres til ein ny form, så når vi tar varme ute og bringer den inn, så må vi jo få det kaldere ute? Det er klart at det ikkje er merkbart ute, men teoretisk sett. Kaldere enn hva? I utgangspunktet vil jeg svare nei, fordi huset lekker varme ellers hadde ikke varmepumpa trengt å gå hele vinteren, så man tar elektrisk energi og gjør det om til varmeenergi, så i forhold til ingen oppvarming i det hele tatt så blir det varmere ute. I forhold til en panelovn blir det kaldere, dog helt usannsynlig margingalt såklart. Atw Man hiver gjerne innpå 1 kw på varmepumpa, og får 5-6 kw effekt. Da henter jo pumpa 4-5 kw fra lufta ute. Kvifor ellers hadde vi hat ein ute del. Så vis du kjøyrer i eit par timer på pumpa, så vil temp'n ute synke mikroskptisk, men inne vil det blir godt og behaglig. Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 12. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2012 Er alle former for norsk uttale dialekter? Typ. Bergensk, Stavanger, Oslo osv... Eller er det en som er "original" norsk? Jeg har hørt at Oslosk er den reneste formen for bokmål,da det er her det brukes flest ord som de andre dialektene også bruker. Altså: alle dialekter - dialektord = oslosk. Språklig sett er det vel finnmarkingene som snakker renest bokmål, der uttales også bl.a diftonger og andre lyder mest korrekt. De "synger" endel, men finnmarkinger har ingen egen dialekt med lang tradisjon, de som bor der er enten innflyttede søringer eller etterkommere etter sådanne, eller med opphav fra Finland, eller samer. Og finner og samer har lært sitt bokmål på skolen. Derfor har finnmarkingene ofte renest bokmåluttale. I oslodialekten og i flere av de tilstøtende dialektene uttales bacon som "beiken" (korrekt engelsk uttale), mens skrivemåten beiken uttales som "bæjken" (det var bl.a derfor fornorskingen "beiken" fikk så mye motbør), elg uttales "ælj", sau uttales "sævv" og maur uttales "mævvr". Oslofolk synes ofte å tro at dette er den korrekte uttalen. Takk! Kommer selv fra sørlige trakter, og når jeg møter mennesker fra Oslo området som sier de "snakker bokmål" blir jeg alltid litt irritert. Jeg pleier ALLTID å stille dem dumme oppfølgingsspørsmål, som "snakker jeg nynorsk da?" eller "er ikke bokmål et skriftspråk?". De sier ALLTID at jeg "prater dialekt", men at de ikke gjør det... ifølge dem. Ender alltid i en diskusjon, hvor jeg aldri kommer med de helt gode argumentene for at de også snakker dialekt. Skulle ønske jeg fulgte bedre med i norsktimene Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 12. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2012 Man hiver gjerne innpå 1 kw på varmepumpa, og får 5-6 kw effekt. Da henter jo pumpa 4-5 kw fra lufta ute. Kvifor ellers hadde vi hat ein ute del. Men all varmen du pumper inn i huset, i tillegg til den varmen varmepumpa generer fra strøm (drift av kompressoren, 1kW i ditt eksempel) for å holde innetemperaturen oppe lekker også ut av huset igjen. Sånn sett vil det bli (marginalt) varmere ute enn om du ikke varmet opp huset overhodet, etter min (og ATW's) oppfatning. Om du varmer opp huset på annen måte enn med VP vil all energien som brukes varme opp utemiljøet. Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 12. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2012 Ehm.. dette er flaut... https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=759731&view=findpost&p=18821952 Forutsatt at ventilen til venstre fungerer uten friksjon, og at kammeret til høyre ikke eksisterer... Altså slik: Hvorfor er ikke denne konstruksjonen brukbar? Spør dumt, og jeg vet at den ikke vil fungere... men hvorfor fungerer den ikke ? Lenke til kommentar
Überadri Skrevet 12. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2012 (endret) «Ventil uten friksjon» Det finnes ikke noe friksjonsfri ventil (eller hjul eller vann eller luft - og ihvertfall ikke dynamo!). Det er det som gjør at den ikke fungerer. Hadde du putta båndet (med pingpongballene - eller uten) ut i verdensrommet og snurret det igang med hånda, så det snurret fritt rundt i vakum, så ville det snurre for evig (såfremt det ikke traff noen partikler eller asteroider ellerno). Endret 12. januar 2012 av Überadri Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 12. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2012 Og selv om det fantes en friksjonsfri ventil, så må kulene overvinne mottrykket fra vannet for å kunne passere ut av ventilen. Vannets mottrykk er nok også nok til å stoppe bevegelsen, selv uten tilkobling til dynamoen. Men jeg skjønte ikke hva som mentes med "forutsatt at kammeret til høyre ikke eksisterte"? Hviklet kammer? Til høyre for hva? Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 12. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2012 Og selv om det fantes en friksjonsfri ventil, så må kulene overvinne mottrykket fra vannet for å kunne passere ut av ventilen. Vannets mottrykk er nok også nok til å stoppe bevegelsen, selv uten tilkobling til dynamoen. Men jeg skjønte ikke hva som mentes med "forutsatt at kammeret til høyre ikke eksisterte"? Hviklet kammer? Til høyre for hva? Ikke hvis luftrøret følger med litt opp slik at luftballene slippes ut i oppdrift og ikke ned-drift vel? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 12. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2012 (endret) Det ville fortsatt være mottrykk fra vannet. Da har jeg større tro på denne konstruksjonen (Eschers foss og vannhjul, bygd i Lego for å vise at det kunne fungert): :!: Endret 12. januar 2012 av SeaLion 1 Lenke til kommentar
GeO Skrevet 12. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2012 Og når noe kondenserer, altså det dannes bindinger mellom atomene, hvorfor frigir den da energi? Hvor kommer energien fra? Se på det som frigivelse av potensiell energi, på lik linje med den som frigjøres når noe faller nedover på grunn av tyngdekraften. Energien som frigjøres ved kondensasjon, er lik den som må tilføres for å bryte bindingene når væsken fordamper. På samme måte kan ikke noe falle ned uten først å ha blitt løftet opp (enkelt sagt). Men i hva slags form er denne temperaturen som blir frigjort? Varmestråling? Denne «latente» («ikke-følbare») varmen frigjøres når vannet kondenserer, og bidrar da til å varme opp det som vannet kondenserer på. Når dette objektet er varmet opp, kan varmen unnslippe ved varmestråling, konveksjon eller lignende. Lenke til kommentar
Psykake Skrevet 12. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2012 Er " Mennesket vil aldri finne opp tidsreiser, for da ville vi ha hatt besøk fra fremtiden " er gyldig argument? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå