Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, det skjønner jo jeg også, men da burde de vært like tykke på hver side? Eller er jeg helt på jordet nå? :p

 

P = effekt(watt) U = spenning (volt) A = strøm (ampere)

 

Det har seg slik at om utstyret som er koblet til på 17v-siden trekker, la oss si, 5 ampere ved 17v, så sier effektloven P = U * I at effekten er 85 watt. Det vil si at det også går 85w gjennom den andre siden, men ved 230v, ikke 17v. Om du da snur på formelen for å finne ut hvor mye strøm (ampere) det går gjennom ledningen ved 230v og 85w blir det I = U/P, altså 2,7A.

 

Da ser du at du trenger mer strøm (ampere) ved lavere spenning (volt) for å få samme effekt (watt). Og tykkelsen på kabler er bestemt ved hvor mye strøm (ampere) som går igjennom. See?

Endret av Munty
Lenke til kommentar

Hva er det som gjør at programmer slutter å svare på en datamaskin?

 

Årsaken til det kan være så mye , hvis man skal gi et fornuftig svar så kommer det av at programmet gjør noe annet en det man har programermet det til.

 

Dette forstår ikke operativsystemet og programmet kan da finne på å gjøre mye rart.

Som oftest går det inn i en evig løkke som det ikke kommer seg ut av.

 

Operativsystemet mister da også kontrollen over programmet og man får ingen respons fra tastaturet , mussen eller hva man nå bruker for gi respons til programmet.

 

Hvis man vil vite årsaken til at programmet kommer i en slik situasjon så er det mange årsaker.

Som oftest kommer det av at en driver eller hardware ikke gjør det det er meningen det skal gjøre og programmet tolker responsen derfra på feil måte

Det kan også være en feil i programmet som gir slik oppførsel

Lenke til kommentar

Var drita som en ape i går, og klarte selvfølgelig å miste telefonen min.

 

Har en standard mobilforsikring fra Onecall, og finner ingen klausul der mot drita aper. Likevel sitter jeg med en magefølelse som sier at det vil påvirke utbetalingen, evt gjøre slik at jeg ikke får noen erstatning i det hele tatt.

 

Noen som har erfaring?

Lenke til kommentar

Hvorfor har vi smørmangel?

Lavkarbofolkene får skylden.

Men er det bare fordi de kjøper alt smøret, eller er det flere grunner?

Og er det kun i Norge, eller har de samme problemet i nabolandene?

Vi kunne vel importert dansk smør?

 

I følgje nyhetssendingar frå TV2 eg har sett dei siste vekene, var dette eit problem i Sverige før det skjedde i Noreg. Tine har òg varsla at dei vil importere smør (eller mjølk til smørproduksjon, hugsar ikkje) for å dekke opp for mangelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar om smør :-)

 

Bjarne:

Hvis den bare har vært mistet siden i går, hvordan kan du være sikker på at det er en forsikringssak?

Kanskje kompisen din tok vare på den, eller du la den i kjøleskapet?

Prøv å lete og tenke etter hvor den kan være.

Selv om du kanskje ikke finner den, er det lurt å kunne si at du har prøvd før du ringer dem.

 

Sperr også abbonnementet umiddelbart, i tilfelle det er en litauer som har funnet den.

Det pleier å koste tusenvis når litauere finner mistede telefoner og ringer med dem.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Takk for svar om smør :-)

 

Bjarne:

Hvis den bare har vært mistet siden i går, hvordan kan du være sikker på at det er en forsikringssak?

Kanskje kompisen din tok vare på den, eller du la den i kjøleskapet?

Prøv å lete og tenke etter hvor den kan være.

Selv om du kanskje ikke finner den, er det lurt å kunne si at du har prøvd før du ringer dem.

 

Sperr også abbonnementet umiddelbart, i tilfelle det er en litauer som har funnet den.

Det pleier å koste tusenvis når litauere finner mistede telefoner og ringer med dem.

 

Telefonen er sperret ja :)

 

Har selvfølgelig lett gjennom hele huset, og alle klærne mine. Prøvd å spore den via Samsung sine nettsider også, men uten hell.

 

Jeg føler meg ganske sikker på at den er mistet/stjålet, og at jeg ikke finner den. Jeg var møkkamann søplings i går, og husker egentlig ingen ting. Uten at jeg selv husker det bablet jeg om at jeg var blitt ranet, og at de tok telefonen.

 

Det blir uansett pur gjetning hva som har skjedd, men kan en slik historie kvalifisere til erstatning?

 

Streber alltid etter å være ærlig, men har på følelsen av at jeg ikke vil komme særlig langt med å fortelle at jeg var kanonfull, ikke husker noe som helst og mistet telefonen.

Lenke til kommentar
Hvorfor har vi smørmangel?

Lavkarbofolkene får skylden.

Men er det bare fordi de kjøper alt smøret, eller er det flere grunner?

Og er det kun i Norge, eller har de samme problemet i nabolandene?

Vi kunne vel importert dansk smør?

Lavkarbo ble gitt skylden litt for kjapt uten å sjekke fakta og den myten har rullet i media noen uker sånn at det nærmest har blitt et faktum. Det er imidlertid litt mer komplisert enn det. Smør produseres av melk og melkeproduksjonen varierer naturlig gjennom årstidene. Om høsten er det naturlig lavest. I år har det vært en svært nedbørsrik høst og det har forsterket den naturlige produksjonsnedgangen. Så ble det litt mangel og forsyningene var nesten på høyde med forbruket, helt frem til media begynte å hause opp saken. Da gikk folk litt mann av huse for å hamstre inn til julebaksten. Forbruket økte kunstig mye. Det gjorde at mangelen gikk fra liten til stor.

 

Lavkarbo er altså bare en av brikkene i puslespillet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...