aklla Skrevet 6. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 6. januar 2012 Men, grått lys, som i ett grått filter forran lyset funker jo, men tror ikke det er helt det du tenker på. Så du mener at i grått lys, så blir verden svart/hvit? Dessverre, grått lys er en umulighet, det eneste du ville oppnådd med et grått filter var et svakere hvitt lys, med hele fargespekteret inntakt. En eklere måte å oppnå det samme er å utstyre lyset med en dimmebryter. Eller sette i ei svakere pære. Så vidt jeg har lest meg frem til er grått en blanding av lyst og mørkt i hele spekteret. Altså, strengt tatt det samme som hvitt, bare med en blanding av mørkt. MAO. vanlig lys er strengt tatt grått. Skyt meg om jeg tar feil, men jeg har ikke funnet noen god definisjon av grått... Du har rett at grått er en mellomting mellom hvitt og svart. Men hvitt lys er en blanding av alle farger, og svart er rett og slett fravær av lys (en hvit flate reflekterer alle fargene, en svart flate absorberer alt lys). Grått lys er derfor kun svakt hvitt lys. Med andre ord, grått lys finnes... Det er alltid litt fravær av lys(det kan alltid bli lysere, dermed alltid blanding av lys og mørke), det var derfor jeg skrev at vanlig lys strengt tatt kan betegnes som grått. Svaret jeg ga ang. grått var ikke så gjennomtenkt som det burde være, men var da egentlig ikke feil heller. Lenke til kommentar
L4ffen Skrevet 6. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 6. januar 2012 Har du lest en Donald-historie der B-gjengen bruker en modifisert stoppeklokke til å fryse tiden, og robber Skrue mens han er "frossen"? I den historien frøs stoppeklokka ALT som ikke var innen 3 meters radius fra klokka. Dermed kunne de gå ut av den normale bobla si, og ut i den frosne verden, og bruke en dueflokk som stige. Duene fløy lavt, før de ble frosset i tiden, så man kunne trø på dem som en stige. Petter Smart-logikk virker ikke alltid i virkeligheten. Hvis stoppeklokka virkelig frøs tiden, ville vel den "normale" bobla med en radius på 3 meter fra stoppeklokka BRÅSTOPPET med en gang man frøs tiden, og universet stod stille. Husk at jorden går jo rundt sin egen akse, og rundt solen. I tillegg ekspanderer universet. Stopper du tiden i hele universet, unntatt 3 meters radius rundt stoppeklokka, vil alle som er inni "bobla" bli slengt rundt når universet bråstopper. Hvis duene "frøs fast" på himmelen utenfor bobla, ville nok luftmolekylene også fryse, og blitt en knallhard vegg rundt bobla. Altså ville ikke Skrue og nevøene kunne forlate bobla si. Her er siden du sikter til. Finner desverre ikke igjen linken, men leste at forfatteren selv innrømmet at ODD og Donalds bevegelse i stivnede atomer uten å være i bobla rett og slett dreide seg om en logisk brist. Når han oppdaget feilen var historien allerede ferdig. Den eneste teoretisk mulige måten man kunne gjort det på er å gjøre tiden ekstrem sakte, som i filmen som er blitt nevnt. Da ville det blitt større vitenskapelig nøyaktighet (selv om det aldri forklares hvordan man kan stoppe tiden - men det trengs ikke å forklares!) Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 6. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 6. januar 2012 For øvrig bra at han ikke omskrev hele historien, for det at B-gjengen klatret på duer husker jeg den dag i dag, og det var ganske kult. Bullshit eller ei. Lenke til kommentar
Überadri Skrevet 7. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 7. januar 2012 (endret) 0^0 er udefinert http://en.wikipedia.org/wiki/Zero_to_the_power_of_zero#The_form_00 http://www.wolframalpha.com/input/?i=0^0 (Den Donaldhistorien er knall! Don Rosa, rite?) Spørsmål: Hvordan poster jeg hele linker her på forumet? De blir alltid voldtatt med ... som over. Endret 7. januar 2012 av Überadri Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 7. