sinnaelgen Skrevet 29. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 29. desember 2011 [IQ er ikke et mål på hvor klok man er, men hvor intelligent man er. /quote] Jeg har alltid oppfatte det som et mål på hvor klok man er . Man da tar man tydeligvis feil . Her er jeg redd for at flere oppfatter det på samme måten. Da vil jo IQ testene være lit tvilsomme i forholdt til poenget med dem Men så har jo intelligensen mye å si hvor klok man er Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 29. desember 2011 Klokskap og intelligens er to forskjellige egenskaper. Slå det opp i ordboka om du er usikker på forskjellen. Ja, dessverre forveksler mange de to begrepene men det betyr ikke at testene er tvilsomme i forhold til poenget med de. Akkurat som eksamen i kvantefysikk ikke er bortkastet bare fordi bestemødre flest ikke skjønner bæret av faget eller poenget med det. 2 Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 29. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 29. desember 2011 Nå kan ikke jeg så veldig mye om elektriske motorer, men angående det med Hurtigruten: ville det ikke være et stort problem at Hurtigruten (i motsetning til ferger) må dekke store avstander og som oftest kun har liggetid på mellom 15 og 45 minutter? Tenk også på de gangene hvor de er dårlig vær og de ikke kan gå inn, da kan det fort bli 2-3 timer til neste havn uten en garanti for at de kommer inn der heller. 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 29. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 29. desember 2011 jeg vil nå si det slike : man må ha intelligens for å være klok. Angående hurtigruten . De har nok med seg drivstoff for mange dagers drift ved normale forhold . så lit uvær å forsinkelse skulle ikke skape så store problemer på den fronten Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 29. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 29. desember 2011 Her var det jo snakk om elektrisitet og de kan vel ikke "lagre" elektrisitet på lik linje med bensin. Da må de vel heller ha ekstra batterier i tillegg til de eksisterende, noe som vil tynge ned selve skipet. Absolutt alle havner må være utstyrt med nødvendig utstyr for å kunne lade opp disse igjen. Bergen - Kirkenes ville tatt mye, mye lengre tid siden nå og da måtte de ha ladet opp batteriene, noe som krever lang liggetid. Her kan det på vinteren ofte hende at Hurtigruten går forbi 3-4 anløp på rad, det hender titt og ofte at de går rett fra Honningsvåg til Kirkenes og sløyfer anløpene imellom. Det betyr en kontinuerlig tur uten stopp fra 15.15 til 10.00 neste morgen, altså 19 timer. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 29. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 29. desember 2011 Så lenge det er drivstoff til å drive aggregatene ombord så er ikke strømmen noe problem. At en slik båt ikke skal kunne ladde opp batteriene under veis vil være utenkelig Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 29. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 29. desember 2011 Utenkelig! Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 29. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 29. desember 2011 Elektrisk drift av skip er ganske vanlig. Men ikke batteridrift, det er dieselmotorer som driver generatorer. Dermed er man i denne tråden inne på to helt forskjellige konsepter. Når man har dieseldrevne generatorer er det jo ingen vits i batterier. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 29. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 29. desember 2011 Utenkelig! nettop . flere steder langs kysten tar det mange timer fra et anløp til et annet under normale forhold . her vil jeg tro at det ikke er mulig å få til batterier som holder så lenge på strømmen. jo fler batterier , jo mer vakt skal det flyttes på. vekt som igjen krever mere energi i form av strøm for å flyttes på Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 29. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 29. desember 2011 (endret) Grunnen til at man ikke bruker batterier på store skip er nok hovedsakelig pga. energitettheten til batteri vs. disel. Det gjelder både energi per kg og per liter. Dagens batterier med samme energimengde som disel ville tatt ekstremt mye plass, samt at et utladet batteri veier like mye som et fulladet batteri. Dermed vil heller ikke skipet bruke mindre drivstoff etter å ha reist en viss avstand ved batterikraft kontra å ha brukt en forbrenningsmotor. Tiden med å tanke opp vs. å lade et batteri vil også være betydelig kortere ved bruk av disel. Overskuddsvarmen ved forbrenningen kan også benyttes til å varme opp vann og oppholdsareal på skip. Med mindre man får tak i batterier med ekstremt høy energitetthet kommer man neppe til å plassere de på noe skip i nær framtid. Dessuten så bør den elektriske kraften da komme fra fornybare energikilder, hjelper ikke å kjøre skip på batteri og tro at man redder verden når strømmen som disse lades opp med blir produsert ved å brenne kull. Bilde i spoiler: energitettheter i vanlige energikilder. EDIT: Det var ment som svar på hvorfor man ikke benytter kun batterier som energikilde i skip. Ikke forveksle det med strømgeneratorer etc takk. Endret 29. desember 2011 av E.C. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 29. desember 2011 Er det ikke litt underlig å sette opp ett svinghjul i en sånn oversikt? Vil ikke energimengden være svært avhengig av hastigheten til svinghjulet? AtW Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 29. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 29. desember 2011 (endret) Et fordel med batterier er jo virkningsgraden. En motor ( diesel eller bensin) har lav virkningsgrad . Man får jo ikke fult moment før man har lit turtall. Derimot hvis man kombinerer det så får man unyttet det maksimalt . Aggregatene kan gå på maksimalt virkningsgrad mens den ladder opp batteriene. Samtidig har man jo strømme med høy virkningsgrad Det er ihvertfall det hevdes at det skal være. jeg lurer på hvilket drivstoff som ville være nok miljøvennlig til at det er ok å bruke det på slike store båter. i dag er nok gas det som kommer nærmest Endret 29. desember 2011 av den andre elgen Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 29. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 29. desember 2011 Det er avhengig av hastigheten ja, men også vekten til svinghjulet. Det blir litt vanskelig å lagre store mengder energi i et svinghjul som veier 1kg. Da må den rotere ekstremt hurtig for å nærme seg samme energimengde som f.eks 1kg diesel, noe som ikke alltid er oppnåelig i praksis. Vi kunne sikkert regnet på det, men uten å gjøre det så tipper jeg at det ville være et ekstremt høyt turtall. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 29. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 29. desember 2011 Det er avhengig av hastigheten ja, men også vekten til svinghjulet. Det blir litt vanskelig å lagre store mengder energi i et svinghjul som veier 1kg. Da må den rotere ekstremt hurtig for å nærme seg samme energimengde som f.eks 1kg diesel, noe som ikke alltid er oppnåelig i praksis. Vi kunne sikkert regnet på det, men uten å gjøre det så tipper jeg at det ville være et ekstremt høyt turtall. vell. det funger her på nordlandsbanen,: derfor burde det også funger for hurtigruten. hvis du ser noen innlegg tilbake så bruker Trollfjord et slik system Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 29. desember 2011 (endret) Det er avhengig av hastigheten ja, men også vekten til svinghjulet. Det blir litt vanskelig å lagre store mengder energi i et svinghjul som veier 1kg. Da må den rotere ekstremt hurtig for å nærme seg samme energimengde som f.eks 1kg diesel, noe som ikke alltid er oppnåelig i praksis. Vi kunne sikkert regnet på det, men uten å gjøre det så tipper jeg at det ville være et ekstremt høyt turtall. spørs vel på radien, I for ett svinghjul er vel 0,5 MR^2, la oss si det er en meter i radius og veier en kilo som du nevner, da får vi 0,5, og vi bruker formelen 0.5 Iw^2, samtidig er det omlag 35 MJ per kilo bensin, la oss si 40% effektivitet, da får vi 14 MJ, setter det opp som w^2= 14 000 000 /0,25 = omtrent 7500 i vinkelhastighet. Så deler vi på 2*3,14, omtrent 1200 omdreininger i sekundet. Ja, det høres ut som en veldig raskt rotasjon, og neppe oppnåelig i praksis. AtW Endret 29. desember 2011 av ATWindsor Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 29. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 29. desember 2011 (endret) Mener å ha hørt at Volvo testet et slikt system på søttitallet. Svinghjulet ble "ladet opp" når man bremset mot et kryss, og hjalp bilen i gang igjen uten å måtte gi så mye gass. De gav opp systemet. Nå i det siste har ideen blitt gjenopplivet, men jeg husker ikke av hvilken bilprodusent. Svinghjulet skulle være laget av moderne kompositt. Og jeg må presisere at dette tar jeg fra hukommelsen, og kan ikke garantere at det er sant. EDIT: Fant link. http://reviews.cnet.com/8301-13746_7-20068342-48.html Endret 29. desember 2011 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 29. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 29. desember 2011 (endret) Det er mye som tyder på at diesel-elektrisk fremdrift er godt etablert allerede 1 2 3 Endret 29. desember 2011 av den andre elgen Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 29. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 29. desember 2011 Det er mye som tyder på at diesel-elektrisk fremdrift er godt etablert allerede 1 2 3 Dieselelktriske systemer er som du har påpekt i bruk, men har noen av disse strømlagring i form av batterier? Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 29. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 29. desember 2011 Det er avhengig av hastigheten ja, men også vekten til svinghjulet. Det blir litt vanskelig å lagre store mengder energi i et svinghjul som veier 1kg. Da må den rotere ekstremt hurtig for å nærme seg samme energimengde som f.eks 1kg diesel, noe som ikke alltid er oppnåelig i praksis. Vi kunne sikkert regnet på det, men uten å gjøre det så tipper jeg at det ville være et ekstremt høyt turtall. spørs vel på radien, I for ett svinghjul er vel 0,5 MR^2, la oss si det er en meter i radius og veier en kilo som du nevner, da får vi 0,5, og vi bruker formelen 0.5 Iw^2, samtidig er det omlag 35 MJ per kilo bensin, la oss si 40% effektivitet, da får vi 14 MJ, setter det opp som w^2= 14 000 000 /0,25 = omtrent 7500 i vinkelhastighet. Så deler vi på 2*3,14, omtrent 1200 omdreininger i sekundet. Ja, det høres ut som en veldig raskt rotasjon, og neppe oppnåelig i praksis. AtW Utifra artikkelen på Wikipedia her så er det faktisk ikke så langt unna det man har oppnådd. "Some modern flywheels are made of carbon fiber materials and employ magnetic bearings, enabling them to revolve at speeds up to 60,000 RPM" Riktignok står det "citation needed" bak, så man får ta det med en klype salt. Kan også se for meg at prisen på disse ville være rimelig høy for å kunne brukes av "vanlige" folk til hverdagslige ting. Så er jo et svinghjul heller ikke en energikilde, men et mellomlager for energi, så bruken er nok heller begrenset til mer spesielle anledninger. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 29. desember 2011 Interessant, det er høyere enn jeg hadde trodd. Men som du sier, det er vel neppe så praktisk til "normal bruk". AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå