sinnaelgen Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 [...]Ca hvor mange pixler tilsvarer et bueminutt? ca 3cm på hundre meter? Bueminutt er ett vinkelmål: MOA så det kommer an på avstanden Det sier meg egentlig svert lite om hvor mange "punkter" det er hvis man skal sameligne med noe Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 [...]Ca hvor mange pixler tilsvarer et bueminutt? ca 3cm på hundre meter? Bueminutt er ett vinkelmål: MOA så det kommer an på avstanden Det var nøyaktig det jeg mente, et bueminutt sier ingenting om skarpheten. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 Uten at det sier meg noenting om hvor skarpt det er. jeg skjønner ikke helt hva du mener? Det gir jo ganske direkte "oppløsningen", og hvorvidt den 1680-skjerm på en armlengdes avstand har høyere oppløsning enn vi klarer å skille med øynene. AtW Ca hvor mange pixler tilsvarer et bueminutt? Spørs på avstanden, og størrelsen på pixlene. Men ett halvt buminutt er altså 1/120 dels grad. Om feks skjermen dekker 30 grader av synsfeltet (avhengig av størrelse og avstand på skjermen), så tilsvarer det altså 3600 pixler (i den retningen) AtW [...]Ca hvor mange pixler tilsvarer et bueminutt? ca 3cm på hundre meter? Bueminutt er ett vinkelmål: MOA så det kommer an på avstanden Det var nøyaktig det jeg mente, et bueminutt sier ingenting om skarpheten. Jeg skjønner fortsatt ikke helt hva du mener? Hvor mange pixler man trenger på en skjerm er jo åpenbart avhengig av skjermens avstand og størrelse, det er derfor langt mer presist å oppgi ting i vinkel enn i pixler som sådan. AtW 4 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 Svarene hittil har ikke gitt noe skikkelig svar og man blir bare mere forvirret. Jeg lurer på om det er noen som faktisk kan gi det svaret man er ute etter ? Problemet er at noe ser man på f,eksempel 15 meter , noe på 50 og uterlig noe på 100 meter på samme tid. Skal denne "oppløsningen" endre seg etter avstanden ? Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 (endret) Jeg har hørt at det absolutte nullpunkt er -273C, men hva er grunnen til at det ikke kan bli kaldere enn dette? Jeg synes at dette virker ganske "varmt" når du tenker på at dette ikke er "så" langt fra kulderekordene på Jorden. Den andre veien, på plussiden, er det jo helt andre forhold. PS: Finnes det et (teoretisk) aboslutt toppunkt? Endret 24. november 2011 av Patrick123 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 Svarene hittil har ikke gitt noe skikkelig svar og man blir bare mere forvirret. Jeg lurer på om det er noen som faktisk kan gi det svaret man er ute etter ? Problemet er at noe ser man på f,eksempel 15 meter , noe på 50 og uterlig noe på 100 meter på samme tid. Skal denne "oppløsningen" endre seg etter avstanden ? Man ser en viss minste vinkel uansett avstand, det minste objektet du ser vil dermed være mindre på 15 meter, enn på 100 meter. Det er jo ganske logisk. AtW Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 Svarene hittil har ikke gitt noe skikkelig svar og man blir bare mere forvirret. Jeg lurer på om det er noen som faktisk kan gi det svaret man er ute etter ? Problemet er at noe ser man på f,eksempel 15 meter , noe på 50 og uterlig noe på 100 meter på samme tid. Skal denne "oppløsningen" endre seg etter avstanden ? Man ser en viss minste vinkel uansett avstand, det minste objektet du ser vil dermed være mindre på 15 meter, enn på 100 meter. Det er jo ganske logisk. AtW sikker rett , men i ikke helt i det man er på jakt etter . hvor mange "sensor flater" er det i synsfeltet ? ( en liten omdøping av det opprinnelige spørsmålet ) Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 hvordan kan man ringe nødnummer uten simkort og hvordan får man ringt ( nødnummer ) uten pin koden når man ikke kan ta ut simkort ? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 Svarene hittil har ikke gitt noe skikkelig svar og man blir bare mere forvirret. Jeg lurer på om det er noen som faktisk kan gi det svaret man er ute etter ? Problemet er at noe ser man på f,eksempel 15 meter , noe på 50 og uterlig noe på 100 meter på samme tid. Skal denne "oppløsningen" endre seg etter avstanden ? Man ser en viss minste vinkel uansett avstand, det minste objektet du ser vil dermed være mindre på 15 meter, enn på 100 meter. Det er jo ganske logisk. AtW sikker rett , men i ikke helt i det man er på jakt etter . hvor mange "sensor flater" er det i synsfeltet ? ( en liten omdøping av det opprinnelige spørsmålet ) Det er ca 130 millioner tapper og staver tilsammen. AtW Lenke til kommentar
Blodappelsin Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 (endret) Jeg har hørt at det absolutte nullpunkt er -273C, men hva er grunnen til at det ikke kan bli kaldere enn dette? Jeg synes at dette virker ganske "varmt" når du tenker på at dette ikke er "så" langt fra kulderekordene på Jorden. Den andre veien, på plussiden, er det jo helt andre forhold. PS: Finnes det et (teoretisk) aboslutt toppunkt? Temperatur er avhengig av atomers og molekylers bevegelse. Dess mer bevegelse, dess mer energi, og dess varmere er stoffet. Mindre bevegelse vil si lavere temperatur. Ved det absolutte nullpunkt stopper all termisk bevegelse opp. Siden det ikke kan bli mindre bevegelse enn ingen bevegelse, kan det følgelig heller ikke bli kaldere enn nullpunktet. Nullpunktet er forresten -273,15 C, eller 0 Kelvin. Jeg er ikke kjent med noe toppunkt, og jeg tror ikke det finnes. Endret 24. november 2011 av Blodappelsin Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 (endret) hvordan kan man ringe nødnummer uten simkort og hvordan får man ringt ( nødnummer ) uten pin koden når man ikke kan ta ut simkort ? Hvordan? man slår nummeret og ringer... det er slik mobiltelefonene er kodet/programmert. tenkte du på noe spesifikt? Endret 24. november 2011 av stich_it Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 (endret) hvordan kan man ringe nødnummer uten simkort og hvordan får man ringt ( nødnummer ) uten pin koden når man ikke kan ta ut simkort ? Alle mobilprodusentene er lovpålagt å lage telefoner som kan ringe 112 selv om de mangler SIM-kort. Jeg antar at du spør siden Breivik ringte uten SIM-kort. Men det er enkelt. Alle mobiltelefoner kan ringe 112 uten SIM-kort. Moderne mobiltelefoner virker uten SIM-kort, så du kan surfe på wifi, høre på musikk og ta bilder. Uten SIM-kort får du ikke ringt venner, men 112 virker fremdeles. Ikke test dette, da ringer du faktisk nødsentralen, og de liker ikke falske alarmer. Bare stol på meg. Det går an å ringe 112. Gammeldagse mobiltelefoner gidder ikke engang å starte opp skikkelig før du har tastet PIN-koden. Hvis du ikke har SIM-kort, står det bare "please insert SIM". Legg da merke til at nede på skjermen står det SOS. (gjelder mobiler med taster.) Trykker du på tilhørende tast, ringer du 112. Det er det eneste som gamle telefoner lar deg gjøre uten SIM-kort. Det finnes sikkert mange variasjoner i hvordan dette er gjort. Men uansett er produsentene lovpålagt å lage telefoner som kan ringe 112 uten SIM. Legg også merke til at det går an å skrive 112 selv om tastelåsen er på (hvis mobilen har taster) Jeg leste en artikkel om Breiviks telefonsamtale. Hvis du ringer 112 uten SIM-kort, får de (selvsagt) ikke opp telefonnummeret ditt på skjermen. Men de får IMEI-nummeret til telefonen. Alle telefoner har IMEI-nummer. Det er som et unikt serienummer. Hvis du vil vite hva IMEI-nummeret ditt er, kan du ta av bakdekselet og lese under batteriet. Eventuellt tast *#06# Spørsmål: Kan nødetaten ringe opp igjen hvis de har IMEI-nummeret? Jeg er nysgjerrig fordi Breivik sin telefonsamtale med nødetaten ble brutt, og han måtte ringe opp igjen senere. Kunne nødetaten ha ring ham? Hvilke muligheter har politiet til å oppspore en anonym telefonoppringning basert på IMEI? Har de tilgang til databaser over hvem som eier telefonen, og hvilken type det er basert på IMEI? Endret 24. november 2011 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 Jeg har hørt at det absolutte nullpunkt er -273C, men hva er grunnen til at det ikke kan bli kaldere enn dette? Jeg synes at dette virker ganske "varmt" når du tenker på at dette ikke er "så" langt fra kulderekordene på Jorden. Den andre