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 7. januar 2012 (endret) Hvilken type brus legger man på seg mest av, sukkerfri brus eller brus med sukker i? Har en kollega som mener man legger på seg like mye uansett om man drikker brus med eller uten sukker, selv tror jeg man legger på seg mer av brus med sukker pga sukkeret. Jeg vet ikke om sukkerfri brus fører til at man legger på seg mer, men jeg har ihvertfall lagt merke til at alle skikkelig feite som jeg har kjennt har drukket sukkerfri brus. Og når jeg ser skikkelig feite folk i butikken som kjøper brus så kjøper de også nesten uten unntak sukkerfri. Men jeg trur vel heller at det har med å gjøre at disse tror at sukkerfri er bedre og det er derfor de kjøper det og ikke at det er den sukkerfrie brusen som gjør at de legger på seg. Selv drikker jeg mye vanlig brus med sukker og er langt i fra feit eller overvektig så jeg kan vel si at man blir feit av brus må være en stor myte. Tennene derimot de har ikke så bra av det... Det finnes pærer som sender ut UV-lys. Når disse er tent ser de helt svarte ut. På engelsk kalles UV-lys derfor ofte "black light". Når UV-lys treffer f.eks hvit bomull, så lyser stoffet opp i en hvitblå tone. På diskoteker brukes av og til blinkende UV-lys i et ellers mørkt lokale for å gi en spennende effekt. Det går også an å lage ei slags lykt som sender ut infrarødt lys, altså varmestråling. Selve lyset er usynlig, men stedet som belyses blir oppvarmet. Blacklight eller UV-pærer er ikke mørke når du skrur dem på. De sender ut en helt synlig fiolettfarge i tilegg til det usynlige UV lyset. Kjøp en og prøv selv: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=167754655 IR lys derrimot som IR leds, ol. (som i fjernkontrollen til TVen f.eks) de er helt usynlige for øyet og sender ikke noe synlig lys ut i tillegg til det usynlige slik som UV pærene gjør. Men allikevel så kan man se disse IR lys kildene med de fleste kameraer (spesielt billige kameraer og mobilkameraer) fordi de ikke har noe IR filter eller ett dårlig et. Dessuten er det forskjell på IR lys og Termisk IR. Termisk IR (altså der hvor varmestrålingen er) er vel fra 8 til 1000 µm mens det vanlige IR området (altså der hvor mennesker ikke lenger ser det) begynner på 0,75 µm bølgelengde. Og IR som brukes i fjernkontroller og opplysningslamper for overvåkingskameraer og nattvision er i det såkalte nær infrarød området på 0.75-1.4 µm som altså ikke har noen ting som helst med det termiske IR området å gjøre. Også et snedig spørsmål: Finnes det noen måte å fryse også tine vann igjen uten å danne krystallstrukturer? Endret 7. januar 2012 av flesvik Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 7. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 7. januar 2012 (endret) Også et snedig spørsmål: Finnes det noen måte å fryse også tine vann igjen uten å danne krystallstrukturer? http://www.instructables.com/id/make-crystal-clear-ice!/ Ifølge linken skal du bruke filtrert vann. Kok det, og la det kjøle. Kok det en gang til. Endret 7. januar 2012 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 7. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 7. januar 2012 (endret) Jeg ser jo at det er klart og gjennomsiktig, men betyr det at det er uten krystallstruktur? For ettersom jeg har forstått så er et av de største problemene med å fryse ned mennesker (for så å kunne gjennomopplive dem i fremtiden) at det dannes krystaller i alt vannet i kroppen som er skarpe og dermed lager hull på blodårer, ol og man ender dermed opp med masser av bittesmå indre blødninger når man tines opp igjenn. Og at man prøver å løse dette med å helle inn noe antifrys stoffer for at vannet ikke skal fryse, men hvis ikke krystallproblemet hadde vært der i utgangspunktet hadde vel det vært best? Endret 7. januar 2012 av flesvik Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 7. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 7. januar 2012 0^0 er udefinerthttp://en.wikipedia.org/wiki/Zero_to_the_power_of_zero#The_form_00 http://www.wolframalpha.com/input/?i=0^0 Spørsmål: Hvordan poster jeg hele linker her på forumet? De blir alltid voldtatt med ... som over. Linkene med ... er fulle linker, prøv å klikke på en av de og se hvor du kommer. Poenget med ... er et glupt lite utseendetriks i forumprogramvaren slik at kjempedigre linker ikke tar flere linjer. Lenke til kommentar
H_Treider Skrevet 7. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 7. januar 2012 (endret) 0^0 er udefinerthttp://en.wikipedia....ero#The_form_00 http://www.wolframal...om/input/?i=0^0 Spørsmål: Hvordan poster jeg hele linker her på forumet? De blir alltid voldtatt med ... som over. Linkene med ... er fulle linker, prøv å klikke på en av de og se hvor du kommer. Poenget med ... er et glupt lite utseendetriks i forumprogramvaren slik at kjempedigre linker ikke tar flere linjer. lim x-->0 x^x = 1 ...så x^x går mot 1, når x går mot 0 meeen lim x-->0 0^x ødelegger moroa... Endret 7. januar 2012 av H_Treider Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 7. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 7. januar 2012 Finnes det noen måte å fryse også tine vann igjen uten å danne krystallstrukturer? Ja, ved å fryse vannet virkelig fort kan man få til amorf is. I følge Wikipedia kreves det at man senker temperaturen til under -137 grader på millisekunds tidsskala. Lenke til kommentar
L4ffen Skrevet 7. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 7. januar 2012 (endret) (Den Donaldhistorien er knall! Don Rosa, rite?) Jepp, det stemmer. Og hvis du liker den typen historier, så kan jeg bl. a. anbefale "Cash Flow", "The Universal Solvent", "The Once and Future Duck", "The Black Knight" og oppfølgeren til denne, alle historiene av Don Rosa. Selv liker jeg egentlig alle historiene hans, og jeg er inne her og leser av og til. Utrolig bra hvordan han tuller med vitenskapen for å lage humor i seriene sine, og historien "A Matter of Some Gravity" er rett og slett fantastisk, anbefaler alle å lese den. En liten avsporing mens vi først er inne på Don Rosa; mange andre fora har også påstått at historien hans "The Dream Of A Lifetime" er inspirasjonskilden til Christopher Noland's Inception. Selv tror jeg det er tilfeldig, men les historien - noen av likhetene er påfallende. Kan leses mer om på artikkelen "5 Amazing Things Invented By Donald Duck", som forøvrig er interessant lesing. Endret 7. januar 2012 av Nycolan 1 Lenke til kommentar
Musematta Skrevet 7. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 7. januar 2012 (endret) Har lite å gjere på så samler alle usvarte spørsmål: Spørsmål 3: Finnes det en utklippslogg på PC'en, for eksempel med alt man har kopiert til utklippstavlen det siste døgnet? Spørsmålet er om man har lov til å betale for hele dagen på en gang hvis det ikke står noe spesifikt om det ? jeg er klar over at mange steder må de som jobber et sted ut å legge på parkometret flere ganger om dagen . Det jeg er litt usikker på om det var fordi det er begrenset tid eller om at parkometrene ikke godtar større pengesummer Går det an å bruke noko form for stråling (eller noko anna som ikkje er synlege for menneskeauge) som gjer at molekylane den treffer absoberar alt eller mykje lys? Som igjen vil føre til ein illusjon om svart lys. Hva er grunnen til at man kan ha meget snodige drømmer når man har feber? Hadde en rar opplevelse for litt siden; hadde feber og gikk til sengs. Ca. 30 sekunder etter jeg hadde lukket øynene så jeg plutselig et blåaktig og ekstremt sterkt lysglimt samtidig som jeg hørte et øredøvende "smell". Kroppen min gjorde også et kjemperykk, men det kan ha vært fordi jeg skvatt. Det hele tok bare et halvt sekund, det blå lysglimtet utvidet seg fra et bittelite hvitt punkt, og lyden startet med en lys tone før den, i takt med lysets endring, endte i et øredøvende smell... skvatt så jeg holdt på å drite på meg selv! Endret 7. januar 2012 av jondev20 Lenke til kommentar
