Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så helt unyttig var nå ikke Time Warp for det kom frem en del ting man ikke viste om

Å, den episoden gikk jeg glipp av tror jeg. Har du noen eksempler?

 

Nå tro jeg at jeg fikk med meg alle episodene .

Siden det er en stund det ble sent så husker jeg selvfølgelig ikke alt.

 

Men det jeg husker var at man faktisk fikk se hvordan musklene til en som betjente en pressluftbor ble belastet.

Det kom først frem når man fikk se det i sakte film , noe som ingen hadde tenkt på .

 

det ble også avslør andre ting man eller ikke så .

 

så mener jeg at hemmeligheten hvordan man kunne kaste motorsager ut i luften og ta dem imot , mens de var i gang ble avslørt

Lenke til kommentar

Det er ikke noe å avsløre hvordan man kaster en motrosag, det er bare å trene seg opp til å sørge for at de får en rotasjon som tar passelig lang tid til å ta i mot på "rikitg" side, ikke risikofritt, men det er jo ikke en hemmelighet hvordan det fungerer. Belastningene på muskler og kropp når man driver med trykkluftbor har vært velkjente lenge før det programmet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er ikke noe å avsløre hvordan man kaster en motrosag, det er bare å trene seg opp til å sørge for at de får en rotasjon som tar passelig lang tid til å ta i mot på "rikitg" side, ikke risikofritt, men det er jo ikke en hemmelighet hvordan det fungerer. Belastningene på muskler og kropp når man driver med trykkluftbor har vært velkjente lenge før det programmet.

 

AtW

 

Ikke for alle .

her fikk man konkret se hva som skjedde.

Lenke til kommentar
På forsiden av dagbladets nettutgave ligger det nå en artikkel som ser ut som dette:

post-152514-0-07598600-1323881751_thumb.png

 

For meg virker det som ren reklame, og overskriften er i så stor grad påfallende at jeg vil mene at det er en noenlunde stor sjanse for at den er skrevet for å huke inn spillavhengige.

 

Er det noen regler mot å "reklamere" som dette? Enten i Norges lov, eller evt. via "Vær varsom"-plakaten?

Vær varsom plakaten advarer sterkt i punkt 2.6 mot å ikke skille tydelig mellom reklame og redaksjonelt innhold.

 

Det har vært mye reklame for gamblingselskaper på TV, inkludert kvarter-lange reklamesendinger for gamblingselskapet norsk tipping på selveste statskanalen, så jeg kan ikke skjønne at det er forbudt av markedsføringsloven, bortsett fra at det kan være villedende å skrive NÅR du vinner i stedet for HVIS du vinner. Villedende reklame er forbudt.

Lenke til kommentar

Om man hadde drevet en vannturbin med trykket fra vannet på springen hjemme, hvor mange watt kunne det produsert, om man har en spring med normalt trykk?

 

Er det nok til å f.eks drive en strømgjerrig lyspære f.eks?

Jeg så en annonse fra gamledager, for en vannkrandrevet vinkelsliper. Jeg klarer dessverre ikke å finne den nå og jeg vet ikke om den klarte å slipe gjennom noe interessant, men noen har i alle fall hatt tro på idéen.

Lenke til kommentar

Måtte nesten regne litt på det, og det er en drittide. En sånn ca normal krann leverer ett trykk tilsvarende omtrent 30 meter vannsøyle, og ca 15 liter i minuttet, dvs 75 watt forutsatt 100% effektivitet. I asker kommune koster det ca 25 kroner per kubikk med vann (inntak og uttak), jeg antar her det er representativt.

 

Man kan drive dette sinnsyke oppsettet i omlag 67 minutt før det har gått en kubikk med vann. På den tiden har man prodsuert litt over 0,08 kilowatttimer, for den herlige sum av 25 kroner. Dvs 300! kroner per kilowattime. (med forbehold om regnefeil)

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om man hadde drevet en vannturbin med trykket fra vannet på springen hjemme, hvor mange watt kunne det produsert, om man har en spring med normalt trykk?

 

Er det nok til å f.eks drive en strømgjerrig lyspære f.eks?

Det er jo enkelt nok å regne ut (for dem som kan formelen :p). chart?cht=tx&chl=P=Q\cdot g\cdot h\cdot \rho\cdot \eta

P er effekt i watt.

Q er vanngjennomstrømning i m3/s. La oss for enkelhets skyld si at det kommer ut ca 15 L/min = 0,25 * 10-3 m3/s

g er tyngdeakselerasjonen = 9,81 m/s2

h er ekvivalent vannsøylehøyde. La oss si at det er ca 4 bar i springen, det gir ca 40 m vannsøyle.

chart?cht=tx&chl=\rho er massetettheten til vann = 1000 kg/m3

chart?cht=tx&chl=\eta er turbinens virkningsfaktor. Vi er interessert i maks potensial og driter i hvor effektiv turbinen er. Dvs jeg bruker chart?cht=tx&chl=\eta = 1.

 

P = 0,25 * 10-3 * 9,81 m/s2 * 40 m * 1000 kg/m3 * 1

P = 98,1 watt.

 

Ikke rare greiene altså, og dette er hvis all den potensielle energien i vannet blir omdannet til elektrisitet.

Med en pris på 10 kr per kubikkmeter vann så vil det koste deg ca 9 kr å produsere 0,1 kwh, eller 90 kr/kwh. Det er DYRT!

 

Dette er en overslagsberegning. Forutsatt at jeg ikke har driti meg ut tenker jeg at verdiene stemmer innenfor riktig tierpotens :)

 

EDIT: Ble slått av ATW! Men vi er jo ganske enige da :D

Endret av Jonern
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Husk at man bare får fullt trykk ved null forbruk, og null trykk ved maksimalt forbruk. Regn med omtrent halvt trykk når dere lar det renne ca halvparten av maksimalt forbruk. Da sitter man igjen med rundt 20-25 Watt for et timeforbruk på 0,45 kubikk. I mange kommuner kan man velge å betale et fast beløp i stedet for etter avmålt forbruk. Men vann og avløpsfolkene holder øye med forbruket fra magasinene sine. Dersom en husstand bruker 10 kubikk i døgnet så tar de kontakt med eieren for å undersøke hvor "lekkasjen" skjer. Det vanlige er at de oppdager en lekkasje enten i rørnettet eller sporer det til en stor vannskade i et hus der folk er på ferie. Dersom de oppdager minikraftverket så kommer de til å regne det som industrielt forbruk og kreve avregning etter måler. Kraftverket kan sikkert brukes i korte perioder av gangen uten å bli oppdaget.

 

Men drømmen om å bli selvforsynt med strøm må du nok slå fra deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Time Warp hadde en episode i samarbeid med noen forskere, hvor de faktisk fant ut noe ingen hadde sett før om hvordan kolibrier stod stille i lufta og drakk nektar samtidig. Dette var filma med røntgen ellerno i saktefilm, finner ikke klipp nå.

Google: time warp hummingbird

 

youtube video

 

De fant vel ikke ut av noe man ikke viste fra før av, men det var noe de som har/hadde showet og de som hjalp til ikke hadde sett før.

 

Om det er noe som ingen før hadde filmet, det vet jeg ikke. Men det er også noe helt annet en noe vi ikke viste om fra før.

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...