Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et spørsmål om den tingen du putter i f. eks. telefonen for at den skal ha strøm.

Heter det lader eller ladder?

Jeg mener selv at det heter lader, men de fleste på nettet kaller det for ladder.

Hva er riktig?

Lol wut? Aldri sett noen skrive/si "ladder" om en mobillader.

Det heter lader.

Lenke til kommentar

Er Ricin så dødelig som de skal ha det til. Hørte først om dette stoffet i Breaking Bad, så sjekket jeg opp Ricin på google å fant ut at det er en faktisk plante som eksisterer.

Vel, 6000 ganger dødeligere enn cyanid hørtes ikke videre sunt ut :p

Det er en utbredt misforståelse at når noe er naturlig, så er det også sunt. Blant annet gjentas denne myten stadig vekk av alternativmiljøet, som f.eks ofte hevder at alle skolemedisiner er fremstilt kjemisk og at det kun er kjemisk fremstilte skolemedisiner som kan gi bivirkninger. Over halvparten av skolemedisinene er basert på naturpreparater og en av de kjente bivirkningene av solhattoljer er mulig død hvis man blander med febernedsettende paracet.

De sterkeste giftene man kjenner til er faktisk naturlige.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men desverre dobbelt så dyr i likhet med mange andre sunne alternativer.

Men mindre vann -> mer mat! Er nok fortsatt dyrere, men ikke så dyrt som det virker.

På Prix hvor jeg handler koster Coops kjøttdeig ca. 23kr. mens karbonadedeig ligger på rett under 50. Den eneste måten det å fjerne litt av vannet påvirker vekt/kg må ha vært dersom de tappet ut halve Glomma.

Lenke til kommentar
En ting som jeg synes er snedig eller lit merkelig er at skjøteledningen min med innebygd overspenningsvern /beskyttelse og bryter av og till sprenger sikringen i sikringsskapet når jeg slår på bryteren

Når det skjer så er det ikke fordi det er slått på flere apparater en normal. heller tvert i mot .

Laaange ledinger kan ha den ugunstige effekten at det "å fylle de med strøm" kan få det til å gå en kraftig strømpuls i ledningen. Hvis kursen som denne laaange ledningen tilkobles allerede er belastet opp mot bristepunktet så kan det å slå på bryteren på enden av en laaang skjøteledning være dråpen som begeret til å flyte over.

Det er kjent at strømforsyninger for f.eks mobilmaster langt inne på snaufjellet med en laaang tilførselkabel må slås på mykt (gradvis) for at startpulsen ikke skal overbelaste strømkretsen. Slås en sånn strømforsyning på fullt med én gang så kan denne startstrømpulsen faktisk brenne i stykker strømforsyningens elektroniske overvåking (i følge min bror som i en tidligere jobb laget strømforsyninger for mobilmaster).

Hvis skjøteledingen din er av opprullingstypen og den ikke er rullet ut ved tilkobling så kan denne tette ledningsrullen dessuten fungere som en spole, noe som kan føre til at denne startstrømpulseffekten blir forsterket.

For å unngå at slike startstrømpulser slår ut sikringer hele tiden er moderne automatsikringer som oftest av såkalt treg type. Da slå de ikke ut ved korte overbelastninger (startstrømpulser), men kun ved vedvarende overbelastning.

Det ser ut som en helt ordinær skjøteledning på ca 1,5 meter som ikke ligger rullet opp.

forskjellen er at området der tilkoblingen er , er noe tykker en vanlig skjøteledning .

Når det er avslått i 5-6 timer før den brukes igjen hvordan kan det da oppstå en slik effekt ?

Når jeg bruker en ordinær skyteledning så skjer ikke dette .

Jeg har testet dert med lit mere ting tilkoblet uten at det gjorde noe utslag .

Så enkelte ganger drar denne skyteledningen mere strøm med en gang den er slått på , andre ganger gjør det ikke det .

kan det komme av at de oppstår en annen slags forestyrlese på kursen som slår ut sikringen ?

den ligner litt på denne men har dog andre spesifikasjoner

Lenke til kommentar

På Prix hvor jeg handler koster Coops kjøttdeig ca. 23kr. mens karbonadedeig ligger på rett under 50. Den eneste måten det å fjerne litt av vannet påvirker vekt/kg må ha vært dersom de tappet ut halve Glomma.

Sier meg enig i den. Men nå må jeg tørre å anta at du sammenlikner karbonadedeigen med den billigste kjøttdeigen. Synes selv de fleste storfekjøttdeigene er rundt tredve. Uansett tror jeg ikke det blir like feige lag i ferskvaren på Meny/ICA Maxi - men det sunneste (og beste!) vil jo fortsatt være en god del dyrere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...