Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men er det egentlig noen som reagerer på å bli kalt hvit? Kan ikke falle meg inn å bli sint hvis noen kaller meg det. hmm

Det kommer an på hvordan det sies. Akkurat som motsatt vei. Definisjonen på rasisme er diskrimingering på grunn av rase. Det kan altså gjelde alle raser, også hvite.

Og hvem er det egentlig som finner opp lover?

Staten/regjeringa ser behov for en ny lov eller lovendring og får juridiske og politiske rådgivere til å starte prosessen med å lage den ny loven eller endre en gammel. Lovforslaget utarbeides ofte over flere år og går gjennom mange instanser slik at de berørte partene og eksperter får uttalt seg. Som oftest fører det til flere revisjoner. Til slutt stemmes det på det endelige lovforslaget i stortinget og evt. vedtas eller forkastes.

Lenke til kommentar
Du har ikke noe intervju eller en nett side. Orker ikke å lese alle innleggene, når det er "de andre's" argumenter jeg er ute etter og ikke diskusjoner. (Kan jo ikke se/høre/lese noen medier uten å bli (forsøkt) skremt av all klima hysterien, så det har jeg nok av).

Bare å skumme kjapt igjennom da...

Lenke til kommentar
Men er det egentlig noen som reagerer på å bli kalt hvit?

Kan ikke falle meg inn å bli sint hvis noen kaller meg det. hmm

...

"Hvit" er kanskje ikke så ille men jeg tror ikke alle liker å bli kalt "potet".

(som er det mange mørtinger kaller hvite)

Forøvrig er det en ganske drøy fornærmelse hvis en same kaller en annen same for nordmann. ;)

Hva er det samiske ordet for nordmann forresten?

Lenke til kommentar
Men er det egentlig noen som reagerer på å bli kalt hvit?

Kan ikke falle meg inn å bli sint hvis noen kaller meg det.

Jeg tipper du ikke liker å bli kalt dum eller idiot. I hvert fall ikke hver eneste dag hele livet. Hvis det hadde vært slik at andre sa "se en hvit idiot" hver gang de så en hvit, så ville du til slutt oppfatte at de kalte deg en idiot hver gang de kalte deg hvit.

Det er ikke selve ordet neger i seg selv som er negativt ladet, men hvilke sammenhenger det har vært brukt i tradisjonelt, f.eks jævla neger, dum som en neger, negertryne (stygg), helt neger (virkelig tåpelig), negermusikk (om dårlig musikk), negervitser (har du hørt om hvitevitser?) og så videre.

Lenke til kommentar

country er da ikke negermusikk?

Ikke danseband heller. Uten om den musikken Svartingarna laget da :p

Men hva skal man kalle svarte mennesker da?

Historisk sett har vel helt til nyere tid svarte blitt sett ned pa, og det vi da trenger, er et nytt ord?

Ikke noe rasistisk ment i posten min. Men ihvertfall jeg synes det er vanskelig a snakke om dette temaet uten a virke rasistisk.

Lenke til kommentar
country er da ikke negermusikk?

Ikke danseband heller. Uten om den musikken Svartingarna laget da :p

Men hva skal man kalle svarte mennesker da?

Historisk sett har vel helt til nyere tid svarte blitt sett ned pa, og det vi da trenger, er et nytt ord?

Ikke noe rasistisk ment i posten min. Men ihvertfall jeg synes det er vanskelig a snakke om dette temaet uten a virke rasistisk.

Ikke bare meg som er "redd" for å få rasist-stempelet så fort man gjør forskjell på svart og hvit (jada, finnes nyanser og...)?

Lenke til kommentar
Man kaller svarte mennekser for NEGER! Er det så jævlig vanskelig? selv er jeg neger og skjønner meg ike på de som ikke tåler ordet neger! demmes problem, ikke deres

ja for det ordet har jo ikke blitt brukt som hat ord før, næida, ikke i det hele tatt.

lærern min mente vi skulle si fargete i timen, men det blir jo også feil.

Lenke til kommentar

Mulig det har blitt spurt før, men jeg gidder ikke lese 280 sider for det.

Hvis jeg nå, taster vilt på tastaturet helt random. For så å gjøre det en andre gang litt senere. Hva er sjansen for at jeg treffer akkurat samme tastene, i samme rekkefølge som i sted.

Endret av Jensemann4
Lenke til kommentar
Hvis det er en amerikaner, ja.

Ja du sier noe der :p

Edit: Men jeg mener det jeg sier i forrige post da. Må man si svart og hvit? Hvorfor ikke bare droppe slikt. Om man skal beskrive en som er mørk i huden så sier man "mørk i huden", eller motsatt, "lys i huden".

Endret av rublings
Lenke til kommentar

Kva som er rasisme og ikkje kan vel takast i ein annan tråd der det er topic?

Jensemann: Trur det er veldig liten sjans. For det fyrste må du taste akkurat like mange tastetrykk, for det andre må du ha hendene i ca same stilling, og for det tredje så må trykkje heilt likt med fingrane, noko som sikkert er veldig vanskeleg sidan du gjer det random.

Lenke til kommentar
Mulig det har blitt spurt før, men jeg gidder ikke lese 280 sider for det. Hvis jeg nå, taster vilt på tastaturet helt random. For så å gjøre det en andre gang litt senere. Hva er sjansen for at jeg treffer akkurat samme tastene, i samme rekkefølge som i sted.
1/29! ? (! = fakultet, delvis 3! = 3*2*1) Endret av chokke
Lenke til kommentar
Afro-amerikanere? Eller bare ikke bruke noen spesiel generalisering? Bare drite i hele svart/hvitt greien, og hvis man absolutt skal beskrive en afro-amerikaner, kan man si, "mørk i huden".

Ikke verre enn det..

Det aller teiteste jeg hører er når folk bruker ord som mørk i huden, en av våre nye landsmenn, osv.

Man er ikke et spøtt mindre rasistisk, og man ender opp med en mye dårligere beskrivelse av personen.

Nå som ikke alle negere bor i Afrika lenger, er det direkte misvisende å si afrikaner. En Afrikaner kan forøvrig også være hvit.

Men selvfølgelig må en eller annen politisk korrekt tulling som går rundt grøten i frykt for at noen skal tro han er rasist komme og ødelegge alt!

Lenke til kommentar
Det aller teiteste jeg hører er når folk bruker ord som mørk i huden, en av våre nye landsmenn, osv.

Man er ikke et spøtt mindre rasistisk, og man ender opp med en mye dårligere beskrivelse av personen.

Nå som ikke alle negere bor i Afrika lenger, er det direkte misvisende å si afrikaner. En Afrikaner kan forøvrig også være hvit.

Men selvfølgelig må en eller annen politisk korrekt tulling som går rundt grøten i frykt for at noen skal tro han er rasist komme og ødelegge alt!

or dsom mørk i huden er da perfekt, hvorfor?

Fordi HAN/HUN ER MØRK I HUDEN, akkurat som jeg er LYS i huden.

bank det inn i den lille skallen din

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...