Kakofoni Skrevet 24. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 24. desember 2011 Og hvordan forklarer du da at hannløver som tar over en flokk ofte dreper de "løveungene" som er der fra den forrige hannløven, men ikke dreper de som kommer fra etter han parrer seg med de hunløvene som da får løpetid igjenn? Hvordan vet løven at han skal drepe de første løveungene (som ikke er hans) men ikke de neste som kommer hvis han ikke forstår at han er faren til de siste? Hvis det bare var å få parre seg mest mulig han var ute etter ville han jo også drept sine egene unger når de komm for å få hunløven fortest mulig ut i løpetid igjenn... Instinktiv verning av egne gener, kraftig prioritert gjennom evolusjon. 1 Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 24. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 24. desember 2011 (endret) Hvordan står det til angående forskning rundt fusjon? Hørte om et stort prosjekt i Frankrike, men ikke hørt noe fra de kantene i det siste . Endret 24. desember 2011 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 24. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 24. desember 2011 ^Så vidt jeg vet er det forever "en realitet om 20 år". Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 24. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 24. desember 2011 Hvordan står det til angående forskning rundt fusjon?Hørte om et stort prosjekt i Frankrike, men ikke hørt noe fra de kantene i det siste. Prosjektet ITER er i rute, forsøksdriften skal starte i november 2019: http://www.iter.org/ 1 Lenke til kommentar
T.O.E Skrevet 25. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 25. desember 2011 Hvorfor hoster man ikke i søvne? Jeg kan ligge i senga syk å hoste mye og lenge, men med ett jeg sovner, så hoster jeg ikke før jeg våkner igjen. Jeg ville tro at de samme irritasjonene for luftveiene foregår selv i søvne, og trengs å renses like mye som i våken tilstand. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 25. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 25. desember 2011 Ifølge kona så hoster jeg i søvne Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 25. desember 2011 (endret) 1. Forstår de fleste dyr at sex fører til avkom? Delfiner skjønner det. I følge David Attenborough er delfiner den eneste dyrearten som "hopper av i svingen" for å unngå graviditet. De har tydeligvis sex for nytelsens skyld og kan velge når de vil ha sex og barn uavhengig. Endret 25. desember 2011 av Simen1 Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 25. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 25. desember 2011 Jeg synes det virker som om filmer går pittelitt kjappere på TV enn de gjør når jeg ser dem på PC-en. Er dette bare innbilning eller er det noe som forårsaker dette? Lenke til kommentar
Jonas2k Skrevet 25. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 25. desember 2011 Kan ha noe med frame rate å gjøre. Lenke til kommentar
Revolution Skrevet 25. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 25. desember 2011 TV sendes gjerne i 25fps, og filmer du ser på PC (hvis de er lastet ned, eller utenlandsk) spilles av i 23,976. Nordiske DVDer er dog i 25fps. Har lagt merke til effekten, som er ekstrem på noen filmer. Og ja, det er ikke noe særlig. Lenke til kommentar
J. Verlander Skrevet 25. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 25. desember 2011 Jeg lurer på hvem de snakker med i de over sized headsettene i nfl. 1 Lenke til kommentar
;_; Skrevet 25. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 25. desember 2011 Er vel quarterbacken? Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 25. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 25. desember 2011 Og hvordan forklarer du da at hannløver som tar over en flokk ofte dreper de "løveungene" som er der fra den forrige hannløven, men ikke dreper de som kommer fra etter han parrer seg med de hunløvene som da får løpetid igjenn? Hvordan vet løven at han skal drepe de første løveungene (som ikke er hans) men ikke de neste som kommer hvis han ikke forstår at han er faren til de siste? Hvis det bare var å få parre seg mest mulig han var ute etter ville han jo også drept sine egene unger når de komm for å få hunløven fortest mulig ut i løpetid igjenn... Instinktiv verning av egne gener, kraftig prioritert gjennom evolusjon. Det er jo ingen forklaring. hvordan kan man verne egene gener hvis man ikke vet hvilke avkomm som har ens egene gener? 1 Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 25. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 25. desember 2011 Hvor mye dårligere er øyets oppløsning i forhold til teoretisk maksimal oppløsning i forhold til diameteren på linsen/pupillen? Med oppløsning mener jeg ikke piksler, men hvor små detaljer de kan oppfatte på en gitt avstand, eller bredde i form av buesekunder. Jeg vet det er en formel for teoretisk maksimal oppløsning utifra speildiameter for teleskop, men kan ikke denne, og vet heller ikke hva øyets maksimaloppløsning i senter (hvor det er høyest tetthet av synsnerver). Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 26. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 26. desember 2011 Kanskje ikke så snedig, men jeg ser ikke noe mer passende sted å spørre om dette. Var Dagmar en orkan, tilsvarende vestlige hurricanes og østlige typhoons, eller var det en storm av en annen art, med orkan styrke? Evt. er orkan et mer diffust begrep som ikke alltid tilsvarer hurricane? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 26. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 26. desember 2011 Nei, hurricane etc er tropiske orkaner. http://en.wikipedia.org/wiki/Hurricane Vi er ikke i nærheten av å ha slike i vårt område. Orkan beskriver bare vindstyrke. Sterk vind kan vi ha lokalt, men ikke over så store områder. Og slett ikke slik nedbør. 1 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 26. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 26. desember 2011 Var Dagmar en orkan, tilsvarende vestlige hurricanes og østlige typhoons, eller var det en storm av en annen art, med orkan styrke? Evt. er orkan et mer diffust begrep som ikke alltid tilsvarer hurricane? Alt over en viss vindstyrke er orkaner. Men det kan være forskjell på orkan og orkan, det er fem styrkgrader. Både ordet orkan og det usanske hurricane er utledet av det spanske ordet huracán. Fra http://no.wikipedia.org/wiki/Orkan Orkan er vind med middelstyrke over 32,6 m/s (63 knop, 117,36 km/t) over en periode på minst 10 minutter. På Beauforts vindskala er orkan vindstyrke 12, skalaens høyeste nivå. For å skille mellom ulike orkaner finnes det en egen orkanskala kalt Saffir-Simpson-skalaen (1–5). For å nå kategori 5 må orkanen ha en hastighet på 135 knop (250 km/t). De høyeste kategoriene 4 og 5 kan resultere i meget store skader på bygninger og på landskap. Dagmar målte ca 150 km/t på det sterkeste. Nyttårsorkanen i 1992 målte over 200 km/t på det sterkeste. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 26. desember 2011 Man kan merke seg at det ikke er noe som heter "orkan i kastene" slik flere reportere har sagt i nyhetene siste døgnet. Vindstyrke, etter bauforts vindskala og navnene for de ulike vindstyrkene er definert ut fra gjennomsnittstyrke over 10 minutter. Kast teller altså ikke. Kast må man selvsagt regne med. F.eks kan man regne med vindkast tilsvarende orkan styrke både når vindstyrken er sterk storm og liten storm. At det er tilsvarende orkan i kastene sier oss egentlig ingenting. Vi kan ikke ut i fra det vite om vindstyrken, altså gjennomsnittet over 10 minutter, er sterk storm, liten storm, stiv kuling eller noe annet. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 26. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 26. desember 2011 Det er jo ingen forklaring. hvordan kan man verne egene gener hvis man ikke vet hvilke avkomm som har ens egene gener? Det er ingen problem, det er instinktivt. Man trenger ikke vite hvordan ting henger sammen for å gjøre det kroppen ber deg om. 1 Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 26. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 26. desember 2011 Dagmar målte ca 150 km/t på det sterkeste. Nyttårsorkanen i 1992 målte over 200 km/t på det sterkeste. For å sette enda mer i perspektiv: Dagmar: ca. 42 m/s Nyttårsorkanen: ca. 55 m/s Katrina: ca. 78 m/s Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå