Flimzes Skrevet 26. november 2011 Rapporter Del Skrevet 26. november 2011 10 kvadrat er maks 2 timer på maks varme. Kommer an på hva slags temp du skal fra og hvor varmt du ønsker det, men blir uansett maks 2 timer. Sitter på 12 kvadrat selv med 2 stykk stasjonære pc'er som pumper ut ca 800 watt. Blir ekstremt varmt her på rundt 1 time. Har du sli/crossfire som du belaster til 100% hele tiden siden du har et sånt voldsomt effektforbruk? Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 26. november 2011 Rapporter Del Skrevet 26. november 2011 10 kvadrat er maks 2 timer på maks varme. Kommer an på hva slags temp du skal fra og hvor varmt du ønsker det, men blir uansett maks 2 timer. Sitter på 12 kvadrat selv med 2 stykk stasjonære pc'er som pumper ut ca 800 watt. Blir ekstremt varmt her på rundt 1 time. Har du sli/crossfire som du belaster til 100% hele tiden siden du har et sånt voldsomt effektforbruk? Sitter som ofte med rendering, spilling og andre ting som belaster prosessor på 100% og GPU'ene på 80-90%. Det ved siden av en server pc som pumper på rundt 300 watt hele tiden så blir det varmt. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 26. november 2011 Rapporter Del Skrevet 26. november 2011 Nettopp nettopp ja, hadde tilsvarende selv, men en server som lå på rundt 100 watt, og en stasjonær pc på rundt 3-400 watt, pluss diverse forsterkere med et idle-forbruk på nesten 100 watt, tre skjermer, tv, disse nerdelekene erstatter nesten elementer om man bare har en hybel. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 26. november 2011 Rapporter Del Skrevet 26. november 2011 Heter det egentlig blodtype 0 eller blodtype O? Det siste, blodtype O. http://no.wikipedia.org/wiki/Blodtype#Blodtyper_hos_mennesker https://www.giblod.no/Modules/Page/viewPage.asp?modid=7324&level=7324 Lenke til kommentar
Munty Skrevet 26. november 2011 Rapporter Del Skrevet 26. november 2011 Nettopp nettopp ja, hadde tilsvarende selv, men en server som lå på rundt 100 watt, og en stasjonær pc på rundt 3-400 watt, pluss diverse forsterkere med et idle-forbruk på nesten 100 watt, tre skjermer, tv, disse nerdelekene erstatter nesten elementer om man bare har en hybel. 2nd that. I en periode hadde jeg PC, diverse forsterkere, 3 27" Thunderbolt Display og en 30" Cinema Display stasjonert på rommet. Jeg har brukt aircondition til november for å holde det kjølig. Lenke til kommentar
T.O.E Skrevet 26. november 2011 Rapporter Del Skrevet 26. november 2011 (endret) Hvorfor er ufullstendig forbrenning mindre miljøvennelig? Hvis du tar eksempelvis det å brenne ved. Ved består av karbon, som reagerer med oksygen når det brenner, og blir til CO2 gass. Jo mer aske/"kull" som ligger igjen i peisen per enhet, jo mer ufullstendig forbrenning har det vært sies det. Min tankegang tenker annerledes: Jo mer aske/"kull" som ligger igjen, jo mer karbon har ikke reagert med oksygen og blitt til drivhusgassen CO2, og karbonen ligger i en ufarlig form som fast stoff. Så min konklusjon er jo; jo mer ufullstendig forbrenning, jo mer miljøvennelig. Men jeg vet jo at det er feil, så hva er feil i tankegangen min? Tilleggsspørsmål: Hva er kjemiske formelen for danning av promp? Endret 26. november 2011 av T.O.E Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 26. november 2011 Rapporter Del Skrevet 26. november 2011 Ufullstendig forbrenning gir mer CO enn fullstendig forbrenning Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 26. november 2011 Rapporter Del Skrevet 26. november 2011 Alle vet om at det finnes programmerbare universale fjernkontroller som ettersigende skal støtte det meste av enheter. Noen av dem blir programmert med å taste en 4 sifrert kode. Da skall alle funksjon fungere . Min erfaring tilsier at den metoden funger ytterst dårlig . Det er alltid noen funksjoner som enten ikke støttes av fjernkontrollen eller at de ikke støttes av tvn . spørmålet mit blir hvordan kan man legge inn alle funksjonene ( med riktige signal koder) bare ved å taste inn 4 tall ? Lenke til kommentar
dotten☻ Skrevet 26. november 2011 Rapporter Del Skrevet 26. november 2011 Signalkodene ligger vel lagret på fjernkontrollen. Når du trykker inn den koden som representerer din TV så bruker den de signalkodene. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 26. november 2011 Rapporter Del Skrevet 26. november 2011 Hva er disse knallharde småbitene som man av og til finner i kjøttdeig og lignende farse? Beinrester? Lenke til kommentar
Dipol Skrevet 26. november 2011 Rapporter Del Skrevet 26. november 2011 Hvordan fungerer binærsøking? Hvordan finner man ut hvor mange sammenligninger man må gjøre i en liste med 1000 elementer ved binærsøking? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 26. november 2011 Rapporter Del Skrevet 26. november 2011 Signalkodene ligger vel lagret på fjernkontrollen. Når du trykker inn den koden som representerer din TV så bruker den de signalkodene. selv om det er veldig mange koder å holde styr på ? Lenke til kommentar
dotten☻ Skrevet 26. november 2011 Rapporter Del Skrevet 26. november 2011 ja. Gjerne les http://en.wikipedia.org/wiki/Universal_remote Som du ser så har "low-end" kontroller lagret et gitt antall "signalsett" som du spesifiserer med F.eks en 4-sifret kode. Mens "high-ends" gjerne kan programmeres med nye signalsett til enheter som ikke befinner seg lagret på kontrollen. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 26. november 2011 Rapporter Del Skrevet 26. november 2011 (endret) Elgen: Jeg har selv brukt en Ruwido universalfjernkontroll med en Philips TV. Den var delvis kompatibel, så jeg fant aldri ut hvordan man stiller kanaler. Jeg måtte sikkert trykket på en knapp som ikke fjernkontrollen hadde. I manualen for universalfjernkontrollen står alle de kjente TV-merkene sortert alfabetisk, med en eller flere koder som du kan programmere fjernkontrollen med. Hvis du har en delvis kompatibel kode, kan det hende at en av dem fungerer bedre. Min erfaring er at det fungerer aldri perfekt, fordi forskjellige TV-merker kan ha forskjellige funksjoner og menystruktur, og forutsetter originalfjernkontroll med forskjelige spesialtaster. Ruwido-fjernkontrollen har f.eks. ikke 3D-tast som min Samsung 6-serie TV har. Derfor vet jeg ikke hvordan jeg kan aktivere 3D med universalfjernkontrollen... Universalfjernkontroller som tar mer hensyn til kommende TV-modeller må programmeres med PC. Prøv f.eks. en Logitech Harmony. Den programmeres med USB-kabel fra PC med spesialprogramvare. Har en sånn selv. Den støtter tom. kabel-TVboksen min fra Altiboks. Og hvis du ikke er helt fornøyd med knappelayouten, kan den lære av din originale fjernkontroll (det er IR-mottaker i Harmony) og konfigureres på PC. EDIT: Det stemmer at billige fjernkontroller har alle kodene i seg. Dagens microchipper har minne nok til at det ikke er et problem. Men de kan ikke forbedres etter at de er produsert for å legge til nye TVer og nye funksjoner. Endret 26. november 2011 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 26. november 2011 Rapporter Del Skrevet 26. november 2011 (endret) Det stemmer at billige fjernkontroller har alle kodene i seg. Dagens microchipper har minne nok til at det ikke er et problem. Men de kan ikke forbedres etter at de er produsert for å legge til nye TVer og nye funksjoner. Det er det store problemet. ja. Gjerne les http://en.wikipedia....niversal_remote Som du ser så har "low-end" kontroller lagret et gitt antall "signalsett" som du spesifiserer med F.eks en 4-sifret kode. Mens "high-ends" gjerne kan programmeres med nye signalsett til enheter som ikke befinner seg lagret på kontrollen. jeg har selv logitech harmony så jeg vet at den kan tilpasses til 999,99 % etter mine ønsker. Spørsmålet var altså hvordan det det fungerte på de fjernkontrollen som bruket den 4 sirede koden. En lov-end modell derimot fungere aldri slik man ønsker , likevel så finnes det noen high-ends som bruker det prinsippet eller i det minste apper til telefoner som bruker dette prinsippet . Den enste informasjonen jeg har om dette er en jeg kjenner som brukere en IPad til å styre all underholdnings elektronikken . Han måtte kontakte forhandler eller produsenten for å få riktig kode til en av enhetene Spørsmålet er hvordan man klare å oppdatere dem til å støtte alle kodene som nødvendigvis må til ? Endret 26. november 2011 av den andre elgen Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 26. november 2011 Rapporter Del Skrevet 26. november 2011 (endret) Man klarer ikke å oppdatere billige fjernkontroller. Den støtter kun de enhetene som produsenten har programmert inn da fjernkontrollen ble produsert. I stedet for å skrive en ny avhandling, limer jeg inn noe som jeg skrev i tråden "Datadeler som gis bort": Universalfjernkontroll gis bort.Grunnen er at TVen jeg brukte sammen med denne er kastet. Fjernkontrollen er en ruwido 5 in 1. Den ser omtrent sånn ut: Den kobles ikke til PC, og kan heller ikke læres opp ved å holde den foran den fjernkontrollen du