Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da har man månelys! Dersom måne og stjerner er slukket ville det vært svært lite lys = mørkt. Kommer jo litt an på hvor langt under horisonten solen er da!

Lurer på:

Hvordan demonterer man store gule heisekraner når de feks står oppå høyhus/skyskrapere?

Endret av Itek
Lenke til kommentar

Okei...

For det første; hvordan kan Månen slukke? Og for det andre; slukker stjernene har det nok fint lite å si hvor nært horisonten sola er.

PS: Når jeg sier alle stjernene mener jeg selvfølgelig sola også.

Ok, var litt usikker..

Men da er det jo ingen lyskilder overhodet (sett bort fra menneskeskapt eller dypvannsfisker ol. som lager sitt eget)

Da blir det 100% mørkt. Men med et IR UV IR kamera er det fremdeles mulig å "se"

Endret av Itek
Lenke til kommentar
For det første; hvordan kan Månen slukke?

Månen slukker ca 8 minutter etter at sola slukker, altså ca samtidig som sola slukker sett fra Jorda hvis det er nymåne, ca 1 sekund senere hvis det er halvmåne og ca 2 sekunder senere hvis det er fullmåne. Avstanden mellom Jorda og månen er nemlig ca 1 lyssekund.

Den eneste grunnen til at månen lyser er at den blir belyst av sola. Så når sola slukker, da slukker også månen. Lysintensiteten fra fra fullmånen er omtrent som når sola lyser på en grå betongvegg, alt månelyset er reflekslys. Og lysintensiteten ved halvmåne er ca 1/8 av lysintensiteten ved fullmåne.

Lenke til kommentar
jeg har blitt forklart at lyset bruker 8 minutter fra solen til jorda.

Det har jeg ikke får bekreftet.

Jordas middelavstand fra sola er 149 600 000 km.

Kilde: http://nineplanets.org/earth.html

Lysets hastighet i vakuum er 299 792,458 km/s

149 600 000 : 299 792 = 499 sekunder

Og 499 sekunder er 8 minutter og 19 sekunder.

Er det bekreftelse nok, elgen? :)

helt klar , ja .

( jeg tregete bekreftelsen for ikke noen av dere skulle protestere )

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Litt av samme spørsmål som ovenfor; dersom du er ute i skogen eller noe midt på svarteste natta så kan du jo enda se litt rundt deg, du er ikke helt blind.

Hva ville skjedd dersom alle stjernene "skrudde" seg av? Ville absolutt alt bli 100% mørkt?

Det du ser er bare lys som reflekteres fra gjenstander og inn på netthinnen din i øyet. Uten noe lys, vil du da ikke oppfatte noe, og alt er helt mørkt ja. Grunnet til at man kan se litt om natten, er stavene på netthinnen er veldig lysfølsomme og dermed krever mindre lys for å fungere, men - med kun staver som oppfatter lys, vil du ikke kunne se farger, og alt blir veldig grått.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvorfor universet er mørkt?

Det jeg tror er at det er ingenting som reflekterer lys, er dette riktig?

Det kommer an på nøyaktig hva du mener med spørsmålet ditt, men ved å lese litt om Olbers paradoks vil du antakelig få et svar.

Vis man ser opp på himmelen er jo alt svart utenom stjernene og vis man ser bilder fra verdensrommet så er det meste svart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...