veien, på plussiden, er det jo helt andre forhold. PS: Finnes det et (teoretisk) aboslutt toppunkt? Temperatur er avhengig av atomers og molekylers bevegelse. Dess mer bevegelse, dess mer energi, og dess varmere er stoffet. Mindre bevegelse vil si lavere temperatur. Ved det absolutte nullpunkt stopper all termisk bevegelse opp. Siden det ikke kan bli mindre bevegelse enn ingen bevegelse, kan det følgelig heller ikke bli kaldere enn nullpunktet. Nullpunktet er forresten -273,15 C, eller 0 Kelvin. Jeg er ikke kjent med noe toppunkt, og jeg tror ikke det finnes. Takk for det. Synes det virker snodig om det ikke er et teoretisk toppunkt i det minste. Siden varme er avhengig av atomers bevegelse burde det vel være et tidspunkt hvor alt går den veien høna sparker? Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 Temperatur er avhengig av atomers og molekylers bevegelse. Dess mer bevegelse, dess mer energi, og dess varmere er stoffet. Mindre bevegelse vil si lavere temperatur. Ved det absolutte nullpunkt stopper all termisk bevegelse opp. Siden det ikke kan bli mindre bevegelse enn ingen bevegelse, kan det følgelig heller ikke bli kaldere enn nullpunktet. Nullpunktet er forresten -273,15 C, eller 0 Kelvin. Jeg er ikke kjent med noe toppunkt, og jeg tror ikke det finnes. Takk for det. Synes det virker snodig om det ikke er et teoretisk toppunkt i det minste. Siden varme er avhengig av atomers bevegelse burde det vel være et tidspunkt hvor alt går den veien høna sparker? Det finnes i det minste et par mulige kandidater: http://en.wikipedia.org/wiki/Absolute_hot Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 hvordan kan man ringe nødnummer uten simkort og hvordan får man ringt ( nødnummer ) uten pin koden når man ikke kan ta ut simkort ? Hvordan? man slår nummeret og ringer... det er slik mobiltelefonene er kodet/programmert. tenkte du på noe spesifikt? Ikke annet en at jeg har en nokia telefon( gave til 500 kr for noen får år siden ) og lurte på hvordan man kunne ringe nødnumrene ( ikke bare 112 ) hvis man kommer i en situasjon der man raskt må ringe et av nødnumrene uten å ta ut simkortet fordi man ikke husker pin koden . Som du sikker forstår så har jeg telefonen min avslått det meste av tiden Lenke til kommentar
Sanony Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 Hvordan blir lyden fra strengene "fraktet" til høyttalerne? Er det noen slags mikrofoner som bare oppfatter visse vibrasjoner eller noe? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 Hvordan blir lyden fra strengene "fraktet" til høyttalerne? Er det noen slags mikrofoner som bare oppfatter visse vibrasjoner eller noe? Hvilke strenger er det du snaker om her? Strenger som i gitarstrenger på en elektrisk gitar? AtW Lenke til kommentar
Blodappelsin Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 Takk for det. Synes det virker snodig om det ikke er et teoretisk toppunkt i det minste. Siden varme er avhengig av atomers bevegelse burde det vel være et tidspunkt hvor alt går den veien høna sparker? Ja, jeg er i grunn enig. Jeg ordla meg litt dårlig, det jeg egentlig mente var at vi ikke vet om noe absolutt toppunkt foreløpig, men det utelukkes ikke at det finnes. Hvordan blir lyden fra strengene "fraktet" til høyttalerne? Er det noen slags mikrofoner som bare oppfatter visse vibrasjoner eller noe? Dersom du snakker om en el-gitar, så er mikrofonene som sitter på den i realiteten magneter. Magnetene oppfatter bevegelsen til stålstrengene, hvilken tone det er, hvor sterk lyd og liknende. De sender da lyden/informasjonen videre til en forsterker/høyttaler som spiller av lyden. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 Er det ikke slik at enkelte av strengen er av nylon ? Da virker da ikke disse magnet mikrofonene Hvordan får man da overført lyden ? Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 (endret) Det er kun 112 som må funke uansett ikke de andre. Med nylon strenger må man vel ha en mikrofon av ett slag. Men gitarer er enten stålstrenge eller nylon ikke blanding Endret 24. november 2011 av stich_it Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå