Patrick123 Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Litt av samme spørsmål som ovenfor; dersom du er ute i skogen eller noe midt på svarteste natta så kan du jo enda se litt rundt deg, du er ikke helt blind. Hva ville skjedd dersom alle stjernene "skrudde" seg av? Ville absolutt alt bli 100% mørkt? Lenke til kommentar
Itek Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 (endret) Da har man månelys! Dersom måne og stjerner er slukket ville det vært svært lite lys = mørkt. Kommer jo litt an på hvor langt under horisonten solen er da! Lurer på: Hvordan demonterer man store gule heisekraner når de feks står oppå høyhus/skyskrapere? Endret 19. november 2011 av Itek Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 (endret) Okei... For det første; hvordan kan Månen slukke? Og for det andre; slukker stjernene har det nok fint lite å si hvor nært horisonten sola er. PS: Når jeg sier alle stjernene mener jeg selvfølgelig sola også. Endret 19. november 2011 av Patrick123 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 jeg har blitt forklart at lyset bruker 8 minutter fra solen til jorda.Det har jeg ikke får bekreftet. Jordas middelavstand fra sola er 149 600 000 km. Kilde: http://nineplanets.org/earth.html Lysets hastighet i vakuum er 299 792,458 km/s 149 600 000 : 299 792 = 499 sekunder Og 499 sekunder er 8 minutter og 19 sekunder. Er det bekreftelse nok, elgen? 5 Lenke til kommentar
Itek Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 (endret) Okei... For det første; hvordan kan Månen slukke? Og for det andre; slukker stjernene har det nok fint lite å si hvor nært horisonten sola er. PS: Når jeg sier alle stjernene mener jeg selvfølgelig sola også. Ok, var litt usikker.. Men da er det jo ingen lyskilder overhodet (sett bort fra menneskeskapt eller dypvannsfisker ol. som lager sitt eget) Da blir det 100% mørkt. Men med et IR UV IR kamera er det fremdeles mulig å "se" Endret 19. november 2011 av Itek Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 For det første; hvordan kan Månen slukke? Månen slukker ca 8 minutter etter at sola slukker, altså ca samtidig som sola slukker sett fra Jorda hvis det er nymåne, ca 1 sekund senere hvis det er halvmåne og ca 2 sekunder senere hvis det er fullmåne. Avstanden mellom Jorda og månen er nemlig ca 1 lyssekund. Den eneste grunnen til at månen lyser er at den blir belyst av sola. Så når sola slukker, da slukker også månen. Lysintensiteten fra fra fullmånen er omtrent som når sola lyser på en grå betongvegg, alt månelyset er reflekslys. Og lysintensiteten ved halvmåne er ca 1/8 av lysintensiteten ved fullmåne. Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Ja, det var liksom det som var hele poenget mitt. Månen slukker ikke! Dersom du skrur av en lampe så slukker ikke veggen dine bare fordi den blir opplyst. PS. Mener ikke å høres frekk ut Lenke til kommentar
Itek Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Bare sånn for å være sikker, varmestråling er UV og ikke IR, right? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Bare sånn for å være sikker, varmestråling er UV og ikke IR, right? Varmestråling er IR. Lenke til kommentar
Itek Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Ok, da rettet jeg posten min feil . Da er altså blått lys mer energirikt enn rødt, dette gir mening.. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 (endret) jeg har blitt forklart at lyset bruker 8 minutter fra solen til jorda.Det har jeg ikke får bekreftet. Jordas middelavstand fra sola er 149 600 000 km. Kilde: http://nineplanets.org/earth.html Lysets hastighet i vakuum er 299 792,458 km/s 149 600 000 : 299 792 = 499 sekunder Og 499 sekunder er 8 minutter og 19 sekunder. Er det bekreftelse nok, elgen? helt klar , ja . ( jeg tregete bekreftelsen for ikke noen av dere skulle protestere ) Endret 19. november 2011 av den andre elgen Lenke til kommentar
Nakmus Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Litt av samme spørsmål som ovenfor; dersom du er ute i skogen eller noe midt på svarteste natta så kan du jo enda se litt rundt deg, du er ikke helt blind. Hva ville skjedd dersom alle stjernene "skrudde" seg av? Ville absolutt alt bli 100% mørkt? Det du ser er bare lys som reflekteres fra gjenstander og inn på netthinnen din i øyet. Uten noe lys, vil du da ikke oppfatte noe, og alt er helt mørkt ja. Grunnet til at man kan se litt om natten, er stavene på netthinnen er veldig lysfølsomme og dermed krever mindre lys for å fungere, men - med kun staver som oppfatter lys, vil du ikke kunne se farger, og alt blir veldig grått. Lenke til kommentar
spamex Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Jeg lurer på hvorfor universet er mørkt? Det jeg tror er at det er ingenting som reflekterer lys, er dette riktig? Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Jeg lurer på hvorfor universet er mørkt? Det jeg tror er at det er ingenting som reflekterer lys, er dette riktig? Det kommer an på nøyaktig hva du mener med spørsmålet ditt, men ved å lese litt om Olbers paradoks vil du antakelig få et svar. Lenke til kommentar
spamex Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Jeg lurer på hvorfor universet er mørkt? Det jeg tror er at det er ingenting som reflekterer lys, er dette riktig? Det kommer an på nøyaktig hva du mener med spørsmålet ditt, men ved å lese litt om Olbers paradoks vil du antakelig få et svar. Vis man ser opp på himmelen er jo alt svart utenom stjernene og vis man ser bilder fra verdensrommet så er det meste svart. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Nå er jo verdensrommet i utgangspunktet mørkt fordi det ikke er moen kilder som gir nok lys. Det lyset man får er jo fra stjerner som stjerner eller andre objekter brenner . f.eks er solen en slik stjerne. Lenke til kommentar
spamex Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Ok, så verdensrommet er mørkt fordi det ikke er lyskilder nok. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Ok, så verdensrommet er mørkt fordi det ikke er lyskilder nok. Akkurat . Men husk at det jeg skrev var veldig forenklet forklart Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Grunnen til at ikke himmelen er hvit av lys er vel størrelsen det er snakk om. Se for deg et sterinslys i en stue; du vil nok kunne lyse opp hele stua til en viss grad. Dersom du setter et stearinlys 20 mil unna vil du ikke kunne se det. Du kan vel kanskje måle lys, men ikke merke det. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Jeg lurer på hvorfor universet er mørkt? Det jeg tror er at det er ingenting som reflekterer lys, er dette riktig? Det er ett godt spørsmål, det kalles Olbers paradoks, her er en relativt grundig forklaring av det: http://math.ucr.edu/home/baez/physics/Relativity/GR/olbers.html At det er for få stjerner er som du ser ikke en helt korrekt forklaring. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå