Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva bør man gjøre med svenske eller danske småmynter, hvis man ikke skal Sverige eller Danmark?

Har ikke lyst til å kaste dem...

Hvis man f.eks. legger dem i bøssa til Frelsesarmeen på super'n, får de glede av dem da? Eller kaster de dem i søpla?

Det er bare snakk om et par danske kronestykker som jeg ikke kan huske hvor jeg fikk, men de "brenner" liksom i lomma.

Gi dem til en liten unge, han blir sikkert kjempeglad! ;)

Lenke til kommentar

Hva bør man gjøre med svenske eller danske småmynter, hvis man ikke skal Sverige eller Danmark?

Har ikke lyst til å kaste dem...

Hvis man f.eks. legger dem i bøssa til Frelsesarmeen på super'n, får de glede av dem da? Eller kaster de dem i søpla?

Det er bare snakk om et par danske kronestykker som jeg ikke kan huske hvor jeg fikk, men de "brenner" liksom i lomma.

Gi dem til en liten unge, han blir sikkert kjempeglad! ;)

For all del, gjør det på en diskret måte. Ellers hvil folk tro du er en pedo.

Lenke til kommentar

Lærte om kjernekraftverk osv idag på skolen. Da snakket vi også om Thorium, Hvorfor bruker ikke alle kjernekraftverk dette? fordelene er jo mange...

Fordi det ikke finnes noen kraftverk i dag som kan utnytte thorium alene. Thorium kan ikke opprettholde en reaksjon av seg selv slik som uran eller plutonium og man må dermed ha en helt annen type kraftverk med en helt annen type teknologi som enda ikke er laget i dag.

Men sammen med andre stoffer som plutonium eller uran så kan det brukes med dagens teknologi, men ikke en ren thorium reaktor altså. Men jeg tror det var snakk om at det var uøkonomisk med en f.eks plutonium/thorium reaktor i forhold til en konvensjonell uranreaktor, el.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

De samler nok opp til det blir verd å veksle, eller veksler privat. Uansett, gi de til noen som fortjener det. Norsk Folkehjelp, Amnesty, Røde Kors, Fjellfyrverkeriet i Tromsø osv.

Lærte om kjernekraftverk osv idag på skolen. Da snakket vi også om Thorium, Hvorfor bruker ikke alle kjernekraftverk dette? fordelene er jo mange...

Teknologien er langt i fra klar for produksjon. Det er såpass uferdig at det neppe blir klart de nærmeste 10 årene.

Lenke til kommentar

Meningen med livet er 42.

Angående thorium:

http://rt.com/usa/news/nuclear-energy-thorium-source-225/

Det ser ut til å ha en del fordeler.

Ifølge denne videoen skaper et thoriumkraftverk mindre avfall, og avfallet er mindre giftig.

Restproduktene kan heller ikke brukes til våpenproduksjon.

Og det er mye mer thorium enn uran.

Faktisk kan verdens thoriumforekomster produsere mer energi enn olje, uran og kull til sammen.

Høres bra ut. All den infoen jeg siterte ble sagt i den videoen jeg linket til, og jeg kan ikke garantere at det er sant.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er klart at kaloriinnholdet i vanlig brus gjør den mer fetende i seg selv, men jeg har i hvert fall erfart selv at sukkerfri brus trigger søtsuget, i motsetning til vanlig brus, som stiller det.

SUKKERFRITT KOBLES TIL OVERVEKT

Klinisk ernæringsfysiolog Charlotte Hartvig anbefaler å ty til sukkerfrie alternativer i en overgangsperiode, som nikotinplaster. Fra sukkeravhengighet via sukkerfrie pastiller, til en hverdag uten søtsmak.

Flere studier har sett på koblingen mellom kunstig søtet mat og drikke og vektøkning over tid. Sist i rekken er en epidemiologisk studie fra Universitetet i Texas. I slutten av juni presenterte de funn som kobler kunstig søtet brus til økt midjemål.

Økt midjemål

474 personer ble fulgt i 9,5 år, i snitt. Høyde, vekt, midjemål og mengde sukkerfri brus ble notert ved oppstart og en rekke ganger i løpet av tiårsperioden. Justert for flere fysiologiske kriterier og treningsmengde viser resultatene 70 prosent økt midjemål i snitt blant dem som drakk sukkerfri brus sammenliknet med dem som holdt seg unna.

De som oppga å drikke to eller flere flasker med sukkerfri brus hver dag, hadde etter endt periode fem ganger økt midjemål, sammenliknet med dem som ikke drakk sukkerfri brus.

Magefett er en risikofaktor for blant annet diabetes og hjerte- og karsykdommer.

— Tall fra denne og andre studier antyder at markedsføringen av sukkerfri brus og kunstige søtningsstoffer som sunne alternativer ikke vil være å anbefale, sier Helen P. Hazuda, professor og leder av avdeling for klinisk epidemiologi ved Universitetet i Texas i en pressemelding.

— De er kanskje uten kalorier, men ikke uten konsekvenser, sier hun.

Samme universitet publiserte i 2008 funn som viste økt BMI hos dem som drakk kunstig søtet brus. Etter åtte år hadde de økt BMI med 1,8 poeng. Kontrollgruppa blant de 3682 voksne hadde ett poeng økning.

Uavklart

Fordi dette er assosiasjonsstudier, kan de ikke peke på direkte årsakssammenheng.

— Det er fortsatt mange uavklarte spørsmål når det gjelder lettbrus. Man har sett en assosiasjon til overvekt i noen studier og økt midjemål i andre, men årsakssammenhengen er ikke helt klarlagt, sier Espen Rostrup, før han forklarer:

— Om dette ganske enkelt er fordi personer med fedmefremmende atferd drikker lettbrus og man ikke klarer å korrigere for all denne atferden, eller om lettbrus faktisk øker næringsinntaket gjennom fysiologiske belønningssystemer eller andre mekanismer, er ennå ikke avklart.

— Når det er sagt, er vann den beste tørstedrikk i de fleste sammenhenger. Jeg kan ikke se noen god grunn til å drikke lettbrus annet enn en sjelden gang.

Lenke til kommentar

Har lest det samme, og at sukkerfri brus gir kroppen smaken av søtt, men ikke følelsen av å få i seg sukker, og dermed øker "behovet" for sukker. Noe som dermed gjør det lettere å f. eks putte i seg en sjokoladeplate etter å ha drukket en Pepsi Max enn etter å ha drukket vanlig Pepsi.

Lenke til kommentar

Så har du jo også de som bestiller dobbel cheeseburger med stor pommes frites og masse dressing, og så "Cola Light å drikke" fordi de tror det nuller ut måltidet. Det finnes en fet Rocky-stripe som demonstrerer fenomenet til punkt og prikke.

Inneholder ikke cola zero (og pepsi max, og all sukkerfri brus) et ertstattningsstoff for sukker som er 100 ganger søtere, hvite flekker på hjernen etter 1.5 l pr dag og 10 ganger så lang tid å fordøye eller surrer jeg her...?

Lenke til kommentar

Det er vel mye kontrovers rundt disse kunstige søstningstoffene og mye rart som blir sagt. Har dog lest at en seriøs forskningsrapport konkluderte med at søtningstoffene brukt i bla lettbrus ikke var skadelig med mindre man drakk ekstreme mengder (typ 20 liter lettbrus) daglig over lengre tid. Men googler man rundt finner man hundrevis av ulike rapporter og konklusjoner som sier det ene og det andre, og det beste er vel å "nyte" lettbrus med måte, som med alt annet.

Personlig har jeg mer troen på at Stevia kan erstatte både sukker og kunstig søtning.

Endret av KongKake
Lenke til kommentar

Eksisterer tilfeldighet?

Det vet man ikke.

Fordyp deg?

Fordi man ikke har klart å lage noen eksperimenter som kan fastslå dette enda. Noen mener at det vil være umulig å finne ut av det, meg selv inkludert, men til dags dato har man ikke fått testet det på en videnskapelig måte. Så vi vet rett og slett ikke, man kan argumentere for forskjellige syn, men noe data på det har vi dessverre ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...