StormEagle Skrevet 7. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 7. januar 2012 Hvor mye lys et stoff absorber avhenger ikke direkte av hvilket molekyl eller grunnstoff. Karbon kan feks være kullsvart kull eller gjennomsiktig diamant. Svart er mangel på lys, sant? Så kva gjer at ting forblir svarte når sola skin på dei? Kva gjer at ting absorberar alt lyset? Edit: Kan ein konkludere med at det er strukturen til eit stoff som er grunnen til at det er svart utifrå svaret til Überadri? Tingen er jo også svart når sola ikke skinner på den... Som sagt svart er mangel på lys => tingen som er svart reflekterer ikke lyset som skinner på den men gjør det heller om til varme, el. Så enkelt er det. Lenke til kommentar
Musematta Skrevet 7. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 7. januar 2012 (endret) Nei, det er ikkje så enkelt Kva er det som gjer at lyset blir omforma til varme? Endret 7. januar 2012 av jondev20 Lenke til kommentar
Überadri Skrevet 7. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 7. januar 2012 Fant et mikroskopbilde av det svarteste materialet NASA har klart å produsere: This high-magnification image, taken with an electron microscope, shows an even closer view of the hollow carbon nanotubes. A coating made of this material is seen as black by the human eye and sensitive detectors because the tiny gaps between the tubes collect and trap light, preventing reflection. Clicky 5 Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 8. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 8. januar 2012 Alle aviser sliter med økonomien og sakene bør komme på trykk så fort som mulig. Se på saker som har med en fotballkamp å gjøre: kampen er ferdig rundt 22.00, da skal alt skrives, det skal inn på rett side, godkjennes av redaktøren. Du har ikke lange tiden på deg før avisen skal i trykken. Nå blir det jo litt annerledes med nettaviser, men økonomiprinsippet er det samme. Synes forsåvidt ikke det er verre at journalister skriver feil enn at andre gjør det, det er like galt uansett hvem som gjør det! Snakket med en jeg studerer med for litt siden, han sa at han fikk så mange røde streker at han skrudde bare av stavekontrollen! Kjente ballene mine spratt oppi meg da jeg fikk vite at jeg skulle skrive prosjektrapport med han! Hvis det er så vanskelig, kan de ikke bare ansette én "datanerd" som kan fikse en mal der man som journalist bare trenger å putte inn et bilde, en ingress og brødtekst -> done deal? Må jo være penger å tjene på rask oppdatering? Bivirkningen blir kanskje også bedre grammatikk? (er på telefon og litt beruset, så ikke påpek ironien i at jeg ikke skriver bra. plz.) Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 8. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 8. januar 2012 (endret) en mal der man som journalist bare trenger å putte inn et bilde, en ingress og brødtekst -> done deal Tror det er nettopp det de har. For mange år siden var jeg med på en nettside på hobbybasis, vi hadde IT-nyheter og slikt. Da hadde vi en database med bilder og en løsning der man skriver tekst og plasserer bilde, nesten som når du skriver et Word-dokument. Og så ble det publisert sånn. Resultatet ble sammenlignbart med "skikkelige" nettsteder med nyheter. Det eneste som avslørte at dette var et hobbyprosjekt, var moo.no-domenet :-) Endret 8. januar 2012 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 8. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 8. januar 2012 Hva betyr context= saken som er kommet på youtube etter updaten? Lenke til kommentar
Sosfrakk Skrevet 8. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 8. januar 2012 Hva betyr context= saken som er kommet på youtube etter updaten? 'Context' er jo engelsk for 'kontekst', som igjen betyr sammenheng, så jeg vil tro det har noe med dette å gjøre. Fant denne linken ved å google "youtube context". Lenke til kommentar
fsx v1.1 Skrevet 8. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 8. januar 2012 Jeg bekymrer meg over hosten jeg har hadd i over 2 uker jeg bekymrer meg for at jeg kan dø Hva tror dere? er dette vanlig med hoste over 2 uker? Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 8. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 8. januar 2012 Nei, det er ikkje så enkelt Kva er det som gjer at lyset blir omforma til varme? Bindingene i stoffer er generelt avgjørende for hvilke farger vi mennesker ender opp med å se. Da mener jeg hovedsakelig bindinger mellom atomer, så det er elektroner som egentlig er av interesse her. Elektroner som befinner seg i ytterskall og danner bindinger har ofte lett for å bli sparket opp i høyere energinivåer av fotoner. Dette avhenger selvfølgelig av energien på fotonet og bindingen den "kolliderer" i. Energien til et foton kan bli tatt opp av en binding og da har bindingen følgende valg: 1) Gå rett tilbake til den tilstanden den hadde før fotonet ble absorbert og dermed sende ut et nytt foton med samme energi. 2) Bruke noe av energien på å tilføre stoffet/molekylet rotasjon, vibrasjon etc og evt sende ut resten av energien som et foton. Ved 1. valg så er det greit, stoffet sender ut fotoner med samme bølgelengde, om muligens i en annen retning. Det betyr derimot ikke at stoffet vil gjøre det for alle fotonene i det synlige spekteret. I tilfelle #2 så forsvinner det opprinnelige fotonet. Man ender opp enten med at molekylet får masse bevegelsesenergi eller at molekylet får en del bevegelsesenergi samt utsendelse av et forton med lavere energi enn det opprinnelige fotonet. Om det nye fotonet blir utsent i det infrarøde spektret vil det direkte bidra til oppvarming ved at andre molekyler vil ta opp IR-strålingen (som f.eks fører til at strekkhastigheten i en binding øker). Eventuelt kan et stoff ha slike energinivåer at ingen av fotonene i det synlige spektret blir absorbert. Det betyr derimot ikke at stoffet er helt usynlig for elektromagnetisk stråling. Organiske forbindelser med dobbeltbindinger har ofte lett for å ta opp UV-lys ved diverse bølgelengder. Om du skal bestemme koffeininnholdet i et eller annet kan du fint bruke en UV-detektor som står på 275-ish nm til jobben. De forskjellige farger man ser skyldes altså kombinasjon av fenomen 1 og 2 som tilhører ulike bølgelengder i spektret, mens svart farge er i størst grad fenomen 2. Ideelt hvitt lys vil da være tilnærmet utelukkende fenomen 1. Det er mye annet man kan nevne om lys, du får evt. si ifra om det er noe enda mer bestemt du vil ha. 2 Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 8. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 8. januar 2012 (endret) Finst det reaksjonar mellom stoff som gir eit svart produkt? (tilstanden til utgangstoffa er irrelevant i dette spørsmålet) Jepp, finn tingen du vil gjøre svart/mørkere, og brenn den. Endret 8. januar 2012 av ChrisReeve Lenke til kommentar
norwich Skrevet 8. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 8. januar 2012 Hvis man f.eks. står på en båt, og båten kjører fremover, og man hopper, vil man ikke da hoppe i havet? Man er jo i luften mens båten kjører videre? Det kommer an på hvor fort båten kjører og hvor fort du hopper fremover. Hvis vi kunne sett vekk fra luftmotstand er det enkelt. Din fart blir da båten sin fart + farten fra hoppet og du hopper fra båten og lander i vannet foran den. Straks luftmotstanden tas med i betraktningen blir det mer komplisert. Fremdeles er farten du har idet du forlater båten lik båten sin fart + farten fra hoppet. Men straks du har hoppet begynner luftmotstanden å bremse deg ned og du kan risikere å bli tatt igjen av båten før du trefer vannet. Er farten liten betyr ikke luftmotstanden så mye, og du vil nok klare å hoppe fra båten. Men betydningen til luftmotstanden vokser raskt med farten (~kvadratisk) så med større fart blir det sradig vanskeligere å unngå å bli tatt igjen av båten før du treffer vannet. Rediget: jeg ser at Mannen med ljåen og jeg tolket spørsmålet litt ulikt. Du får velge det svaret som passer best med hvordan du mente det. ( Jeg har en følelse at det blir mml sitt svar - av en eller annen grunn så jeg for meg at du mente at du står i baugen og hopper fremover). Måtte bare spørre. Har alltid lurt på dette siden jeg var liten Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 8. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 8. januar 2012 Jeg bekymrer meg over hosten jeg har hadd i over 2 uker jeg bekymrer meg for at jeg kan dø Hva tror dere? er dette vanlig med hoste over 2 uker? Det kan hende du er smittet av bakterietypen mykoplasma, som kan føre til lungebettelse. Det har vært langt flere mykoplasmatilfeller denne vinteren enn andre vintre, resultatet er apotekene over hele landet er nesten tomme for antibiotika. http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article1752108.ece • Mykoplasma er en slekt av bakterier som ikke har fast cellevegg og kan være trådliknende eller ha annen form.• Flere typer av mykoplasmer er kjent for å gi sykdom hos mennesker. Vanligst er Mycoplasma pneumoniae som gir øvre og nedre luftveisinfeksjoner. • Mykoplasmalungebetennelse hos mennesker gir hoste med grå-hvitt, boblete slim som hostes opp. Hosten kan vare i flere uker etter at effektiv antibiotikakur er gitt. • Uten cellevegg blir de ikke påvirket av Penicillin og andre typer antibiotika som forstyrrer celleveggsyntesen. • Kilde: Folkehelseinstituttet Har man høy feber og/eller hoste mer enn et par uker bør man oppsøke lege. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 8. januar 2012 Jeg bekymrer meg over hosten jeg har hadd i over 2 uker jeg bekymrer meg for at jeg kan dø Hva tror dere? er dette vanlig med hoste over 2 uker? Er du reelt bekymret for din helse bør du oppsøke helsepersonell, ikke ett forum. AtW Lenke til kommentar
zatux Skrevet 8. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 8. januar 2012 Noen som hvordan det kan ha seg at tallene på displayet på flere TV-dekodere "hopper" opp og ned når man tygger? Flere dekodere har et lite display som viser til kanalen som er valgt - og hvert siffer hopper litt sporadisk opp og ned når jeg tygger... Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 8. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 8. januar 2012 Hva betyr context= saken som er kommet på youtube etter updaten? 'Context' er jo engelsk for 'kontekst', som igjen betyr sammenheng, så jeg vil tro det har noe med dette å gjøre. Fant denne linken ved å google "youtube context". Jeg snakker om den vi får i URL'en etter updaten på youtube.. Den der var skrevet i 2010... &context=G2831628FUAAAAAAAAAA WTF is that shit? Lenke til kommentar
TMB Skrevet 8. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 8. januar 2012 (endret) På modulærtangen min under hullet for RJ45 er det et mindre hull, med åpning for "release-knappen" helt på siden liksom, hva er den til? Er ikke RJ11.... Endret 8. januar 2012 av TMB Lenke til kommentar
T.O.E Skrevet 8. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 8. januar 2012 Er det noen forskjeller mellom menneske-"rasene", uten om de åpenbare estetiske? Vi har før i tiden åpenbart vært fraskilt fra hverandre i lang nok tid til å endre hudfarve, ansiktstrekk o.l, men har noen andre forskjeller - ikke synlige for øyet - oppstått? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 8. januar 2012 Hva legger du i forskjeller gensekvenser som kun finnes hos en rase, men ingen andre, som klart identifiserer de, eller statistiske forskjeller av typen at ingen av topp 100-meter-løperene er hvite? AtW Lenke til kommentar
dabear Skrevet 8. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 8. januar 2012 (endret) Anta at vi tar to tilfeldige personer, en fra feks kina og en fra norge. Hvis vi da kikker x generasjoner tilbake i tid, feks 100 generasjoner, hvor stor (gjennomsnittlig) sannsynlighet er det for to personer er relatert til hverandre? Endret 8. januar 2012 av dabear Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 8. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 8. januar 2012 (endret) Er det noen forskjeller mellom menneske-"rasene", uten om de åpenbare estetiske? Vi har før i tiden åpenbart vært fraskilt fra hverandre i lang nok tid til å endre hudfarve, ansiktstrekk o.l, men har noen andre forskjeller - ikke synlige for øyet - oppstått? Selvsagt. Man ser masser av statistisk signifikante forskjeller både på prestasjoner og fysiske attributter. Selv om men i grunnskolen prøver å hjernevaske deg til å tru noe annet. Og spesielt hjernen skal i følge den politiske korrektheten som vi læres opp i i skolevesenet i Norge være helt unntatt evolusjonen både når det gjelder kjønn og rase forskjeller.... Endret 8. januar 2012 av flesvik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå