Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

finnes det homofile voldtektsmenn (som voldtar menn)?

Ja.

Jeg leste et sted om en undersøkelse som viste at det var flere menn som ble voldtatt i fengsel i USA enn kvinner som ble voldtatt i USA. Men disse fengselsvoldtektene (eller voldtekt av menn i det heletattt) blir selvsagt ikke tatt med i feministenes voldtektsstatistikker (som forrøverig er ren løgn og et makkværk fra ende til annen da de anntar noen enorme "mørketall" mye større enn antall annmeldelser og anntar at ingen lyver om overgrep og har noe veldig merkelige definisjoner av hva et overgrep er)

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I scince fiction seieren Star Treek benytter man seg av et fremdriftssystem som gjør at man kan reise ufattelig fort.

Det er nevnt lit om det i wikipedia men jeg forstår ikke så mye av det som står der .

 

i følge serien så er det romme som forflytter seg ri stedet for romskipet.

i følge Star Treek voyeger serien så er warp 10 de samme som uendelig hastighet og man kan være på alle steder samtidig.

Men i i slutten av star trekk The next generation blir det nevnt at romskipene kan kjøre helt opp i Warp 13.

 

Er det noen som har en rimelig forklaring på for fort warp 1 ,warp2 ,warp3 o.s.v egentlig er ?

 

Det kan godt hende at jeg har spurt om det før , men som dere vet så er det ganske vanskelig å finne tilbake til ting her på forumet

Lenke til kommentar

http://en.memory-alpha.org/wiki/Warp_factor

 

Der står det en del om det i alle fall. Det er en tabell som viser gjennomsnittsfart for div. warp factors, f.eks. er warp 5 lik 500 c. Om du ser på avsnittet som heter Warp ten and above, så står det litt om det der. Det raskeste som er nevnt er warp 36.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Warptable.gif

 

Her er det også en graf. Det ser ut til at warp skalaen har endret seg, kanskje det er forklaringen. Det står nevnt flere steder at warp 10 er maks, og tilsvarer uendelig hastighet, men det står også at hastigheter over det har blitt oppnådd. Det spekuleres i om tidsreiser skjer da, eller andre fenomener. Jeg kan ikke så mye om Star Trek eller warp drives, men kanskje det hjelper deg litt på vei i alle fall. Det er sikkert noen som kan mer enn meg her.

 

Edit: Etter å ha lest det en gang til, så ser det ut til at i 2200-tallets warpteori så gikk det fint med hastigheter over warp 10. Det var ekstremt raskt, men ikke uendelig. På 2300-tallet ble det introdusert en ny skala, og warp 10 var der maks, og det tilsvarer uendelig hastighet. Tror jeg i alle fall.

 

Edit2: På 2200-tallet var dette formelen for warp speeds: v = w^3c, hvor w er warp factor.

Her ser man at 1 w tilsvarer 1 c.

På 2300-tallet ble det endret til v = v = w^(10 / 3)c, mens i intervallet fra w = 9 til w = 10 så økes eksponenten til uendelig, og dermed får man uendelig hastighet. Det er dette som vises i grafen over. Det står mer om dette i wiki-artikkelen.

Endret av Blodappelsin
Lenke til kommentar

Jeg skrev at w er warp factor. c er lysfarten, ja. c er en konstant som går igjen mye i fysikk, spesielt relativitetsteori. v er hastigheten til skipet.

 

Om vi tar utgangspunkt i v = w10/3*c, så er det bare å sette inn for hvilken warp faktor man vil ha. c er allerede kjent. Denne gjelder etter hva jeg kan skjønne fra w = 1 og opp til w = 9. Når w har verdier mellom 9 og 10, øker eksponenten til uendelig, og er dermed ikke beskrevet av denne likningen.

 

Vil du ha warp factor 4, setter du bare 4 inn i likningen.

 

v = 410/3*c = 101,6*c, altså nesten 102 ganger lysfarten. Dette er Star Trek: TNG, på 2300-tallet.

 

Med forbehold om feil, jeg er som sagt ikke helt stødig i Star Trek fakta.

 

Edit: Et lite tips, elgen. Dersom du ser c i en formel fra fysikken, er det nesten garantert lyshastigheten, da c er symbolet for lyshastigheten.

Endret av Blodappelsin
Lenke til kommentar

Forresten, for alle interesserte, så har Neil deGrasse Tyson en "spør meg om hva som helst"-tråd på reddit nå. Mange interessant spørsmål og svar. Han er en kjent astrofysiker, som snart er progamleder for oppfølgeren til Carl Sagans "Cosmos".

 

http://www.reddit.co...asse_tyson_ama/

 

Når sendes programmet ?

 

Discovery sender flere programmer om spørsmål man lurer på:

Norgan Freeman : livets gåter

og

Curiosity som er ny serie.

Lenke til kommentar
Når man ser opp mot melkeveien på himmelen med det blotte øyet, er det det store antallet stjerner inn mot sentrum som gjør at du ser den hvite stripa på himmelen, eller er det bare mest gasskyer som reflekteres?

Det er faktisk verken eller.

 

Det hvite lyssvake båndet over nattehimmelen består av lyset fra millionvis av stjerner, den første som så disse som enkeltstjerner var Galileo Galilei, etter at han hadde laget teleskopet sitt.

 

Galaksens kjerne er usynlig fra Jorda i det elektromagnetiske frekvensområdet som kalles synlig lys. Alle de stjernene vi ser med det blotte øyet på stjernehimmelen og inkludert den delen av Melkeveien som er synlig fra Jorda tilhører den ene av spiralgalaksens armer. Solsystemet ligger i utkanten av denne arma, og det lyseste området på den delen av Melkeveien vi ser er rett og slett kjernen i den samme spralarma solsystemet er en del av.

 

Kartleggingen av resten av galaksen og galaksens sentrum skjer i andre typer elektromagnetisk stråling (andre frekvensområder), som f.eks radio- og røntgenstråling, som "ser" gjennom det interstellare støvet som skjuler galaksens sentrum i området for synlig lys. Dessuten sammenligner man selvsagt med andre spiralgalakser for å tolke hva man ser, for vi ser jo galaksen omtrent fra galaksens ekvatorplan.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Milky_Way

Endret av SeaLion
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forresten, for alle interesserte, så har Neil deGrasse Tyson en "spør meg om hva som helst"-tråd på reddit nå. Mange interessant spørsmål og svar. Han er en kjent astrofysiker, som snart er progamleder for oppfølgeren til Carl Sagans "Cosmos".

 

http://www.reddit.co...asse_tyson_ama/

 

Når sendes programmet ?

 

Discovery sender flere programmer om spørsmål man lurer på:

Norgan Freeman : livets gåter

og

Curiosity som er ny serie.

 

" Spring 2012. On FOX network. Likely primetime. UK will likely follow shortly thereafter."

Det sier Tyson selv i alle fall. Når/om det kommer på norsk tv vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...