Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, jeg klarte ikke å finne en logisk forklaring på hvilken vei lufta går. Jeg ville sagt lufta gikk samme vei rund høytrkk og lavtrykk! Hvorfor ikke???

Vinden blåser bort fra høytrykk og inn mot lavtrykk. På den nordlige halvkule virker corioliskraften alltid mot høyre når man ser langs fartsretningen. Derfor sirkulerer luftmassene motsatt vei rundt lavtrykk og høytrykk.

 

På den sørlige halvkule virker corioliskraften alltid mot venstre. Fremdeles sirkulerer luften selvfølgelig motsatt vei rundt lavtrykk og høytrykk, men der er det rundt lavtrykkene at rotasjonen er med klokken.

 

 

 

Lenke til kommentar

Griser kan jo være fine, de ..

 

Grunnen til at vi har et eget ord for modne kvinner som går etter yngre menn, er nok at dette er eller oppfattes som såpass uvanlig at det skiller seg ut. Hos menn er det vel heller normalen at en 40-åring gjerne ville gått til sengs med en mye yngre kvinne om han fikk muligheten.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Fordi klementinen for folk flest smakte bedre. Klementinen inneholder ikke stener og har en søtere smak. Det er en grunn til at vi nesten ikke ser klasedruer i Norge lenger heller. De stenfrie druene i pakke faller rett og slett bedre i smak. (om noen skal kverulere over at druene i pakke også er klasedruer henretter jeg meg selv på flekken)

Endret av Refsa
Lenke til kommentar
Er det mulig å skape dinosaurer ved hjelp av DNA tatt fra mygg fanget i rav o.l.?

 

Sitter å ser på Jurassic Park nå :whistle:

For å si det sånn, det er mulig i science fiction-filmer. :) Dinosaurene døde ut for 67 millioner år siden. Forskere har lenge håpet at det en gang i fremtiden skal bli mulig å gjenskape mammuten som døde ut for 10 000 år siden. De har funnet frosne eksemplarer så var i så god stand at kjøttet ble tilberedt og spist. Det er likevel ingenting som tyder på at de klarer å gjenskape mammuten det nærmeste tiåret. Med andre ord gjenskaping av 67 millioner år gamle dinosaurer rimelig urealistisk.

Jeg må vist trekke tilbake det jeg skrev om utsiktene for å gjenskape mammuten de nærmeste 10 årene. Ting tyder på at det kan bli gjort et forsøk så tidlig som 5 år frem i tid.

 

Scientists are Going to Try Cloning Woolly Mammoth

Lenke til kommentar

Samme gjelder jo mandariner. Og har vel noe med hvor i verden de kommer fra akkurat på denne tiden av året?

Tja, hvor har de fått tak i mandariner?

De ble borte fra det norske markedet på 90-tallet...

 

Klementiner, som du sikkert tenker på kommer gjerne fra Spania og Marokko

Jau. Kunne liksågreit skrevet klementiner. Men vi bruker kun ordet mandariner i dagligtalen hos oss.

 

Og tenk, vi har jobb, familie hus og bil selv med denne grove feilen :p

 

Klementinen inneholder ikke stener og har en søtere smak.

Aldri?

 

Isåfall tar akila feil i sin påstand over her. For eg har spist mange klementiner/mandariner i norge med steiner....

 

Edit: fra frukt.no:

 

Klementiner er vanligvis steinfrie, men finner du en stein i en klementin, er det kanskje en "hybrid" du spiser eller at treet har stått for nær et sitrontre, og blitt bestøvet av det.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
Er det mulig å skape dinosaurer ved hjelp av DNA tatt fra mygg fanget i rav o.l.?

 

Sitter å ser på Jurassic Park nå :whistle:

For å si det sånn, det er mulig i science fiction-filmer. :) Dinosaurene døde ut for 67 millioner år siden. Forskere har lenge håpet at det en gang i fremtiden skal bli mulig å gjenskape mammuten som døde ut for 10 000 år siden. De har funnet frosne eksemplarer så var i så god stand at kjøttet ble tilberedt og spist. Det er likevel ingenting som tyder på at de klarer å gjenskape mammuten det nærmeste tiåret. Med andre ord gjenskaping av 67 millioner år gamle dinosaurer rimelig urealistisk.

Jeg må vist trekke tilbake det jeg skrev om utsiktene for å gjenskape mammuten de nærmeste 10 årene. Ting tyder på at det kan bli gjort et forsøk så tidlig som 5 år frem i tid.

 

Scientists are Going to Try Cloning Woolly Mammoth

 

Oooh, gleder meg til å se en Wooly Bully! :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...