zatux Skrevet 7. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 7. januar 2012 Jeg lurer litt på hva som drar gnagere, eller hamsterer, til å løpe i disse hamsterhjulene? Ville en hest løpt i ett "hestehjul" om den hadde blitt plassert i ett bur av relativt samme størrelse? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 7. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 7. januar 2012 (endret) Like other rodents, hamsters are highly motivated to run in wheels; it is not uncommon to record distances of 9 km (5.6 mi) being run in one night. Other 24-h records include 43 km (27 mi) for rats, 31 km (19 mi) for wild mice, 19 km (12 mi) for lemmings, 16 km (9.9 mi) for laboratory mice, and 8 km (5.0 mi) for gerbils.[5] Hypotheses to explain such high levels of running in wheels include a need for activity, substitute for exploration, and stereotypic behaviour, but various experimental results strongly suggest that wheel running, like play or the runner's high, is rewarding in and of itself and highly valued by the animals.[6]. This makes running wheels a popular type of enrichment (even an essential one, in the view of some[who?]) to the captivity conditions of rodents. The reliability with which hamsters and other rodents will use a running wheel has made wheel-running one of the most widely used markers of activity and wake time in circadian rhythms research. http://en.wikipedia.org/wiki/Hamster_wheel Hester er så store at et hjul ikke ville vært den mest praktiske løsningen. Hester kan løpe på tredemølle i forbindelse med testing for løp. Other uses Steers on a treadmill As it is basically a conveyor belt, the treadmill can be used for activities other than running. If horses are being tested (especially in jockey racing) they will be put on a specially constructed treadmill. Large treadmills can also accommodate cars. Treadmills can also be used to exercise dogs that are accustomed to running on a conveyor; however tying the leash to the treadmill should be avoided as it can cause serious injury. http://en.wikipedia.org/wiki/Treadmill Endret 7. januar 2012 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 7. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 7. januar 2012 Jeg ville løpt i et sånt hjul hvis jeg hadde et. Ville ikke du? Lenke til kommentar
Solaar Skrevet 7. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 7. januar 2012 Jeg ville løpt i et sånt hjul hvis jeg hadde et. Ville ikke du? Absolutt. Har gjort det flere ganger på tivoli i Køpenhavn. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 7. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 7. januar 2012 De har sånne "mosjonisthjul" på treningssentre, men der kalles de tredemølle. Når du kommer over en viss størrelse er det billigere og mer plassbesparende å lage den som tredemølle, enn som et digert hjul. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 7. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 7. januar 2012 (endret) Hvis vi regner med alle harddisker i verden, minnekort, disketter, CD'er, DVD'er osv... Hvor mye lagringskapasitet har vi i verden? Og hvor mange % av denne er i bruk? Og hva slags filtyper/informasjon tar opp størt plass? Endret 7. januar 2012 av Rudde93 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 7. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 7. januar 2012 De har sånne "mosjonisthjul" på treningssentre, men der kalles de tredemølle. Når du kommer over en viss størrelse er det billigere og mer plassbesparende å lage den som tredemølle, enn som et digert hjul. Slik jeg forstår det så er tredemølle et helt annet konsept en slik hjul som man ikke kan sammenlignes . Tredemøllen er jo et motorisert band ,mens dette hjulet er frittløpende ( det bruker tyngde kraften for å gå rundt etter hver som man beveger seg ) Poenget her var vel å få mosjon uten noen form for motorisert hjelp ? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 7. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 7. januar 2012 Spørsmål 3: Finnes det en utklippslogg på PC'en, for eksempel med alt man har kopiert til utklippstavlen det siste døgnet? Nei. Men det finnes programmer som innfører en slik funksjon. http://www.addictivetips.com/windows-tips/windows-7-clipboard-history/ (NB! dette er et datasupport spørsmål, som egentlig ikke hører hjemme i denne tråden.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå