Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Noen som har en ide om hvor man kan få tak i Snadde(pipe)-merchendise? Jeg var på utikk etter en Snadde med logo/emblem.

 

AtW

Jeg tror det kan bli vanskelig å finne noe slikt på nettet ihvertfall, da snadde er et norsk ord, og det er ikke lov med reklame for brukerutsyr til tobakk? Det finnes tobakksforetninger overalt har du sett der?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen matematiske/fysiske regler som kan brukes for å finne ut hvilke farger som passer sammen og ikke? Har inntrykk av at det finnes noen (sosiale?) "regler" for hva som absolutt ikke passer sammen, mens det er noen flytende overganger i forhold til smak på andre sammensetninger...

(Jeg er svært dårlig på å vite hva som går bra sammen og ikke, jeg er rødgrønn-fargeblind og liker å skylde på det)

Endret av KoKo_
Lenke til kommentar

Hva er det i kaffe som setter fart på "systemet"? :hmm:

 

Dessuten, enkelte ganger kan jeg drikke nærmest en kanne kaffe uten at det skjer en dritt (no pun intended), men ett glass appelsinjus og jeg er som en sprengt demning. Inneholder disse to drikke det samme "virkestoffet"?

 

Kaffe har koffein som er stimulerende, mens i appelsinjuice er det antaglivis en del sukker som kvikker deg opp.

Lenke til kommentar

Noen som har en ide om hvor man kan få tak i Snadde(pipe)-merchendise? Jeg var på utikk etter en Snadde med logo/emblem.

 

AtW

Jeg tror det kan bli vanskelig å finne noe slikt på nettet ihvertfall, da snadde er et norsk ord, og det er ikke lov med reklame for brukerutsyr til tobakk? Det finnes tobakksforetninger overalt har du sett der?

 

Jeg skal forsåvidt ikke reklamere for tobakk, jeg skal ha en logo på en pipe, de har jo ord for det på engelsk også, smoking pipe feks, men har ikke funnet noe bra ved å søke.

 

AtW

Lenke til kommentar

Er det noen matematiske/fysiske regler som kan brukes for å finne ut hvilke farger som passer sammen og ikke? Har inntrykk av at det finnes noen (sosiale?) "regler" for hva som absolutt ikke passer sammen, mens det er noen flytende overganger i forhold til smak på andre sammensetninger...

(Jeg er svært dårlig på å vite hva som går bra sammen og ikke, jeg er rødgrønn-fargeblind og liker å skylde på det)

 

Det er jo litt smak og behag, men her står det noe om emnet:

http://colortheory.liquisoft.com/

Lenke til kommentar

Hva er det i kaffe som setter fart på "systemet"? :hmm:

 

Dessuten, enkelte ganger kan jeg drikke nærmest en kanne kaffe uten at det skjer en dritt (no pun intended), men ett glass appelsinjus og jeg er som en sprengt demning. Inneholder disse to drikke det samme "virkestoffet"?

 

Kaffe har koffein som er stimulerende, mens i appelsinjuice er det antaglivis en del sukker som kvikker deg opp.

 

Forklarte meg kanskje litt dårlig, her snakker vi "bowel movement".

Lenke til kommentar

Hva er det i kaffe som setter fart på "systemet"? :hmm:

 

Dessuten, enkelte ganger kan jeg drikke nærmest en kanne kaffe uten at det skjer en dritt (no pun intended), men ett glass appelsinjus og jeg er som en sprengt demning. Inneholder disse to drikke det samme "virkestoffet"?

Tror jeg kan foreslå en forklaring som har med homeostase å gjøre. Homeostase er en mekanisme som forsøker å holde kroppen i balanse, og dette kan foregå vha. hormoner og nevrotransmittere. Kaffi føkker med homeostasen fordi den setter i gang en rekke mekanismer, primært ved å blokkere adenosin-reseptorer i sentralnervesystemet og dermed gi økt tilgang til dopamin og glutamat. Det er en relativt komplisert kjemisk reaksjon med mange komponenter, men jeg vil gjette på at denne stimuleringen av sentralnervesystemet fører til en slags langvarig "fight-or-flight"-respons, som fører til løs mage og (fysisk) opphisselse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det noen matematiske/fysiske regler som kan brukes for å finne ut hvilke farger som passer sammen og ikke? Har inntrykk av at det finnes noen (sosiale?) "regler" for hva som absolutt ikke passer sammen, mens det er noen flytende overganger i forhold til smak på andre sammensetninger...

