Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om man er forkjølet og har feber, blir man da fortere frisk om man lar være å ta febernedsettende tabletter?

I hovedsak, ja.

Feberen er en forsvarsmekanisme, tar du febernedsettende ødelegger du denne og forhindrer kroppen i å fikse seg selv.

 

Men, når temperaturen nærmer seg 40 grader er det på tide å tenke på å ta febernedsettende, for da kan kroppen selv ta skade av det.

Lenke til kommentar

I hovedsak, ja.

Feberen er en forsvarsmekanisme, tar du febernedsettende ødelegger du denne og forhindrer kroppen i å fikse seg selv.

 

Men, når temperaturen nærmer seg 40 grader er det på tide å tenke på å ta febernedsettende, for da kan kroppen selv ta skade av det.

Siden dette er et veldig logisk svar på et potensielt mer komplisert spørsmål enn man skulle trodd, er det greit å oppgi kilder, og jeg har funnet noen. Febernedsettende medisin kan føre til forsinket bedring, men det er moralsk riktig å bruke medisinen om feberen fører til ubehag, noe som kan skje lenge før 40 grader. Det er dog en forskjell mellom moralsk bruk og tankeløst bruk. (1, 2.)

 

Faren ved for høy feber er hjerneskade, da hjernen blir kokt som et egg (true story), dette skjer ved 42 grader. (Link)

Endret av Kakofoni
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke så veldig aktiv på forumet, men lurer på to ting:

Hva skjer med "waits for alice" i nicket? Ser mange som har det! :p

Hvorfor har OT-baren bare 5 sider?

Det er en hyllest til tom waits for alice, en tidligere administrator/forumbestefar som pensjonerte seg.

 

Som standard vises bare tråder fra de siste 30 dager, det finnes veldig mange flere sider enn det.

I realiteten har den 761 sider.

Lenke til kommentar

Hvilket OS kjører militæret?

 

Windows, Mac eller Linux?

 

Tror dere det finnes OS som er helt propreitære og som allmenheten aldri har sett før?

 

Altså, de små PC'ene de registrer deg på osv.. kjører helt sikkert windows. Men vet iallefall at de har kjøpt opp custom OS før, i hvor stor grad de brukes vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Hvilket OS kjører militæret?

 

Windows, Mac eller Linux?

 

Tror dere det finnes OS som er helt propreitære og som allmenheten aldri har sett før?

Jeg vil tippe at General Sunde sitter foran en Windows 7-maskin når han leser e-post hver dag ;)

 

Jeg tviler heller ikke et sekund på at det finnes 100% proprietære OS for bruk der man ønsker å være mer trygg for hackerangrep.

Lenke til kommentar

Hvilket OS kjører militæret?

 

Windows, Mac eller Linux?

 

Tror dere det finnes OS som er helt propreitære og som allmenheten aldri har sett før?

 

Altså, de små PC'ene de registrer deg på osv.. kjører helt sikkert windows. Men vet iallefall at de har kjøpt opp custom OS før, i hvor stor grad de brukes vet jeg ikke.

Standardprogramvare som Windows XP og Outlook mail blir brukt mye til dagligdagse oppgaver som ikke behandler særlig sensitiv informasjon. Utenom det tipper jeg det fortsatt er for det meste Windows som blir brukt, men kanskje spesialutviklet programvare og OS til spesiell bruk.

Lenke til kommentar

Hvilket OS kjører militæret?

 

Windows, Mac eller Linux?

 

Tror dere det finnes OS som er helt propreitære og som allmenheten aldri har sett før?

I hovedsak Windows ja, med enkelte innslag av Linux og unix på serverene.

Mac er ikke brukt i det hele tatt på noen av hoved-nettene, men skal ikke se bort ifra at enkelte har det på lokale nett.

Det er stort sett helt standard ting som blir kjørt, vanlig office og en drøss standard programmer du finner i vanlige bedrifter og hos privatpersoner.

 

Spesial-lagde OS brukes, så vidt jeg vet, i svært liten grad.

Antagelig bare i våpensystemer og slike spesielle ting.

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

Hvilket OS kjører militæret?

 

Windows, Mac eller Linux?

 

Tror dere det finnes OS som er helt propreitære og som allmenheten aldri har sett før?

I hovedsak Windows ja, med enkelte innslag av Linux og unix på serverene.

Mac er ikke brukt i det hele tatt på noen av hoved-nettene, men skal ikke se bort ifra at enkelte har det på lokale nett.

Det var mac på vellferden/utenfor kiosken på haakonsværn ihvertfall.

 

Det er nok ikke i OS'et man legger sikkerheten, det er heller i nettværket.

 

Ellers så hørte jeg noe om at noen menige jeg kjennte hvisstnok brukte et DOS programm for å teste noen missiler. Altså et helt vanlig (men gammelt antakelig pga at missilene var gammle) opperativsystem. Hvorfor skal man bruke et spesial opperativsystem? Vi har i dag kryptering som ingen datamaskiner kan knekke selv om de jobber med det i masser av år sammenhengende. Og dessuten er det vel sikkert noe hardware lås på ekstra farlige våpensystemer som låser systemet hvis feil innloggingskode trykkes for mange ganger. Og selvsagt anti tampering teknologi som "brenner av" ROM chipen, el i våpensystemet hvis man prøver å "fikle" med det.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Velferden utenfor Haakonsvern er ett lokalt nett, der kan det lokale IT-folk gjøre akkurat hva de vil.

Alle verlferds-nett er lokale nett.

 

Sikkerheten ligger både i OS, nettverket og ett par andre steder :)

Systemet er ikke sterkere enn det svakeste leddet.

 

edit: ang våpensystemene som muligens kjører gammelt DOS-program, så hvorfor endre noe som fungerer?

Tipper de har testet det grundig og er sikker på at det aldri tryner, om man f.eks skulle kjørt Windows 7 er det ingen garanti for at det fungerer 100% av tiden.

"If it aint broke, dont fix it!"

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...