Kaplan Skrevet 1. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 1. desember 2011 (endret) Ved romtemperatur er nok eter og aceton gode kandidater. For tyktflytende, les om dette eksperimentet.. edit: rett link Endret 1. desember 2011 av orjanr Lenke til kommentar
T.O.E Skrevet 1. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 1. desember 2011 Hvis penger ikke er et problem, hva hindrer en i å gå på lykkepiller? Selv om man er lykkelig fra før av, så blir man kanskje mer lykkelig, mindre irritabel og mindre depressiv til tider. Bivirkningene er forbigående leste jeg kjapt. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 1. desember 2011 Hva er den mest tyntflytende væsken som finnes? Hvis du med tyntflytende mener lavest viskositet er superflytende helium væsken din. Det kan selvfølgelig være et lite problem at helium ikke blir superflytende før temperaturen bikker under 2.18 K, men hvem bryr seg om slike detaljer? Details, schmetails. Hva er så den mest tyktflytende væsken vi har? Eller er det et dumt spørsmål? Om man begrenser seg til vesker, og ikke tar med amforfe faststoffer og andre ting man kan argumentere for har viskositet så er det vel antakelig bek (pitch på engelsk) AtW Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 1. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 1. desember 2011 Når T-banen har denne farten kjører den av gårde med rykk og napp. Akselererer og bremser, akselererer og bremser... osv. Hvorfor kan ikke bare T-banen holde en konstant fart? Hvis det er prat om de nye vognene er det pga kontrollen ikke er helt samarbeidsvillig på lavere hastigheter. Grensen mellom "litt forover" og "brems" er hårfin. Forøvrig samme problem på SL95 trikkevognene. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 1. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 1. desember 2011 Hvis penger ikke er et problem, hva hindrer en i å gå på lykkepiller? Man blir ikke lykkelig av lykkepiller, kallenavnet er misvisende. Disse pillene reduserer både humørbunnene og humørtoppene, så livet blir mer utholdelig, men også ganske kjedelig. I tillegg til lykkepiller er det derfor nødvendig å gå til psykiatrisk behandling, denne behandlingen skal sørge for at man klarer seg uten lykkepiller. Lykkepiller er heller ikke helt ufarlige, det er mulig å ta en dødelig overdose. 1 Lenke til kommentar
Munty Skrevet 1. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 1. desember 2011 Når T-banen har denne farten kjører den av gårde med rykk og napp. Akselererer og bremser, akselererer og bremser... osv. Hvorfor kan ikke bare T-banen holde en konstant fart? Hvis det er prat om de nye vognene er det pga kontrollen ikke er helt samarbeidsvillig på lavere hastigheter. Grensen mellom "litt forover" og "brems" er hårfin. Forøvrig samme problem på SL95 trikkevognene. Jeg snakker om MX3000. Samme problem for de? Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 1. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 1. desember 2011 MX3000. Samme problem for de? Det er de nye(En liten stund siden nå men) vognene Lenke til kommentar
Lumpness Skrevet 1. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 1. desember 2011 Hvorfor starter kaffe og lukte regelrett avføring kort tid etter at den er laget ? Merker dette med både hjemmelaget kaffe og kaffe som er laget på kaffebarer. En kan tro fyren ved siden av på kaffebaren har gjort på seg i buksa , men det er alså kaffen som utsonderer denne drittlukta. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 1. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 1. desember 2011 Hvorfor starter kaffe og lukte regelrett avføring kort tid etter at den er laget ? Merker dette med både hjemmelaget kaffe og kaffe som er laget på kaffebarer. En kan tro fyren ved siden av på kaffebaren har gjort på seg i buksa , men det er alså kaffen som utsonderer denne drittlukta. Dette er jeg ikke kjent med... For meg har alltid kaffe luktet bedre enn det smaker, men jeg synes ikke dritt lukter godt :S Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 1. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 1. desember 2011 Hvis penger ikke er et problem, hva hindrer en i å gå på lykkepiller? Selv om man er lykkelig fra før av, så blir man kanskje mer lykkelig, mindre irritabel og mindre depressiv til tider. Bivirkningene er forbigående leste jeg kjapt. Hvis penger ikke er et problem, hvorfor gå på lykkepiller når man kan gå på kokain? 4 Lenke til kommentar
superninja Skrevet 1. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 1. desember 2011 (endret) Blir dokumentaren Norge i krig - oppdrag Afghanistan lagt ut slik at vi kan se den over internett? EDIT: Dumt spørsmål, kom jeg frem til. Er postet her: http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/732926/ hvis noen vil se. Endret 1. desember 2011 av superninja Lenke til kommentar
Munty Skrevet 1. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 1. desember 2011 Angående lysere stemme og helium. Grunnen til dette er jo fordi lyden reiser raskere i helium enn i vanlig luft. Men, selv om man puster inn helium betyr jo ikke det at hele lufta rundt en blir byttet ut med helium. Hvorfor hører man lyden lysere selv om lyden går over fra helium til vanlig luft? Hvorfor bremser ikke lyden ned når den treffer vanlig luft og blir normal? Lenke til kommentar
Error Skrevet 1. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 1. desember 2011 Hva er den mest effektive (naturlig forekommende) syren vi kjenner til? Med effektiv mener jeg den som etser bort "materie" rasktest, ved romtemperatur hvis det har noe å si. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 1. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 1. desember 2011 Angående lysere stemme og helium. Grunnen til dette er jo fordi lyden reiser raskere i helium enn i vanlig luft. Men, selv om man puster inn helium betyr jo ikke det at hele lufta rundt en blir byttet ut med helium. Hvorfor hører man lyden lysere selv om lyden går over fra helium til vanlig luft? Hvorfor bremser ikke lyden ned når den treffer vanlig luft og blir normal? Stemmebåndene vibrerer raskere når lufta(heliumet) går fortere forbi dem. Noe som da følgelig gir lysere stemme. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 1. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 1. desember 2011 Hva er den mest effektive (naturlig forekommende) syren vi kjenner til? Med effektiv mener jeg den som etser bort "materie" rasktest, ved romtemperatur hvis det har noe å si. Uten å gjøre alt for mye research så vil jeg nok si at saltsyre ligger godt an der. Den forekommer i magesekken hos mennesker og greier å løse opp det meste du putter i deg. Så spørs det hvordan du definerer syre. Man kan kalle vann for syre og det er faktisk det mest brukte løsemiddelet vi har. Lenke til kommentar
Kaplan Skrevet 1. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 1. desember 2011 Så spørs det hvordan du definerer syre. Man kan kalle vann for syre og det er faktisk det mest brukte løsemiddelet vi har. Nei, man kan ikke definere syre hvordan man vil, det er ren, skjær feilinformasjon. Vann er ikke syre. Les mer om syrer her. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 1. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 1. desember 2011 Jeg bare siterer et par linjer fra linken din: Noen vanlige syrer og deres korresponderende baser Syre (HA) Base (A–) Dissosiasjonskonstant i vann (25 °C) Perklorsyre, HClO4 ClO– Ikke målbar (for høy) Svovelsyre, H2SO4 HSO4– Ikke målbar (for høy) Saltsyre, HCl Cl– Ikke målbar (for høy) Salpetersyre, HNO3 NO3– ca. 24 Fosforsyre, H3PO4 H2PO4– 7,5 · 10–3 Eddiksyre, CH3COOH CH3COO– 1,8 · 10–5 Karbonsyre, H2CO3 HCO3– 4,5 · 10–7 Vann, H2O OH– 1,8 · 10 –16 Trifenylmetan, (C6H5)3CH (C6H5)3C– Ikke målbar (for lav) 2 Lenke til kommentar
sindreij Skrevet 1. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 1. desember 2011 Blir dokumentaren Norge i krig - oppdrag Afghanistan lagt ut slik at vi kan se den over internett? EDIT: Dumt spørsmål, kom jeg frem til. Er postet her: http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/732926/ hvis noen vil se. Se her for å laste ned serien i fullkvalitets HD. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 1. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 1. desember 2011 Hvis man kun regner døgn som en periode mellom to soloppganger, altså at sola både må være over og under horisonten for å kunne kalle en periode for et døgn. Hvor mange slike "døgn" er det i f.eks Tromsø per år? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 1. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 1. desember 2011 Jeg bare siterer et par linjer fra linken din: Noen vanlige syrer og deres korresponderende baser Syre (HA) Base (A–) Dissosiasjonskonstant i vann (25 °C) Perklorsyre, HClO4 ClO– Ikke målbar (for høy) Svovelsyre, H2SO4 HSO4– Ikke målbar (for høy) Saltsyre, HCl Cl– Ikke målbar (for høy) Salpetersyre, HNO3 NO3– ca. 24 Fosforsyre, H3PO4 H2PO4– 7,5 · 10–3 Eddiksyre, CH3COOH CH3COO– 1,8 · 10–5 Karbonsyre, H2CO3 HCO3– 4,5 · 10–7 Vann, H2O OH– 1,8 · 10 –16 Trifenylmetan, (C6H5)3CH (C6H5)3C– Ikke målbar (for lav) Det må være feil. Fordi man bruker da vann til tynne ut med f.eks så blander man eddik med vann for å gjøre den mildere. Man bruker også vann til å tynne ut maling. His vannet var syre så ville malingen bli ødelagt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå