Mannen med ljåen Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 Tror ikke alle verdens verdier kan verdsettes. Prisene ville jo stige om ressursene virkelig ble mangelvare. Mange ting er uunnværlige. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 la meg se : hvor mye er slottet verdt ? hvor mye er Nidarosdomen verdt ? hvor mye er bygningen verdt ? Lenke til kommentar
soulless Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 Å sette en markedsverdi er egentlig så enkelt som å estimere hva noen på et gitt tidspunk er villig til å betale for det. En teknisk verdi er mer relatert til hvor mye det ville kostet å reprodusere det. I Nidarosdomens tilfelle er det kanskje mer relevant å sette en teknisk verdi, mens et vanlig hjem/hus kanskje er mer relevant å markedsvurdere. Lenke til kommentar
Überadri Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Har inntrykk av det var flere strømbrudd før, stemmer det? Finnes det noe statistikk over strømbrudd i Norge/Oslo? http://www.nve.no/avbruddsstatistikk Takk Litt av en pdf-jungel jeg ble servert der, men konkluderte med at det ihvertfall ikke har vært noen drastisk endring siden 1996 (det var vist ingen som tenkte på å føre statistikk over strømbrudd tidligere). Bortsett fra at «mengda ikkje-levert energi (ILE)» (hva nå enn det betyr i praksis) har sunket fra 0.35 promille til 0.10 promille. Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Står jo ganske rett frem der? Mengda ikkje-levert energi (ILE), det vil seie den mengda energi som hadde vore levert til sluttbrukarane dersom avbrotet ikkje hadde inntreffe Lenke til kommentar
Slettet--- Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Noen som veit om ett virus som ikke er altfor farlig, det er smittsomt, du trenger antibiotika for og kurere det og man blir ganske dårlig men ikke livstruende? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Noen som veit om ett virus som ikke er altfor farlig, det er smittsomt, du trenger antibiotika for og kurere det og man blir ganske dårlig men ikke livstruende? Antibiotika kurer ikke virus. AtW 2 Lenke til kommentar
Überadri Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Står jo ganske rett frem der? Mengda ikkje-levert energi (ILE), det vil seie den mengda energi som hadde vore levert til sluttbrukarane dersom avbrotet ikkje hadde inntreffe Bare lurer på hvordan man kan måle ikke-levert strøm. Den er jo ikke levert! Men det er kasnkje gjennomsnittsforbruket før strømbruddet ganget med nedetiden? Et slags mål for hvor mye penger leverandøren tapte på potensielt strømsalg i nedetiden? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Står jo ganske rett frem der? Mengda ikkje-levert energi (ILE), det vil seie den mengda energi som hadde vore levert til sluttbrukarane dersom avbrotet ikkje hadde inntreffe Bare lurer på hvordan man kan måle ikke-levert strøm. Den er jo ikke levert! Men det er kasnkje gjennomsnittsforbruket før strømbruddet ganget med nedetiden? Et slags mål for hvor mye penger leverandøren tapte på potensielt strømsalg i nedetiden? Det er vel som du sier, basert på tidligere forbruk. Og leverandøren taper ganske så mye mer enn potensielt strømsalg, de må betaler "bøter" for skaden det er å ikke ha strøm, er vel på 20 30 kr på kwH tror jeg, opptil 100 kr per kwH for spesielle virksomheter. AtW Lenke til kommentar
Slettet--- Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 (endret) Noen som veit om ett virus som ikke er altfor farlig, det er smittsomt, du trenger antibiotika for og kurere det og man blir ganske dårlig men ikke livstruende? Antibiotika kurer ikke virus. AtW okei, hva trenger man antibiotika for å kurere og det er ganske smittsomt men ikke altfor farlig? Endret 17. november 2011 av R3pulsive Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 (endret) http://en.wikipedia.org/wiki/Chlamydia_infection (Linken inneholder bilder som kan skade matlysten.) Chlamydia er seksuellt overførbar og lett å kurere med antibiotika. Hvis du er mer interessert i sykdommer som kan ta liv, og som smitter lettere: http://no.wikipedia.org/wiki/Tuberkulose Tuberkolose har drept mange, men kan nå kureres. Endret 17. november 2011 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 (endret) I tegneserier er det alltid en tabell med en graf på fotenden av sykesenga. Eksempel: Hva viser grafen? Kroppstemperatur? Hvor og når har dette blitt brukt i virkeligheten? Gjør man det fremdeles i enkelte avdelinger på sykehuset? Har aldri sett en sånn graf i virkeligheten, og desuten har legene taushetsplikt, så en graf som forteller noe om pasientens helse burde være en privatsak, ikke et oppslag som alle besøkende kan se... Endret 17. november 2011 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Er det ikke vanligvis en papirbrett med navn og sykdom ellerno? Mener å ha lest eller sett det en plass. Lenke til kommentar
Error Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 I et massespektrometer kan man blant annet finne ut massene til forskjellige isotoper. Jeg vet mer eller mindre hva som skjer "inne i" spektrometeret, men hvordan måles egentlig antall ioner helt i slutten av prosessen? Altså etter at atomene har blitt ionisert og "deflected". Hvordan fungerer detektoren? Lenke til kommentar
T.O.E Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 (endret) I et massespektrometer kan man blant annet finne ut massene til forskjellige isotoper. Jeg vet mer eller mindre hva som skjer "inne i" spektrometeret, men hvordan måles egentlig antall ioner helt i slutten av prosessen? Altså etter at atomene har blitt ionisert og "deflected". Hvordan fungerer detektoren? Min hukommelse husker som så: Man vet massen på iotopene, og man vet styrken på magnetismen som bøyer banene til isotopene, så ut fra det så er det et forhold mellom hvor tungt isotopen er, og hvor mye banen "bøyes". Detektoren er kun et måleapparat som registrerer hvor isotopen treffer. Det har seg da slik at de vet hvor mye et element med den grunnleggende relative atomære massen vil bøyes, og utfra om det bøyes mindre eller mer, så finner du ut om det er flere eller færre nøytroner. Og ved å se hvor mye banen bøyes, så finner de ut hvor mange flere/færre nøytroner det er i isotopen. Massen på et nøytron er universelt og gitt på forhånd. Spørsmålet ditt om hvordan man måler antall ioner skjønner jeg ikke helt hva du vil med da. Mitt spørsmål: som er noe helt annet forøvrig: Hva definerer mann og kvinne? Hvor mye kjønnsdefinerende kan man fjerne fra en kropp før man mister sin betegnelse som mann/kvinne? Endret 17. november 2011 av T.O.E Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 (endret) Det enkleste kanskje er en DNA-test der man kan sjekke om personen har XX-kromosom (kvinne) eller XY-kromosom (mann). Men det finnes sjeldne eksempler på folk som har andre kombinasjoner. Mener å ha hørt om en person med XXY eller noe slikt. Det er også folk som bytter kjønn med hormonterapi og/eller kirurgi. Om personen bare har en "ødelagt" kropp, eller om vedkommede virkelig har byttet kjønn blir vel et definisjonsspørsmål. Google gav meg litt info om det juridiske hos LLH: http://www.llh.no/nor/hva_gjor_vi/dine_rettigheter/transpersoner/endring_av_juridisk_kjonn/ Endret 17. november 2011 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Skribenten_ Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 Hvorfor er det sånn at gamle film og filmklipp i sort hvitt, der ser vi at hele filmen går raskere en virkeligheten. samt at stemmen har en pipetone. Det virker som de har spolt filmen fremover littegranne. Men det jeg lurer på..de greide jo å finne opp teknologien.. men da burde det jo ha vært en enkel sak å få spolern ellern maskinen som ruller filmen til å bare gå litt saktere.. så kanskje lyden og hastigheten hadde stemt. Og vi snakker ikke mye saktere.. men bare bittelitt. Hvorfor var det så vannskelig å gjøre? Lenke til kommentar
Kea Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 (endret) Hvorfor er det av og til sånn at produkter fra forskjellige merker ikke har samme volum selv om pakken sier de inneholder like mye? For å ta et eksempel: Produkt A (fabrikant Y) veier mer enn produkt B (fabrikant X) på vektskåla selv om begge pakkene inneholder 175g. Dette har jeg selv opplevd, men husker ikke hvilke produkter og hvilke merker det var. Hvorfor er det sånn? Endret 18. november 2011 av Therawyn Lenke til kommentar
Munty Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 Hvorfor er det sånn at gamle film og filmklipp i sort hvitt, der ser vi at hele filmen går raskere en virkeligheten. samt at stemmen har en pipetone. Det virker som de har spolt filmen fremover littegranne. Men det jeg lurer på..de greide jo å finne opp teknologien.. men da burde det jo ha vært en enkel sak å få spolern ellern maskinen som ruller filmen til å bare gå litt saktere.. så kanskje lyden og hastigheten hadde stemt. Og vi snakker ikke mye saktere.. men bare bittelitt. Hvorfor var det så vannskelig å gjøre? Jeg har ikke fasiten på dette, men jeg kan tenke meg at det er følgende. Før i tiden var kamerateknologien drastisk dårligere. Kameraene greide ikke å filme med like mange bilder i sekundet som det vi kan i dag. Si at et gammelt kamera filmet i 15fps, men når man skal spille av filmen må den spilles av i 24fps for at det skal se sammenhengende og rent ut. Når man spiller av med høyere bildehastighet enn det originalfilmen er på går filmen kjappere enn "virkeligheten". Lenke til kommentar
TMB Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10031668 Noen som vet navnet på avisen/hvor klippet kan ses? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå