Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg installerte nettopp demoversjonen av Trine.

Jeg har ellers ikke spilt noe særlig, bortsett fra Little Big Adventure og Commander Keen.

I little Big Adventure og Commander Keen, spiller man med høyrehånda på piltastene og venstrehånda på Space, Ctrl og Alt.

Det virker svært naturlig å betjene spillfiguren med høyrehånda, da 90% av mennesker er høyrehendte, og piltastene er spesialdesignet for jobben.

Så hvorfor lages de fleste moderne spill for å styres med bokstaver?

For meg virker det helt bakvendt å bruke bokstaver, siden de ikke står for seg selv, og det er lett å treffe nabotastene, pluss at de ikke har tegnet pilsymbler på seg.

Og i tillegg er det på venstre hånd. Høyrehendte vil vel alltid ha litt dårligere koordinasjon i venstrehånda.

Noen som kan gi meg en forklaring?

Hvis det er bedre å game med venstrehånda, hvorfor flyttes ikke piltastene dit?

Høyrehånda på musen - som krever mest koordinasjon, venstre på retningstaster og andre funksjonstaster.

Jeg skal lime på noen K-element thermocoupler for å dokumentere temperaturen på overflaten. Er ikke redd for å bruke litt sandpapir for ekstra feste.

IR-termometer må være mye bedre til jobben

• Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg skal lime på noen K-element thermocoupler for å dokumentere temperaturen på overflaten. Er ikke redd for å bruke litt sandpapir for ekstra feste.

Jeg ville gått for en mer mekanisk løsning der man spenner et stag på tvers av panna og monterer et mellomstykke som presser termoelementet mot panna. PS. Husk at et termoelement med fri overflate ut vil tape så mye varme at det ikke vil være representativt for overflaten. Ha derfor ett eller annet isolerende mellom termoelementet og omgivelsene. Ledningsevnen i panna er så stor at det ikke blir nevneverdig høyere temperatur akkurat der termoelementet er i forhold til overflata ellers, med mindre man overdimmensjonerer den isolerende dingsen. Det isolerende materialet skal bare akkurat dekke termoelementet.

Redigert: Bruk IR-termometer. Det alternativet glemte jeg jo helt.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg må bruke thermoelement til jobben pga spesifikasjoner, kalibrering og loggeutstyr, så IR-kamera eller "ukalibrerte" teflonpanner fungerer ikke her. Må vel helst ha et tall på emissiviteten på overflaten jeg måler med IR for å få nøyaktige verdier?

Den tapen kunne ha vært en løsning, men leser at limet ikke er av topp kvalitet og kan løsne ved bare litt fingerfett på feil sted, da blir det litt for usikkert. Jeg skal også ha varm matolje i panna når jeg varmer opp i et av forsøkene. Ellers uten innhold.

Et annet alternativ er å sveise på en metallhempe for å holde den på plass, men det er ikke så lett på en teflonpanne? Det er ikke noe lim/tettemiddel til bilmotorer eller lignende som er brukbart ved høye temperaturer?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lQle7N2M

Er en litt morsom ting jeg har observert et parr ganger men ikke helt forstår.

Det er det at jeg noen ganger finner en tynt islag på salat som har stått i kjøleskapet. Salatene er av den typen man kjøper stående i litt jord.

Siden temperaturen i kjøleskapet er over frysepunktet til vann, og det er ingen annen veske i kjøleskaper har fryst må det jo være et eller annet i denne salaten som øker frysepunktet med et parr grader. Noen som vet hva dette kan være?

Lenke til kommentar

Kobolt (Co) med atomnummer 27 er ferromagnetisk. Det er så vidt jeg vet det eneste grunnstoffet med oddetall atomnummer som er ferromagnetisk.

Molekylet mangan-antimon (MnSb) er også ferromagnetisk selv om summen av atomnummerne er oddetall. Det samme gjelder vist Y3Fe5O12, MnAs og EuO. Jeg fant disse i wikipedia-artikkelen om ferromagnetisme.

Argh... Jeg ser jeg har snudd spørsmålet på hodet. Jaja, det er bare å bruke linken og luke bort oddetall-atomene og molekylene fra lista.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...