Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Som sagt, det der stemmer for elektriske gitarer, og elektriske gitarer har stålstrenger. Det er hele prinsippet med en elektrisk gitar, det brukes elektromagnetisk induksjon i mikrofonene for å plukke opp vibrasjonene og gjøre det om til lydsignaler. Du kan selvfølgelig ha akustiske gitarer med nylonstrenger, som kan kobles til høyttalere også, men da er det vanligvis snakk om helt ordinære mikrofoner.

Enkelte av strengene er ikke nylon, enten er det nylonstrenger eller stålstrenger. Riktignok er det metall rundt de tre dypeste nylonstrengene (E-A-D), men det er jeg ikke sikker på om er magnetisk en gang. En vil uansett ikke kunne bruke disse "magnetmikrofonene" med nylonstrenger.

Edit: De heter også pickups, ikke magnetmikrofoner eller liknende.

Edit2: http://en.wikipedia.org/wiki/Pickup_(music_technology) Her står alt som trengs å vite om pickups og liknende.

Endret av Blodappelsin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ikke slik at enkelte av strengen er av nylon ?

Da virker da ikke disse magnet mikrofonene

Hvordan får man da overført lyden ?

På klassiske gitarer har man gjerne lyse nylonstrenger og mørke nylonstrenger som er dekket av stål. Disse blir forsterket gjennom akustisk resonans i gitaren, men av og til blir det installert en mikrofon i gitaren som kan kobles til forsterker.

El-gitarer og "nachspiel-gitarer" har stålstrenger. El-gitarer bruker magnetisk pickup og nachspiel-gitarer har gjerne mikrofon, selv om de kan lage bra lyd med kun akustikk.

Lenke til kommentar

Det er kun 112 som må funke uansett ikke de andre.

Med nylon strenger må man vel ha en mikrofon av ett slag.

Men gitarer er enten stålstrenge eller nylon ikke blanding

112 er bare til politiet.

Noen ganger trenge man ambulanse , andre ganger brannslokning

Nå vet jeg ikke hva som er det mest vanlige men slik jeg forstår det så er det stål strenger

Noen gitarer jo også akustiske gitarer som man kan koble til forsterkere.

slik jeg forstår det så må de også bruk slike stålstrenger

Lenke til kommentar

Ringer du 112 fordi du trenger ambulanse eller brannbil, håndterer de dette uten problemer.

Du blir ikke avvist bare fordi du burde ha ringt et annet av de tre nødnumrene.

Ofte sender de ut alle tre etatene til det samme åstedet.

For eksempel:

En natt jeg var ute og kjørte, oppdaget jeg en kræsjet moped i veikanten.

En ung mann hadde klart kunststykket å kjøre mopeden på en bru, skrape langt autovernet og falle utfor et stup.

Dette var en situasjon som trengte alle tre etatene.

Politiet skrev rapporter, intervjuet folk og tok bilder.

Brannfolkene hadde kraftig utstyr som tau og lykter.

Ambulansefolkene kan førstehjelp og håndterer pasienten.

Det er ikke innringeren som bestiller alle tre etatene.

Hovedredningssentralen tolker situasjonen, og bestemmer hvilke ressurser som skal rykke ut.

Som hovedregel ringer du 112 for politi, 110 for brann eller 113 for ambulanse.

Har du jernteppe, holder det å bare ringe en tilfeldig av disse, selv om det er feil.

De finner ut av det.

Du kan spare noen sekunder hvis du slår riktig nummer, men det er bedre å ringe feil enn å ikke ringe i det hele tatt.

Nødnumeret som en telefon uten SIM-kort kan ringe er 112.

Men det går greit, selv om 110 eller 113 i noen tilfeller er mer riktig.

Det viktige er at du presenterer deg, sier hvor du er, og hva det gjelder.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Når det er sagt funker det ikke alltid like sømløst.

Som når eg ble påkjørt av en bil som bussjåfør og bilen forsvant roterende ned en skråning i 70 km/t. I kaoset ringte eg "feil" og ringte 112. De presterte å sende en politibil siden farten hadde vært stor og sjåføren kanskje var skadet.....

Det hadde vært veldig gunstig med kun et nummer.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner fortsatt ikke helt hva du mener? Hvor mange pixler man trenger på en skjerm er jo åpenbart avhengig av skjermens avstand og størrelse, det er derfor langt mer presist å oppgi ting i vinkel enn i pixler som sådan.

AtW

Da syuns jeg du skal ta og lese det første jeg skrev om skjermen en gang til, og så to-tre ganger til om du fortsatt tror jeg spør om noenting som helst som har med oppløsningen om skjermen å gjøre.

Jeg skrev at jeg fint kunne skille individuelle pixler på skjermen på rimelig lang avstand, og ville derfor vite ca hvor oppløsningen midt i skarpesynet lå an, det er det jeg har prøvd å få frem hele tiden. Kan ikke se at det har vært så voldsomt uklart.

Lenke til kommentar

Finnes det i dag noen roboter/maskiner/computere som kan gjøre en eller flere av følgende ting?

(a) Sanse noe

(b) -Forstå- språk/tekst/preik

© Bruke logisk tenkning til å finne ut noe

Sprørs i hvor stor grad og hva du egentlig legger i begrepene. Datamskiner kan bruke avanserte algoritmer for å utføre forskjellige ting. Det er jo ikke nytt at man kan talestyre mobilen og PC-en til en viss grad, men du får neppe en lang og intelegent samtale med maskinen. Sansen kan også være litt bredt begrep. Det finnes instrumenter som kan måle surhet, akselerasjon, lysstyrke, lydstyrke etc. som kan jo tilsvare litt vår smakssans, syn og hørsel, men noen komplette maskiner som greier alt dette på menneskelig nivå finnes det nok ikke idag.

Lenke til kommentar

når jeg slår på min telefon spør den etter pin koden.

jeg har ikke sett at man kan gjøre noe annet før pin koden er tastet riktig

Enten har telefonen ein knapp dedikert til SOS, eller så kan du trykke 112, som om det var PIN-koden din. Då vil stjernene endre seg til 112, og du kan trykke på ringeknappen for å ringe. Dette står i manualen til telefonen din.

Grunnen til at du kun kan ringe 112 i låst tilstand er at dette er standard nødnummer i Europa (og kanskje andre delar av verda, men ikkje USA, som kjent). Eigne nødnummer til brann og medisinsk naudhjelp er spesielt for Noreg (eg skal ikkje påstå at det er unikt, men det er ikkje vanleg), difor er ikkje desse hardkoda i telefonprogramvara.

-Edit-

Separate nødnummer for ulike tenester er visst meir vanleg enn eg trudde. Hadde påstanden frå tidlegare i år, då politiet ynskte å samle alle nødtenester under eitt nummer. 112 - Wikipedia.

Endret av enixitan
Lenke til kommentar

når jeg slår på min telefon spør den etter pin koden.

jeg har ikke sett at man kan gjøre noe annet før pin koden er tastet riktig

Enten har telefonen ein knapp dedikert til SOS, eller så kan du trykke 112, som om det var PIN-koden din. Då vil stjernene endre seg til 112, og du kan trykke på ringeknappen for å ringe. Dette står i manualen til telefonen din.

Grunnen til at du kun kan ringe 112 i låst tilstand er at dette er standard nødnummer i Europa (og kanskje andre delar av verda, men ikkje USA, som kjent). Eigne nødnummer til brann og medisinsk naudhjelp er spesielt for Noreg (eg skal ikkje påstå at det er unikt, men det er ikkje vanleg), difor er ikkje desse hardkoda i telefonprogramvara.

-Edit-

Separate nødnummer for ulike tenester er visst meir vanleg enn eg trudde. Hadde påstanden frå tidlegare i år, då politiet ynskte å samle alle nødtenester under eitt nummer. 112 - Wikipedia.

Nå husker jeg selvfølgelig ikke alt som stod i bruksanvisningen , men en ting er klar. den var mangelfull .

bl.a sto ingenting om hvordan man justere lyden under en samtale.

Det var noe jeg selv fant ut av .

Nå står det ingen ting om jeg må taste inn pinnkoden på en nokia 1680 får å foreta en nød-samtale , kun at man må slå den på og kontrollere signalstyrken og eventuelt klargjøre den først.

signalstyrke indikatoren kommer først opp på skjerme etter at pinnkoden er slått inn og godkjent.

Derfor er jeg slett ikke sikker på at det fungerer slik dere skriver

Lenke til kommentar

Jeg skjønner fortsatt ikke helt hva du mener? Hvor mange pixler man trenger på en skjerm er jo åpenbart avhengig av skjermens avstand og størrelse, det er derfor langt mer presist å oppgi ting i vinkel enn i pixler som sådan.

AtW

Da syuns jeg du skal ta og lese det første jeg skrev om skjermen en gang til, og så to-tre ganger til om du fortsatt tror jeg spør om noenting som helst som har med oppløsningen om skjermen å gjøre.

Jeg skrev at jeg fint kunne skille individuelle pixler på skjermen på rimelig lang avstand, og ville derfor vite ca hvor oppløsningen midt i skarpesynet lå an, det er det jeg har prøvd å få frem hele tiden. Kan ikke se at det har vært så voldsomt uklart.

Den er som sagt ett halvt bueminutt. Det er det jeg ikke helt skjønner? Det virker som du ikke synes det gir svar på spørsmålet?

AtW

• Liker 2
Lenke til kommentar

Han er bare bresk og missbruker forumveileder stillingen sin! For en usmakelig tone!

Han har fått svar, og det er at det ikke går ann å spørre om oppløsning. Da øyet ikke kan defineres som deler i et rutenett. Synet er en sans, ikke et kamera.

Takk for det. Synes det virker snodig om det ikke er et teoretisk toppunkt i det minste. Siden varme er avhengig av atomers bevegelse burde det vel være et tidspunkt hvor alt går den veien høna sparker?

Det finnes nok ikke noe topppunkt da det hadde blitt umulig å observere det. Et teoretisk topppunkt tror jeg ville ligge på en verdi som er totalt ødleggende for verden (varmere en solas kjerne).

Endret av hvafaen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

AtW

Den er som sagt ett halvt bueminutt. Det er det jeg ikke helt skjønner? Det virker som du ikke synes det gir svar på spørsmålet?

AtW

Et halvt bueminutt gir ikke svar på hvor skarpt skarpsynet er, bare hvor stort/lite det er.

Lenke til kommentar

AtW

AtW

Et halvt bueminutt gir ikke svar på hvor skarpt skarpsynet er, bare hvor stort/lite det er.

Det er to sider av samme sak, hvor små detaljer man kan sanse er jo nettopp hvor skarpt synet er? Altså, om det er uklart, det er ikke sånn at skarpsynet vært dekker ett felt på et halvt bueminuttt, det er sånn et synet vårt kan ense detaljer på et halv bueminutt eller større, dekker det mindre enn ett halvt bueminutt, så flyter det sammen.

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå husker jeg selvfølgelig ikke alt som stod i bruksanvisningen , men en ting er klar. den var mangelfull .

bl.a sto ingenting om hvordan man justere lyden under en samtale.

Det var noe jeg selv fant ut av .

Nå står det ingen ting om jeg må taste inn pinnkoden på en nokia 1680 får å foreta en nød-samtale , kun at man må slå den på og kontrollere signalstyrken og eventuelt klargjøre den først.

signalstyrke indikatoren kommer først opp på skjerme etter at pinnkoden er slått inn og godkjent.

Derfor er jeg slett ikke sikker på at det fungerer slik dere skriver

Å HJELPE MEG! Slå nå på driten, og der du blir bedt om pin-koden trykker du 112. Så ser du kanskje hva som skjer.

Og du bør definitivt vurdere å lese manualen din litt bedre:

Make and answer a call

To make a call, enter the phone number, including the

country code and area code if necessary. Press the call key

to call the number. Scroll right to increase or left to

decrease the volume of the earpiece or headset during the

phone call.

I tillegg til dette står det at man i noen nettverk kanskje må ha i gyldig sim-kort for å kunne ringe. Dette betyr jo ikke at man må ha sim-kort. Men at man kanskje må ha.

I Norge må man ikke dette.

Dette med sjekk av signalet kan man bare ignorere. Men det du sier at signalet ikke kommer før man har trykket pin-koden ble eg usikker på. Mener bestemt at eg kunne se dekningen på min nokia før pin-kode var slått. Kan derimot ikke dette på smart-telefonen.

Endret av Jotun
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er to sider av samme sak, hvor små detaljer man kan sanse er jo nettopp hvor skarpt synet er? Altså, om det er uklart, det er ikke sånn at skarpsynet vært dekker ett felt på et halvt bueminuttt, det er sånn et synet vårt kan ense detaljer på et halv bueminutt eller større, dekker det mindre enn ett halvt bueminutt, så flyter det sammen.

AtW

Da ble det straks mye klarere, tror ikke jeg innså hvor lite et bueminutt er.

Takk!

EDIT: Om ikke hoderegningen min svikter så vil det faktisk tilsvare bare litt mer enn nevnt oppløsning på nevnt skjermstørrelse på nevnt avstand.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...