Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Spørsmål:

Kan nødetaten ringe opp igjen hvis de har IMEI-nummeret?

Jeg er nysgjerrig fordi Breivik sin telefonsamtale med nødetaten ble brutt, og han måtte ringe opp igjen senere. Kunne nødetaten ha ring ham?

 

Hvilke muligheter har politiet til å oppspore en anonym telefonoppringning basert på IMEI?

Har de tilgang til databaser over hvem som eier telefonen, og hvilken type det er basert på IMEI?

SÅnn som jeg forstår det så er ikke IMEI nummeret "adresserbart" med det mener jeg at systemet ikke er satt opp for å kunne ta kontakt med IMEI-nummer, vi adresserer telefonnummeret.

 

hvilken metode de har for oppsporing.... hmmm....

rent plasseringsmessig så blir det vel lagret hvilken basestatsjon de ringer via, å spore eier er jeg rett og slett usikker på. Med mindre eieren har registrert IMEI nummeret i et register sentralt register på egenhånd, vet jeg rett og slett ikke om det finnes noe register som politiet har direkte tilgang på, bortsett fra der vi melder inn IMEI nummeret til stjelte telefoner da :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Nå husker jeg selvfølgelig ikke alt som stod i bruksanvisningen , men en ting er klar. den var mangelfull .

bl.a sto ingenting om hvordan man justere lyden under en samtale.

Det var noe jeg selv fant ut av .

 

Nå står det ingen ting om jeg må taste inn pinnkoden på en nokia 1680 får å foreta en nød-samtale , kun at man må slå den på og kontrollere signalstyrken og eventuelt klargjøre den først.

signalstyrke indikatoren kommer først opp på skjerme etter at pinnkoden er slått inn og godkjent.

 

Derfor er jeg slett ikke sikker på at det fungerer slik dere skriver

 

Å HJELPE MEG! Slå nå på driten, og der du blir bedt om pin-koden trykker du 112. Så ser du kanskje hva som skjer.

 

Og du bør definitivt vurdere å lese manualen din litt bedre:

 

Make and answer a call

To make a call, enter the phone number, including the

country code and area code if necessary. Press the call key

to call the number. Scroll right to increase or left to

decrease the volume of the earpiece or headset during the

phone call.

 

I tillegg til dette står det at man i noen nettverk kanskje må ha i gyldig sim-kort for å kunne ringe. Dette betyr jo ikke at man må ha sim-kort. Men at man kanskje må ha.

 

I Norge må man ikke dette.

 

Dette med sjekk av signalet kan man bare ignorere. Men det du sier at signalet ikke kommer før man har trykket pin-koden ble eg usikker på. Mener bestemt at eg kunne se dekningen på min nokia før pin-kode var slått. Kan derimot ikke dette på smart-telefonen.

 

 

og på norsk angående nødsamtaler:

Nødsamtaler

Viktig: Mobiltelefoner, inkludert denne enheten,

fungerer ved at den bruker radiosignaler, trådløse og faste

nettverk, samt brukerprogrammerte funksjoner. Derfor

garanteres ikke forbindelse under alle forhold. Du bør aldri

stole utelukkende på trådløse enheter for viktige samtaler

som medisinsk nødhjelp.

Slik ringer du nødnummeret:

1. Slå på enheten hvis den er slått av. Kontroller at du har

tilstrekkelig signalstyrke.

Enkelte nettverk kan kreve at du har satt et gyldig SIM-kort riktig inn i enheten.

2. Trykk på avslutningstasten så mange ganger som

nødvendig for å tømme displayet og klargjøre enheten

for samtaler.

3. Tast inn nødnummeret som gjelder der du befinner

deg. Nødnumre varierer fra land til land.

4. Trykk på ringetasten.

Hvis enkelte funksjoner er i bruk, kan det hende at du først

må slå av disse før du kan ringe et nødnummer. Slå opp i

denne håndboken eller rådfør deg med

tjenesteleverandøren hvis du vil ha mer informasjon.

 

Og med hensyn på Elgens leseproblemer har jeg funnet håndboken på norsk:

Link til bruksanvisningen

velg språk. "norwegian" så blir du sendt videre til en side med pdf som er en norsk versjon av håndboken til telefonen

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Med et halvt bueminutt oppløsning kan man så vidt skjeldne detaljer med 1 piksel størrelse, dersom skjermen har 3 cm store piksler på 100 meters avstand. Eller 3 millimeter på 10 meter, eller ca 1 millimeter på 3,3 meters avstand. 1 millimeters piksler tilsvarer en full HD TV som er 1920 * 1080 mm stor (= 86,7 tommer diagonal og 1,0 mm piksler). Reduserer du avstanden til 2 meter får du samme vinkeloppløsning med en full HD TV på 52 tommer (0,6mm piksler). Øker du avstanden til 10 meter får du samme vinkeloppløsning med en full HD Tv på 260 tommer (3mm piksler). Merk at dette kun gjelder skarpsynet, hvor vidt nå det enn er. Det vil si at du må flytte blikket rundt på skjermen for å klare å se de fineste detaljene flere steder.

Lenke til kommentar

Med et halvt bueminutt oppløsning kan man så vidt skjeldne detaljer med 1 piksel størrelse, dersom skjermen har 3 cm store piksler på 100 meters avstand. Eller 3 millimeter på 10 meter, eller ca 1 millimeter på 3,3 meters avstand. 1 millimeters piksler tilsvarer en full HD TV som er 1920 * 1080 mm stor (= 86,7 tommer diagonal og 1,0 mm piksler). Reduserer du avstanden til 2 meter får du samme vinkeloppløsning med en full HD TV på 52 tommer (0,6mm piksler). Øker du avstanden til 10 meter får du samme vinkeloppløsning med en full HD Tv på 260 tommer (3mm piksler). Merk at dette kun gjelder skarpsynet, hvor vidt nå det enn er. Det vil si at du må flytte blikket rundt på skjermen for å klare å se de fineste detaljene flere steder.

Så klart, men etter hvordan jeg opplever det å se på disse skjermene så tror jeg hjernen fyller ut resten av "griden" på hele skjermen. For jeg synes å se de tynne sorte strekene i sidesynet også.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg har skjønt, vil ingen kontoinformasjon bli overført til nettbutikken.

Det står det i hvert fall når jeg betaler det jeg skylder.

Det er jo fint hvis du ikke stoler 100% på dem, eller frykter at nettbutikken i fremtiden blir hacket.

 

BankID øker sikkerheten, og bør innføres over alt.

 

(med forbehold om at jeg ikke har peiling, og kan ta feil.)

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Hvorfor er vi så sensitive i skrittet?

Et rett plassert spark eller slag sender de fleste i bakken, det er jo ikke særlig praktisk...

Testiklene er svært sensitive for slag og spark, og skades de mister man alle muligheter for videre reproduksjon. Så det er fornuftig fra et evolusjonært synspunkt at de er følsomme siden man da vil beskytte dem mest mulig.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Meningen er vel at du skal få orgasme når du har sex.

Det hadde kanskje ikke vært mulig om ikke skrittet var så sensitivt.

 

Testiklene er ganske følsomme. Hvis slag i testiklene gjør veldig vont, vil menn lære å behandle dem forsiktig.

For orgasme under sex trenger man ikke følelser ved testiklene vel?

Kvinner er jo også ganske følsomme, og testiklene kunne jo med fordel vært lengre inne i kroppen.

Lenke til kommentar
Hvorfor kan ikke (de fleste) mennesker sovne på kommando? Fra evolusjonens side burde det vel vært en ganske hendig egenskap; du er ute og jakter, men ingen mammut i sikte så du legger deg ned og sover litt for å spare krefter samt minske kaloriforbruket.

Er veldig mange ting kroppen burde kunne gjøre på kommando. Hvorfor skal den f.eks. bare bygge muskler etter at du har brukt dem? Hva med å forberede deg på at du kanskje må bruke dem i framtiden? Skader jo ikke. Og hvorfor ikke forbrenne fett på kommando? Spis hva du vil, se bra ut, hold deg god og varm, halver strømregninga. Eller hva med å stoppe å gro hår når du akkurat har fått perfekt klipp hos frisøren? Eller hvorfor ikke slippe ut litt dopamin om du har en kjip mandag? Hadde sikkert blitt en hyggeligere og mer produktiv dag. Eller bli brun når du vil, samma hvor mye det snør ute.

 

Det finnes jo faktisk stoffer som kan få kroppen til å gjøre en del av dette - steroider, amfetamin, opioder, betakaroten - men disse har jo ganske store ulemper. Kanskje vi har vanskelig for å utvikle slike egenskaper fordi vi ville støte på de samme ulempene? Eller kanskje mennesker vil ha slike egenskaper en dag. Er ikke så lenge siden mennesker var mye lavere og døde som fluer av influensa ...

Lenke til kommentar

Hvorfor kan ikke (de fleste) mennesker sovne på kommando? Fra evolusjonens side burde det vel vært en ganske hendig egenskap; du er ute og jakter, men ingen mammut i sikte så du legger deg ned og sover litt for å spare krefter samt minske kaloriforbruket.

Å sove midt ute på savannen midt på dagen høres ikke ut som en god ide. Da er man svært sårbar for rovdyr. Mennesket er evolusjonært innrettet slik at de vil sove sammen i grupper på natten (at man sover i hvert sitt rom er en relativt ny oppfinnelse), fordi da er man mindre sårbar for rovdyrangrep.

Lenke til kommentar

 

Vi oppdaget et rart fenomen i sofaen i dag tidlig. Hun satt med laptopen på fanget og tok meg på armen, og mente det vibrerte. Så prøvde jeg å ta på henne, og hun vibrerte om jeg strøk hånden over henne. Tok bort pcen, og da forsvant det, hun tok under pcen, og det kom tilbake. Tok ut strømmen til pcen mens hun holdt i pcen, og da forsvant det.

 

Google-kung-fu ga meg dette:

This effect occurs very often when touching electronic devices that are connected to the power mains.

 

You can verify that it is the connect to the power mains: unplug the power adapter and all other connections to other devices connected to the power mains and try again. The effect will be gone away.

 

It can best be felt also by the person touched if you touch with one finger only and move the finger (you can feel the difference on conducting surface areas of the device also).

 

What you are feeling is inducted power mains frequency so its probably 100 Hz (if you have a 50 Hz power mains or 120 Hz if you have 60 Hz power mains).

 

You can see this inducted voltage if you hold single-endedly the tip of a oscilloscope.

 

Spørsmålet blir: Er dette farlig?

 

Bumper denne, håper jeg ikke plager noen. Hadde vært greit å få svar på. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...