allerede har. I stedet har den koder for mange apparater innebygget, og du programmerer den ved hjelp av noen koder som står i manualen. For eksempen programmerte jeg den nettopp til å fungere med min Samsung-TV ved å holde nede TV-knappen til lysdioden blinker to ganger, og deretter taste koden 1277. Lysdioden blinker to ganger, og fjernkontrollen kan nå styre en Samsung-TV. Den kan styre flere apparater. TV, VCR, SAT og DVD/AUX. For å programmere den trenger du kodelista som ligger på nettet her: http://supportportal.ruwido.com/support/ruwicom_download_v2.lookup_download_topic?p_project=12&p_variant=4&p_dl_catid=100074 Bruk den nederste linken for 4-sifra koder. Hver TV-produsent kan ha mange koder, og ikke alle virker med ditt apparat. Samsung har en haug med koder, så det er bare å prøve seg frem til du har funnet en som er kompatibel. Kan sendes i posten. Den er forresten gitt bort for lenge siden. Endret 26. november 2011 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
H.A.A.R.P Skrevet 26. november 2011 Rapporter Del Skrevet 26. november 2011 Ett snedig spørsmål jeg har er hvem og hvordan hun ser ut, hun som sier Velkommen til mobilsvar fra Telenor, nummeret du prøver å ringe eksisterer ikke. (osv) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. november 2011 Rapporter Del Skrevet 26. november 2011 (endret) Hei! Har en varmovn (olje) på 1500 watt. Den har to brytere og tre stillinger jeg kan ha på: Bryter 1: 500W Bryter 2:1000W Begge bryterene samtidig: 1500W Jeg lurer på hvor mye strøm den bruker i krone og øre per time jeg har den på - og om dette er svært dyrt. Har den en termostat? I så fall må du sjekke hvor mye av tiden den er på ved de gjeldende alternativene. Ved maks effekt døgnet rundt uten termostat vil du bruke ca 35-40kr per døgn. Tilsvarende da rundt 10-15kr på laveste, og rundt 25kr på midterste styrke.Ja den har et termostat. Er voldsomt dyrt ser jeg, likevel.. Vet ikke hvor mye den er på av tiden, er tross alt bare en 10 kvadratmeters stor hybel. En normal bolig har et snittforbruk på rundt 170 kWh/m2*år. Hvis din hybel er i en normal bolig og har samme forbruk per kvadratmeter som gjennomsnittet så kan du forvente at hybelen bruker ca 4,6 kWh/døgn. Det tilsvarer ca 3,1 timer med 1500W, eller 4,6 timer med 1000W eller 9,2 timer med 500W. Termostaten din styrer tidsforbruket. Hva er strømprisen din inkludert fast avgift og nettleie? Bare gang 4,6 med det tallet så får du kostnaden. Hvis du ikke har noen anelse om strømprisen kan du bruke 0,7 kr/kWh som et grovt estimat for vektet gjennomsnittspris gjennom året. Det er ellers ganske vanlig å dele på utgiftene for fellesarealer med andre. F.eks bruker man ofte mye mer per kvadrat i kjøkken og bad enn på et soverom. Boder bruker som regel mindre enn soverom. Endret 26. november 2011 av Simen1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. november 2011 Rapporter Del Skrevet 26. november 2011 Hvorfor er ufullstendig forbrenning mindre miljøvennelig? Hvis du tar eksempelvis det å brenne ved. Ved består av karbon, som reagerer med oksygen når det brenner, og blir til CO2 gass. Jo mer aske/"kull" som ligger igjen i peisen per enhet, jo mer ufullstendig forbrenning har det vært sies det. Min tankegang tenker annerledes: Jo mer aske/"kull" som ligger igjen, jo mer karbon har ikke reagert med oksygen og blitt til drivhusgassen CO2, og karbonen ligger i en ufarlig form som fast stoff. Så min konklusjon er jo; jo mer ufullstendig forbrenning, jo mer miljøvennelig. Men jeg vet jo at det er feil, så hva er feil i tankegangen min? Aske er ikke karbon. Der er mineraler, altså en slags steinstøv. Ufullstendig forbrenning betyr CO i stedet for CO2. CO er en svært giftig gass, men den reagerer med seg selv når den avkjøles og danner C + CO2. Ikke all CO reagerer og danner C + CO2. CO har vist større klimavirkning enn CO2 og er i tillegg svært giftig for dyr og mennesker. Karbonet som skilles ut fra gassen setter seg ofte som sot inni pipa. Soten er svært brennbar og kan føre til pipebrann. Forbrenner man ufullstendig over lang tid (for lite trekk) så kan pipa bli svært brannfarlig. Man skal stille trekken sånn at det trekker godt. 2 Lenke til kommentar
hvafaen Skrevet 26. november 2011 Rapporter Del Skrevet 26. november 2011 CO er en svært giftig gass, men den reagerer med seg selv når den avkjøles og danner C + CO2. Vil man da ta opp dobbelt så mye karbon hvis man puster inn CO istede for CO2 ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå