Musematta Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 Noen som hvordan det kan ha seg at tallene på displayet på flere TV-dekodere "hopper" opp og ned når man tygger? Flere dekodere har et lite display som viser til kanalen som er valgt - og hvert siffer hopper litt sporadisk opp og ned når jeg tygger... "hopper" tallene for andre folk når du tygger? Mistenker at tygginga påverkar musklane i auga dine. 1 Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 så lenge handduken er fuktig går all energien med til tørke den og vannet i flaska holder seg kald Energien går med til å fordampe vannet. Gi ham nå litt slingringsmonn. Jada, det er gjennom fordamping at håndkleet tørker; og det er energien som kreves for å forklare nedkjølingen. Men den kommentaren der minner mest om unødvendig kverulering. Svaren til elgen er greit slik det står. 8 Lenke til kommentar
hvafaen Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 så lenge handduken er fuktig går all energien med til tørke den og vannet i flaska holder seg kald Energien går med til å fordampe vannet. Poenget ditt var? tørke er vel et ord for å fordampe? trodde vi hadde sagt stopp til kverulering her. @trygve: Er lenge siden jeg har satt meg inn i dette. men det betyr at atomene i molekylet befinner seg på "flere steder samtidig" når H2O er vann? 1 Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 @trygve: Er lenge siden jeg har satt meg inn i dette. men det betyr at atomene i molekylet befinner seg på "flere steder samtidig" når H2O er vann? Elektronene mener du? Elektronene i et atom eller molekyl har generelt ikke veldefinerte posisjoner til enhver tid, men det er mulig å beregne hvor det er mer eller mindre sannsynlig å finne de - "hvor mye av tiden de er på et sted". Atomkjernene hat derimot (relativt) veldefinerte posisjoner. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 så lenge handduken er fuktig går all energien med til tørke den og vannet i flaska holder seg kald Energien går med til å fordampe vannet. Det fordamper vannet som er i den fuktige handduken , men vannet i flasken holder samme temperatur . Effekten er den samme , bare forklart på en annen måte Det man må vite er at så snart handduken er tørr så begrunner vannet i flasken å varmes opp Derfor er det viktig at man hele tiden har en våt handduk rundt. Lenke til kommentar
Musematta Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 1. A propos syn, hvordan funker laseroperasjon? Vet at det kan fikse langsynhet og nærsynhet, men hvordan kan det gå an med laser? Laser blir brukt til å forbedre vinkelen på "linsa" til auget,slik at brennpunktet havner på rette plassen. Kanskje litt dårlig forklaring, men sjekk linkane. Youtube-videoen kan du sjå frå 1minutt og utover. http://ezinearticles.com/?What-Happens-During-LASIK-Eye-Surgery?&id=1724783 Lenke til kommentar
hvafaen Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 @trygve: Er lenge siden jeg har satt meg inn i dette. men det betyr at atomene i molekylet befinner seg på "flere steder samtidig" når H2O er vann? Elektronene mener du? Elektronene i et atom eller molekyl har generelt ikke veldefinerte posisjoner til enhver tid, men det er mulig å beregne hvor det er mer eller mindre sannsynlig å finne de - "hvor mye av tiden de er på et sted". Atomkjernene hat derimot (relativt) veldefinerte posisjoner. Jeg husket feil av det du skrev. Trodde du mente at dragningen flyttet på atomene, derfor var vann ~flytende. Ser at hverken du eller jeg har forklart hvorfor det er som det er, vi bare sier at molekylene står lengrefra hverandre. Kan du forklare dette nermere? Lenke til kommentar
TMB Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 Hvorfor skrives Fredriksstad Blad med to S-er? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 (endret) Fredrikstad ble grunnlagt i 1567 av Frederik II, som en gjenoppbygging av Sarpsborg. I 1569 ble det nye navnet «Fredriksstad» tatt i bruk etter det gamle «Sarpsborg». http://no.wikipedia.org/wiki/Fredrikstad Det ser ut som Fredriksstad med to "s"-er var riktig stavemåte før i tiden. Fredriksstad Blad kom ut med sitt første nummer 3. januar 1889. Mange aviser er ganske konservative, og tviholder på sitt gamle navn lenge etter at byen deres har fått en mer moderne stavemåte. Så selv om byen fjernet en S, har ikke avisa gjort det. Forresten synes jeg Aftenpoften kunne valgt en litt mer lesbar font på logoen sin. Endret 9. januar 2012 av Mannen med ljåen 1 Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 (endret) @trygve: Er lenge siden jeg har satt meg inn i dette. men det betyr at atomene i molekylet befinner seg på "flere steder samtidig" når H2O er vann? Elektronene mener du? Elektronene i et atom eller molekyl har generelt ikke veldefinerte posisjoner til enhver tid, men det er mulig å beregne hvor det er mer eller mindre sannsynlig å finne de - "hvor mye av tiden de er på et sted". Atomkjernene hat derimot (relativt) veldefinerte posisjoner. Jeg husket feil av det du skrev. Trodde du mente at dragningen flyttet på atomene, derfor var vann ~flytende. Ser at hverken du eller jeg har forklart hvorfor det er som det er, vi bare sier at molekylene står lengrefra hverandre. Kan du forklare dette nermere? Jeg har egentlig ikke engang forsøkt å svare på det opprinnelige spørsmålet om hvorfor vann utvider seg når det fryser. Svaret mitt var kun ment for å bekrefte og utfylle det du hadde hørt om at oksygenet i vann er negativt. Egenskapene til vann skyldes et lit komplisert samspill mellom polariseringen og vinkelen H-O-H. Jeg klarer ikke å komme med en god nok forklaring på stående fot, så jeg lar det ligge inntil videre. Om ingen andre kommer med et godt svar er det mulig jeg kan komme tilbake til det. Endret 9. januar 2012 av -trygve Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 (endret) Det er vanskelig å forstå hva du er ute etter , men hvis jeg har forstått det riktig så er du interessert i kunne holde kaldt vann kald lengst mulig mens du sitter i badstuen. Da må man ty til et triks som er bilt brukt ute i ørkenen men jeg er usikker på om det funger i en fuktig badstue. Jeg kan avkrefte at det fungerer i en badstu. Trikset krever to ting til: - lav relativ luftfuktighet - vind Solskinn vil også hjelpe, fordi UV bidrar som katalysator i fordampingen. Trikset kan faktisk holde flaska langt under omgivelsetemperatur så lenge håndkledet er vått. Det foregår en aktiv kjøling slik at det er prinsippielt noe helt annet enn å isolere flaska. Trikset er vanlig å bruke på når man skal på stranda en vindfull dag og sole seg og vil ha med seg noe kjølig å drikke. Personlig ville jeg nok løst problemet på en litt annen måte: Isolere flaska med klær og ha klesbylten i en pose eller ryggsekk. Rett og slett fordi jeg ikke gidder å ha med et vått håndkle som samler tørr sand. Det fordamper vannet som er i den fuktige handduken , men vannet i flasken holder samme temperatur .Effekten er den samme , bare forklart på en annen måte Det man må vite er at så snart handduken er tørr så begrunner vannet i flasken å varmes opp Derfor er det viktig at man hele tiden har en våt handduk rundt. Dette stemmer ikke. Håndduken kjøler flaska. F.eks ned fra +20 til +10 'C, selv når utetemperaturen er f.eks +25 'C. Forutsatt vind, lav luftfuktighet og hele tiden vått håndkle (om så med påfyll av vann). Endret 9. januar 2012 av Simen1 1 Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 @trygve: Er lenge siden jeg har satt meg inn i dette. men det betyr at atomene i molekylet befinner seg på "flere steder samtidig" når H2O er vann? Elektronene mener du? Elektronene i et atom eller molekyl har generelt ikke veldefinerte posisjoner til enhver tid, men det er mulig å beregne hvor det er mer eller mindre sannsynlig å finne de - "hvor mye av tiden de er på et sted". Atomkjernene hat derimot (relativt) veldefinerte posisjoner. Jeg husket feil av det du skrev. Trodde du mente at dragningen flyttet på atomene, derfor var vann ~flytende. Ser at hverken du eller jeg har forklart hvorfor det er som det er, vi bare sier at molekylene står lengrefra hverandre. Kan du forklare dette nermere? Jeg har egentlig ikke engang forsøkt å svare på det opprinnelige spørsmålet om hvorfor vann utvider seg når det fryser. Svaret mitt var kun ment for å bekrefte og utfylle det du hadde hørt om at oksygenet i vann er negativt. Egenskapene til vann skyldes et lit komplisert samspill mellom polariseringen og vinkelen H-O-H. Jeg klarer ikke å komme med en god nok forklaring på stående fot, så jeg lar det ligge inntil videre. Om ingen andre kommer med et godt svar er det mulig jeg kan komme tilbake til det. Man pleier vel heller å bruke ordet polart i denne sammenhengen enn polarisert (som i større grad brukes om bølger/lys), men jeg skjønner selvfølgelig hva du mente, så jeg skal ikke kverulere. For de som ikke er helt sikre på begrepet så kan det nevnes at et polart molekyl har den elektriske ladningen fordelt ulikt på forskjellige deler av molekylet. Den ene enden kan være negativt ladet, mens den andre vil da være positivt ladet, selv om molekylet som en helhet er nøytralt (slik som vann). Vann består som kjent av to hydrogenatomer og ett oksygenatom. Oksygen er noe av det mest elektronegative man har i periodesystemet, mens hydrogen, som ikke akkurat er det direkt motsatte, ligger likevel noe lavere i verdi. Når disse slår seg sammen for å danne et vannmolekyl vil oksygen altså ligge først i køen når det gjelder "å bade i elektroner". I tillegg til dette så har oksygenet et ledig elektronpar som gjør at man får en kraftig negativt ladet ende. (Elektroner er skikkelig små, men et elektronpar [eller rettere sagt orbital] tar plass, så det er nettopp derfor vannmolekylet har et knekk / er bøyd). Vi sitter altså med et bøyd molekyl, der elektronene mesteparten av tiden (statistisk sett, man vet aldri hvor de er, kun sannsynligheten for at de skal være et sted) vil være rundt/nærmest oksygen. Hydrogenatomene som dingler i endene av molekylet har blitt mer positive (totalladningen er jo tross alt null). Det som skjer da er at vi får hydrogenbindinger mellom vannmolekylene. Det er disse som har så stor innflytelse på egenskapene til vann. (Hydrogenbinding dannes mellom et hydrogen som er "overstadig positiv", slik som i vann, og et negativt atom i et annet eller samme molekyl. Oksygenet er som kjent negativt og da har vi egentlig alt vi trenger). I flytende form er hvert vannmolekyl forbundet til ca. 3,4 andre vannmolekyler gjennom hydrogenbindinger (strukturen til flytende vann er ikke nøyaktig kjent). Når vannet fryser avgis energi samtidig som det dannes en fast struktur (det er vel rundt 15 strukturer is kan ha under diverse temperaturer og trykk, men i fryseren din er det én struktur som pleier å gå igjen). Hvert vannmolekyl er da hydrogenbundet til 4 andre vannmolekyler og sitter i et fast mønster. I væskeform kan vannmolekyler skuffe seg forbi hverandre, samtidig som de bryter og danner hydrogenbindinger hele tiden. I is er hydrogenbindingene fast og molekylene må sitte i bestemte posisjoner til våren kommer og smelter isen. Isens krystallstruktur med faste posisjoner vil føre til større rom mellom molekylene enn i væskeform. Og som kjent - mer tomrom mellom molekyler - lavere tetthet. Når man da vet at vann i snitt har færre hydrogenbindinger per molekyl enn is, får man et hint på hvorfor is ikke nødvendigvis smelter ved 0 grader C. Det kreves energi for å bryte bindinger, så for å få 0 graders vann istedetfor 0 graders is må du bryte såpass mange bindinger at snittet for hydrogenbindinger per molekyl dropper fra 4 til 3,4. 1 Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 "hopper" tallene for andre folk når du tygger? Mistenker at tygginga påverkar musklane i auga dine. Er kjent med fenomenet selv, spurte om det for kanskje en uke siden uten å få svar. Min opplevelse er at tallene "hopper" uavhengig av hverandre, altså har hvert tall en distinkt bevegelse. Dette må derfor være en slags illusjon, slik jeg ser det. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 Finnes det en "idealvinkel" mellom føttene når man står stille? Lenke til kommentar
Überadri Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 "hopper" tallene for andre folk når du tygger? Mistenker at tygginga påverkar musklane i auga dine. Er kjent med fenomenet selv, spurte om det for kanskje en uke siden uten å få svar. Min opplevelse er at tallene "hopper" uavhengig av hverandre, altså har hvert tall en distinkt bevegelse. Dette må derfor være en slags illusjon, slik jeg ser det. Det skjer fordi tallene i displayet ikke lyser jevnt, men blinker veldig raskt av og på. 1 Lenke til kommentar
m0ffe Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 finns det grenser for hva det er lovt å brenne i fjæra? Lenke til kommentar
hvafaen Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 Du har vel lov til å brenne det meste uansett, så lenge du ikke forgifter miljøet rundt. Trykkimpregnert får du sikkert ikke lov til å brenne, en planke fra naustet som er malt i 1970 går nok bedre. Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 Kan liv beskrives så enkelt som "kjemiske reaksjoner"? Dersom man "zoomer" nok inn på noe som lever så vil man jo til slutt se atomer og forbindelser? Betyr ikke det at liv oppstod ved at forskjellige stoffer reagerte med hverandre og skapte forbindelser? Som igjen reagerte med andre forbindelser og til slutt ender de opp med å bevege på seg, altså at de "lever"? Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 (endret) Hadde en onkel som skulle rydde litt i fjæra, han satte fyr på blant annet 10 bildekk Så hold deg unna impregnert material, alt med gummi, osv. Endret 10. januar 2012 av Patrick123 Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 Kan liv beskrives så enkelt som "kjemiske reaksjoner"? Dersom man "zoomer" nok inn på noe som lever så vil man jo til slutt se atomer og forbindelser? Betyr ikke det at liv oppstod ved at forskjellige stoffer reagerte med hverandre og skapte forbindelser? Som igjen reagerte med andre forbindelser og til slutt ender de opp med å bevege på seg, altså at de "lever"? Hva er egentlig et "liv"? Hva er det som gjør at "vi" lever? Men ja, det kan du. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå