Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Har hørt at det å drikke drikker med lav alkoholprosent (feks øl) og så gå over til sprit er en dårlig ide, og at man heller burde ta det andre veien.

 

Har det noe for seg, eller er det bare en myte?

 

Det er logisk at det ikke hjelper å eskalere alkoholkonsumet hvis man ikke vil prøve noen dårlige ideer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En ting som jeg synes er snedig eller lit merkelig er at skjøteledningen min med innebygd overspenningsvern /beskyttelse og bryter av og till sprenger sikringen i sikringsskapet når jeg slår på bryteren

Når det skjer så er det ikke fordi det er slått på flere apparater en normal. heller tvert i mot .

Laaange ledinger kan ha den ugunstige effekten at det "å fylle de med strøm" kan få det til å gå en kraftig strømpuls i ledningen. Hvis kursen som denne laaange ledningen tilkobles allerede er belastet opp mot bristepunktet så kan det å slå på bryteren på enden av en laaang skjøteledning være dråpen som begeret til å flyte over.

 

Det er kjent at strømforsyninger for f.eks mobilmaster langt inne på snaufjellet med en laaang tilførselkabel må slås på mykt (gradvis) for at startpulsen ikke skal overbelaste strømkretsen. Slås en sånn strømforsyning på fullt med én gang så kan denne startstrømpulsen faktisk brenne i stykker strømforsyningens elektroniske overvåking (i følge min bror som i en tidligere jobb laget strømforsyninger for mobilmaster).

 

Hvis skjøteledingen din er av opprullingstypen og den ikke er rullet ut ved tilkobling så kan denne tette ledningsrullen dessuten fungere som en spole, noe som kan føre til at denne startstrømpulseffekten blir forsterket.

 

For å unngå at slike startstrømpulser slår ut sikringer hele tiden er moderne automatsikringer som oftest av såkalt treg type. Da slå de ikke ut ved korte overbelastninger (startstrømpulser), men kun ved vedvarende overbelastning.

Endret av SeaLion
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Datter med oppkast klokken 01.00 i natt. I den forbindelse har eg hørt flere ganger at er man i nærheten av diare/oppkast må man hive nedpå 6-8 hele hvite pepper.

 

Dette skal visstnok bidra til å hindre at man får det samme selv. Er det noe hold i dette?

Nei.

 

Hvitpepper er rett og slett svartpepper uten skall, og i følge folketroen skulle svartpepper kunne kurere eller forebygge en rekke sykdommer, bl.a diaré. Men det finnes ingen vitenskaplige data for at det fungerer. Svartpepper (og dermed også hvitpepper) innholder noen virkestoffer som kan ha gunstige effekter på visse sykdommer, men diaré er ikke blant disse.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Black_pepper#As_medicine

Lenke til kommentar

Hvorfor lager folk trekanter med hendene på konserter?

Sikker på at du ikke mener hjerteform?

 

 

Nope, mener dette:

 

967149354_5b0b4fbe3b_o.jpg

 

Ser totalt tilbakestående ut i mine øyne... Betyr sikkert et eller annet, uten at 90% av de som gjør det aner hva.

 

Hmm, skal ikke si noe helt sikkert men ser ut som de bruker symbolet på den konserten pga "pyramiden" daft punk står i? Vet ikke hvordan det er på andre konserter da.

Lenke til kommentar

Har hørt at det å drikke drikker med lav alkoholprosent (feks øl) og så gå over til sprit er en dårlig ide, og at man heller burde ta det andre veien.

 

Har det noe for seg, eller er det bare en myte?

 

Det er logisk at det ikke hjelper å eskalere alkoholkonsumet hvis man ikke vil prøve noen dårlige ideer.

Mine største fyllekuler har kommet da jeg startet med spritblandinger og fortsatte med øl og så noe jeg ikke husker...

Det er uansett lettere å få i seg alkohol etter at du har blitt brisen.

Lenke til kommentar

Det har ikke noe å si hvilken rekkefølge alkoholen inntar kroppen. Slik at utsagn som "Øl før vin går fint, Vin før øl gir krøll" er bare en myte. Det blander seg sammen uansett. Det er mengden som gjelder.

 

Men det som kan skje når man drikker sprit før øl, er at man blir fortere full, som fører til at man mister bedømmelseskraften tidligere på kvelden, og får derfor enda mer alkohol i seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Men det som kan skje når man drikker sprit før øl, er at man blir fortere full, som fører til at man mister bedømmelseskraften tidligere på kvelden, og får derfor enda mer alkohol i seg.

My point exactly...

 

Hvor mye koster det å bygge et hus på 300 kvadratmeter med kun materialer laget av 18K Gull?

Hva er din definisjon på et hus? takhøyde? veggtykkelse?

Lenke til kommentar

Er Ricin så dødelig som de skal ha det til. Hørte først om dette stoffet i Breaking Bad, så sjekket jeg opp Ricin på google å fant ut at det er en faktisk plante som eksisterer.

Ja. Ricin er veldig dødelig. Det var for en stund siden en person i Norge som tok selvmord med dette stoffet og området måtte gjennomrenses pga denne lille nøtta. Om stoffet spises er det ikke like giftig eller akutt, og motgift er derfor realistisk - inhalering og injeksjon er verre. Det er dermed et reelt verktøy i biologisk krigføring. (Incidents involving ricin - wikipedia)

 

Datter med oppkast klokken 01.00 i natt. I den forbindelse har eg hørt flere ganger at er man i nærheten av diare/oppkast må man hive nedpå 6-8 hele hvite pepper.

 

Dette skal visstnok bidra til å hindre at man får det samme selv. Er det noe hold i dette?

Som AtW sier - neppe. Hvis datteren din er tidlig barnehagealder er det sannsynligvis en barnesykdom som kroppen din har erfaring med fra før (altså blir du ikke syk). Jeg ville uansett vasket hendene mine ofte med såpe og bruke klorbaserte stoffer om jeg skal vaske kontaminerte overflater. Det holder med én syk person i huset.

Lenke til kommentar

Som AtW sier - neppe. Hvis datteren din er tidlig barnehagealder er det sannsynligvis en barnesykdom som kroppen din har erfaring med fra før (altså blir du ikke syk). Jeg ville uansett vasket hendene mine ofte med såpe og bruke klorbaserte stoffer om jeg skal vaske kontaminerte overflater. Det holder med én syk person i huset.

 

Oppkast skyldes neppe noen barnesykdom. Antakelig er det et novovirus rotavirus eller et annet ubehagelig virus. Omgangssyke kalles det gjerne, og det er man dessverre ikke immun mot selv om man har vært gjennom det før...

 

Edit: Korrigert virusgruppe etter korreksjon fra Kakofoni. Novovirus gir lignende sykdom og gjerne verre, men er altså mindre vanlig.

Endret av -trygve
Lenke til kommentar

Oppkast skyldes neppe noen barnesykdom. Antakelig er det et novovirus eller et annet ubehagelig virus. Omgangssyke kalles det gjerne, og det er man dessverre ikke immun mot selv om man har vært gjennom det før...

Den vanligste tarminfeksjonen blant barn i barnehagealder er rotavirus, som kroppen gradvis bygger opp resistanse mot. Voksne opplever bortimot ingen symptomer.

 

Link:

"Rotavirus infections occur repeatedly in humans from birth to old age. Most are asymptomatic or are associated with mild enteric symptoms. Infection in young children can be accompanied by severe life-threatening diarrhea, most commonly after primary infection"

 

Wikipedia:

"Rotavirus is the most common cause of severe diarrhoea among infants and young children,[1] (...) By the age of five, nearly every child in the world has been infected with rotavirus at least once.[2] However, with each infection, immunity develops, and subsequent infections are less severe;[3] adults are rarely affected.[4]"
Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

Jeg kan si meg delvis enig med deg. Du har rett i at rotavirus er vanligere enn novovirus. (Slik kan det gå når jeg satser på hukommelsen i stedet for å sjekke kilder). At voksne er mindre smitteutsatt har jeg ikke hørt om før. Jeg sier ikke at det nødvendigvis er feil at en viss immunitet bygges opp over tid, men tro meg - voksne kan absolutt bli smittet av slikt.

 

Når det gjelder begrepet barnesykdommer så brukes det vanligvis om meslinger, røde hunder, kusma, kikhoste, skarlagensfeber, vannkopper, den fjerde barnesykdom og den femte barnesykdom.

Lenke til kommentar

Jeg kan si meg delvis enig med deg. Du har rett i at rotavirus er vanligere enn novovirus. (Slik kan det gå når jeg satser på hukommelsen i stedet for å sjekke kilder). At voksne er mindre smitteutsatt har jeg ikke hørt om før. Jeg sier ikke at det nødvendigvis er feil at en viss immunitet bygges opp over tid, men tro meg - voksne kan absolutt bli smittet av slikt.

Rotavirus er den vanligste, så du har selvfølgelig rett i at det er en rekke andre magesykdommer som også forekommer, og norovirus er nok verstingen på det punktet. Men ifølge den informasjonen jeg har funnet, er ikke rotavirus en del av disse mer problematiske virusene med begrensede muligheter for immunitet. Jeg ville bare berolige litt med å si hva det sannsynligvis var, og hva som burde gjøres for sikkerhets skyld.

 

Når det gjelder begrepet barnesykdommer så brukes det vanligvis om meslinger, røde hunder, kusma, kikhoste, skarlagensfeber, vannkopper, den fjerde barnesykdom og den femte barnesykdom.

Jeg skjønte dette etter jeg postet det at det var et dårlig ord å bruke, og at det eneste det har til felles med dette er at det har en tendens til å ramme barn, ellers viser jo graden av intensitet gjerne et helt motsatt mønster - så ja, dårlig språk her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...