Munty Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 Jeg spurte om dette tidligere. Tom Waits For Alice har vel rekorden på pluss på enkeltpost i tråden hvor plussystemet først ble annonsert. Jeg har ikke link til det. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 Det er ganske mange pluss på første siden i den tråden ja (jeg viser 20 post per side). Link. Lenke til kommentar
Dipol Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 Hvordan fungerer busskortene man bare holder foran en sensor? Hva er det i kortene? Lenke til kommentar
hvafaen Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 Hvordan fungerer busskortene man bare holder foran en sensor? Hva er det i kortene? RFID Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 Hva, fungerer de? 1 Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 De har faktisk begynt å fungere etter at Ruter la inn en oppdatering nå i høst. Før det var det helt umulig for min del å få validert kortet på T-banen, mens det av en eller annen grunn fungerte helt greit på bussene og trikken. Wikipedia har forsåvidt en artikkel om Flexus systemet her. Lenke til kommentar
hvafaen Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 (endret) Que? På forsiden av dagbladets nettutgave ligger det nå en artikkel som ser ut som dette: Vær varsom plakaten advarer sterkt i punkt 2.6 mot å ikke skille tydelig mellom reklame og redaksjonelt innhold. Det har vært mye reklame for gamblingselskaper på TV, inkludert kvarter-lange reklamesendinger for gamblingselskapet norsk tipping på selveste statskanalen, så jeg kan ikke skjønne at det er forbudt av markedsføringsloven, bortsett fra at det kan være villedende å skrive NÅR du vinner i stedet for HVIS du vinner. Villedende reklame er forbudt. Der finnes ikke redaksjonelt innhold på vg, dette er en klikk generator. Endret 15. desember 2011 av hvafaen 3 Lenke til kommentar
Munty Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 Jeg bruker sånt kort fra Ruter hver dag. På alle busser fungerer det alltid andre gangen jeg holder den over maskina, og på t-banestasjonen på Bekkestua blir kortet mitt alltid nektet. Ikke veldig bra system om du spør meg. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 Nei, men jeg tror det er nedfelt noen klassifiserte statutter som sier at slike systemer alltid må fungere dårligere enn det forrige. Lenke til kommentar
hvafaen Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 Barnesykdommer. Rfid-kort støtter en raskere kontroll av biletten din og senker kostnader for nsb og ruter (færre kontrolører, papirløse biletter som hvermann ikke kan kopiere). Lurer på når flexus portene på tbanestasjonene i oslo skal tas ibruk jeg. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 (endret) Back to topic! Redigert: Litt sent ute der, ja. Endret 15. desember 2011 av Runar waits for alice Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 (endret) Barnesykdommer. Rfid-kort støtter en raskere kontroll av biletten din og senker kostnader for nsb og ruter (færre kontrolører, papirløse biletter som hvermann ikke kan kopiere). Lurer på når flexus portene på tbanestasjonene i oslo skal tas ibruk jeg. Barnesykdommer som har vart i ganske mange år nå. Nei det senker ikke kostnadene i form av kontrollører, de trengs fortsatt, har ikke blitt redusert og det eksisterer ingen plan om redusering. Snarere tvert i mot har antall kontrollører økt etter inføring av Flexus. Forøvrig, å kopiere en billett korrekt var veldig vanskelig og ikke et gyldig poeng. Ja det er lettere å kopiere en pengeseddel, men det krevdes fortsatt ganske avansert utstyr for å lure en våken kontrollør. Grunnen til at portene ikke har blitt tatt i bruk (Vandrehistorie på t-banen) er at de blir nektet det av brannvesen. Da må det være en person fysisk på plattform i tilfelle brann/ulykke, ergo det man sparer av penger forsvinner til lønning til disse personene. Flytoget har det samme problemet på Gardermoen, hvor de bruker vektere gjennom hele driftsdøgnet. Endret 15. desember 2011 av Vizla Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 Det er bare noen få år siden vi fikk RFID-kort på bussen i Tromsø. Før den tid hadde vi magnetstripekort. De ble innført rundt 1994. At Oslo og Trondheim har vært så utrolig trege ut av papiralderen betyr ikke at elektroniske billetter er umoden teknologi, bare at Oslo og Trondheim henger etter. Lenke til kommentar
hvafaen Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 Barnesykdommer. Rfid-kort støtter en raskere kontroll av biletten din og senker kostnader for nsb og ruter (færre kontrolører, papirløse biletter som hvermann ikke kan kopiere). Lurer på når flexus portene på tbanestasjonene i oslo skal tas ibruk jeg. Barnesykdommer som har vart i ganske mange år nå. Nei det senker ikke kostnadene i form av kontrollører, de trengs fortsatt, har ikke blitt redusert og det eksisterer ingen plan om redusering. Snarere tvert i mot har antall kontrollører økt etter inføring av Flexus. Forøvrig, å kopiere en billett korrekt var veldig vanskelig og ikke et gyldig poeng. Ja det er lettere å kopiere en pengeseddel, men det krevdes fortsatt ganske avansert utstyr for å lure en våken kontrollør. Grunnen til at portene ikke har blitt tatt i bruk (Vandrehistorie på t-banen) er at de blir nektet det av brannvesen. Da må det være en person fysisk på plattform i tilfelle brann/ulykke, ergo det man sparer av penger forsvinner til lønning til disse personene. Bekkestua har akkurat fått tbane, så det problemet er fortsatt ungt. Hvilke andre Barnesykdommer finnes det med Flexus, annet enn at man må snu kortet under påstigningen på en buss? Det er vel mindre enn et år siden man ble tvunget over på flexus, før kunne man velge. Så håper ikke du har lidd lenge. Innfasingen av dette systemet har skjedd over lang tid, men det var først i 2007 at de første kortene ble prøvd ut. Poenget mitt med digitalkopi handlet om digitalkopi, ikke redigering av stempel(som ikke var så vanskelig) eller tyrkiske papirkopier... Antall kontrolører har sunket lenge pga automatiseringen av biletten. Når de får opp de slusene på stasjonene trengs det bare en operatør per stasjon... Resten er automatisk og elektronisk. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 Det er bare noen få år siden vi fikk RFID-kort på bussen i Tromsø. Før den tid hadde vi magnetstripekort. De ble innført rundt 1994. At Oslo og Trondheim har vært så utrolig trege ut av papiralderen betyr ikke at elektroniske billetter er umoden teknologi, bare at Oslo og Trondheim henger etter. Hvordan henger Trondheim etter? Masse RFID billetter, kan til og med betale over telefon og styre alt i fra en app nå. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 Nå, ja. Tromsø hadde elektronisk billettsystem i 1994. Når kom det i Trondheim? 2009? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 Det er bare noen få år siden vi fikk RFID-kort på bussen i Tromsø. Før den tid hadde vi magnetstripekort. De ble innført rundt 1994. At Oslo og Trondheim har vært så utrolig trege ut av papiralderen betyr ikke at elektroniske billetter er umoden teknologi, bare at Oslo og Trondheim henger etter. Hvordan henger Trondheim etter? Masse RFID billetter, kan til og med betale over telefon og styre alt i fra en app nå. De henger etter fordi vi fikk kortbaserte billetter for noen få år siden, mens andre steder hadde hatt det i ett tiår. AtW Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 (endret) Hvilke andre Barnesykdommer finnes det med Flexus, annet enn at man må snu kortet under påstigningen på en buss? Grunnen til at jeg skrev det jeg skrev er at så og si alle problemer som har vært med Flexus etter det ble åpnet for allminnelig bruk, var problemer som var kjent fra testperioden før dette. Skulle gjerne gitt en utfyllende liste, men det er ikke ferskt nok i minnet. Skal se hva jeg får gravd frem. Poenget mitt med digitalkopi handlet om digitalkopi, ikke redigering av stempel(som ikke var så vanskelig) eller tyrkiske papirkopier... Som jeg skrev, våken kontrollør. Ikke en fører som kun leser datoen uten å se på hverken papir, farge eller stemplet i seg selv. I tillegg hadde papiret UV-reaktivt lag på visse deler, som kun ble synlig hvis billetten hadde vært i kontakt med vann, forsøkt skrapt/fjernet blekk e.l. Antall kontrolører har sunket lenge pga automatiseringen av biletten. Når de får opp de slusene på stasjonene trengs det bare en operatør per stasjon... Resten er automatisk og elektronisk. Nei det har ikke vært en reduksjon i antall kontrollører, tvert i mot har det økt. Ca. 12.5 årsverk for å sikre 5 stasjoner i sentrum med bemanning, og enda trengs kontrollører pga. alle stasjoner ikke er stengt. Endret 15. desember 2011 av Vizla Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 Over ny året er det 3 år siden Nordland fylke begynte med slike kort på bussene. Før den tid ble det brukt en form for smart kort , som måtte stikkes inn inn i kortleseren. Den gangen betale men for et gitt antall reiser . Med dagens system går det verdier og reisen blir trukket av kortet . i tillegg har man noen spesielle kort som brukes av skole elever og studenter samt disse periode kortene. I dag kan man kun bruke kontant betaling på bussen hvis man må betale for billetten , eller for lading/ påfylling av busskortet. billetten må også kjøpes på bussen Det har vær snakk om andre måter for å fylle opp verdien på kortet , men det er ikke blir noe konkret av det. Så her lurer jeg på hvilke muligheter som faktisk er mulig ( ikke bare hva som er gjort tilgjengelig ) ? Det kunne f.eks ha vært kjekt å bare gå inn i nettbanken for lade kortet med nye verdi (da slipper man å ha med seg penger hver gang man må fylle opp kortet , eventuelt møte opp på bussterminalen der man kan bruke bankkortet ) Lenke til kommentar
hvafaen Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 (endret) Minner om at det digitale systemet første gang ble testet i bruk for 4 år siden(2007). Norges statsbaner m/hovedkontor kristiania har kjørt paipir system siden 1883. I skrivende stund(2011) syns jeg det helt klart finnes grunnlag for å kalle ALLE flexus problemer for barnesykdommer. Fører oppererte som konduktør før ... De drev med salg, kontroll og kjøring. Ved et komplett flexus system, vil fører kunn kjøre og selge enkeltbiletter(som fåes kjøpt rabatert ved de fleste stasjoner). Skjønner ikke hva du mener med siste innlegget ditt. Skjønner du ikke at det er mer effektivt med et digitalt bilettsystem? mer jobb per tid = penger spart. MItt spørsmål. Hvor mange konduktører/kontrolørere var ansatt i oslo 2000? hvor mange er annsatt nå? Endret 15. desember 2011 av hvafaen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå