Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg er litt sjøvant og da jeg var liten og fanget krabber kunne vi se strandkrabbene svømme opp til vannskorpa dersom de var puttet i en bøtte. Når de slippes ut igjen i vannet vil de "svømme" eller dale kontrollert ned til bunnen. Faren for å bli spist er ganske mye større dersom krabben ikke gjemmer seg.

 

 

Mitt spørsmål:

Høna legger egg hver dag, jeg tviler på at det lages ett nytt egg inni høna hver dag siden eggene kan være ganske store. Da vil jeg anta at det er flere egg som er i "vokseprosessen" inni høna (antall?). Jeg lurer på hvor lang tid det tar fra egget er en celle til det er et helt egg som ligger i "reiret"???

Lenke til kommentar

Ang krabbe virker det logisk at den ikke kan svømme, og kun holder seg på bunnen. Den er tross alt ganske godt beskyttet mot farer ovenifra, mens den på undersiden er bløtere enn en gjennomsnittlig amerikaner. Det personen ovenfor forteller om daling virker også ganske logisk, da det er greit å kontrollere at den havner med beina ned.

 

@Høna: No clue at all :cool:

Lenke til kommentar

Jeg tviler på at de store molekylene i CO2 (kullsyre) klarer å slippe ut gjennom brusbeholderen, enten denne er laget av glass, metall eller plast. Gassen som ristes ut oppløses nok heller i brusen igjen på grunn av det økte trykket inne i beholderen. Grunnen til at CO2-gassen er oppløst i brusen i en uåpnet beholder er jo nettopp at gasstrykket inne i beholderen gjør at gassen oppløses i væsken.

 

Hvor lang tid en ristet beholder må stå i ro før den er trygg å åpne aner jeg dog ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mitt spørsmål:

Høna legger egg hver dag, jeg tviler på at det lages ett nytt egg inni høna hver dag siden eggene kan være ganske store. Da vil jeg anta at det er flere egg som er i "vokseprosessen" inni høna (antall?). Jeg lurer på hvor lang tid det tar fra egget er en celle til det er et helt egg som ligger i "reiret"???

The Formation of an Egg:

 

 

The Yolk: The chicken egg starts as an egg yolk inside a hen. A yolk (called an oocyte at this point) is produced by the hen's ovary in a process called ovulation.

 

Fertilization: The yolk is released into the oviduct (a long, spiraling tube in the hen's reproductive system), where it can be fertilized internally (inside the hen) by a sperm.

 

The Egg White (albumin): The yolk continues down the oviduct (whether or not it is fertilized) and is covered with a membrane (called the vitelline membrane), structural fibers, and layers of albumin (the egg white). This part of the oviduct is called the magnus.

 

The Chalazae: As the egg goes down through the oviduct, it is continually rotating within the spiraling tube. This movement twists the structural fibers (called the chalazae), which form rope-like strands that anchor the yolk in the thick egg white. There are two chalazae anchoring each yolk, on opposite ends of the egg.

 

The Eggshell: The eggshell is deposited around the egg in the lower part of the oviduct of the hen, just before it is laid. The shell is made of calcite, a crystalline form of calcium carbonate.

 

This entire trip through the oviduct takes about one day.

 

 

All chickens lay eggs in a series - never more than one per day. (Kilde)

 

Litt mer om antall egg per dag her.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hvilke ekte diagnoser eller samlebetegnelser finnes, som dekker ekstremtilfeller best?

"Hysteri" var mye brukt som en psykiatrisk diagnose i gamle dager. Pasienter med hysteri kunne bli svært utagerende, få voldsomme følelsesmessige utbrudd, gjøre ukonvensjonelle ting osv. Langt på vei det vi kaller "rablende loco" nå til dags. Men denne diagnosen er nå ikke "politisk korrekt" lenger, og har blitt erstattet med andre diagnoser.

Lenke til kommentar

Hvilke ekte diagnoser eller samlebetegnelser finnes, som

"Hysteri" var mye brukt som en psykiatrisk diagnose i gamle dager. Pasienter med hysteri kunne bli svært utagerende, få voldsomme følelsesmessige utbrudd, gjøre ukonvensjonelle ting osv. Langt på vei det vi kaller "rablende loco" nå til dags. Men denne diagnosen er nå ikke "politisk korrekt" lenger, og har blitt erstattet med andre diagnoser.

Nå mener jeg altså på at hysteri hadde mer spesifikke symptomer enn dette også. For eksempel hysterisk blindhet og -lammelse. Begge var rent psykologiske og midlertidige. For eksempel kunne man oppleve lammelse i ene armen, bortsett fra håndleddet og lignende unaturlige tilstander.

 

Freud er grunnen til at denne lidelsen forsvant. Ifølge hans psykoanalyse skyldtes hysteri undertrykte seksuelle fantasier - dette førte ganske snart til at lidelsen ble ydmykende og dermed upopulær. Så forsvant den. Det finnes ingen diagnoser som erstatter hysteri i dag, så vidt jeg vet.

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

Hysteri "kurerte" man gjerne med "massasje" av underlivet i gammle dager. Dette var også en diagnose hovedsaklig kvinner bare fikk...

Ikke hovedsaklig, men utelukkende. Hysteri er utledet fra det greske/latinske (?) ordet for "livmor" og var per deff en women only-lidelse i tusener av år. Menn led av nevrasteni, de.

 

EDIT:

333iza8.jpg

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

Tre spørsmål til folket.

 

Hva er den mest tyntflytende væsken som finnes?

 

Hver dag når T-banen stopper ved stasjonen jeg skal av på, bremser den ned og holder en lavere fart inne på stasjonsområdet. Når T-banen har denne farten kjører den av gårde med rykk og napp. Akselererer og bremser, akselererer og bremser... osv. Hvorfor kan ikke bare T-banen holde en konstant fart?

 

Hvor er det riktige stedet å kaste brukte glow sticks? Jeg har en haug liggende her, og jeg vet ikke om de skal i plastsøppel eller den røde boksen for spesialavfall.

Lenke til kommentar

Hva er den mest tyntflytende væsken som finnes?

 

Hvis du med tyntflytende mener lavest viskositet er superflytende helium væsken din. Det kan selvfølgelig være et lite problem at helium ikke blir superflytende før temperaturen bikker under 2.18 K, men hvem bryr seg om slike detaljer?

 

Details, schmetails.

 

Hva er så den mest tyktflytende væsken vi har? Eller er det et dumt spørsmål?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...