Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil påstå at tallet for det gyldne snitt er ganske viktig også.

 

Sakset fra: http://scienceray.com/mathematics/mathematical-theory/three-most-interesting-numbers-in-math/

 

Number Phi

 

It is also called “the golden ratio” or “divine proportion”. It is an irrational number: 1.61803… and it is symbolized using the Greek letter Φ. Mathematicians, sculptors and intellectuals have studied this number for more than 2000 years.

 

Number Phi appears in music, painting, architecture, nature, etc.

 

You can find this number in the Fibonacci sequence, and in natural ratios.

 

Phi can be found in:

 

Pyramids

Pentagram

Distribution of the leaves in the plants.

Relation between the length of our arm (fingers until shoulder) and the length until elbow.

 

 

Read more: http://scienceray.com/mathematics/mathematical-theory/three-most-interesting-numbers-in-math/#ixzz1fO5HKmNP

 

 

Lenke til kommentar

Kan jo si at X er en konstant også. Eller a, eller b eller....

 

Men det er ikke en bestemt konstant. Altså den kan forandre seg, siden brukeren kan selv bestemme hva den skal være.

 

Imaginært betyr jo innbilt. Så vil si det er en teoretisk variabel konstant :p

(Er fredag, og snart helg, så alt skal tas med en klype salt)

Lenke til kommentar

Legeutdanninger inneholder en god del pugging etter min mening og selv om man må jobbe veldig mye for å bli en kirurg så er det kanskje ikke det aller vanskeligste om man er faktisk veldig god på å huske ting. Teoretisk fysikk med noe ingenørinnblanding vil jeg tro er ganske komplisert. Bygger ikke en MR-maskin uten videre.

Lenke til kommentar

Er det mulig å si hva den "vanskeligste" utdanningen man kan ta er? Jeg vil selv anta at det "stereotypiske" vil være ting som hjernekirurg, men er det noe som kan være vanskeligere?

 

Jeg kjenner faktisk folk som har gått begge deler (en og samme person). Siving virker ent utdanningsmessig som vanskeligere enn medisin basert på det. Men det har jo endel å si hva slags person man er, er man feks veldig dårlig til å pugge, så er jo medisin vanskeligere relativt sett. Man kan jo kanskje se på gjennomsnittlig tidsbruk på studiene korrigert for strykprosent for å få ett noenlunde objektivt svar?

 

AtW

 

Kan jo si at X er en konstant også. Eller a, eller b eller....

 

Men det er ikke en bestemt konstant. Altså den kan forandre seg, siden brukeren kan selv bestemme hva den skal være.

 

Imaginært betyr jo innbilt. Så vil si det er en teoretisk variabel konstant :p

(Er fredag, og snart helg, så alt skal tas med en klype salt)

 

i er jo ikke variabel, og eller ikke mer teoretisk enn annen matematikk sånn jeg ser det.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Er det mulig å si hva den "vanskeligste" utdanningen man kan ta er? Jeg vil selv anta at det "stereotypiske" vil være ting som hjernekirurg, men er det noe som kan være vanskeligere?

Ting er som regel vanskeligere jo mindre interessant man synes det er. Så mitt svar er at den vanskeligste utdannelsen en person kan ta er den han interesserer seg minst for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg søkte på nettet, og fant ut at den heter Solatone.

Eventuellt TruTone.

 

Hvis man har operert bort strupehodet (f.eks. pga røyking og kreft, eller fordi man har syklet inn i et tau som drittsekker har spent over veien) så brukes apparatet for å lage vibrasjon, og dermed stemmen til personen.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Hvilken maskin er det han holder mot halsen? 2 min ut i videoen?

Det kalles en talevibrator (voicebox på engelsk) og det er et hjelpemiddel som kan brukes av strupekreftopererte. Vibratoren erstatter stemmebåndene og gjør at brukeren kan forme lyder med munnen. Strupekreft rammer som oftest storrøkere, ofte må de etter operasjonen puste gjennom en filterdekket åpning i halsgropa og er derfor ikke i stand til å snakke normalt. Vibratoren gir de en merkelig maskinstemme, men med litt trening kan de faktisk gjøre seg ganske godt forstått med denne teknikken.

 

Ned Gerblansky, en av figurene i tegnefilmserien South Park, har talevibratorstemme.

12a.jpg

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Kan jeg som har intakte stemmebånd bruke en sånn en? Kunne vært moro å prøve.

Javisst. Sett den mot luftrøret nedenfor eller over strupehodet og pust ut uten å bruke stemmebåndene (slik du vanligvis puster). Form lyden med lepper og tunga.

 

For noen år siden var det en strupekreftoperert som demonsterte en annen snakketeknikk på TV, uten talevibrator. Han svelgte luft og formet rapen til ord. Det var ganske effektivt og fordelen var at han var uavhengig av en maskin som kunne gå tom for strøm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...