Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis person A snakker i motvind til person B, vil da person B høre en lavere stemme enn om det ikke hadde vært vind tilstedet? (Ser bort i fra lyden vinden genererer.)

Nei, amplituden på lydbølgen burde ikke endres..

 

Jeg ser verken hvordan avstand eller dopplereffekten har noe med dette å gjøre..

 

Når det er vind, så vil vindhastigheten i nesten alle tilfeller være større litt lenger opp fra bakken, derfor vil lydutbredelsen kontra bakken være raskere høyere opp enn lengre ned, det fører til at lydbølgene svinger på seg, med de raskesste lydbølgene i "yttersvingen", mao vil lydbølgfronten bøye seg nedover når de er i medvind, og oppover når de er i motvind. Over avstand vil derfor mottakeren i medvivdssituasjonen (forutsatt at vedkommende er på bakkenivå), høre (tildels vesentlig) høyere lyd. Metreologiske effekter er viktigere jo større avstanden er, og neglisjerbare på kort avstand. Siden lydhastigheten også er avhengig av temperatur, så har også positiv tempraturgradient enn liknende effekt, noe man kan høre godt over åpne vann på tider av døgnet.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tenkte på lavere stemme som mer lavfrekvent stemme, lavere tone. Men hvis det er snakk om lavere stemme som i lavere amplitude så er jeg helt enig.

Er det noe som er slitsomt så er det slike tvetydige ord.

 

For oss musikere er dette "enkelt" om man tenker seg om:

Svakere og sterkere stemme sier noe om lydvolum.

Lavere og høyere stemme sier noe om tonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvor mange kg dynamitt som brukes når bygningsarbeidere, statens vegvesen e.l. Det er alltid noen som sprenger noe stein i byen rundt omkring i hele landet, og det fins helt sikkert en grense for hvor mye dynamitt de bruker for hver gang slik at ikke man river ned nærliggende bygninger, de må ha en slags form for grense.

 

Mitt spørsmål er hvor mye dynamitt ligger som regel denne grensen på? Du har sikkert hørt denne pipelyden (varsel 1 minutt på forhånd før de sprenger noe)

Endret av LonelyMan
Lenke til kommentar

Mengden varierer selvsagt etter hvor mye fjell som skal sprenges og fjellets styrke. Det avhenger sikkert av mye annet også.

 

Jeg er klar over at mengden varierer, men jeg er ute etter en snittgrense for typisk norsk steingrunn i urbaniserte strøk. Den grensen de aldri legger seg over for å ikke skape for mye ubehag for beboere (OG eventuelt for å forhindre skade på nærliggende objekter) så er jeg ute etter en snitt grense for typisk norsk steingrunn i urbaniserte strøk.

 

Antall Kg er av interesse, om ikke nøyaktig så er det interessant å vite hvilket område de som regel legger seg på.

Endret av LonelyMan
Lenke til kommentar

Mengden varierer selvsagt etter hvor mye fjell som skal sprenges og fjellets styrke. Det avhenger sikkert av mye annet også.

 

Jeg er klar over at mengden varierer, men jeg er ute etter en snittgrense for typisk norsk steingrunn i urbaniserte strøk. Den grensen de aldri legger seg over for å ikke skape for mye ubehag for beboere (OG eventuelt for å forhindre skade på nærliggende objekter) så er jeg ute etter en snitt grense for typisk norsk steingrunn i urbaniserte strøk.

 

Antall Kg er av interesse, om ikke nøyaktig så er det interessant å vite hvilket område de som regel legger seg på.

 

Du må huske på at forholdene varierer fra fjellgrunn som er hard som granitt til fjell som nesten går i oppløsning av seg selv.

Det er heller ikke noe automatikk i at man bruker mere spregstoff jo hardere fjellet er.

man må også ta hensyn til eventuell bebyggelse i nærheten

Lenke til kommentar

30 kg dynamitt ble brukt i første av 2500 salver for en 4,1 km lang tunell. Første salve var "beskjeden" i forhold til de som kommer lengre inn i fjellet. Kilde

 

I den 3,9 km lange øyertunellen gikk det med 63 000 kg dynamitt for å sprenge ut over 340 000 kubikk stein. Kilde

Det blir rundt 0,2 kg per kubikk.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er klar over at mengden varierer, men jeg er ute etter en snittgrense for typisk norsk steingrunn i urbaniserte strøk. Den grensen de aldri legger seg over for å ikke skape for mye ubehag for beboere (OG eventuelt for å forhindre skade på nærliggende objekter) så er jeg ute etter en snitt grense for typisk norsk steingrunn i urbaniserte strøk.

 

Antall Kg er av interesse, om ikke nøyaktig så er det interessant å vite hvilket område de som regel legger seg på.

Hva har du tentk å sprenge?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mengden varierer selvsagt etter hvor mye fjell som skal sprenges og fjellets styrke. Det avhenger sikkert av mye annet også.

 

Jeg er klar over at mengden varierer, men jeg er ute etter en snittgrense for typisk norsk steingrunn i urbaniserte strøk. Den grensen de aldri legger seg over for å ikke skape for mye ubehag for beboere (OG eventuelt for å forhindre skade på nærliggende objekter) så er jeg ute etter en snitt grense for typisk norsk steingrunn i urbaniserte strøk.

 

Antall Kg er av interesse, om ikke nøyaktig så er det interessant å vite hvilket område de som regel legger seg på.

 

 

for å klargjøre litt: du tenker på en maksgrense i bebygde strøk som f.eks i en by?

Lenke til kommentar

Kan man nå, eller i fremtiden få barn selv om en eller begge parter er sterile?

Mener selvsagt biologiske barn for mennesker. :)

 

Om en 10-20 år skal det i følge en artikkel jeg leste i Illustrert Vitenskap forleden dag, være mulig å få barn av nært sagt en hvilken som helst form for menneskelig DNA kode.

 

Dette åpner da opp for barn med andre av samme kjønn, barn for de som mangler kjønnsceller, barn med seg selv og sikkert en del andre fantasifulle kombinasjoner.

 

Mener på det var i nummer 14 dette året, dersom du er interessert.

Lenke til kommentar

Kan man nå, eller i fremtiden få barn selv om en eller begge parter er sterile?

Mener selvsagt biologiske barn for mennesker. :)

 

Om en 10-20 år skal det i følge en artikkel jeg leste i Illustrert Vitenskap forleden dag, være mulig å få barn av nært sagt en hvilken som helst form for menneskelig DNA kode.

 

Dette åpner da opp for barn med andre av samme kjønn, barn for de som mangler kjønnsceller, barn med seg selv og sikkert en del andre fantasifulle kombinasjoner.

 

Mener på det var i nummer 14 dette året, dersom du er interessert.

Mener du kloning?

 

I såfall så er vel problemet at kloningen blir født med "ferdig eldet" DNA som gjør at kloningen lever velidig kort (avhengig av hvor gammel den som ble klonet var/er).

 

Mens RNA/DNA i egg og sperm vel ikke utsettes for denne aldringsprosessen på samme måte.

Lenke til kommentar

Hvilket år er vi egentlig i, sett bort fra religion å sånt? 4,5??.???

Det finnes ingen "riktig", allmenngyldig tidsregning. Det er helt opp til oss selv hva vi definerer som år null.

 

Nå er det jo relativt utbredt kunnskap at Jesus faktisk ikke ble født i år null, så nå har man begynt å kalle vår tidsregning for "før/etter vanlig tidsregning" istedenfor før/etter Kristus.

 

Den mest utbredte, ikke-religiøse tidsregning jeg vet om (utenom den jeg nevnte nettopp) er "UNIX time". Når datamaskiner skal regne tid tar de nemlig ofte utgangspunkt i "UNIX epoch", som er 1. januar 1970. Ifølge denne tidsregningen er vi i år 41 nå. :)

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...