Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Er det vanlig å legge litt dopapir i do før man setter seg ned, slik at avføringen ikke "plasker" i dovannet? Hvordan håndterer dere dette?

Om jeg ikke er hjemme, tørker jeg først doringen godt, også legger jeg papir oppå doringen så jeg slipper å sitte rett på. Papiret som ble brukt til doringtørking kastes ned i do og fungerer da som plaskedemper.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har universitetets "rykte" gått ned, og i såfall når skjedde det? Her ser jeg en drøss med slike blonde sminkedukker som tar årsstudium i psykologi og er såååå stolte av seg selv for at nå er de virkelig intellektuelle.

 

Jeg er fullstendig klar over at man ikke skal skue hunden på hårene, jeg vet det finnes smarte "bombshells" (Mette Hanekamhaug *rawr*). Tro meg, disse er langt fra noen genier, i en stille stund kan du høre et ørlite *dunk* fra hodene deres, det er den ene hjernecellen som støter på "veggen".

Lenke til kommentar

Har universitetets "rykte" gått ned, og i såfall når skjedde det? Her ser jeg en drøss med slike blonde sminkedukker som tar årsstudium i psykologi og er såååå stolte av seg selv for at nå er de virkelig intellektuelle.

 

Jeg er fullstendig klar over at man ikke skal skue hunden på hårene, jeg vet det finnes smarte "bombshells" (Mette Hanekamhaug *rawr*). Tro meg, disse er langt fra noen genier, i en stille stund kan du høre et ørlite *dunk* fra hodene deres, det er den ene hjernecellen som støter på "veggen".

 

Du får prøve å se hvordan det går med disse om de feks prøver seg på ett år med realfag :) Noen deler av universitet er ganske lett, er ikke noe verre enn det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Å flytte en tannlegetime framover er etter min mening å forskyve den lengre frem i tid, altså senere.

 

Når klokka stilles framover i forbindelse med sommer/vintertid, hopper man i hvert fall over en time, mens når man stiller klokka tilbake, skal klokke vise den timen om igjen.

 

Hvis dette er forvirrende vil jeg anbefale å avtale presist klokkeslett med tannlegen, i stedet for å bruke uttrykk som kan tolkes forskjellig.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Og finnes det noen simple og greie bevis man kan dra frem for evolusjonsteorien når en mindre intellektuell kreasjonist påstår at evolusjonsteorien ikke er bevist?

Strengt tatt bør du ikke bruke ordet bevis, da vitenskaplige teorier ikke kan bevises, kun motbevises. Men de vitenskaplige teoriene er basert på funn, observasjoner og empiriske eksperimenter og slike finnes det mange av.

 

Det finnes et flott nettsted som er skreddersydd for å svare på kreasjonistpåstander:

http://www.talkorigins.org/

Sjekk f.eks denne listen: http://www.talkorigins.org/faqs/comdesc/

 

Ellers kan det være greit å alltid få med at evolusjonsteorien ikke inkluderer universets tilblivelse (Big Bang) eller hvordan det første livet oppstod. Dette siste regnes som en egen vitenskap med egne teorier (abiogenesis).

http://en.wikipedia.org/wiki/Abiogenesis

Endret av SeaLion
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og finnes det noen simple og greie bevis man kan dra frem for evolusjonsteorien når en mindre intellektuell kreasjonist påstår at evolusjonsteorien ikke er bevist?

Den "mindre intellektuelle" vil faktisk ha rett, da evolusjonsteorien er en teori.

 

Og? Gravitasjonreglene er også en teori, men du det ikke finnes bevis for det?

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er og et problem at "bevis" er tvetydig på norsk - bevis kan oversettes til både "evidence" og "proof" på engelsk, hvor man kan si at man har flere tonn (bokstavelig talt) bevis for evolusjon i form av "evidence", men ikke et eneste "proof".

 

Når man snakker om bevis i sammenheng med naturvitenskaplige teorier, så kommer det jo rimlig kalrt fram av kontekst at vi snakker om "Evidence".

 

AtW

Lenke til kommentar

Har universitetets "rykte" gått ned, og i såfall når skjedde det? Her ser jeg en drøss med slike blonde sminkedukker som tar årsstudium i psykologi og er såååå stolte av seg selv for at nå er de virkelig intellektuelle.

 

Jeg er fullstendig klar over at man ikke skal skue hunden på hårene, jeg vet det finnes smarte "bombshells" (Mette Hanekamhaug *rawr*). Tro meg, disse er langt fra noen genier, i en stille stund kan du høre et ørlite *dunk* fra hodene deres, det er den ene hjernecellen som støter på "veggen".

Årsstudium i psykologi krever litt over fire i snitt. Profesjonsstudet er mye vanskeligere å komme inn på. Dessuten er årsstudiet regnet som verdifull ekstrakompetanse i mange utdanningsretninger. Jeg går selv årsstudium og med tanke på folka jeg er i faddergruppe med er det akkurat samme strukturer som på videregående. Årsstudiet i psykologi er veldig krevende, men kun på en kvantitativ måte. Som AtW sa, så hadde de færreste av disse "blondinene" som nevnes, klart seg i fysikk eller noe i den dur.

 

Når det er sagt, så er det vanvittig stor forskjell på f.eks evolusjonspsykologi og kognitiv psykologi, så hvis noen prøver å komme gjennom nåløyet uten å være klar over at psykologi også har tyngre innfallsvinkler enn psykoanalyse, vil man komme på en smell.

Lenke til kommentar

Det er og et problem at "bevis" er tvetydig på norsk - bevis kan oversettes til både "evidence" og "proof" på engelsk, hvor man kan si at man har flere tonn (bokstavelig talt) bevis for evolusjon i form av "evidence", men ikke et eneste "proof".

 

Når man snakker om bevis i sammenheng med naturvitenskaplige teorier, så kommer det jo rimlig kalrt fram av kontekst at vi snakker om "Evidence".

 

AtW

 

Enig, men for de som ikke i utgangspunktet har noen peiling på naturvitenskapelige konsepter (les:kreasjonister) er dette mer av et problem.

 

Jeg sier ikke at dette er umulig å forstå, jeg sier at det er større rom for misforståelse/uklarhet på norsk enn på f.eks engelsk.

Lenke til kommentar

Og finnes det noen simple og greie bevis man kan dra frem for evolusjonsteorien når en mindre intellektuell kreasjonist påstår at evolusjonsteorien ikke er bevist?

Den "mindre intellektuelle" vil faktisk ha rett, da evolusjonsteorien er en teori.

Finnes det noe bedre ord å bruke enn bevis, som tydelig viser at jeg snakker om en vitenskapelig teori?

Endret av DexterMorgan
Lenke til kommentar
Finnes det noe bedre ord å bruke enn bevis, som tydelig viser at jeg snakker om en vitenskapelig teori?

Man kan bruke ordet indisier, hentet fra kriminalterminologi. I kriminalsaker skilles det jo også mellom bevis, som regnes som fellende hver for seg, og indisier, som man må ha flere av for å ha en god sak. "Bevisene" for vitenskaplige teorier er som oftest av en slik art at de ikke er "fellende" hver for seg, men sammen gir de et såpass utvetydig bilde at teorien må være svært nær sannheten. Slik er det i hvert fall med evolusjonsteorien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...