(Jeg er svært dårlig på å vite hva som går bra sammen og ikke, jeg er rødgrønn-fargeblind og liker å skylde på det)

Er ikke fargeguru, og mye er kanskje sosialt, men jeg liker å tro at det er noe allment, evolusjonært, ved fargebruken vår. Uansett, komplementærfarger kan enkelt forklares med nevrovitenskap, da synsinformasjon blir overført til nerveinformasjon ved å deles inn i rød/grønn, blå/oransjish, svart/hvit.

Lenke til kommentar
Er det noen matematiske/fysiske regler som kan brukes for å finne ut hvilke farger som passer sammen og ikke? Har inntrykk av at det finnes noen (sosiale?) "regler" for hva som absolutt ikke passer sammen, mens det er noen flytende overganger i forhold til smak på andre sammensetninger...

Det finnes flere fargeteorier, med tilhørende systemer for å finne farger som passer sammen. Som designer har jeg vært borti flere av de.

 

Min mening (og mange andres) er at det beste og mest komplette fargesystemet med en god teoretisk systematikk i bunnen er det svenskutviklede NCS-systemet (NCS = natural color system), som bl.a Jotun bruker for sine fargekart. Systemet operer med begrepene svarthet (lyshet), fargeintensitet (hvor ren eller "utvannet" fargen er) og kulørthet (fargeverdi i forhold til grunnfargene). Fargekodene er basert på hundredeler (prosent). Med tre verdier og fire grunnfarger kan man sette navn på ca fire millioner farger, noe som holder for de fleste bruksområder.

 

post-51414-0-32017800-1324149888_thumb.jpg

post-51414-0-06376000-1324149951_thumb.jpg

 

En måte å finne farger som passer sammen i NCS-systemet er å sortere farger med en eller to felles egenskaper, f.eks felles fargeintensitet eller felles kulørthet. Fordi fargekodene i systemet er basert på objektivt målte verdier, så kan man bruke tallverdiene for én eller to av verdiene for å finne farger som passer sammen, også selv om man selv delvis er fargeblind.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Natural_Color_System

http://www.ncscolour.com/

 

Selv har jeg valgt en farge på stueveggene mine som ikke finnes i noe fargekart, men fordi jeg definerte fargen i NCS-systemet så kunne nærmeste fargeforhandler blande fargen helt eksakt. Fargen er en svært lys grå med et svakt stenk av rødt for at gråfargen ikke skal oppfattes som kald.

NCS 1002 R (10% svarthet, 2% fargeintensitet, rødt)

Endret av SeaLion
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er det noen matematiske/fysiske regler som kan brukes for å finne ut hvilke farger som passer sammen og ikke? Har inntrykk av at det finnes noen (sosiale?) "regler" for hva som absolutt ikke passer sammen, mens det er noen flytende overganger i forhold til smak på andre sammensetninger...

(Jeg er svært dårlig på å vite hva som går bra sammen og ikke, jeg er rødgrønn-fargeblind og liker å skylde på det)

Følgende illustrasjon er en fargesirkel:

post-51689-0-00630500-1324148989_thumb.jpg

 

De store sirklene er primærfarger, de mellomstore er sekundærfarger som oppstår når man blander to primærfarger, og de små sirklene er tertiærfarger som kommer av at man blander en primærfarge med en sekundærfarge.

 

Primærfarger og sekundærfarger som er nær hverandre går godt med hverandre og kan brukes sammen dersom de har samme lyshet (er like langt fra sentrum/svart i fargekartet over).

 

Eventuelt er en annen måte å matche farge på, å velge samme farger og kun bruke nyanser av samme farge (dvs bevege seg innover og utover fra sentrum i fargekartet over).

 

Primærfarger og sekundærfarger som er på motsatt side av hverandre er komplementære farger og sammen skaper de en sterk kontrasteffekt. Kombinasjoner av slike farger bør unngås med mindre man er ute etter en "sjokkeffekt".

 

Vanskeligere er det ikke. :) Kanskje ikke så veldig vitenskapelig forklart (selv om komplementærfarger kan forklares ut fra hvordan synet fungerer), men dette er fargeteori slik designere og motefolk lærer og bruker det.

 

En måte å finne farger som passer sammen i NCS-systemet er å sortere farger med en eller to felles egenskaper, f.eks felles fargeintensitet eller felles kulørthet. Fordi fargekodene i systemet er basert på objektivt målte verdier, så kan man bruke tallverdiene for én eller to av verdiene for å finne farger som passer sammen, også selv om man selv delvis er fargeblind.

Selv om en nyanse av grønn og en nyanse av rødt i NCS-systemet har samme svarthet og intensitet betyr det ikke nødvendigvis at de passer godt sammen. Så jeg stoler ikke helt på at NCS-systemet alene er nok, selv om det gir en pekepinn. Fargehjulet som jeg forklarer over er et bedre system når man skal matche farger. :)

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Hva er det i kaffe som setter fart på "systemet"? :hmm:

 

Dessuten, enkelte ganger kan jeg drikke nærmest en kanne kaffe uten at det skjer en dritt (no pun intended), men ett glass appelsinjus og jeg er som en sprengt demning. Inneholder disse to drikke det samme "virkestoffet"?

Tror jeg kan foreslå en forklaring som har med homeostase å gjøre. Homeostase er en mekanisme som forsøker å holde kroppen i balanse, og dette kan foregå vha. hormoner og nevrotransmittere. Kaffi føkker med homeostasen fordi den setter i gang en rekke mekanismer, primært ved å blokkere adenosin-reseptorer i sentralnervesystemet og dermed gi økt tilgang til dopamin og glutamat. Det er en relativt komplisert kjemisk reaksjon med mange komponenter, men jeg vil gjette på at denne stimuleringen av sentralnervesystemet fører til en slags langvarig "fight-or-flight"-respons, som fører til løs mage og (fysisk) opphisselse.

 

Takk for meget godt svar. Er blitt så tolerant ovenfor kaffe at jeg hopper snart over til kaffeklyster på morningen :hrm:

Lenke til kommentar

Komplmentærfarger er en ganske heldig effekt å bruke synes jeg, det gjør feks interiør langt mindre kjedelig, men det er mye lettere å tråkke feil. High risk, high reward vil jeg si.

 

AtW

Det er ikke direkte "feil" å bruke komplementærfarger, men man må være bevisst på hvilken effekt det gir og bruke det med varsomhet. :)

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Selv om en nyanse av grønn og en nyanse av rødt i NCS-systemet har samme svarthet og intensitet betyr det ikke nødvendigvis at de passer godt sammen. Så jeg stoler ikke helt på at NCS-systemet alene er nok, selv om det gir en pekepinn. Fargehjulet som jeg forklarer over er et bedre system når man skal matche farger. :)

De fleste fargekonsulenter bruker flere systemer for å krysspeile. En viss Johannes Itten har også laget et fargesystem som brukes av mange. For oss som spesifiserer trykkfarger må vi i tillegg til CMYK også operere med Pantone-systemet, og for oss som spesifirerer plast- og lakkfarger må vi gjerne også ha fargevifter for RAL-systemet. Nettdesignere må spesifisere farger i RGB-systemet.

 

Fordelen med NCS-systemet er at det basert på målbare objektive verdier. Fargekodene har fjernet de upresise fargenavnene man finner i mange andre systemer. Hva er f.eks kongeblått? Sjekk ulike kongeætter og man vil finne ørten svært ulike blåfarger. Sånn sett er slike fargenavn like meningsløse som appelsinblå eller hvalrossgrønn.

 

Det er svært sjelden at man blander alle andre farger fra primærfarger, som oftest brukes f.eks et eget fargepigment for oransj, selv om det kanskje er mulig å blande omtrent samme farge fra gult og rødt. NCS-systemet bruker også primærfarger for å definere andre farger, men egentlig er det ikke et tvunget system.

 

NCS tar også høyde for at de færreste såkalte primærfarger finnes i 100% kulørthet (fargeintensitet). Såkalte fluoriserende farger har svært nær 100% kulørthet, men det vi oppfatter som en ren blå har neppe mer enn 60% kulørthet. NCS tar også høyde for at rent gul er en lysere farge enn andre rene farger. Rent blått er en ganske mørk farge.

 

Men som sagt, profesjonelle fargekonsulenter bruker som oftest flere systemer parallelt. Å si at det ene systemet er bedre enn et annet for alle tilfeller vil alltid være en overforenkling.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...