Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Har hørt en forklaring på noe lignende, nemlig det at hjernen merker at du ikke bryr deg om det som skjer rundt, men heller at du fokuserer på en spesiell ting. Den vil ikke bry seg om å ta inn nye og uviktige sanseinntrykk, men heller fokusere på det du stirrer på.

 

Dette er blant annet forklaringen på hvorfor enkelte mener de ser "unaturlige" ting dersom de stirrer på et speilbilde lenge. Hjernen slutter å ta inn de samme inntrykkene gang på gang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er det i kaffe som setter fart på "systemet"? :hmm:

 

Dessuten, enkelte ganger kan jeg drikke nærmest en kanne kaffe uten at det skjer en dritt (no pun intended), men ett glass appelsinjus og jeg er som en sprengt demning. Inneholder disse to drikke det samme "virkestoffet"?

Tror jeg kan foreslå en forklaring som har med homeostase å gjøre. Homeostase er en mekanisme som forsøker å holde kroppen i balanse, og dette kan foregå vha. hormoner og nevrotransmittere. Kaffi føkker med homeostasen fordi den setter i gang en rekke mekanismer, primært ved å blokkere adenosin-reseptorer i sentralnervesystemet og dermed gi økt tilgang til dopamin og glutamat. Det er en relativt komplisert kjemisk reaksjon med mange komponenter, men jeg vil gjette på at denne stimuleringen av sentralnervesystemet fører til en slags langvarig "fight-or-flight"-respons, som fører til løs mage og (fysisk) opphisselse.

 

Stemmer at koffein er en adenosin-antagonist, men jeg er skeptisk til fight or flight-delen av argumentet. Slik jeg skjønner det styrer adenosin vasopressin-nivået, som igjen styrer hvor mye væske som reabsorberes fra urinblæren. Vasopressin synker, blæren fylles raskere, du må tisse.

Lenke til kommentar

Vi ser ikke et «nøytralt» bilde fra øyet, hjernen prosesserer bildet så vi ser viktige ting. Og det hjernen fokuserer på er kontrast/kanter og bevegelse/forandring. Når du stirrer på nøyaktig det samme punktet en stund vil du merke at først økes kontrasten, og etterhvert blir alt nesten sort. Det er ikke noe mer interessant informasjon i bildet. Men med en gang du beveger såvidt på pupillene eller en bevegelse skjer i synsfeltet går synet tilbake til normalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lå i går kveld og stirra på en lite rødt lys fra playstationen og da ble alt mørkt rundt den mens jeg stirra. Hvorfor blir det slik at alt rundt ble mørkt og hvorfor blir det mørkt?

Sensorisk adaptasjon (sanseinnstilling?), sannsynligvis. Når et sanseorgan opplever den samme stimulus over lengre tid (f.eks. rumpa på stolen, klær, etc) vil denne sanseopplevelsen etter en viss tid forsvinne. Hvis du stirrer ganske avslappet på det røde lyset lenge, så vil nok øyet gjennomgå en innstilthet til omgivelsene - som fremstår som irrelevant. Det kan nevnes at synsfeltet er dekt til av mange små blodårer, men disse ser man ikke, nettopp på grunn av dette fenomenet. Her er et kult eksempel. Stirr på plusstegnet.

 

Grunnen til at dette ikke er så vanlig er at øyet hele tiden beveger seg litt, slik at det stort sett hele tiden blir matet med nye, ikke-statiske stimuli.

 

Stemmer at koffein er en adenosin-antagonist, men jeg er skeptisk til fight or flight-delen av argumentet. Slik jeg skjønner det styrer adenosin vasopressin-nivået, som igjen styrer hvor mye væske som reabsorberes fra urinblæren. Vasopressin synker, blæren fylles raskere, du må tisse.

Sure. Var litt i tvil på den forklaringen selv, men jeg forsøkte så godt jeg kunne å hevde at jeg ikke har full peiling. Bra at du rettet på meg. Bæsjing er den andre halvdelen av spørsmålet, though.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

når man går over lys krys , som fotgjenger så er det plassert en knapp på siden der man går over.

når man så kommer til midten så er det også en knapp der .

jeg har aldri sett noen bruke den knappen.

 

jeg er klar over hva den er til og sat den er der for de som ikke klare å gå over på den tilmålte tiden ,

men er det noen i det hele tatt bruker så lange tid på komme seg over at de ikke kare det i en omgang ?

Lenke til kommentar

når man går over lys krys , som fotgjenger så er det plassert en knapp på siden der man går over.

når man så kommer til midten så er det også en knapp der .

jeg har aldri sett noen bruke den knappen.

 

jeg er klar over hva den er til og sat den er der for de som ikke klare å gå over på den tilmålte tiden ,

men er det noen i det hele tatt bruker så lange tid på komme seg over at de ikke kare det i en omgang ?

 

Hvis du kommer litt sent til krysset og grønn mann, så kan det hende du ikke rekker over.

Lenke til kommentar

når man går over lys krys , som fotgjenger så er det plassert en knapp på siden der man går over.

når man så kommer til midten så er det også en knapp der .

jeg har aldri sett noen bruke den knappen.

 

jeg er klar over hva den er til og sat den er der for de som ikke klare å gå over på den tilmålte tiden ,

men er det noen i det hele tatt bruker så lange tid på komme seg over at de ikke kare det i en omgang ?

Ja. Gamle damer med svake bein, funksjonshemmede med plutselig motorstopp, folk som kommer sent mens det grønne lyset lyser, ++++++. Er helt naturlig at det skal være der, for du er fucked hvis du plutselig havner i midten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg installerte nettopp demoversjonen av Trine.

Jeg har ellers ikke spilt noe særlig, bortsett fra Little Big Adventure og Commander Keen.

 

I little Big Adventure og Commander Keen, spiller man med høyrehånda på piltastene og venstrehånda på Space, Ctrl og Alt.

Det virker svært naturlig å betjene spillfiguren med høyrehånda, da 90% av mennesker er høyrehendte, og piltastene er spesialdesignet for jobben.

 

Så hvorfor lages de fleste moderne spill for å styres med bokstaver?

For meg virker det helt bakvendt å bruke bokstaver, siden de ikke står for seg selv, og det er lett å treffe nabotastene, pluss at de ikke har tegnet pilsymbler på seg.

Og i tillegg er det på venstre hånd. Høyrehendte vil vel alltid ha litt dårligere koordinasjon i venstrehånda.

Noen som kan gi meg en forklaring?

 

Hvis det er bedre å game med venstrehånda, hvorfor flyttes ikke piltastene dit?

Lenke til kommentar

vel jeg er venstrehendt og syntes det er helt greit jeg. :D

 

Men fra spøk til revolver, det hele startet vel når det var 2 player på ett tastatur.

da var WASD noe brukt som standard konfig.

 

ellers, så har det og med at vi ofte i spill bruker høyrehånda på musa og det er unaturlig å ha venstrehånda på piltastene, men samtidig vil vi ikke flytte piltastene, de har jo sin faste tradisjonelle plass, for alt jeg et så er de plassert der etter en ISO standard.

 

og det du nevner som en ulempe med at man kommer borti andr etaster utnyttes ofte med at disse tastene gis funksjoner som kan være nyttige i spillet.

 

men dette er tat tfr amitt hode uten googling så hvor riktig alt er nei det vet jeg ikke.

 

angående dårligere kordinasjon så er det nok værre om man plutselig måtte brukt musa med vnstrehånda en om man styrer piler med venstrehånda...

 

wasd history googlesøk

wikia gaming:WASD

Endret av stich_it
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...