Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Uten at jeg er kjemiker, så mener jeg at man kan tynne ut sterke syrer med svakere syrer, så det er ingen problem. Dessuten, slik jeg forstår tallene fra Store Norske Leksikon, så er vann en særdeles svak syre.

 

Edit: Og ikke alle malingstyper kan tynnes ut med vann.

Endret av ChrisReeve
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man kun regner døgn som en periode mellom to soloppganger, altså at sola både må være over og under horisonten for å kunne kalle en periode for et døgn. Hvor mange slike "døgn" er det i f.eks Tromsø per år?

 

Mørketiden i Tromsø varer fra 25. november til 17. januar om jeg ikke tar feil. Kommer også litt an på hvor i Tromsø du er.

Lenke til kommentar

Jeg bare siterer et par linjer fra linken din:

 

 

Noen vanlige syrer og deres korresponderende baser

Syre (HA) Base (A–) Dissosiasjonskonstant i vann (25 °C)

Perklorsyre, HClO4 ClO– Ikke målbar (for høy)

Svovelsyre, H2SO4 HSO4– Ikke målbar (for høy)

Saltsyre, HCl Cl– Ikke målbar (for høy)

Salpetersyre, HNO3 NO3– ca. 24

Fosforsyre, H3PO4 H2PO4– 7,5 · 10–3

Eddiksyre, CH3COOH CH3COO– 1,8 · 10–5

Karbonsyre, H2CO3 HCO3– 4,5 · 10–7

Vann, H2O OH– 1,8 · 10 –16

Trifenylmetan, (C6H5)3CH (C6H5)3C– Ikke målbar (for lav)

 

Dere har begge rett, og og dere kan til og med ta feil vist nok, for det kan jo være en base!

Jeg vurderte en slik lang og spydig http://justfuckinggoogleit.com/ med link til svaret på google søket på hva jeg fant

uten å henvise til en spesifikk lenk i teksten, men fant ut det var litt slemt

 

så her har du det jeg fant:

Is water an acid or a base?

This may seem like a stupid question but today in chemistry we did a lab and I was just writing my lab report and I had down that water was an acid and I dont think thats right.

 

3 years ago

Report Abuse

 

Raoul S. Tickler Raoul S. Tickler

Best Answer - Chosen by Voters

You need to get away from the simplistic idea that, because the pH of water is 7, it is "neutral." It isn't. Water has 2 lone pairs of electrons on the oxygen, one of which can be donated to a suitable acceptor. Water is therefore a Lewis base. Water also contains hydrogens, which under suitable conditions can be donated as protons. Therefore, water is a potential Bronsted-Lowry acid. In many environments, it will act as neither. But in the right environment, with suitable reagents, it can act as either

 

Okay, for whoever gave this the thumbs down, how do you explain this without invoking acidity/basicity:

 

2H2O (l) <-----> H3O+(aq) + OH-(aq)

 

In the presence of strong hydrides, water acts as an acid:

 

e.g. NH2- + H2O <-----> NH3 + OH-

 

In the presence of strong acids, water acts as a base:

 

e.g. HCl + H2O <-----> Cl- + H3O+

 

So, as someone else rightly said before me, water can act as either an acid or a base, dependent on the circumstances.

 

en link til en annen side som sier mye det samme

 

kan jeg og få pluss i boka nå? ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Siden vannet er avhengig av ytre påvirkninger ( slik jeg tolker det dus skriver og referer til) for å funger som både syre og base , at det normalt er nøytralt så har jeg vanskelig med å tro på påstanden at at van er en syre ( om så av den svake sorten) .

 

Hvem sier at atomer som har en egenskap må beholde hele eller deler av den samme egenskapen når de blir blandet med andre atomer ?

( man kan jo ende vann til hydrogen ).

 

Vann

Lenke til kommentar

I da er det slik at omtrent alt av malingtyper kan tynnes ut med vann.

Det har med at alt skal være miljøvennlig.

 

vann, rensemiddel eller såpe fungerer på resten.

Feil. Det er flertall av malingstyper som tynnes ut med vann. Det finnes fortsatt nok av både innendørs og utendørs oljebasert maling som kun kan fortynnes med white spirit. En del av disse er også miljømerket.

Lenke til kommentar

Det kan være et gigantisk sammentreff, men saltsyre er faktisk definert som en sterk syre og forekommer i ganske stor kvanta naturlig. Konsentrasjonen du har i magen er riktignok ikke så høy at du etser bort doen og et hull gjennom gulvet når du spyr etter en kveld på byen, men i høye konsentrasjoner er det en kraftig kjemikalie som må behandles med forsiktighet.

 

Du (Error) prøvde å definere effektivitet med å "etse bort materie raskest ved romtemperatur". For så vidt ikke noe galt i det, men hva er materie? Stoffer kan oppføre seg svært forskjellig når de kommer i kontakt med syre. Papir og bomull vil bli skadet av saltsyre, mens glass og plast reagerer ikke og brukes faktisk som beholdere for å transportere syre. Glass høres kanskje ut som et stoff som ikke reagerer uansett pH i løsningen, men det vil faktisk etses bort av sterk base. Før man diskuterer noe videre må man nesten definere hva du ønsker å etse bort / løse opp slik at man kan ta det derfra.

 

@Elgen: vann er ikke avhengig av noen påvirkninger for å oppføre seg som en syre. Det er ikke slik at alt vannet i en beholder plutselig blir til syre. En veldig liten del av vannet i en beholder er alltid syre og en tilsvarende liten del er base. Du starter med to vannmolekyler. Protonet i det ene vannmolekylet stikker over til det andre vannmolekylet og man får dermed dannet H3O+ og OH-. Det er dermed umulig å lage overskudd av syre eller base i en beholder som inneholder kun vann, ettersom dannelsen av det ene alltid fører med seg dannelsen av det andre. pH i rent vann er dermed alltid 7, altså nøytralt.

Lenke til kommentar

I da er det slik at omtrent alt av malingtyper kan tynnes ut med vann.

Det har med at alt skal være miljøvennlig.

 

vann, rensemiddel eller såpe fungerer på resten.

Feil. Det er flertall av malingstyper som tynnes ut med vann. Det finnes fortsatt nok av både innendørs og utendørs oljebasert maling som kun kan fortynnes med white spirit. En del av disse er også miljømerket.

 

en liten korrigering.

jeg tenkte på rengjøringen etter på hvis det kom dårlig frem :

 

Hvis man bruker rense middel og vann etterpå så funger det helt greit på oljebasert maling.

( jeg har selv forsøkt det ).

 

Når det gjelder oljebasert maling så skal det være snakk om å forby det.

Hvor riktig det er vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

@Elgen: vann er ikke avhengig av noen påvirkninger for å oppføre seg som en syre. Det er ikke slik at alt vannet i en beholder plutselig blir til syre. En veldig liten del av vannet i en beholder er alltid syre og en tilsvarende liten del er base. Du starter med to vannmolekyler. Protonet i det ene vannmolekylet stikker over til det andre vannmolekylet og man får dermed dannet H3O+ og OH-. Det er dermed umulig å lage overskudd av syre eller base i en beholder som inneholder kun vann, ettersom dannelsen av det ene alltid fører med seg dannelsen av det andre. pH i rent vann er dermed alltid 7, altså nøytralt.

 

 

Nå var det da snakk om reint vann.

 

Når vannet blir blandet med noe så endres selvfølgelig egenskapene seg.

hvis man tar reint nøytralt vann og blander det med syre så er det jo en syreløsning.

 

Har man en tom beholder som likevel inneholder noen rester og har vann i denne beholder så er ikke vannet reint .

 

Da holder ikke argumentasjon din

 

forøvrig så forstår jeg ikke helt hva du mener med den setningen som jeg har uthevet

Lenke til kommentar

Rensing av pensler som ikke har tørket enda kan man vaske med kun vann nokså lett. Men skal man tynne ut malingen, må man bruke riktig fortynner. Flere typer maling skal fortynnes under gitte omstendigheter, f.eks. om man skal bruke sprøytepistol for å påføre malingen, eller ved første strøk.

Lenke til kommentar

@Elgen: vann er ikke avhengig av noen påvirkninger for å oppføre seg som en syre. Det er ikke slik at alt vannet i en beholder plutselig blir til syre. En veldig liten del av vannet i en beholder er alltid syre og en tilsvarende liten del er base. Du starter med to vannmolekyler. Protonet i det ene vannmolekylet stikker over til det andre vannmolekylet og man får dermed dannet H3O+ og OH-. Det er dermed umulig å lage overskudd av syre eller base i en beholder som inneholder kun vann, ettersom dannelsen av det ene alltid fører med seg dannelsen av det andre. pH i rent vann er dermed alltid 7, altså nøytralt.

 

 

Nå var det da snakk om reint vann.

 

Når vannet blir blandet med noe så endres selvfølgelig egenskapene seg.

hvis man tar reint nøytralt vann og blander det med syre så er det jo en syreløsning.

 

Har man en tom beholder som likevel inneholder noen rester og har vann i denne beholder så er ikke vannet reint .

 

Da holder ikke argumentasjon din

 

forøvrig så forstår jeg ikke helt hva du mener med den setningen som jeg har uthevet

Det er riktig som E.C. sier. I en vannløsning er det alltid både H+ (som gjør løsningen sur) og OH- (som gjør den basisk) til stede, og i rent vann er det like mye av dem. Ved 25 °C er nøytral pH 7. Argumentasjonen til E.C. gjaldt nettopp for rent vann (Sitat: «Det er dermed umulig å lage overskudd av syre eller base i en beholder som inneholder kun vann»), så den holder slik jeg ser det.

Lenke til kommentar

Rensing av pensler som ikke har tørket enda kan man vaske med kun vann nokså lett. Men skal man tynne ut malingen, må man bruke riktig fortynner. Flere typer maling skal fortynnes under gitte omstendigheter, f.eks. om man skal bruke sprøytepistol for å påføre malingen, eller ved første strøk.

 

Selv har jeg vært nødt til å bruke mere en bare vann for enkelte malingtyper.

 

De som produserer maling bruker ofte 2 forskjellige typer maling henholdsvis ved først og andre strøk .

Så her er det mere en bare mengde vann som teller

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Rensing av pensler som ikke har tørket enda kan man vaske med kun vann nokså lett. Men skal man tynne ut malingen, må man bruke riktig fortynner. Flere typer maling skal fortynnes under gitte omstendigheter, f.eks. om man skal bruke sprøytepistol for å påføre malingen, eller ved første strøk.

 

Selv har jeg vært nødt til å bruke mere en bare vann for enkelte malingtyper.

 

De som produserer maling bruker ofte 2 forskjellige typer maling henholdsvis ved først og andre strøk .

Så her er det mere en bare mengde vann som teller

Ja, det er ikke ekstremt unormalt å grunne først, for å så male toppstrøkene med egnet maling. Likevel, man bruker ikke maling basert på forskjellig bindemiddel til samme jobb, med mindre man har en spesiell grunn for det.

 

Enkelt og greit; maling som tynnes med white spirit kan ikke tynnes med vann. Maling som tynnes med vann kan ikke tynnes med white spirit.

Lenke til kommentar

Kommer jo ann på hvordan du våkner da. Våkner du på en vanlig måte, og ikke drikker kaffe og sluntrer til jobb skole kan det ta litt tid å våkne opp.

 

Våkner du med 10 min til toget går, av et mareritt, eller av en pistol mot tinningen vil du nok befinne deg i A-gamet ditt ganske raskt.

 

Det er ihvertfall min erfaring.

 

For å presisere: Kaffe er viktig, og et lite sjokk kan være ekstremt effektivt for å vekke ikke bare deg, men hjernen din også.

 

:)

 

Edit: Svar til Superninja.

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

@Elgen: vann er ikke avhengig av noen påvirkninger for å oppføre seg som en syre. Det er ikke slik at alt vannet i en beholder plutselig blir til syre. En veldig liten del av vannet i en beholder er alltid syre og en tilsvarende liten del er base. Du starter med to vannmolekyler. Protonet i det ene vannmolekylet stikker over til det andre vannmolekylet og man får dermed dannet H3O+ og OH-. Det er dermed umulig å lage overskudd av syre eller base i en beholder som inneholder kun vann, ettersom dannelsen av det ene alltid fører med seg dannelsen av det andre. pH i rent vann er dermed alltid 7, altså nøytralt.

 

 

Nå var det da snakk om reint vann.

 

Når vannet blir blandet med noe så endres selvfølgelig egenskapene seg.

hvis man tar reint nøytralt vann og blander det med syre så er det jo en syreløsning.

 

Har man en tom beholder som likevel inneholder noen rester og har vann i denne beholder så er ikke vannet reint .

 

Da holder ikke argumentasjon din

 

forøvrig så forstår jeg ikke helt hva du mener med den setningen som jeg har uthevet

Det er riktig som E.C. sier. I en vannløsning er det alltid både H+ (som gjør løsningen sur) og OH- (som gjør den basisk) til stede, og i rent vann er det like mye av dem. Ved 25 °C er nøytral pH 7. Argumentasjonen til E.C. gjaldt nettopp for rent vann (Sitat: «Det er dermed umulig å lage overskudd av syre eller base i en beholder som inneholder kun vann»), så den holder slik jeg ser det.

 

 

Når spørsmålet dreier seg om vann er det lit merkelig måte å gi svaret på:

«Det er dermed umulig å lage overskudd av syre eller base i en beholder som inneholder kun vann»

 

i beste fall virker det lit unødvendig langt og tildels forvirrende hvis man ikke er helt våken

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...