Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med et system for å angi fargeverdier presist, så er det lett å finne farger som er beslektet. Det er større sjangs at beslektede farger passer sammen enn ubeslektede farger. Som oftest bygger man opp en fargepalett der minst én farge skiller seg litt ut fra de andre for at paletten ikke skal bli for kjedelig, men dess mer beslektet farger er dess bedre passer de sammen. Dette gjelder alle systemer, enten de er basert på målbare prosentverdier eller primær-, sekundær- og tertiærfarger. Svarene de ulike systemene gir vil være ulike, så til syvende og sist vil de endelige valgene være avhengig av designerens smak.

 

Det finnes altså ingen universal matematisk formel for dette.

Endret av SeaLion
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Før trodde jeg at navnet på en farge gjenspeilte fargene men slik er det ikke.

jeg har også det inntrykket at samme farge kan ha fler navn ( fra tid til annen blir navnet endret ) eller at de forskjellige produsentene ha egne navn på samme farge.

 

så risikerer man nok også at et fargenavn kan være mange farger.

 

hva med navnene.

sotgrå ( tilnærmet svart )

RAL 3000 ( den rødfargen som man bruker på sperrebukker )

eller labrador ( har lurt på om det var samme farge som på pelsen til hunderasen med samme navn)

Lenke til kommentar

I dikt og salmer i norskboka mi (VG2)(ihvertfall fra barokken), står Jesus og gud alltid skrevet med de to første bokstavene store (altså JEsus og GUd). Hvorfor?

 

Eksempler fra Thomas Kingo - Keed af verden og kier ad himmelen

 

"Ey Maanen tilmaale mig Næde og Ny,

Men JEsus er Solen, hvis Straaler er strød"

 

"Misundeligt Øye mig ikke skal see,

GUds Ansigt mig altjd i Øyne skal lee,"

 

http://www.dagbladet.no/docarc/showdoc.php?a=1&d=4052

Endret av Nakmus
Lenke til kommentar
Før trodde jeg at navnet på en farge gjenspeilte fargene men slik er det ikke.

jeg har også det inntrykket at samme farge kan ha fler navn ( fra tid til annen blir navnet endret ) eller at de forskjellige produsentene ha egne navn på samme farge.

 

så risikerer man nok også at et fargenavn kan være mange farger.

 

hva med navnene.

sotgrå ( tilnærmet svart )

RAL 3000 ( den rødfargen som man bruker på sperrebukker )

eller labrador ( har lurt på om det var samme farge som på pelsen til hunderasen med samme navn)

RAL 3000 er en definert farge, men det er ikke noe klart system innen RAL-fargene, mørke og lyse farger ligger side ved side uten noen soleklar sammenheng. Den eneste måten å finne ut hvordan et RAL-fagenummer ser ut er å bruke et RAL-fargekart:

http://www.themeter.net/ral_e.htm

 

Fargenavn som sotgrå, bondeblå, skyggegrå, gammelrosa (solbleket rød), labrador, kaffe og lignende gir en viss pekepinn for hvordan fargene ser ut, men selve fargen kan variere fra produsent til produsent, og til og med fra produksjonsnummer til produksjonsnummer. Hvis man må bruke maling fra flere bokser for å dekke én lang vegg, så bør man derfor alltid blande alle boksene først for å unngå fargeskiller.

 

Noen fargenavn går på pigmentet som er brukt for å fremstille fargen, f.eks purpurrød (pigmentet ble opprinnelig utvunnet fra purpursnegler), koboltblå (brukt av bl.a kjeramikkprodusenten Blaafargeverket), okergul (pigmentet fremstilles fra en gulaktig jordart). Men også disse fargene kan variere fra produsent til produsent, endelig farge varierer utfra mengde og type bindemiddel og andre stoffer som brukes i maling. Ofte er det opprinnelige pigmentet så sjeldent og dyrt (f.eks purpur) eller giftig (f.eks kadmiumgult eller blyhvitt), at man bruker erstatningspigmenter. Ulike produsenter kan da bruke ulike erstatningspigmenter, noe som gir ulike sluttfarger.

 

Alle disse fargevariasjonene var én av grunnene til at NCS-systemet ble skapt, det var et ønske om et helt fast definert (matematisk) system med objektivt målbare verdier. En trenet fargekonsulent vet umiddelbart hvordan en NCS-fargeverdi ser ut, uten å ta fram fargekartet. Vedkommende kan også meget presist gi deg NCS-koden for en farge ved kun å se på sluttresultatet, fordi fargekodesystemet er logisk oppbygd.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Selv om jeg ikke er noen maler så maler vi bordkledninger o.l på jobben .

Ofte har vi brukt en farge som heter 150 lys gul . har er det en del variasjoner i hvor mye gult det er i fargen .

Gulfargen ligger veldig nært den gule fargen det normalt er i tre vike.

 

 

Men nå er 0502y eggevitt veldig populært.

 

jeg har hold på så lenge med ( uten å gått på kurs om det ) at je får en aning om hvordan fargen er bare ved å se på fargekoden.

ofte stemmer det ganske godt

Lenke til kommentar

Om du ser på noe lyst i mørket vil jo øyet venne seg til lyset og pupillen vil krympe. Når man da ser rundt har man svekket nattsynet noen grader. Siden lyset er rødt vil du ikke legge så godt merke til at det er svekket når du kikker ut i mørket igjen. Det er fordi rødt lys ikke inneholder hele aspekteret av farger som hvitt lys gjør

Endret av Refsa
Lenke til kommentar
Ser katter farger?
Nei. Katter ser verden i svart/hvitt. Men de har til gjengjeld et mye bredere synsfelt enn oss og også et mye bedre mørkesyn, bl.a fordi kattens øyne kan bruke det samme lyset to ganger. Bak netthinnen sitter det en reflekshinne som sender lyset som ikke ble absorbert første gangen fram igjen til netthinna. Det er denne reflekshinna bak netthinna som får katteøyne til å se ut som de lyser i mørket.
Lenke til kommentar
Ser katter farger?
Nei. Katter ser verden i svart/hvitt. Men de har til gjengjeld et mye bredere synsfelt enn oss og også et mye bedre mørkesyn, bl.a fordi kattens øyne kan bruke det samme lyset to ganger. Bak netthinnen sitter det en reflekshinne som sender lyset som ikke ble absorbert første gangen fram igjen til netthinna. Det er denne reflekshinna bak netthinna som får katteøyne til å se ut som de lyser i mørket.

Fra wikipedia:

Cats can see some colors, and can tell the difference between red, blue and yellow lights, as well as between red and green lights.[3] Cats are able to distinguish between blues and violets better than between colors near the red end of the spectrum.

Lenke til kommentar

Jeg lå i går kveld og stirra på en lite rødt lys fra playstationen og da ble alt mørkt rundt den mens jeg stirra. Hvorfor blir det slik at alt rundt ble mørkt og hvorfor blir det mørkt?

 

Jeg har merker nesten det samme, bare at det blir mørkere uten at jeg ser på noe lyst. Blir mørkere og mørkere til jeg blunker med øynene, så blir det lyst igjen før det begynner å bli mørkere igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...