Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Det koster veldig mye penger å kjøpe inn og leie en kortterminal. Det ligger veldig mye "dritt" bak der som du ikke ser dagligdags.

Jeg vil ikke kalle 7000 i innkjøp (eller 260 i månedsleie) og ca. 135kr/mnd i abonnementskostnad +15øre/transaksjon til banken spesielt dyrt, egentlig..

 

edit: pluss 75kr/mnd i GPRS-abonnement.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En kortterminal koster rundt 200 kr i produksjonskostnader og rundt 20 000 kr i innkjøp.

Prøv med rundt 500 i produksjonskostnad og 5000 i innkjøp, så er du i alle fall ikke like langt ute på jordet. Med andre ord ca. en tidobling, ikke hundredobling...

Simen1 snakker om iCard. Apple sin kortterminal....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det handler dette om at rommet er krumt om at lyset går i en rett linje, som ikke ser rett ut for oss fordi det bøyes av gravitasjon. Dvs rommet ser euklidsk ut for oss mens lyset bøyer seg, mens det er enklere å modellere det som at lyset per def går i en rett linje og at rommet krummes av masse. Stemmer det? Og har dielektriske medier i det hele tatt noe med dette å gjøre?

Lenke til kommentar

Mange små kebabsjapper tar ikke bankkort, kun cash.

Dette må de da tape en del kunder på, da mange kun tar med seg kort og ikke sedler.

Jeg spurte en kebabkokk hvorfor de ikke tar kort, og han sa det var for dyrt å få kortterminal.

Likevel har de råd til kortlesere i isbilen, samt flere av vognene som selger bakt potet om lørdagskvelden.

 

Hvorfor skal det være så dyrt?

Rent teknisk trenger de ikke annet en en kortterminal med innebygd SIM-kort?

Og kortterminalen burde være like billig å masseprodusere som en smarttelefon.

Hvorfor har ikke konkurranse i markedet for betalingsløsninger gjort dette billig?

 

Jeg vet at det finnes jalla-løsninger, som den klossen man setter i lydkontakten på iPhone. Men jeg snakker om skikkelig betaling med chip.

Er det monopol eller prissamarbeid i markedet for kortløsninger?

Fordi de driver svart :p

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Slik jeg har forstått det handler dette om at rommet er krumt om at lyset går i en rett linje, som ikke ser rett ut for oss fordi det bøyes av gravitasjon. Dvs rommet ser euklidsk ut for oss mens lyset bøyer seg, mens det er enklere å modellere det som at lyset per def går i en rett linje og at rommet krummes av masse. Stemmer det?
Hvis jeg forstår deg riktig, så stemmer det, ja.

 

Og har dielektriske medier i det hele tatt noe med dette å gjøre?

 

 

Nei, dette er et rent gravitasjonelt fenomen som ikke har noe med dielektriske medier å gjøre.

Lenke til kommentar

Hva er den vitenskapelige forklaringen på at man fortere lærer språk når man er barn?

 

 

Er det noen vitenskapelig bevis for at barn lærer språk raskere enn voksne?

Dette er ikke noe avsluttet kapittel, men det er uansett bred enighet om at barn er overlegent mye bedre til å lære språk enn voksne. Et barn vil generelt tilegne seg et hvilket som helst språk (og gjerne flere på en gang) helt av seg selv så lenge det eksponeres for det i tilstrekkelig grad, opp til rundt 6-års-alderen.

 

Det er en stund siden jeg tok språk og kommunikasjon på universitetet, men husker at en av forklaringene på at man blir dårligere til å lære språk etter hvert er at småbarns hjerner er langt mer formelig (plastisk) enn voksne. Språklæring handler mye om å trene opp nervesystemet, og ting man gjør ofte blir man naturlig nok flinkere til enn ting man gjør sjeldent. Dette gjelder også språklyder. Etter hvert som man blir eldre blir hjernen mer "satt", og for de fleste er det umulig å lære et språk perfekt (morsmålsnivå) hvis man begynner etter tidlig barndom.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

angående mandarin debatten :

det finnes forsatt meng typer frukter i dag som inneholder stener som man spiser ( mange av disse må da være svert like hverandre ).

så at mandariner inneholder stener man ikke vil ha er neppe hele sannheten til at de er borte fra markedet.

 

 

kort og betalings debatten:

 

jeg lurer nå på hva staten og kommunen driver med når de på den en siden vil ha vekk kontantbetalingen fra bussene men samtidig nekter å innføre kortbetaling på bussen .

for min del så vill det ha fungert med kort betaling hvis man satte noen krav til minstebeløpet.

da måtte alle som skulle bruke busse måtte kjøpe busskort som gjaldt en stund

 

i stedet skal de bruke billett automater.

slik bilett automater blir jo bare satt opp i byene slik at de som er lit utenfor byen vil slite

Lenke til kommentar

At en frukt (mandarin) inneholder mye stener, er vanskeligere å skrelle, (mindre smak?), enn en annen frukt (klementin), virker som gode nok punkter for å kun importere og selge én av dem.

 

Det finnes forsatt meng typer frukter i dag som inneholder stener som man spiser ( mange av disse må da være svert like hverandre ).

 

Druer for eksempel?

 

Nå nærmer vi oss en periode for druer med sten. Sesongen for stenfrie druer i Argentina' date=' Chile og Sør-Afrika er snart over. Da overtar en del områder av Sør Afrika hvor det ikke egner seg å dyrke de stenfrie. Italia leverer druer om sommeren, der dyrker de også druer med sten. [/quote']

 

Hadde det vært like enkelt og uten ekstra kostnader tror jeg nok vi hadde sett lite til druer med stener i også.

Lenke til kommentar
Seawise Giant was featured on the BBC series Jeremy Clarkson's Extreme Machines while she was under way as Jahre Viking. According to her captain, S. K. Mohan, she could reach up to 16.5 knots (30.6 km/h) in good weather, it took 5.5 miles (8.9 km) to stop from that speed, and the turning circle in clear weather was about 2 miles (3.2 km).[15]

Kilde

Lenke til kommentar
En kortterminal koster rundt 200 kr i produksjonskostnader og rundt 20 000 kr i innkjøp.

Prøv med rundt 500 i produksjonskostnad og 5000 i innkjøp, så er du i alle fall ikke like langt ute på jordet. Med andre ord ca. en tidobling, ikke hundredobling...

Simen1 snakker om iCard. Apple sin kortterminal....

? :dontgetit:

Apple iCard var et elektronisk postkort som var utstyrt med "frimerke" og "stempel" for å minne om et ekte postkort. Dette ble sendt via epost, men forsvant av seg selv for flere år siden, omtrent da .mac ble til mobile.me (forløperne for dagens iCloud).

 

Det finnes tydeligvis mange rare Apple-myter i Windows-miljøet på hw.no ... :whistle:

Lenke til kommentar

At en frukt (mandarin) inneholder mye stener, er vanskeligere å skrelle, (mindre smak?), enn en annen frukt (klementin), virker som gode nok punkter for å kun importere og selge én av dem.

 

Det finnes forsatt meng typer frukter i dag som inneholder stener som man spiser ( mange av disse må da være svert like hverandre ).

 

Druer for eksempel?

 

Nå nærmer vi oss en periode for druer med sten. Sesongen for stenfrie druer i Argentina' date=' Chile og Sør-Afrika er snart over. Da overtar en del områder av Sør Afrika hvor det ikke egner seg å dyrke de stenfrie. Italia leverer druer om sommeren, der dyrker de også druer med sten. [/quote']

 

Hadde det vært like enkelt og uten ekstra kostnader tror jeg nok vi hadde sett lite til druer med stener i også.

 

Druer ,appelsiner , epler og meloner ( frø ),

Lenke til kommentar

At en frukt (mandarin) inneholder mye stener, er vanskeligere å skrelle, (mindre smak?), enn en annen frukt (klementin), virker som gode nok punkter for å kun importere og selge én av dem.

 

Det finnes forsatt meng typer frukter i dag som inneholder stener som man spiser ( mange av disse må da være svert like hverandre ).

 

Druer for eksempel?

 

Nå nærmer vi oss en periode for druer med sten. Sesongen for stenfrie druer i Argentina' date=' Chile og Sør-Afrika er snart over. Da overtar en del områder av Sør Afrika hvor det ikke egner seg å dyrke de stenfrie. Italia leverer druer om sommeren, der dyrker de også druer med sten. [/quote']

 

Hadde det vært like enkelt og uten ekstra kostnader tror jeg nok vi hadde sett lite til druer med stener i også.

 

Druer ,appelsiner , epler og meloner ( frø ),

Den siste setningen gjelder fortsatt.

 

Germination requirements for seedless watermelons are much more precise than for conventional watermelon varieties. While standard varieties will germinate at a temperature of 55°F, seedless watermelon seed germination requires temperatures above 80°F.

 

Triploid plant population density should be 10 to 20% less than that recommended for production of standard watermelon varieties.

 

Triploid er en type vannmelon uten frø (behandlet med kjemikalier eller noe (skumleste bare dokumentet i kilden)).

 

Kilde

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...