SeaLion Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 Nå er det jo relativt utbredt kunnskap at Jesus faktisk ikke ble født i år null (...) Og det faktum at det ikke finnes noe "år null" i den tidsregningen vi bruker. År 1 f.Kr ble etterfulgt av år 1 (e.Kr). Det var slik tidsregningen ble definert i Roma i året 526 (innført i Italia i år 528), ca et halvt tusen år før begrepet "null" ble kjent i Europa. 1 Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 (endret) Nå er det jo relativt utbredt kunnskap at Jesus faktisk ikke ble født i år null (...) Og det faktum at det ikke finnes noe "år null" i den tidsregningen vi bruker. År 1 f.Kr ble etterfulgt av år 1 (e.Kr). Det var slik tidsregningen ble definert i Roma i året 526 (innført i Italia i år 528), ca et halvt tusen år før begrepet "null" ble kjent i Europa. Jeg refererte mer til det at når man tar utgangspunkt i historiske fakta rundt Jesu liv, kommer man frem til en fødselsdato på rundt år 6-4 før Kristus. Hvilket år er vi egentlig i, sett bort fra religion å sånt? 4,5??.??? Det er ca 4,75 milliarder år siden universets begynnelse, starten på Det store smellet. Men nå er det litt upraktisk å bruke det som utgangspunkt for en tidsregning, og estimatet er da heller ikke presist nok til at man kan regne i enkeltår ut fra det. Endret 12. november 2011 av A-Jay Lenke til kommentar
Blodappelsin Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 Hvilket år er vi egentlig i, sett bort fra religion å sånt? 4,5??.??? Det finnes ingen "riktig", allmenngyldig tidsregning. Det er helt opp til oss selv hva vi definerer som år null. Nå er det jo relativt utbredt kunnskap at Jesus faktisk ikke ble født i år null, så nå har man begynt å kalle vår tidsregning for "før/etter vanlig tidsregning" istedenfor før/etter Kristus. Den mest utbredte, ikke-religiøse tidsregning jeg vet om (utenom den jeg nevnte nettopp) er "UNIX time". Når datamaskiner skal regne tid tar de nemlig ofte utgangspunkt i "UNIX epoch", som er 1. januar 1970. Ifølge denne tidsregningen er vi i år 41 nå. Apropos UNIX-time, når det er hundreårsjubileum for første bemannede måneferd, så er UNIX-time 3141592653, som er de ti første sifrene i pi. Hvilket år er vi egentlig i, sett bort fra religion å sånt? 4,5??.??? Det er ca 4,75 milliarder år siden universets begynnelse, starten på Det store smellet. Det er ca 13,7 milliarder år siden Big Bang. Det er derimot ca 4,54 milliarder år siden jorden ble til, det var kanskje det du tenkte på. 3 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 Hvilket år er vi egentlig i, sett bort fra religion å sånt? 4,5??.?? Det er ca 4,75 milliarder år siden universets begynnelse, starten på Det store smellet. Det er ca 13,7 milliarder år siden Big Bang. Det er derimot ca 4,54 milliarder år siden jorden ble til, det var kanskje det du tenkte på. :!: Jeg tror heller jeg skylder på at jeg begynner å bli sliten etter dagens strabaser, i og med at det er sannheten. :!: 5 Lenke til kommentar
Pungrotta Crash Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 Hvorfor er det så vondt å bæsje når man har holdt seg lenge? Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 Nå er det jo relativt utbredt kunnskap at Jesus faktisk ikke ble født i år null (...) Og det faktum at det ikke finnes noe "år null" i den tidsregningen vi bruker. År 1 f.Kr ble etterfulgt av år 1 (e.Kr). Det var slik tidsregningen ble definert i Roma i året 526 (innført i Italia i år 528), ca et halvt tusen år før begrepet "null" ble kjent i Europa. Jeg refererte mer til det at når man tar utgangspunkt i historiske fakta rundt Jesu liv, kommer man frem til en fødselsdato på rundt år 6-4 før Kristus. Hvilket år er vi egentlig i, sett bort fra religion å sånt? 4,5??.??? Det er ca 4,75 milliarder år siden universets begynnelse, starten på Det store smellet. Men nå er det litt upraktisk å bruke det som utgangspunkt for en tidsregning, og estimatet er da heller ikke presist nok til at man kan regne i enkeltår ut fra det. Så for å gjøre ting enkelt lever vi i år 2011 etter jesus døde? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 Så for å gjøre ting enkelt lever vi i år 2011 etter jesus døde? Ikke etter døden, men etter fødselen. Og kun utfra den kristne tidsregningsdesfinisjonen til abbeden Dionysius i Roma i året 526. Han regnet sikkert litt feil, men kildene var jo heller ikke spesielt pålitelige. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 Så for å gjøre ting enkelt lever vi i år 2011 etter jesus døde? Ikke etter døden, men etter fødselen. Og kun utfra den kristne tidsregningsdesfinisjonen til abbeden Dionysius i Roma i året 526. Han regnet sikkert litt feil, men kildene var jo heller ikke spesielt pålitelige. Mente jo etter han ble født Men hvorfor følger vi enda den kristne tidskalenderen? Jeg mener at vitenskapen for lengst har kommet så langt at den kristne kalenderen er feil. Enkelte kristne mener jo fortsatt at jorden bare er 6000 år gammel Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 (endret) Hvor kommer påstanden at Jesus ble født i år 4 eller år 5 ? Bibelen har to kilder til når Jesus ble født. Det finnes en beskrivelse i Matteus-evangeliet som inneholder opplysninger om vismenn fra øst, om et himmelfenomen som fortalte disse vismennene at noe stort skulle skje i Judea og en jødisk konge med navn Herodes. Herodes var en historisk person, han er også nevnt i samtidige byråkratiske nedtegnelser fra datidens Romerriket, som tok over styringen av Judea etter at Herodes døde. De romerske kildene oppga at kong Herodes døde i det året vi kaller 4 f.Kr. Så hvis Matteus forteller den korrekte fødselshistorien, så må Jesus ha blitt født før Herodes' død. I år 7 f.Kr var det tre påfølgende sammenstillinger av planetene Jupiter og Saturn, begge planetene var kjent blant datidens babylonske stjernetydere. Lukas forteller der i mot om en helt annen historisk hendelse, nemlig den aller første folketellingen i Judea. Denne folketellingen ble gjennomført etter ordre fra den romerske keiseren. Denne romerske folketellingen vet vi ut fra romerske kilder skjedde i året 6 e.Kr. Endret 12. november 2011 av SeaLion Lenke til kommentar
Mevon Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 Mente jo etter han ble født Men hvorfor følger vi enda den kristne tidskalenderen? Jeg mener at vitenskapen for lengst har kommet så langt at den kristne kalenderen er feil. Enkelte kristne mener jo fortsatt at jorden bare er 6000 år gammel Hva oppnår vi med å bytte ut den kristne tidskalenderen? Sånn bortsett fra en masse ekstraarbeid, styr og rot. 2011 er bare et tall som gjør at vi kan skille gjeldende år fra alle andre. Det fungerer jo akkurat like bra som en tidskalender basert på vitenskap. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 Mente jo etter han ble født Men hvorfor følger vi enda den kristne tidskalenderen? Jeg mener at vitenskapen for lengst har kommet så langt at den kristne kalenderen er feil. Enkelte kristne mener jo fortsatt at jorden bare er 6000 år gammel Hva oppnår vi med å bytte ut den kristne tidskalenderen? Sånn bortsett fra en masse ekstraarbeid, styr og rot. 2011 er bare et tall som gjør at vi kan skille gjeldende år fra alle andre. Det fungerer jo akkurat like bra som en tidskalender basert på vitenskap. Jeg har ikke sagt at vi skal bytte, men hvorfor vi følger den kristne kalenderen når den er åpenlyst feil. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 Så for å gjøre ting enkelt lever vi i år 2011 etter jesus døde? Ikke etter døden, men etter fødselen. Og kun utfra den kristne tidsregningsdesfinisjonen til abbeden Dionysius i Roma i året 526. Han regnet sikkert litt feil, men kildene var jo heller ikke spesielt pålitelige. Mente jo etter han ble født Men hvorfor følger vi enda den kristne tidskalenderen? Jeg mener at vitenskapen for lengst har kommet så langt at den kristne kalenderen er feil. Enkelte kristne mener jo fortsatt at jorden bare er 6000 år gammel Man bruker fortsatt den kristne tidsregningen fordi det er tungvindt å bytte ut et dateringssystem som fungerer. Men fordi man er klar over at starttidspunktet for tidsregningen garantert ikke sammenfaller med Jesu fødsel, og dessuten at denne tidsregningen har blitt universell uavhengig av livssyn, så har man byttet ut "f.Kr" med "før tidsregningen". Årene etter tidsregningens begynnelse har ingen benevnelse i dagens "nøytrale" system. Lenke til kommentar
Mevon Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 Jeg har ikke sagt at vi skal bytte, men hvorfor vi følger den kristne kalenderen når den er åpenlyst feil. Hva mener du med at vi følger den da? Når du samtidig sier at vi ikke skal bytte? Den er jo ikke feil? Den har jo bare et utgangspunkt for 2011 år siden. Et punkt må jo være 0, så da kan det jo like gjerne være for 2011 år siden. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 Jeg har ikke sagt at vi skal bytte, men hvorfor vi følger den kristne kalenderen når den er åpenlyst feil. Hva mener du med at vi følger den da? Når du samtidig sier at vi ikke skal bytte? Den er jo ikke feil? Den har jo bare et utgangspunkt for 2011 år siden. Et punkt må jo være 0, så da kan det jo like gjerne være for 2011 år siden. Vi følger jo den siden vi tydeligvis er i 2011 nå. For 2011 år siden ble visst en som trodde han var guds sønn født. Hvorfor var det i år 0? Jorda (mennesker å) har jo eksistert lenge før den tid. Sannheten er vel at vi egentlig ikke vet hvilket år det er. Derfor tar vi enkleste vei å følger en 2000 år gammel roman basert på ukjente forfattere. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 Hvilket år er vi egentlig i, sett bort fra religion å sånt? 4,5??.??? Det finnes ingen "riktig", allmenngyldig tidsregning. Det er helt opp til oss selv hva vi definerer som år null. Nå er det jo relativt utbredt kunnskap at Jesus faktisk ikke ble født i år null, så nå har man begynt å kalle vår tidsregning for "før/etter vanlig tidsregning" istedenfor før/etter Kristus. Den mest utbredte, ikke-religiøse tidsregning jeg vet om (utenom den jeg nevnte nettopp) er "UNIX time". Når datamaskiner skal regne tid tar de nemlig ofte utgangspunkt i "UNIX epoch", som er 1. januar 1970. Ifølge denne tidsregningen er vi i år 41 nå. I like UNIX epoch! Jeg er ikke eldre og alle webprosjectene mine bruker den tidsregningen så 1 Lenke til kommentar
Zandreu Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 Har en kompis som møtte politiet på gata for litt siden. Han har naturlig store pupiller, så politiet mistenke sikkert noe, og tvang han med på stasjonen for å ta blødprøver, mot hans vilje. Kan de gjøre det? Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 (endret) Har en kompis som møtte politiet på gata for litt siden. Han har naturlig store pupiller, så politiet mistenke sikkert noe, og tvang han med på stasjonen for å ta blødprøver, mot hans vilje. Kan de gjøre det? Ja, så lenge de har en rettsordre for å ta det mot hans vilje.(det vil si hvis han motsetter å avlegge pisseprøve...) De trenger det ikke skriftelig engang, er mange smutthull i loven dems, bare de får godkjennelse fra jurist så har de lov. (les, mistanke) Ja, jeg har vært borti dette før selv. Idioten du kaller kompis, skulle bare ha avlagt pisseprøve, istedet for at de må holde han nede for å ta blodprøve, med godkjennelse.. (uansett om han hadde noe å skjule, eller ikke) Motsetter du deg, får du større straff hvis han hadde noe å skjule, og du får i allefall ingen erstatning.. Sjekk det ut på nFF under rusmidler hvis du vil Endret 13. november 2011 av Bundy Lenke til kommentar
T.O.E Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 Hvis atomenes elektroner representeres i form av en sannsynlighetssky, hvordan kan man da forklare energinivåene, som skal ligge i faste avstander fra kjernen? Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 Energinivåene ligger ikke i faste avstander fra kjernen - det er en klassisk tanke som viser seg å ikke fungere i et kvantemekanisk domene. Energinivået elektronet befinner seg i avgjør sannsynlighetsfordelingen til hvor elektronet befinner seg. 2 Lenke til kommentar
Ayb Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 Når man ser opp mot melkeveien på himmelen med det blotte øyet, er det det store antallet stjerner inn mot sentrum som gjør at du ser den hvite stripa på himmelen, eller er det bare mest gasskyer som reflekteres? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå